Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoZ
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
Hallo allemaal!

Ik heb een probleem sinds ik thuis een tweede access point onlangs heb geïnstalleerd; TP-Link Omada EAP225.
Ik heb contact gehad met TP-link en de winkel waar ik de AP gekocht heb, maar beide partijen hebben me niet kunnen helpen.

Oude situatie:
Een Archer C5400 (v2.0) op de begane grond en een Omada EAP225 (v.3.0) op de 2e verdieping (voor het gemak noem ik deze AP1. Prima verbinding maar met veel thuiswerkende mensen in het afgelopen jaar te weinig snelheid op de 1e verdieping.
We hebben daarom besloten een tweede Omada EAP225 (v.3.0) aan te schaffen en deze aan te sluiten op de 1e verdieping (voor het gemak noem ik deze AP2).
Bij de het installeren van AP2 heb ik hetzelfde gedaan als bij de AP1. Echter wat ik ook probeer, ik krijg hem maar niet permanent aan de praat. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar het probleem blijft voorkomen.

Ik kan het probleem het beste omschrijven als: het lijkt alsof de verbinding met alle apparaten om de zoveel tijd (soms 5 x per uur, soms uren niet) even wegvalt, vervolgens moet een apparaat opnieuw verbinding maken en dit duurt meestal een minuut of twee (net zoals wanneer ik net thuis binnen kom en m’n apparaat moet verbinden met het WiFi). Volgens het logboek is er echter niks aan de hand (stroom blijft ook gewoon op het apparaat).

Zoals ik al zei, ik heb voor m’n gevoel echt alles al geprobeerd om het probleem om te lossen. Ik heb het via de Omada software geprobeerd, maar heb ook diverse installatiemogelijkheden geprobeerd.

1. De 3 apparaten zenden hetzelfde SSID voor het 2.4GHz en het 5GHz kanaal uit

2. De router en AP1 zenden hetzelfde SSID voor het 2.4GHz en het 5GHz kanaal uit, AP2 zend 1 ander SSID uit voor het 2.4GHz en het 5GHz kanaal uit

3. De router, AP1 en AP2 zenden 1 SSID voor het 2.4GHz kanaal uit, en 1 SSID voor het 5GHz kanaal uit

De problemen kwamen / komen voor bij alle 3 de installatiemogelijkheden.

Ik heb diverse dingen geprobeerd om het probleem op te lossen. Denk aan:

- andere kabels gebruikt
- software geüpdatet
- resets uitgevoerd
- installatie middels software controller
- de nieuwe AP (AP2) omgewisseld voor een ander model

Ook qua instellingen in de apparaten heb ik diverse dingen geprobeerd, zoals het zendvermogen verlagen (vanwege mogelijke interference van elkaar) en alle apparaten op een ander Channel laten zenden (zowel voor 2.4GHz als voor 5GHz).

Maar helaas heeft niets van bovenstaande geholpen. Ik ben geen expert op dit gebied en heb ook maar beperkte aanpassingen gedaan binnen de software van de router en de AP’s omdat niet alle instellingen mij bekend zijn.

Als het werkt, werkt het perfect. We behalen hoge snelheden op alle verdiepingen. Het probleem is alleen dat het niet consistent werkt. We lopen niet alleen tegen dit probleem aan als we aan het videobellen zijn of iets proberen te streamen, maar ook bijvoorbeeld bij gebruik van WhatsApp.

Hebben jullie nog ideeën / tips? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de verbinding wegvalt, geldt dit dan voor alle apparaten in huis tegelijk?
Is de wifi verbinding dan verbroken, of is er geen verbinding mogelijk met internet? (dus wel intern naar bijvoorbeeld een printer)

Zet eens wat pingtesten aan; naar 1.1.1.1, naar je router IP en je AP1/2 IP.

ping 1.1.1.1 -t

1.1.1.1 is een cloudflare dns server op 'het internet'

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 18-04-2021 11:00 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
StefanoZ schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:47:
met veel thuiswerkende mensen in het afgelopen jaar te weinig snelheid op de 1e verdieping.
Ik vraag mij af of dat aan de EAP ligt. Althans ik heb er ook een. Bij thuiswerken zijn er zo'n vier MS Teams gesprekken te gelijk bezig plus op afstand werken op kantooromgeving. Afgewisseld met Youtube, Spotify en Netflix. Drie laptops, vier telefoons, drie tablets. Gaat prima op een EAP225.
3. De router, AP1 en AP2 zenden 1 SSID voor het 2.4GHz kanaal uit, en 1 SSID voor het 5GHz kanaal uit
Zo heb ik het ook gedaan. Zonder dat bleven devices hangen op het 2.4 kanaal. Mijn devices zitten dus alleen op 5ghz. Alleen een oude ip-cam en oude laptop zitten op 2.4.
Check bij al jouw devices dat ze het 2.4 SSID vergeten, zodat ze daar niet meer mee kunnen verbinden.
Ook qua instellingen in de apparaten heb ik diverse dingen geprobeerd
Misschien maak je gebruik van zgn. DFS-kanalen. En heb je net een ongelukkige gekozen. Probeer een ander DFS kanaal of een niet-DFS kanaal.
Overigens gebruik ik zelf gewoon DFS kanalen en werkt dat prima. Soms blijkt die een keer een radar te hebben gedetecteerd en is hij een ander kanaal gaan gebruiken, maar na een tijdje staat hij gewoon weer terug op het oorspronkelijke kanaal.

Ik heb trouwens alleen "smalle" 20mhz kanalen ingesteld. Mijn theorie is dat er dan minder kans op overlap is en dus minder kans op storing. Zowel overlap met radar als met buren. De snelheid die we hier in huis halen is nog steeds perfect.

Ook heb ik gemerkt dat posities van de EAP heel erg uitmaakt. Met zijn rug tegen het plafond had ik slechtere werking dan met rug tegen een muur.
Hebben jullie nog ideeën / tips?
Met WifiAnalzyer op een android telefoon kijken welk kanaal en welke positie de beste dekking geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe is hij aangesloten op stroom en internet?

Poe of 230v? Utp kabel of draadloos

[ Voor 31% gewijzigd door jack zomer op 18-04-2021 12:53 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoZ
PD2JK schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:57:
Als de verbinding wegvalt, geldt dit dan voor alle apparaten in huis tegelijk?
Is de wifi verbinding dan verbroken, of is er geen verbinding mogelijk met internet? (dus wel intern naar bijvoorbeeld een printer)

Zet eens wat pingtesten aan; naar 1.1.1.1, naar je router IP en je AP1/2 IP.

ping 1.1.1.1 -t

1.1.1.1 is een cloudflare dns server op 'het internet'
Lijkt er op dat het niet alle apparaten tegelijkertijd betreft... Er is op dat moment geen verbinding mogelijk met het internet. Duurt meestal max een aantal seconden en dan komt het internet 'weer op gang'...
Maar bijvoorbeeld tijdens een Teams gesprek heb ik ook slechte verbinding, terwijl de speedtest op hetzelfde apparaat een prima snelheid weergeeft... (gebeurt ook op bekabelde devices)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoZ
jack zomer schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:53:
Hoe is hij aangesloten op stroom en internet?

Poe of 230v? Utp kabel of draadloos
Er zit een PoE adapter bij, die sluit je aan op de stroom en op de Ethernet poort, de andere poort gaat naar de AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoZ
JaDatIsPeter schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:37:
[...]

Ik vraag mij af of dat aan de EAP ligt. Althans ik heb er ook een. Bij thuiswerken zijn er zo'n vier MS Teams gesprekken te gelijk bezig plus op afstand werken op kantooromgeving. Afgewisseld met Youtube, Spotify en Netflix. Drie laptops, vier telefoons, drie tablets. Gaat prima op een EAP225.

De snelheid op de eerste verdieping was niet naar wens met 1 router en 1 AP (op zolder), vandaar dat we een tweede AP wilde aanschaffen.
De ervaring van de eerste was geweldig, bijna plug en play en zeer goede snelheden. Maar met de recent aangeschafte variant is het een totaal ander verhaal... Krijg het maar niet werkend!

[...]

Zo heb ik het ook gedaan. Zonder dat bleven devices hangen op het 2.4 kanaal. Mijn devices zitten dus alleen op 5ghz. Alleen een oude ip-cam en oude laptop zitten op 2.4.
Check bij al jouw devices dat ze het 2.4 SSID vergeten, zodat ze daar niet meer mee kunnen verbinden.

Alle devices moesten opnieuw verbinden. Alleen de devices die per se 5ghz 'nodig' hadden waren hiermee verbonden. Had het gevoel dat deze set up nog de minste problemen gaven, maar toch verliep ook dit niet vlekkeloos.

[...]

Misschien maak je gebruik van zgn. DFS-kanalen. En heb je net een ongelukkige gekozen. Probeer een ander DFS kanaal of een niet-DFS kanaal.
Overigens gebruik ik zelf gewoon DFS kanalen en werkt dat prima. Soms blijkt die een keer een radar te hebben gedetecteerd en is hij een ander kanaal gaan gebruiken, maar na een tijdje staat hij gewoon weer terug op het oorspronkelijke kanaal.

Ik heb trouwens alleen "smalle" 20mhz kanalen ingesteld. Mijn theorie is dat er dan minder kans op overlap is en dus minder kans op storing. Zowel overlap met radar als met buren. De snelheid die we hier in huis halen is nog steeds perfect.

Ook heb ik gemerkt dat posities van de EAP heel erg uitmaakt. Met zijn rug tegen het plafond had ik slechtere werking dan met rug tegen een muur.

Dit gaat me een beetje te diep in de materie :P
Ik heb wel de kanalen en de 'sterkte' aangepast, maar dit verslechterde de situatie alleen maar...

[...]

Met WifiAnalzyer op een android telefoon kijken welk kanaal en welke positie de beste dekking geeft.

Thanks voor de tip! Alleen geen Androids device hier in huis :/
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBergboer90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-12-2022
@StefanoZ heb je de problemen ondertussen kunnen oplossen?

Ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit. Mijn setup bestaat uit 2x TP-Link Omada EAP225 V3, een KPN Experiabox V12 en een tweetal TP-Link switches (TP-Link TL-SG1008D). Eerst had ik maar 1 Omada maar op de bovenverdieping waar mijn kantoor zit was de verbinding niet altijd even snel en stabiel, daarom heb ik er een tweede bij aangeschaft. Daar is het wel iets beter van geworden, maar heel stabiel is het niet.

De wifi op de Experiabox heb ik uitgeschakeld en ik heb bij de Omada's voor 2.4 en 5ghz band verschillende SSID's aangemaakt, wel hetzelfde op beide Omada's. Ook hier verschillende dingen geprobeerd, switches er een tijdje tussenuit laten, kabels vervangen, AP's verplaatsen, wifi kanalen handmatig instellen, of juist automatisch. Het lukt me niet om het stabiel te krijgen.

Het grootste gedeelte van de dag is de verbinding goed, maar enkele keren per dag hapert de verbinding iets, of lijken apparaten de verbinding even kwijt te zijn. Dit lijkt per apparaat te verschillen, maar elk apparaat heeft er af en toe last van, op verschillende momenten per apparaat (dus niet allemaal tegelijk). Meestal merk je het niet als een apparaat de verbinding even kwijt is, maar het is wel erg vervelend als je net tijdens die Zoom/Teams vergadering de verbinding wegvalt (bekabeld geen problemen overigens), of je de lampen voor het slapen gaan wilt uitzetten maar de Ikea app geen verbinding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoZ
@JBergboer90
Het gaat hier nu een lange tijd vrij goed *even afkloppen*...

Ik heb een iets andere situatie, namelijk 1 router en 2 AP's die allemaal 1 SSID uitzenden (dezelfde voor zowel 2,4 als 5 ghz.
Ik heb alle apparaten op een ander wifi kanaal gezet en op alle apparaten de sterkte aangepast. de router op de bg dekt net voldoende voor de bg, maar niet voldoende voor volle signaalsterkte op de 1e. Daar staan AP1 die net genoeg signaal heeft voor die verdieping en op zolder hetzelfde verhaal voor AP2.

Af en toe nog wel wat problemen, bijvoorbeeld een apparaat dat wel wifi heeft maar toch geen internet binnen krijgt. Oplossing is dan vaak even wifi aan / uit op dat apparaat. Gebeurt overigens nooit tijdens streamen of videobellen, maar in mijn ervaring bij surfen / e-mailen.
ongeveer 1 keer per maand herstart ik de 3 apparaten via de applicaties op mijn telefoon, waarbij ik beneden begin en naar boven toe werk.

Succes er mee!
Pagina: 1