Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb internet via Ziggo met een 300/30 abo en gebruik gewoon de connectbox als router.
Aangezien de wifi niet op alle verdiepingen goed is, heb ik in 2015 de netgear R7000 aangeschaft. Eerst een hele tijd als router, maar vanwege problemen (i.v.m. router achter router :z ), sinds een jaar of 2 als acces point.
Sinds kort wordt de zolder nu ook gebruikt en dus zou ik daar ook graag goede wifi willen. Er ligt wel een utp kabel voor een pc, die rechtstreeks op de connectbox is aangesloten, maar er is geen acces point.
Ik was dus aan het kijken om daar ook iets van een acces point neer te zetten die goed zou werken met de R7000, maar zag toen dat er beveiligingsproblemen met de R7000 zijn.
Zijn deze beveiligingsproblemen ook van toepassing als de R7000 als acces point aangesloten is, of hoef ik me dan geen zorgen te maken?
Aangezien ik er totaal geen verstand van heb (gezien de router achter router opstelling de eerste tijd 8)7 ), vraag ik me af of ik dan misschien beter bijvoorbeeld een TP Link X60 setje kan aanschaffen? Mede ook omdat ik nog altijd handmatig moet schakelen op de telefoons van netwerk van de connectbox naar netwerk van de R7000. Zowel de connectbox als de R7000 hebben hetzelfde SSID, zelfde wachtwoord en beveiligingsinstelling (WPA ofzo), maar toch schakelt het niet automatisch over. Er is maar een SSID te zien, maar toch blijft de eerste verbinding in gebruik. Pas als de wifi wordt uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld, krijg je de betere verbinding.
De instellingen aan de R7000 zijn destijds gedaan door iemand met meer ervaring en die heeft gecheckt dat SSID, wachtwoord en beveiligingstype gelijk zijn.
Vanuit de connectbox lopen er rechtstreeks utp kabels naar de 1e verdieping en zolder. Helaas komt de ziggo aansluiting in de woonkamer de woning binnen en loopt een kabel links via de verwarmingsleiding naar zolder en de ander rechts via het afvoerkanaal naar de 1e etage. Voor bijvoorbeeld een 2e acces point had ik begrepen dat het beter is dat ze achter elkaar aangesloten zijn? Of maakt dit niet uit?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Beste antwoord (via rokil op 21-04-2021 10:08)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
rokil schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:46:
Ik was dus aan het kijken om daar ook iets van een acces point neer te zetten die goed zou werken met de R7000, maar zag toen dat er beveiligingsproblemen met de R7000 zijn.
Zijn deze beveiligingsproblemen ook van toepassing als de R7000 als acces point aangesloten is, of hoef ik me dan geen zorgen te maken?
Wat voor beveiligingsproblemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ja, dat probleem heb je ook als AP. Je zou kunnen overwegen dd-wrt op die Netgear te installeren.
rokil schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:46:
Voor bijvoorbeeld een 2e acces point had ik begrepen dat het beter is dat ze achter elkaar aangesloten zijn? Of maakt dit niet uit?
Theoretisch is het juist iets beter om ze parallel te hebben. Als je ze in serie hebt heeft de 'achterste' een extra hop naar het internet, en dat zorgt voor hogere pingtijden. Dat is meetbaar, maar niet 'voelbaar'. De switch in het midden kan een pakketje pas doorgeven als hij helemaal binnen is. Dus het gaat over de looptijd van 1 pakketje (+/- 1500 bytes) over de kabel. Bij 1 gigabit is dat dus over ongeveer 0.01 msec. (maal 2, want het moet heen en terug.)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Voorheen kwamen de updates automatisch binnen op de netgear, maar de laatste firmware die er nu op staat is iets van 1.0.10..... Ik ging er dus vanuit dat er geen nieuwere updates zouden zijn.
Maar eens kijken of ik dit handmatig kan doen dan.
Dus dat er vanuit de connectbox aparte utp kabels lopen naar de plaatsen waar ik acces point wil hebben komt dan goed uit. Nu alleen nog het probleem oplossen dat mijn telefoon blijft vasthouden aan het wifi punt waarmee hij verbinding heeft i.p.v. overschakelen naar de betere verbinding.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot zover!

Pagina: 1