aanschaf advies NAS systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 23:29
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS voor thuis. In de basis wil ik hem gebruiken voor RAW bestanden (ben amateur fotograaf) en als volledige back-up-oplossing, dus back-ups van computers/laptops en misschien enkele back-ups synchroniseren naar een cloud als offsite. basic stuff

Wat is je budget?
budget is ongeveer 500/600 exclusief harde schijven, maar ben me nog aan het orienteren en sta open voor suggesties

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren maar ik zie veel synology en qnap voorbij komen. ik ben wel geïnteresseerd in 2.5 inch drives ivm een eventueel in de toekomst vervangen door ssd opslag. ook lagere energie en afmetingen zijn een pluspunt voor mij. graag hoor ik jullie ideeën hierover en suggesties voor welke hdd's jullie aanbevelen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
zoals al aangegeven wordt het hoofdzakelijk gebruikt voor RAW data opslag, maar daarnaast ook voor snapshots gemaakt met mobieltjes, muziekbibliotheek, timemachine van mn Apple Mini M1, ipads en een windows laptop
ik plaats de NAS bij voorkeur in de meterkast en aangesloten op de connect box van Ziggo

ik hoop dat ik hierbij genoeg info heb gegeven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:54
Ik begon ooit met een qnap ts-412; gewoon een instapper gekocht om te kijken wat het brengt en hoe het mij bevalt. Ook een instapper biedt voldoende in de basis qua nas enkel de snelheid is relatief laag. M.a.w. wil je je niet moeizaam inlezen op dit gebied met al z’n mogelijkheden koop een instapper en doe ervaring op, waarschijnlijk voldoet het je reeds. Heb je de smaak meer dan te pakken dan heb je gauw zelf in de gaten waar je vervolgens naar toe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 18:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

A. Klooster schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:33:
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS voor thuis.
Als ik in dit forum zoek naar de tekst „advies NAS” dan vind ik heel veel recente topics met dit in de titel, waarin mensen precies hetzelfde vragen. Op welk punt is jouw vraag anders dan de rest?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:18

DarkSide

theres no place like ::1

Bepaal je data behoefte.
Bepaal of je wat met redudantie wilt doen.
Dat bepaald o.a. of je voor een 1,2 of 4 bay moet gaan.

Bepaal je groei. En kijk bv of je ook later een etra enclosure nodig denkt te hebbben.
Dat bepaalt wederom je model.

GOK:
Kies een 4 bay. Zorg dat je daar 2x 8TB in stopt in RAID.
Dan kan je later uitbreiden.
Zorg dat je voor je belangrijke data versioning aanzet zodat je makkelijk "terug in de tijd kunt".
En zorg dat je deze data ook nog eens offsite bewaard in geval van brand, blikseminslag of diefstal.

Denk dan bv aan een Syno920+

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
aawe mwan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:44:
[...]
ik vind weinig tot geen info over 2.5inch drives/ssd drives en hoe deze bevallen. heb alleen een opmerking gevonden over de lees/schrijfsnelheid die niet nodig zijn van ssd drives.
maar ik ben ook geïnteresseerd in de lagere energie verbruik en de kleinere afmetingen die daarmee komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:58
Ik heb pas een Synology DS620Slim gekocht. Mooi klein ding, gebruikt weinig energie, en is best stil.
Nadeel, 2.5" schijven hebben minder capaciteit.
Dingetje is wel, 2.5" groter dan 1 TB zijn eigenlijk altijd SMR wat je in sommige situaties vreselijke performance problemen kan opleveren.

Ik heb er 4x2TB RAID10 in zitten plus een oude SSD voor read cache.
Voor read&write cache heb je dus twee dezelfde SSD's nodig die hij dan in RAID 1 zet. Dat staat er niet bij.
Je heb dan effectief nog 4 disks over voor opslag want dit model heeft geen M2 slots.

Maar voor opslag van koude bestanden kan het best met SHR/RAID5 denk ik.
Als je ook VM's wil draaien of veel random access wil maken zou ik RAID 10 aanraden.

Max wat je nu in dit 2.5" model kwijt kan zou 25 TB zijn met Seagates 5 TB in RAID 5. Maar dat zou ik afraden. Lees jezelf even in betreft SMR/CMR technologie van deze schijven en de plus en minpunten daarvan.

De DS420+ is de vergelijkbare variant met 3.5" schijven.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 17-04-2021 15:56 . Reden: pricewatch linkjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
op dit moment ongeveer 2tb, maar dit groet gestaag ..
GOK:
Kies een 4 bay. Zorg dat je daar 2x 8TB in stopt in RAID.
Dan kan je later uitbreiden.
Zorg dat je voor je belangrijke data versioning aanzet zodat je makkelijk "terug in de tijd kunt".
En zorg dat je deze data ook nog eens offsite bewaard in geval van brand, blikseminslag of diefstal.

Denk dan bv aan een Syno920+
Een 4 bay is wel iets waar ik zelf ook aan denk ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Waarom niet een echte server ipv een 'officiele' NAS met beperkte hardware?
Ik zou voor een pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) gaan en daar dan bijvoorbeeld TrueNAS op zetten.
Ik heb kort geleden een dergelijk systeem opgezet maar dan met een 2e hands G8 ipv een nieuwe G10.
Je zou ook Xpenology er op kunnen zetten. Dan heb je een Synology NAS met 'echte' hardware...

[ Voor 14% gewijzigd door michielRB op 17-04-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

@A. Klooster met backup van werplekken, Time machines, en RAW bestanden kan het wel snel gaan.
Ik bewaar naast de RAW bestanden ook gewoon de JPG's (die zijn kleiner en makkelijker door te bladeren bv).

2TB is wat dat betreft niets.
Maar als dat je behoefte is. Prima.
Dan zit je met twee x 6TB bv ook ruim zet, En kun je altijd uitbreiden.

Een microservertje kan ook btw.
Ligt beetje aan wat je precies er mee wilt doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:58
Je kunt ook even in de V&A kijken naar Synology modellen. Ze bieden heel lang software updates.
Zeker 5 jaar en langer.
Zo zie ik er nu een paar DS418's in staan, dat lijkt mij een prima startpunt om wat te experimenteren.
Meestal als er iets defect gaat is dat de voeding, en dat is gewoon een adapter.

Let wel op, modellen uit 2015 (eindigt op ...15) moet je vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
@michielRB ik denk nog niet aan een “echte server” vanwege dat ik geen extra dingen naast gewoon data opslag zoek.

@DarkSide ik denk dat je gelijk hebt met de 2tb opslag, dit was wel een erg conservatief getal nu ik er over nadenk ..

@jeroen3 die synology *slim heb ik al een paar keer voorbij zien komen maar dacht ook al aan de beperkte grootte opslag van de 2.5” schijven. Heb nog niet veel info over dat soort schijven gezien. Net als de ssd drives voor een nas..
En ik ben misschien wat oldskool, maar ik dacht eerst nog gewoon aan de ouderwetsche raid1 opstelling. Het is tenminste gewoon data opslag wat ik zoek, (nog) geen plexservers of vm machines
En ik houd vanaf nu de V&A sectie ook even ik de gaten, bedankt voor die tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 18:04

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik draai een Synlogy NAS sinds 2014. Die stoere hot-swap drivebays heb ik maar 1 keer gebruikt: om de nieuwe schijven er in te schuiven.

De capaciteit heb ik destijds vrij hoog ingeschat met reserve voor uitbreiding, maar dat is nog niet nodig geweest. Doordat je je data op een NAS centraal kunt zetten en eindelijk eens een keer goed kunt organiseren, had ik uiteindelijk voor mijn oude data veel minder capaciteit nodig dan ik dacht.

Ik wil thuis naar een zelfbouwoplossing met hybride opslag SSD/HDD, vanwege hun eigen typische lange-termijn problemen (HDD's kunnen na een jaar of 10 zomaar ineens een keer niet meer opkomen na een power down, SSD's krijgen in de loop van de jaren steeds meer moeite met het lezen van oude data) en om het risico te spreiden voor het volgende Carrington Event.

Ik denk wel dat 3,5" met de aftocht bezig is; 3,5" hot swap drivebays voor zelfbouwsystemen waren altijd duur en het afgelopen jaar zijn die in China veel goedkoper geworden. Maar voor die zeldzame keer dat ik een drive verwissel, schroef ik de kast wel open en 2,5" SSD's kan je gemakkelijk ergens in een hoekje vastzetten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
Ik denk wel dat 3,5" met de aftocht bezig is; 3,5" hot swap drivebays voor zelfbouwsystemen waren altijd duur en het afgelopen jaar zijn die in China veel goedkoper geworden.
ik wil graag een NAS die een beetje future proof is, ik hink nu een beetje op 2 gedachten.
ga ik voor een 3.5" drive systeem met m2. drives als cache (als ik het goed begrepen heb), of
is het verstandig om me te richten op 2.5" ssd drives ..

wat zijn jullie gedachtes hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

voor een nas is een normale HDD vaak voldoende.
Daarbij als je grote hoeveelheid TB's wilt , scheelt het ook in de kosten.

De nvme cache drives zullen niet zo veel doen als een backup station.
Maar hebben meer nut bij bv draaien van VM's volgens mij

Heb zelf gewoon WD reds 3,5" in mijn NAS.

Ik houdt de SSD's en Nvme wel voor mijn PC.
Windows etc heeft daar veel meer baat bij

Pagina: 1