Netwerk, 2x router op 1 switch plus VPN eis icm IPTV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:36
Hi allemaal,

Ik ben bezig met iemand zijn thuisnetwerk waar er nog al wat eisen aan zitten en ik twijfel over hoe ik het nu het best kan implementeren.

De huidige setup is.

Experiabox --> Synology 2600AC ---> naar 3x (elke verdieping) een MR2200. Deze zijn nu geconfigureerd als aangegeven op https://www.synology-foru...e-kpn-xs4all-oud-telfort/

De eerste setup, dus modem, dan router en dan de rest. Dat werkt naar behoren. MAAR de beste man wil ALLES over een VPN naar buiten sturen en dan raadt je het al dan doet IPTV het dus niet. Kortom de ingestelde VPN connectie (nordvpn) in zijn Synology router staat nu uit. Dus alles werkt maar de beste man wil graag AL zijn internet verkeer via een VPN naar buiten hebben (dont ask me why)

Voor zover ik weet loopt er maar naar elke verdieping 1 kabel (de MR2200's) geven dat door aan de KPN ontvangers. En er is geloof ik geen mogelijkheid om meer kabels te trekken.

Nu zit ik te denken, er zit namelijk nog een onmeunig domme 16 port switch tussen, als ik die nu vervang door een ubiquiti en daarop de VLANs configureer die nodig zijn voor KPN https://netwerkje.com/eigen-router

Kan ik dan zowel de Experiabox als de Synology aansluiten (beiden als DHCP) en een zwikkie poortjes configgen voor de TV ontvangers en de overige voor internet?

Of is er een mogelijkheid om het IPTV VLAN te excluden van de VPN.

Of is er nog een makkelijkere manier, maar zie ik die gewoon over het hoofd.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als iemand zelf niet weet waarom dan wordt het tijd om hem uit te leggen dat NordVPN vooral geld kost en geen enkele veiligheid biedt anders dat zijn IP adres verborgen blijft. Laat dat nou ook nog iets zijn dat volgens de GDPR privacy gebonden is en niet vastgelegd mag worden. Kortom geef hem een hand met dit advies waarmee hij geld bespaart en stuur hem een rekening.
Tuurlijk kan er van alles maar reken vooral ook je uurtarief voor, je kan niet alles voor niets hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Frogmen schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:06:
Als iemand zelf niet weet waarom dan wordt het tijd om hem uit te leggen dat NordVPN vooral geld kost en geen enkele veiligheid biedt anders dat zijn IP adres verborgen blijft. Laat dat nou ook nog iets zijn dat volgens de GDPR privacy gebonden is en niet vastgelegd mag worden. Kortom geef hem een hand met dit advies waarmee hij geld bespaart en stuur hem een rekening.
Tuurlijk kan er van alles maar reken vooral ook je uurtarief voor, je kan niet alles voor niets hebben.
Dat heb ik hem al verteld..... :P Maar eigenwijs he.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Simpelste is natuurlijk IPTV op de Experiabox rest via Synology. Als je het hardwarematig niet gescheiden kan houden moet je het VLAN's doen.
Extra hoog uurtarief wegens domme eigenwijsheid

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Frogmen schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:14:
Simpelste is natuurlijk IPTV op de Experiabox rest via Synology. Als je het hardwarematig niet gescheiden kan houden moet je het VLAN's doen.
Extra hoog uurtarief wegens domme eigenwijsheid
Dan ook nog ondersteuning goed regelen anders hangt hij voor elk wissewasje aan de telefoon.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
OK duidelijk dus ik ga het dan inrichten zoals onder:

Experiabox range 192.168.2.x tag ik op VLAN 4 op de switch.
De Synology range bijv 192.168.5.x tag ik op VLAN6 op de witch

En dan kan ik de MR2200's die zowel IPTV als Internet moeten doorgeven gewoon IGMP snooping aanzetten en klaar? Want die hebben maar 1 kabeltje natuurlijk. En die gaan dan op 3 poortjes die zowel een TAG 4 als 6 hebben?

Of moeten beide routers met hun DCHP in het zelfde subnet? Lijkt me van niet.

Vragen over support en mijn uurtarief is allemaal afgevangen hoor, trust me.

Heb al wel vaker netwerken ingericht, maar deze is zo specifiek dat ik even het spoor bijster ben namelijk.

In basis ga ik namelijk zo met 2 dchp servers aan de gang die ik kan scheiden tot aan de MR2200's want daar komen beide VLANS op uit, en ik neem even aan dat hij dan ook 2x een DHCP lease gaat trachten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Waarom vlans?
Kun je niet gewoon voor de 2 ip adressen van de iptv ontvangers routering instellen dat ze buiten de vpn om moeten?

https://community.synology.com/enu/forum/2/post/128419

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 18-04-2021 13:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
laurens0619 schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:35:
Waarom vlans?
Kun je niet gewoon voor de 2 ip adressen van de iptv ontvangers routering instellen dat ze buiten de vpn om moeten?

https://community.synology.com/enu/forum/2/post/128419
Nee dat kan dus helaas niet in die Synology anders had ik dat al toegepast......

Het is zeer summier om een outbound VPN in te stellen, je importeert gewoon de ovpn file en dan ze je hem aan of uit, enige wat je kan kiezen is of je de remote gateway wilt gebruiken of niet. Je kan dus niet specifieke devices omleiden buiten de vpn om te laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
SpoekGTi schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:42:
[...]

Nee dat kan dus helaas niet in die Synology anders had ik dat al toegepast......

Het is zeer summier om een outbound VPN in te stellen, je importeert gewoon de ovpn file en dan ze je hem aan of uit, enige wat je kan kiezen is of je de remote gateway wilt gebruiken of niet. Je kan dus niet specifieke devices omleiden buiten de vpn om te laten verbinden.
Kun je echt geen routing etc doen? (Zie ook link)
Dan vind ik het sowieso knap dat je iptv aan de praat gekregen hebt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ja Routing werkt wel, maar nu is het zo dat in basis zowel IPTV als internet gewoon via IGMP snooping worden verdeeld, dus het is niet een specifiek los netwerk en als ik het ga scheiden valt het niet in het guest netwerk zoals ze in jouw link beschrijven.

Pagina: 1