Inleiding
Beste tweakers. Graag zou ik een Game PC willen samenstellen die voor een periode van 1-2 jaar voldoet, maar met het oog om bepaalde onderdelen mee te nemen na deze tijd, zoals voeding, behuizing, SSD, geheugen.
Mijn videokaart (RX 580 8GB) neem ik mee en de processor en het moederbord wil ik dus na relatief korte tijd vervangen. Dit voor de 12e generatie Intel processoren, inclusief alle nieuwe features (DDR5 enz.) of voor iets moois wat AMD dan te bieden heeft
Mijn PC is ruim 7.5 jaar oud en loopt tegen beperkingen aan, dus ik wil niet langer wachten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuiswerken, gamen en af en toe wat videobewerking in Adobe After Effects en Premiere
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht met max 700euro een heel eind te komen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem de CPU cooler, videokaart en een SATA SSD (1tb) mee naar dit systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een processor en moederbord met een heel goed prijs/prestatieniveau. De CPU moet voor zo min mogelijk geld games goed kunnen draaien. Het moederbord moet compatibel zijn, verder zijn allerlei fancy features niet van belang.
De behuizing, voeding moeten vooral flexibel genoeg zijn om mee te kunnen nemen en een luxere build over 1-2 jaar
Qua geheugen verwacht ik voor korte termijn aan 16GB genoeg te hebben. Of ik prik er later nog 16GB bij of het wordt een upgrade naar DDR5.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, bang for buck en compatibilaty zijn belangrijk
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiterlijk (RGB), energieverbruik en geluidsniveaus zijn relatief onbelangrijk
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Advies voor mijn eisen. Zie ik iets over het hoofd? Is alles compatibel?
Is het moederbord voldoende? Kan het nog goedkoper of moet ik er juist iets meer aan uitgeven?
Eerste opzet:
Uitleg build
Processor:
Hele goede prijs/prestatie verhouding en verhoudt zich uitstekend tot dubbel geprijsde CPU van het rode kamp.
Moederbord:
Is voor mij het grootste vraagteken. Maar deze is compatibel, is ATX formaat en een recent model en degelijk merk.
Behuizing:
Ruime, degelijke, goed beoordeelde en fijn geprijsde behuizing met genoeg mogelijkheden tot upgraden.
Geheugen:
Veel gekozen geheugen en low profile.
Is 3200Mt/s compatibel met dit board en CPU?
Voeding:
Ik weet dat het overkill is voor deze build + huidige videokaart (RX 580), maar ik wil deze graag meenemen naar mijn volgende build over 1-2 jaar.
Veel gekozen voeding, dus zal wel goed zitten?
SSD:
Prima SATA M2 SSD lijkt me.
Beste tweakers. Graag zou ik een Game PC willen samenstellen die voor een periode van 1-2 jaar voldoet, maar met het oog om bepaalde onderdelen mee te nemen na deze tijd, zoals voeding, behuizing, SSD, geheugen.
Mijn videokaart (RX 580 8GB) neem ik mee en de processor en het moederbord wil ik dus na relatief korte tijd vervangen. Dit voor de 12e generatie Intel processoren, inclusief alle nieuwe features (DDR5 enz.) of voor iets moois wat AMD dan te bieden heeft
Mijn PC is ruim 7.5 jaar oud en loopt tegen beperkingen aan, dus ik wil niet langer wachten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuiswerken, gamen en af en toe wat videobewerking in Adobe After Effects en Premiere
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht met max 700euro een heel eind te komen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem de CPU cooler, videokaart en een SATA SSD (1tb) mee naar dit systeem
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 33,78 | € 33,78 |
| Totaal | € 33,78 | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een processor en moederbord met een heel goed prijs/prestatieniveau. De CPU moet voor zo min mogelijk geld games goed kunnen draaien. Het moederbord moet compatibel zijn, verder zijn allerlei fancy features niet van belang.
De behuizing, voeding moeten vooral flexibel genoeg zijn om mee te kunnen nemen en een luxere build over 1-2 jaar
Qua geheugen verwacht ik voor korte termijn aan 16GB genoeg te hebben. Of ik prik er later nog 16GB bij of het wordt een upgrade naar DDR5.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, bang for buck en compatibilaty zijn belangrijk
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiterlijk (RGB), energieverbruik en geluidsniveaus zijn relatief onbelangrijk
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Advies voor mijn eisen. Zie ik iets over het hoofd? Is alles compatibel?
Is het moederbord voldoende? Kan het nog goedkoper of moet ik er juist iets meer aan uitgeven?
Eerste opzet:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-11400F Boxed | € 159,- | € 159,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B560 Pro4 | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 92,90 | € 92,90 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 106,- | € 106,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,55 | € 101,55 |
| Totaal | € 627,45 | |||
Uitleg build
Processor:
Hele goede prijs/prestatie verhouding en verhoudt zich uitstekend tot dubbel geprijsde CPU van het rode kamp.
Moederbord:
Is voor mij het grootste vraagteken. Maar deze is compatibel, is ATX formaat en een recent model en degelijk merk.
Behuizing:
Ruime, degelijke, goed beoordeelde en fijn geprijsde behuizing met genoeg mogelijkheden tot upgraden.
Geheugen:
Veel gekozen geheugen en low profile.
Is 3200Mt/s compatibel met dit board en CPU?
Voeding:
Ik weet dat het overkill is voor deze build + huidige videokaart (RX 580), maar ik wil deze graag meenemen naar mijn volgende build over 1-2 jaar.
Veel gekozen voeding, dus zal wel goed zitten?
SSD:
Prima SATA M2 SSD lijkt me.
Buffalo77 | Pokemon Unite