Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craetive
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:09
Hi!

Ik heb gisteravond nogal een impulsaankoop gedaan :9 Eigenlijk ben ik al een tijdje opzoek naar een laptop, maar vanwege tijdsgebrek heb ik er weinig onderzoek naar kunnen doen. Gisteravond laat bekroop mij opnieuw de gedachte, heb ik vanuit irritatie iets wat vluchtig research gedaan, ben ik uiteindelijk door de 'voor 23:59 besteld, morgen in huis' overstag gegaan en heb ik de pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2003MMH) besteld.

Prima 'bang for the buck', maar echt een dramatisch scherm :'( Hier had ik al het een en ander over gelezen vanuit reviews, maar de ervaring blijft toch persoonlijk. Simpelweg eerst zien en dan geloven. De slechte kleuren kan ik mee leven, maar de helderheid is echt een vieze tegenvaller. Gegokt en verloren, voor mij helaas een reden om het ding te retourneren.

Nu is het probleem daarmee niet opgelost en ben ik nog steeds opzoek naar een laptop. Nu alleen iets minder gehaast ;)

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk wat huis, tuin en keukendingen. Beetje surfen, documentjes typen, filmpje kijken en wellicht op programmeren. Heel misschien wat docker containers hier en daar, maar dat kan in principe ook via m'n desktop. Gamen of zwaardere taken hoeft in ieder geval niet.

Wat is je budget?
< 1000. Dat gezegd hebbende kan ik het budget ook opschroeven, maar dan moet het echt iets toevoegen. Ik aim in ieder geval voor < € 1000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Ding moet echt mobiel zijn. Lekker bankhangen ermee zou prettig zijn. In ieder geval geen koelkast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst heb ik een 15" model. Ik heb vanuit m'n werk een Dell XPS 13" en dat is imo wat klein. Maar het is in principe geen keiharde no-go. 360° scherm lijkt mij wel prettig. Lijkt mij vooral erg fijn om op de bank een tabletmodus te hebben. Goede accuduur is wel echt een must. 16GB zou eigenlijk de voorkeur hebben, maar voor € 1000 blijf je toch gauw op modellen rond de 8GB hangen.

Vanuit eigen research ben ik op het nieuwe model pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 15ALC05 (82HV000BMH) uitgekomen. Heeft betere specs (16gb vs 8gb ram, Ryzen 7 ipv 5) , is ook iets duurder, maar weer een slechte helderheid van 250cd/m². Niet heel spectaculair dus. Kan ook niet direct vinden of het scherm verbetert is ten opzichte van het andere model.

Mijn oog is ook gevallen op de pricewatch: HP Envy x360 13-ay0001nd die dan weer een beest van een scherm heeft, maar dus 8GB ram en 13" :/

Zie ook de vergelijking tussen de 3 modellen.

Het ei van Columbus dus helaas nog niet kunnen vinden, maar hopelijk is er een Tweaker met de gouden tip 8)

Alvast bedankt!

TL;DR:
- Nieuwe laptop met 360° graden scherm.
- Budget liefst < 1000
- Mobiel en goede accuduur.
- Bij voorkeur 15" en 16GB ram.

[ Voor 4% gewijzigd door Craetive op 18-04-2021 15:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Ik weet niet of het scherm goed is maar de HP envy heeft ook een 15 inch variant met 360 scherm

pricewatch: HP Envy x360 15-ee0175nd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craetive
frankyfn126 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:58:
Ik weet niet of het scherm goed is maar de HP envy heeft ook een 15 inch variant met 360 scherm

pricewatch: HP Envy x360 15-ee0175nd
Dit exemplaar heeft geen geweldig scherm helaas (250 nits met een kleurbereik van 45% NTSC). Ben hierdoor wel wat verder gaan zoeken en daardoor op de pricewatch: HP Envy x360 15-ed1150nd uitgekomen. Die heeft een scherm van 400 nits en 100% sRGB kleurbereik, vergelijkbaar met het 13" model in de TS. Leg je er +/- € 150 bij heb je het 16GB model pricewatch: HP Envy x360 15-ed1250nd. Je doet helaas wel concessies op de CPU (vooral het aantal cores is lager bij deze modellen, kloksnelheden komen redelijk overeen). In hoeverre je daar last van hebt voor een huis/tuin en keuken bak is een 2e.

Qua prijs/kwaliteitsverhouding is het 13" model nog steeds het meest interessant, maar goed geen fan van 13". Bedankt in ieder geval voor je suggestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craetive
Inmiddels is mijn oog ook gevallen op de HP ENVY x360 15-eu0150nd. Staat niet in de pricewatch vermeld, maar is met zijn Ryzen 5500U, 16GB ram en hetzelfde 15" IPS FHD 400 nits scherm voor € 999 ook een hele interessante, misschien wel de meest interessante optie tot nu toe. Stiekem ook wel fan van de OLED versie, pricewatch: HP Envy x360 15-ed1550nd, maar deze vind ik dan weer te duur.

Ik heb een hekel aan laptops kiezen ;(