Vraag

• stefvdee
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10 21:17
Hoi Tweakers,
Twee maandjes geleden pctje over genomen van mede-tweaker.
Prima build, draaide alle games goed etc. Maar na een week ofzoiets begon de pc met regelmaat te crashen.
Eerst in de vorm van complete freezes incl. freeze van geluid, waar enige oplossing was power knop 5 sec inhouden. En vervolgens ook regelmatig een BSOD met melding WHAE_UNCORRECTABLE_ERROR.

Specs:
CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
Moederbord: Asus Z170i Pro Gaming
Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8GB 3200MHz
Voeding: Corsair PSU Builder CX450M
HDD: Crucial SSD MX300 275GB
CPU koeler: Noctua NH-U14S
Case: Fractal Design Node 304

Beetje gegoogled, leek een hardware probleem dus kast opengemaakt en alles gechecked of het goed vast zat. Ook meerdere malen in de BIOS verschillende settings uitgeprobeerd (Normal - ASUS Optimal - Default)

PC lijkt voornamelijk te crashen tijdens games, of alleen al bij het opstarten van games. Temperaturen zijn allemaal goed overigens. Ik heb het gevoel dat de voeding net niet genoeg capaciteit heeft voor zwaardere belasting, maar ik ben niet zo hardware technisch. Dus voordat ik dingen ga vervangen heeft misschien iemand een idee hoe ik deze crashes kan voorkomen?
_/-\o_

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:18
Aan de capaciteit van de voeding ligt het niet. 450w is meer dan genoeg voor een systeem dat ~250 w verbruikt. Hij zou wel defect kunnen zijn maar dat resulteert eigenlijk nooit in een BSOD. Om het toch uit te sluiten zou je moeten testen met een andere goede voeding.

Test het ram met Memtest86.

Moederbord is voorzien van het meest recente bios?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen overklok actief op de processor? Weet je of de processor altijd overklokt is geweest bij de vorige eigenaar?

Uiteindelijk kunnen processoren door overvolten degraderen zodat ze soms zelfs op de standaardinstellingen niet meer stabiel draaien.

I reject your reality and substitute my own

• stefvdee
Uszka schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:37:
Aan de capaciteit van de voeding ligt het niet. 450w is meer dan genoeg voor een systeem dat ~250 w verbruikt. Hij zou wel defect kunnen zijn maar dat resulteert eigenlijk nooit in een BSOD. Om het toch uit te sluiten zou je moeten testen met een andere goede voeding.

Test het ram met Memtest86.

Moederbord is voorzien van het meest recente bios?
Thanks voor je antwoord. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de bios update, is dat een driver van: https://www.asus.com/us/s...RO%20GAMING/HelpDesk_QVL/ ?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:18
stefvdee schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:14:
[...]

Thanks voor je antwoord. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de bios update, is dat een driver van: https://www.asus.com/us/s...RO%20GAMING/HelpDesk_QVL/ ?
Staat onder 'bios & firmware' maar kijk eerst in het bios van het moederbord welke biosversie er nu op staat.

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

stefvdee schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:14:
[...]

nee, die download je onder driver en tools, en dan onder bios en firmware download je de nieuwste bios. 3805 in jouw geval. hier een directe link. Dan formatteer je een usb-stick van minimaal 1gb naar FAT32 (kan gewoon in windows). als de usb-stick al fat32 is, kan je alle bestanden er ook op laten staan.

daarna copy-paste je het gedownloade bios naar de usb-stick.

laat dan de usb-stick in je pc zitten en start de pc opnieuw op (niet uitzetten en dan op de aanknop klikken, maar echt op opnieuw opstarten klikken, anders gaan sommige moederborden niet naar het bios). als de pc daarna weer aangaat, klik je zo vaak als je kan op F2 (of delete).

dan kom je in het bios. zoek in het bios naar EZ flash en open de tool. dan selecteer je het gedownloade bios dat op de usb-stick staat en klik je op start.

het nieuwe bios word dan geflasht naar het moederbord. succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Hoiboy19 op 18-04-2021 09:26 ]

Specs

• stefvdee
Alright, Memtest86 gerunned; 0 errors. RAM in orde dus
nee, die download je onder driver en tools, en dan onder bios en firmware download je de nieuwste bios. 3805 in jouw geval. hier een directe link. Dan formatteer je een usb-stick van minimaal 1gb naar FAT32 (kan gewoon in windows). als de usb-stick al fat32 is, kan je alle bestanden er ook op laten staan
Ik zie in mijn BIOS dat de versie al 3805 is. Is het dan de moeite om deze opnieuw te installen?

Wellicht noemenswaardig: PC crashed soms hele dag niet en soms om de 5 minuten. Zo nu en dan ook bij minimaal gebruik een blue screen met de melding: Your device ran into a problem and needs to restart

Verder is het meestal zo na een crash dat hij probeert opnieuw op te starten maar zonder succes, en handmatig uit/aan zetten door knop in te houden lukt dan meestal wel...

Fans draaien allemaal en temperatuur in de bios en volgens Coretemp (volgens mij) gewoon okay.

Paar screenshots toegevoegd voor extra info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbDlwEiDlDZA-gWR9NA52WXMyDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vs0Y1wsrfqCuVPv06GKO40Cn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H68F8TQD3wFdipD4QIBBF-JZ7JY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/21QZBtP7cnPdcKZf4H7r5fuW.png?f=user_large

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

stefvdee schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:35:
Ik zie in mijn BIOS dat de versie al 3805 is. Is het dan de moeite om deze opnieuw te installen?
nee. heb je eigenlijk al een CMOS reset gedaan of in ieder geval de bios instellingen gereset?
stefvdee schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:35:
Alright, Memtest86 gerunned; 0 errors. RAM in orde dus
Hoeveel passes heb je gedaan? meestal komen de errors al bij de eerste pass, maar soms pas later.

Verder zou je nog Prime95 kunnen laten draaien en dan kijken of hij crasht, zo ja (en dan met dezelfde bsod error), dan kan je cpu het probleem zijn.

voor de GPU kan je nog Unigine Heaven kunnen laten draaien, als hij dan crasht met dezelfde bsod error kan het dat je 1070 het probleem veroorzaakt.

Specs

• stefvdee
Hoiboy19 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:46:
[...]

nee. heb je eigenlijk al een CMOS reset gedaan of in ieder geval de bios instellingen gereset?

[...]

Hoeveel passes heb je gedaan? meestal komen de errors al bij de eerste pass, maar soms pas later.

Verder zou je nog Prime95 kunnen laten draaien en dan kijken of hij crasht, zo ja (en dan met dezelfde bsod error), dan kan je cpu het probleem zijn.

voor de GPU kan je nog Unigine Heaven kunnen laten draaien, als hij dan crasht met dezelfde bsod error kan het dat je 1070 het probleem veroorzaakt.
Iets van 10 passes geloof ik.

Beide Prime95 en Unigine gerunned. Bij Prime95 kreeg ik een keer een crash maar geen BSOD, alleen een totale freeze van het systeem

Bij Unigine geen problemen, goede results.

Duidt dit op een processor probleem dan? Of moederbord..

Thanks!!! _/-\o_ _/-\o_

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lijkt op een processor die gedegradeerd is, meer Vcore en/of System Agent (vccsa)voltage nodig.

• stefvdee
bierschuit schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:05:
Lijkt op een processor die gedegradeerd is, meer Vcore en/of System Agent (vccsa)voltage nodig.
Oke en hoe los ik dit op? :D

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

stefvdee schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:07:
[...]

Oke en hoe los ik dit op? :D
Kan je dit niet in je BIOS vinden?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• stefvdee
AW_Bos schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:09:
[...]

Kan je dit niet in je BIOS vinden?
Geen idee, maar zal eens kijken.
Is dit iets wat je in kan stellen dan?

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

ja, in het bios kan je de Vcore aanpassen, en dus het voltage wat naar je cpu gaat.

Specs

• stefvdee
Nice, heb het aangepast, beide 100 v hoger gezet dan default. Kijken hoe het gaat! Thanks voor de hulp!!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

stefvdee schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:28:
Nice, heb het aangepast, beide 100 v hoger gezet dan default. Kijken hoe het gaat! Thanks voor de hulp!!
100 volt erbij?

Brandweer al gebeld? 8)7

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Heb je de reactie van @brrrbaybay in nieuws: Windows 10-gebruikers melden crashes na recente update al gezien?

Hij (of zij) heeft het opgelost door naar de vorige windows versie te gaan.

Volgens @sprankel zou het ook in je (U)EFI partitie kunnen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoiboy19 op 19-04-2021 10:57 ]

Specs

• stefvdee
nelizmastr schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:16:
[...]

100 volt erbij?

Brandweer al gebeld? 8)7
Oepsie, 10 dus

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

100mV (millivolt) is logischer :)

Maar het was niet serieus bedoeld hoor :+

• stefvdee
Blijft crashen. Probeer een "reset" te doen maar hij crashed telkens tijdens preparing reset. Fking hinderlijk...
Echt geen idee hoe en of dit fixbaar is, iemand nog suggesties?

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Schone Windows installatie?
Pagina: 1