2 routers rechtstreeks op ISRA punt aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04-2021
Hopelijk hebben jullie een goed advies voor mij hierbij.
De situatie is als volgt:
Ik heb een winkel met een ISRA punt achter in de zaak vanaf waar een ondergrondse kabel (10 meter) rechtstreeks naar mijn KPN modem/router gaat.
Op die router is een PIN / SONOS/ PC allen bedraad aangesloten en de wifi wordt gebruikt voor andere verbindingen.

Omdat de kabel lang is (maar helaas echt niet te vervangen door een andere kabel (te dunne buis in de grond), is het internet voor de laptops (via wifi) en SONOS te traag.
Ik wil echter wel deze bedrade verbinding blijven gebruiken voor mijn PIN en daarbij maakt de snelheid niet uit.

Die modem/router moet dus op die plaats blijven, maar ik vroeg mij af of ik een tweede router modem/router ook direct op het ISRA punt kan aansluiten (bijv via een splitter)
Die zou ik dan voor WIFI en SONOS kunnen gebruiken, wat daarmee sneller is.

Ofwel kun je twee modem/routers op een ISRA punt aansluiten middels een splitter, of gaat dat helemaal niet werken. Of hebben jullie een ander advies in deze situatie?
Dank voor de tips!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:29

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De 10 meter kabel, wat voor type kabel gaat het hier? Is dit CAT5/6 kabel? Je zou bijvoorbeeld het modem/router bij het ISRA punt kunnen plaatsen en aan het andere einde van de 10 meter kabel een switch en Access Point (WIFI) , waar nu de router/modem staat. Twee routers/modems in een NAT-netwerk gaat veelal alleen maar voor erg veel onnodige complicaties zorgen en is niet echt aan te raden.

Maar de eerste vraag is, wat voor type kabel is gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 18-04-2021 12:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gelukkig een buis.
Dan past een glasvezel of cat5 kabel prima.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Je hebt ook er over om een 2de router of modem aan te sluiten op het ISRA. Wil je dan nog een tweede internet abonnement afsluiten ? Dan ligt het er aan hoeveel aders er zijn ingelast in de invoerkabel.

Als je 4 draden naar achter hebt liggen zou je ook het modem op het ISRA punt kunnen aansluiten en netwerk doorkoppelen via die 4 draden mits het een cat5e kabel is. Echter komt je dan weer uit bij de vraag van @_Dune_ :P Kan wel maar tot 100 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@OAKLEY12 heb je een splitter voor je pin? Of gaat dit ook via internet? Indien het via internet gaat inderdaad het modem bij het ISRA plaatsen en dan UTP trekken waar je nu de kabel tussen ISRA/modem hebt. Vanaf de plek waar je uitkomt een access point met switch functie voor je bedrade apparatuur + wifi.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat het de kabel is die ervoor zorgt dat de modem langzaam intraint (want zo klinkt het... maar je spreekt het niet zo uit)?

Of is gewoon je wifi traag? Want dat ga je zo niet oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 17:03
Zoals ik het nu lees: vanaf isra gaat er een kabel van 10 meter naar je modem?

Dan zou die kabel wel erg brak zijn. Weet je ongeveer wat je aan snelheid krijgt als je een speedtest doet een laptop/pc die met een netwerkkabel aan je modem is verbonden?

Twee modems aansluiten op één binnenkomende aderpaar verbinding gaat niet werken.

[ Voor 14% gewijzigd door krakendmodem op 18-04-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:58

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@OAKLEY12 kan je ook eens kijken via KPN website wat de snelheid is die je op je adres zou moeten halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
Goedemorgen, ik ben blij met alle snelle reacties. Was zelf gisteren van de eerste mooie lente dag aan het genieten, vandaar een tragere terugkoppeling op jullie snelle vragen.
Als volgt:
In de bouw is er slechtst 1 buis gelegd van ca 10 meter en daar zitten nu drie draden voor stroom in. Met veel geluk hebben we daar een telefoon draad bij kunnen krijgen (ofwel het lijntje dat normaal van je ISRA naar de modem loopt).
Dat was zo'n gepruts, dat ik deze nu niet meer kan vervangen door drie stroomdraden + CAT 5/6. Dat gaat zeker niet passen.
Ideaal is het dus niet, maar ik wil voorkomen dat ik een extra kabel over de plavuizen vloer moet leggen, wat zeker niet mooi zal worden (en je struikelt er daar dan makkelijk over).
Vandaar mijn gedachte aan de ISRA een splitter te hangen en daarmee het binnenkomende internetsignaal (gewoon van een abonnement) naar 2 modems te kunnen leiden. 1 via de 10 meter telefoondraad en een 2e naar een ander modem/router die de wifi zal verzorgen.
Ik zou een snelheid van ca 50 Mbps moeten kunnen behalen, maar ik kom in deze opstelling op ca 7-8.
Ook lijkt het niet stabiel, bijv SONOS onderbreekt regelmatig doordat er geen internet connectie is.
Pin is direct op de modem/router aangesloten en gaat dus via internet (evenals de telefoonverbinding trouwens)
Idee is dus niet een extra abonnement aan te sluiten, maar direct na het ISRA het binnekomende signaal van 1 abonnement te spitsen richting 2 modems... Kan dat...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:25
Electra en signaal draden in dezelfde buis is best wel een NO-NO volgens de NEN normen, houdt hier rekening mee (bijvoorbeeld bij verkoop of latere werkzaamheden welke gekeurd moeten worden).

Je kan op 1 ADSL ader paar maar 1 MODEM zetten, wil je een 2de MODEM hebben dan zal hiervoor en ander aderpaar gebruikt moeten worden + extra abonnement bij de provider (als deze dat al wil bieden op hetzelfde adres).

Voor de 10 meter zou je eventueel nog kunnen kijken naar powerline adapters.

met anders woorden: nee, je kan niet op de "telefoon" lijn een splitter zetten en 2 modems aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
Dank @Aragnut , helaas, als dit het is, jammer.
Ik had al zo'n vermoeden, maar voordat ik een extra modem zou gaan aankopen en zou gaan knutselen, dacht ik vraag het even hier na..
Mochten er nog goede tips voor deze situatie, altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Voeg een tekening toe met hoe de situatie nu is (welk apparaat staat waar en hoe lopen de lijntjes). Er wordt aangeraden om een modem zo dicht mogelijk bij een ISRA punt te houden, zodat eigen kabels zo min mogelijk invloed hebben op de kwaliteit van het signaal. Het zou zo maar kunnen dat de signaaldraden zo dicht tegen 50Hz wisselspanning draden roet in het eten gooit.

Welke snelheden haal je als je het modem (tijdelijk) direct aan het isra punt aan sluiten in plaats van 10m extra kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 16:12
En de stroomdraden hebben nog wel nut die er in zitten? Of is dat niet op aan andere manier op te lossen zodat je de buis vrij kan spelen?

Is de PIN op de telefoon lijn aangesloten of op netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
@cossy nl De stroomdraden hebben nog wel een functie. (oa om stroom te brengen voor PIN en SONOS).
Die kan ik dus helaas niet op een andere manier gebruiken. PIN loopt via de router.
@Aragnut Ik ben nu niet in de winkel, maar zal inderdaad eens de snelheid gaan testen als ik het modem direct op ISRA punt zal aansluiten.
Je idee van een Powerline lijkt me best een goede suggestie. Maar de PIN/SONOS/Telefoon moeten dan allemaal via de Powerline lopen. Hopelijk kan dat..
Ik ga nu even een tekening maken van de situatie, zal die zo even toevoegen.
Als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xsySbBE0rV8Cay1zsROTCDEod8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQoBUuGdyEdegHJUoCEQyTe5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door OAKLEY12 op 19-04-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Als de powerline al 50Mbit haalt ben je daarmee al beter uit dan wat je nu uit de modem haalt als ik het goed heb. Je hoort redelijk veel verschillende verhalen over powerline, maar ik denk dat 10 meter zonder zekeringen er tussen je wel een nagenoeg ideale situatie te pakken hebt (storingen van andere bronnen daar gelaten). Mocht je voor powerline gaan is het wellicht wel handig om aan beide kanten van de 10m een stopcontact te hebben om het ook daadwerkelijk zo kort te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-04 10:28
Met een 4 aderige (telefoon) kabel zou je ook een 100mbit ethernet kabel moeten kunnen maken, omdat je daarvoor maar 2 paren nodig hebt, niet helemaal ideaal maar dan hoef je geen nieuwe lijn te trekken en kun je verder doen wat @_Dune_ voorstelt. Als je helemaal gelukt hebt, en je switch en router slim genoeg zijn zou je misschien zelfs de telefoonkabel as-is gebruiken, zodat je niet nog zelf connectoren hoeft te krimpen.
_Dune_ schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:20:
De 10 meter kabel, wat voor type kabel gaat het hier? Is dit CAT5/6 kabel? Je zou bijvoorbeeld het modem/router bij het ISRA punt kunnen plaatsen en aan het andere einde van de 10 meter kabel een switch en Access Point (WIFI) , waar nu de router/modem staat. Twee routers/modems in een NAT-netwerk gaat veelal alleen maar voor erg veel onnodige complicaties zorgen en is niet echt aan te raden.

Maar de eerste vraag is, wat voor type kabel is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
NowayIndustries schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:49:
Met een 4 aderige (telefoon) kabel zou je ook een 100mbit ethernet kabel moeten kunnen maken, omdat je daarvoor maar 2 paren nodig hebt, niet helemaal ideaal maar dan hoef je geen nieuwe lijn te trekken en kun je verder doen wat @_Dune_ voorstelt. Als je helemaal gelukt hebt, en je switch en router slim genoeg zijn zou je misschien zelfs de telefoonkabel as-is gebruiken, zodat je niet nog zelf connectoren hoeft te krimpen.

[...]
Moet het wel een telefoonkabel met twisted pairs zijn, anders gaat het over 10 meter hoogst waarschijnlijk niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 08:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gewoon powerline doen en dan gelijk die telefoonkabel er weer uit trekken. De powerunits kun je mooi op dezelfde kabel aan sluiten. De kans op storing is minimaal, en snelheid maximaal. Ipv de modem in de balie zet je daar vervolgens een switch neer en kun je alles daar gewoon weer aansluiten zoals je had.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OAKLEY12
Ik ga voor de powerline dan. De powerlines hebben toch vaak voldoende aansluitingen zodat ik daar pin en SONOS op kan aansluiten? Ik heb daarmee dan toch ook geen aparte switch oid nodig?
En als ik een powerline gebruik met wifi, kan ik hiermee het wifi netwerk van de router achter in de winkel versterken of, als dat niet werkt een apart wifi netwerk mee opzetten, lijkt me?

Ik neem aan dat ik de telefoonkabel @Janoz wel in de buis moet behouden, omdat ik mijn telefoon voor wel op de oorspronkelijke modem/router achterin moet aansluiten.
Of kan dat eventueel ook via de powerline (ofwel zijn er powerlines met telefoon (RJ11) aansluiting)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 08:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

OAKLEY12 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:28:
Ik neem aan dat ik de telefoonkabel @Janoz wel in de buis moet behouden, omdat ik mijn telefoon voor wel op de oorspronkelijke modem/router achterin moet aansluiten.
Of kan dat eventueel ook via de powerline (ofwel zijn er powerlines met telefoon (RJ11) aansluiting)?
Nou, ik zou hem er uit halen aangezien je daar bijvoorbeeld best last mee kunt krijgen mocht er toch een keer brand uitbreken. Om je telefoon dan alsnog aan te kunnen sluiten zou je een draadloze dect telefoon kunnen overwegen. Dan kan het basisstation gewoon weer bij de modem staan en heb je helemaal geen telefoon draad meer nodig. Er is geen powerline optie met telefoonaansluiting.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
De powerlines hebben toch vaak voldoende aansluitingen zodat ik daar pin en SONOS op kan aansluiten? Ik heb daarmee dan toch ook geen aparte switch oid nodig?
Als je een beetje een goed setje koopt vaak wel. Zo niet kun je voor 1 of 2 tientjes (eventueel zelf op Vraag & Aanbod) een switch kopen.
Pagina: 1