Vervangen c390dd / tips voor alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Ik heb momenteel een NAD c390dd versterker met HDMI kaart die een jaar geleden is gerepareerd en wederom kuren vertoont. Ik ga hem nog wel laten onderzoeken, maar afhankelijk van de geschatte reparatiekosten ga ik er waarschijnlijk afstand van doen. Ik ben daarom al aan het oriënteren naar een eventueel alternatief.

Ik zoek een stereoversterker, bij voorkeur met goede DAC en de mogelijkheid om alles inclusief TV er op aan te sluiten, en bij voorkeur ook toekomstbestendig met nieuwe ontwikkelingen, bvb HDMI.

Mogelijke opties die ik overweeg zijn:
- NAIM Uniti Atom (of Star maar die kost meer dan ik wens uit te geven)
- Linn DSM 4
- NAD M10
- Lyngdorf TDAI 2170
- Marantz NR1200

De NAD lijkt nog het meest aan de specificaties te voldoen waarnaar ik zoek, maar gezien mijn ervaring met dit merk ben ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Nu vroeg ik mij af er nog andere goede alternatieven zijn aangezien er maar een beperkt aantal van dit soort geintegreerde apparaten lijken te zijn die geen surround bevatten en mijn Audio Physic tempo 25 eer aan doen qua vermogen en kwaliteit.

Bij voorkeur had ik gewoon een degelijke analoge versterker die over 40 jaar nog steeds werkt en dan een centrale hub met alle digitale technieken erin, zodat ik niet alles hoef te vervangen bij een upgrade. Ik heb daarbij nog niet de ideale combi.

Lang verhaal kort, ik ben benieuwd of jullie nog goede tips hebben waar ik nog niet aan heb gedacht. Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naja, gezien de aansluitmogelijkheden qua AV die je wilt hebben zou ik serieus kijken naar een home cinema receiver. Stereo met HDMI bestaat wel maar is een niche.

Of het over 40 jaar nog steeds werkt geen idee. Ik zou me daar ook niet teveel op vastpinnen. 40 jaar geleden leefden we in 1981 en waren DIN aansluitingen voor platenspelers nog veelvoorkomend. Daarna kwam de tulp, toen de spdif en nu zitten we op HDMI waarvan de specs al 10 jaar wijzigen.

In een budgetklasse van ca 750-1000 is er heel veel te krijgen qua home cinema receivers. Je Audio Phyisic speakers hebben een gevieligheid van 89dB zag ik, daarmee zijn ze niet heel lastig aan te sturen ofzo. Dus eigenlijk voldoet alles wel. Kijk met name naar de opties en de looks.

Mocht je wat richting meer high end willen gaan op termijn, dan zou ik een receiver kiezen die ook pre-outs heeft zodat je evt een eindversterker aan kunt sluiten. Al zou ik zeggen dat dat niet echt nodig zou moeten zijn

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

PHiXioN schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:04:
...ook toekomstbestendig met nieuwe ontwikkelingen, bvb HDMI.
Dan kom je al snel bij NAD uit aangezien zij losse HDMI modules aanbieden. Denon deed het vroeger hij de topmodellen ook maar die modellen worden niet meer gemaakt (en de prijs voor een upgrade was aanzienlijk, 1100 euro). Bij andere merken ben je met nieuwe HDMI versies aan de beurt om een nieuwe receiver aan te schaffen. Sommige van de door jou aangehaalde modellen lopen nu al achter met HDMI 2.0 en HDMI ARC waar we nu HDMI 2.1 hebben en eARC.

Aankoopadvies mag verder in Consumentenelektronica Aankoopadvies dus ik verhuis het topic die kant even op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
FeaR schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:11:
[...]

Dan kom je al snel bij NAD uit aangezien zij losse HDMI modules aanbieden. Denon deed het vroeger hij de topmodellen ook maar die modellen worden niet meer gemaakt (en de prijs voor een upgrade was aanzienlijk, 1100 euro). Bij andere merken ben je met nieuwe HDMI versies aan de beurt om een nieuwe receiver aan te schaffen. Sommige van de door jou aangehaalde modellen lopen nu al achter met HDMI 2.0 en HDMI ARC waar we nu HDMI 2.1 hebben en eARC.

Aankoopadvies mag verder in Consumentenelektronica Aankoopadvies dus ik verhuis het topic die kant even op: AUD > CEA
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad irritant dat al die "nieuwe" high end producten al verouderde HDMI 2.0 aansluitingen hebben. Daarom had ik ook eigenlijk niet nu al willen overstappen.

De reden die je aanhaalt om voor NAD te gaan is exact de reden waarom ik destijds een c390dd had aangeschaft. Namelijk met het idee om ooit te upgraden zodra de noodzaak er is. De upgradeability slaat echter volledig de plank mis als het apparaat na een jaar of 8 al de geest geeft. Niet dat andere merken perse beter zijn wat dat betreft. Het vervelende is dat je pas na de garantietermijn achter de beperkte levensduur komt.