Vraag

• T-RonX
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 19:16
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe workstation. Het moederbord dat ik op het oog heb is een ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero. Graphics zijn voor mij minder belangrijk en wil daarom tijdelijk een oude grafische kaart gebruiken. Ik heb een oude AMD Radeon R7 370 liggen en vraag me af of deze nog compatibel is met dit moederbord in verband met bijvoorbeeld UEFI ondersteuning. De zoekopdrachten die ik reeds heb geprobeerd geven mij niet echt een eenduidig antwoord. Weet iemand hoe dit zit?

Beste antwoord (via T-RonX op 17-04-2021 21:17)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Als je videokaart geen UEFI ondersteunt dan schakelt je UEFI automatisch de compatibility support module (CSM) in, zodat je de kaart gewoon kan gebruiken. Bepaalde UEFI-mode-only functionaliteit zoals Secure Boot valt dan weg, maar denk ik niet dat veel mensen daar erg mee zitten.

[Voor 5% gewijzigd door spone op 17-04-2021 20:50]

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:47
Dat je weinig over vind komt omdat er geen verband zit tussen eufi en een videokaart.

Je hoeft alleen op PCI Express te letten maar ik denk dat de versies allemaal backwards compatible zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Als je videokaart geen UEFI ondersteunt dan schakelt je UEFI automatisch de compatibility support module (CSM) in, zodat je de kaart gewoon kan gebruiken. Bepaalde UEFI-mode-only functionaliteit zoals Secure Boot valt dan weg, maar denk ik niet dat veel mensen daar erg mee zitten.

[Voor 5% gewijzigd door spone op 17-04-2021 20:50]

• Notenkraker20
  • Registratie: februari 2021
  • Niet online
Wat @spone zegt, ik heb de Dark Hero en heb laatst een 7970 en 6770 er in gehad - je krijgt bij opstarten eenmalig de melding dat het bord CSM heeft ingeschakeld en voor de rest werkt alles prima.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:22
@T-RonX
Dat gaat gewoon werken want het is een normale pci-e grafische kaart. UEFI is de opvolger van de verouderde bios en heeft niks met je videokaart te maken.
Ik vraag mij meer af waarom je 500! euro wilt gaan uitgeven aan een moederbord.
Volgens mij kan je beter een normale AM4 moederbord nemen van rond de 150 euro en de eventueel meer uitgeven aan een betere processor en extra geheugen.
Over het algemeen merk je echt geen verschil welk moederbord je hebt in de prestaties.

[Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 17-04-2021 21:27]

• Notenkraker20
  • Niet online
Als je niet overklokt, kun je prima een standaard MSI B550 ATX ding kopen, of een X570 Tomahawk voor wat extra gimmicks.
Dark Hero is puur voor de leuk en overklokopties.

• T-RonX
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 19:16
@chrisborst @Notenkraker20 Het gaat mij niet perse om de prestatie van het moederbord maar vooral om de feature set en kwaliteit van componenten. Als ik mijn wensenlijst in de pricewatch filter zet komt deze als beste uit de bus. CPU en geheugen zijn reeds maximaal gespect. Deze build krijgt ook een aanzienlijk langere levensduur dan gemiddeld.

Dank voor de hulpvolle feedback alle!

• Notenkraker20
  • Niet online
Kwaliteit is echt vergelijkbaar, het enige wat je zult missen met de Tomahawk is misschien het aantal USB poorten van de Dark Hero maar hou je wel €300 op zak.

Ik heb de Tomahawk gehad en de Dark Hero die ik nu heb doet er niks bovenop, beide doen zonder moeite 3800MHz CL14 RAM en 1:1 met Infinity Fabric. Ik heb overigens de Ryzen 9 5950X.

[Voor 18% gewijzigd door Notenkraker20 op 17-04-2021 22:37]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee