PV verdeler voor zonnepanelen en auto laden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Hi Gents,
Ik woon nu bijna 9 jaar in een huis en heb in de loop der jaren verschillende dingen gedaan aan het huis waardoor de meterkast is veranderd.
Zo is er een garage gebouwd (aparte groep) en hier zijn 18 zonnepanelen op gezet (ook aparte groep).
Nu heb ik een nieuwe auto, plugin hybride, die ik met zn eigen stopcontact wil voeden in de garage.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat als ik mijn auto aan het laden ben en ik doe ergens een zaag aan dat de boel eruit klapt dus ik zat te kijken naar een eigen stopcontact voor mijn auto op een eigen groep.
Ik heb best de mogelijkheid om een aparte kabel te trekken maar mijn meterkast zit al behoorlijk vol, hoef geen 3fase te hebben en wil de kosten een beetje normaal houden.
Toen ik de zonnepanelen liet plaatsen is er een 2x6mm kabel naar de garage getrokken (30 meter lang gok ik).
Nu las ik het fenomeen pv verdeler en ik denk dat die mij een oplossing kan bieden door in de garage mijn kabel te splitten naar de pv set en mijn auto stopcontact.
Nu zit ik alleen naar mijn meterkast te kijken en heb ik de volgende configuratie:

Naar mijn idee is het niet echt een logische indeling maar de 2 40A groepen die ik oorspronkelijk had voor het huis zijn aangevuld met een nieuwe hoofdschakelaar 63A (want er mochten volgens mij max 3 groepen van de hoofdzekering af oid) en een aparte aardlek voor de pv panelen van 32A. ook is er een nieuwe aardlek voor een groep naar zolder maar die staat hier even los van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2q_oy27dBMDLAkNNrLTCEUX_zY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XsMMExTOpacGAxTsvMmbd9z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvDYZV4u0KB5zG9A0KNSFBfg8MI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jyl3kbKc7j0ejBHLTkCuT93R.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu is de vraag, als ik de groep voor de garage wil voorzien van een pv verdeler en hier de zonnepanelen op zet en de andere aansluiting een apart stopcontact voor mijn autolader (220v) met welke zekeringen moet ik die dan zekeren?
Ik heb een Goodwe omvormer die in theorie 4.2kw kan genereren volgens de kast.
Ook kan ik het maximale vermogen dat mijn auto trekt instellen (standaard op 3.7kw geloof ik).
Als ik nu een pv verdeler op 16A erbij zet heb ik kans dat die met mijn panelen er al uit vliegt volgens mij.
Mag ik een pv verdeler op 2x 32A erin zetten zolang ik maar 6mm2 gebruik qua aansluiting?
Bvd voor de hulp!

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 17-04-2021 14:38 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:37:

Als ik nu een pv verdeler op 16A erbij zet heb ik kans dat die met mijn panelen er al uit vliegt volgens mij.
Een PV verdeler kan niks eruit laten vliegen. Panelen maken stroom, op de andere kant van de PV verdeler wordt stroom opgemaakt. Dat heft elkaar op.
Of ik begrijp je vraag niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Nu zit er op deze groep en 32A zekering. En pv verdeler heeft 2x 16A en als ik daar mijn 4.2kw set op zet gaat het ding dat niet overleven gok ik
Volgens mij mag ik geen 2x 32A achter een 32A automaat zetten toch?
Ik heb wel automaten van 20A gezien wat het volgens mij oplost maar die zie ik niet in een pv verdeler... Of denk ik nu heel verkeerd?
Sowieso heb ik een 1x40A in m'n huis maar ik hoop dat ik niet hoef te upgraden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Als ik het goed begrijp zit de Emat groep met het kWh tellertje voor je garage voor de PV.
Er klopt sowieso vrij weinig van deze kast: onnodige 63A hoofdschakelaar (mag 40A zijn) dus, verkeerde/missende stickers, 40A aardlekschakelaars per 4 groepen terwijl je 60A kan afnemen door 4 groepen gecombineerd: deze hadden dus 63A moeten zijn niet de hoofdschakelaar. Maargoed.

Wat je kan doen: de kast laat je zo qua PV groep. Je plaatst in de garage een PV verdeler met 6mm² bedrading intern en tussen de PV verdeler en het WCD 2,5mm². Hierin plaats je 16A installatieautomaat voor je WCD. En een 20A installatieautomaat voor je PV omvormer. Persoonlijk zou ik een extra 6mm² kabel trekken maar ik snap het wel als je hierin geen trek hebt. Je hebt wel nog plek voor 1 extra aardlekautomaat B16A 30mA.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:04
Slordig en onnodig om een 32A groep te gebruiken voor een 4.2 kW omvormer, daarom begreep ik het ook al niet.
Dat had een 20A groep moeten zijn. Maar goed, zodra je er een PV verdeler zoals @Jim423 schrijft op aansluit vind ik het wel acceptabel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Er zit helemaal geen 32A groep in die kast.

Wel een 20A groep (B20 EMAT aardlekautomaat).

Een PV-verdeler zoals @Jim423 aangeeft kan prima. Let dan wel dat je die kWh meter in de groepenkast niet meer kunt gebruiken om de zonnepanelen te monitoren, die meet dan de opbrengst van de zonnepanelen minus de elektriciteit gebruikt door de auto. En misschien doet 'ie dat niet eens betrouwbaar (weet niet of de meter indien van toepassing ook terugdraait). Het is denk ik zinvoller als je die meter dan naar de PV-verdeler verplaatst.

[ Voor 70% gewijzigd door Xander op 17-04-2021 20:14 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:07:
Er zit helemaal geen 32A groep in die kast.

Wel een 20A groep (B20 EMAT aardlekautomaat).
Shit je hebt gelijk. Ik had gezocht op die ea16-32 en dan kom je op de 32 maar met b20 erachter is het inderdaad een 20A zekering.

Dan kan ik alsnog deze verwisselen met een 32A en in de garage een verdeler van 2x20A te doen met 6mm2 bedrading.
Dat zou heel moeten blijven en in theorie kan de laadsnelheid iets omhoog.

Ja een nieuwe kabel zou mooi zijn maar de totale afstand is zeker 30 meter en dat is een beetje onzin voor alleen een stopcontact. Zou ik naar 3fase gaan doe ik dat uiteraard maar dan heb ik een meterkast ombouw en aparte laadkast nodig en tik ik in ieder geval zo'n 1000 euro af.

Het leek me juist een goed idee om mijn garage apart te houden van mij autolader en zodoende kan ik die met de zonnepanelen combineren. Zeker gezien dat een stroomcreator is en dus de kabel verder niet te hoog belast wordt en alleen maar minder in principe..

@Xander inderdaad, die meter verplaats ik dan ook en doe er waarschijnlijk een bij om te zien hoeveel er naar m'n auto gaat (gimmick maar wel leuk om te weten)

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 17-04-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Laten we even bij het begin beginnen. Je hebt het over een stopcontact. Dat is maximaal 13A laden. Of ga je een laadbox plaatsen omdat je het over 20A hebt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
@Jim423 Nee, in eerste instantie ga ik geen laadbox plaatsen want als ik dat doe gaat er gelijk 3 fase op anders heeft het geen voordeel.
Hoezo is dat tot 13A? Mijn auto is instelbaar hoeveel ik uit het stopcontact kan trekken en die staat standaard op 3700W heb ik begrepen maar is instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:21:
Hoezo is dat tot 13A? Mijn auto is instelbaar hoeveel ik uit het stopcontact kan trekken en die staat standaard op 3700W heb ik begrepen maar is instelbaar.
Je stelt de maximale laadsnelheid in. De daadwerkelijke laadsnelheid hangt ook af van de lader die je gebruikt.

De "granny chargers" (laders met een normale Schuko stekker er aan) zijn doorgaans beperkt tot 13A / 3000W.

Meer dan dat langdurig uit een normale contactdoos trekken is niet aan te raden.

De normale contactdoos zwaarder dan 16A afzekeren is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Kijk, dat lost het op!
Die wist ik niet.
In dat geval zet ik een 32A in de meterkast, zet ik een 20A op m'n pv deel met de meter uit de meterkast en doe ik een 16A met meter op het wcd deel. Pv en Inter met 6mm2 en de auto wcd kan dan op 2.5mm2 bedraad worden :)

Dat zou zo moeten lukken:)
Dit is een redelijk low budget oplossing en dit is het laatste wat ik.met goed fatsoen kan doen met mijn huidige installatie.
De volgende aanpassing gaat vragen om een meterkast upgrade naar de nu gebruikelijke 3 fase etc...

Overigens is mijn hoofd aansluiting 35 of 40A volgens mij dus Die hele 60+reeks is onzin...

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 17-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee je moet gewoon die 20A groep in de meterkast houden.
Zie de post van @No Hands

[ Voor 20% gewijzigd door busscherski op 17-04-2021 20:37 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:30:
Kijk, dat lost het op!
Die wist ik niet.
In dat geval zet ik een 32A in de meterkast, zet ik een 20A op m'n pv deel met de meter uit de meterkast en doe ik een 16A met meter op het wcd deel. Pv en Inter met 6mm2 en de auto wcd kan dan op 2.5mm2 bedraad worden :)
Gewoon 20A laten zitten. Dan is het bij kortsluiting in ieder geval selectief t.o.v. de hoofdzekering en schakelt alleen de PV en de autolader uit.
Overigens is mijn hoofd aansluiting 35 of 40A volgens mij dus Die hele 60+reeks is onzin...
En hoeveel is 35A of 40A plus 20A van de PV?

Is geen onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Maar als de hoofdzekering 40A is (of 35A maakt in dit geval weinig uit) ik de groep voor de kabel 32 afzeker, na de kabel in de garage split in 16 (wcd) en 20 (pv) dan klopt hij toch?
Als ik voor en na de kabel met 20A zeker heb ik er 2 achter elkaar en dat mag volgens mij niet.... Toch?

Goeie! Zo had ik die pv niet gezien maar die moet je natuurlijk optellen bij je ingangs vermogen... Installeren kan ik wel maar die theorie hiervan beheers ik niet geheel;).

[ Voor 23% gewijzigd door DRuw op 17-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Er gaat nooit meer dan 4200 W / 230 V = 18.3A door de kabel van de meterkast naar de PV verdeler.
Een 32 A groep is onzin. 20A is het best

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:47:
Als ik voor en na de kabel met 20A zeker heb ik er 2 achter elkaar en dat mag volgens mij niet.... Toch?
Dat is zo met alleen afnemers. Maar nu levert de omvormer en gebruikt de auto. Er loopt dus nu juist minder stroom door je zekering in de meterkast als je auto laadt. Laadt de auto niet is het een gelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik dacht dat je nooit 2 zekeringen van dezelfde waarde achter elkaar mocht zetten...
Nou ja, een pv verdeler met 2 verschillende automaten heb ik nog niet gezien dus dat gaat onderdelen zoeken worden zo te zien.
Een set met 20A en 16A heb ik in ieder geval nog niet gezien... Leuk projectje weer:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:38:
Ik dacht dat je nooit 2 zekeringen van dezelfde waarde achter elkaar mocht zetten...
In principe horen beveiligingen selectief te zijn ja, zodat bij problemen enkel de laatste beveiliging uitschakelt.

In dit geval loop je het risico dat bij kortsluiting in de omvormer of autolader de hele PV-verdeler uitschakelt. Dat is hooguit een beetje vervelend. Niet gevaarlijk.

Maar als je een B32 automaat zou plaatsen, is deze niet meer selectief t.o.v. de hoofdzekering van de netbeheerder. Om selectief te zijn moet de voorliggende beveiliging namelijk ca. 1,6x hoger zijn (in werkelijkheid is dit veel ingewikkelder, maar even voor het idee). Wanneer er dan kortsluiting voordoet in de kabel naar de onderverdeler zit dus de hele woning in het donker, dat lijkt me nog ietsje vervelender dan het eerste scenario, het kan mogelijk wel tot gevaar leiden (woning donker / paniek) en met wat pech moet je kosten maken om een nieuwe zekering te laten plaatsen door de netbeheerder.

Selectiviteit ten opzichte van de zekering van de netbeheerder lijkt me in dit verhaal het belangrijkste. De selectiviteit tussen jouw eigen beveiligingen zijn in dit geval minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:47:
Goeie! Zo had ik die pv niet gezien maar die moet je natuurlijk optellen bij je ingangs vermogen... Installeren kan ik wel maar die theorie hiervan beheers ik niet geheel;).
Als je 2 eindgroepen achter die 40A aardlekschakelaar had zitten was er niet zoveel aan de hand. Immers kun je dan niet meer dan 32A plusminus door die aardlekschakelaar laten gaan. Met 4 eindgroepen zou dit dus 55A of 60A kunnen worden, of zelfs 64A als je nog meer PV had liggen.
Xander schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:50:
[...]Selectiviteit ten opzichte van de zekering van de netbeheerder lijkt me in dit verhaal het belangrijkste. De selectiviteit tussen jouw eigen beveiligingen zijn in dit geval minder interessant.
Helemaal correct.

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 17-04-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:50:
[...]

In principe horen beveiligingen selectief te zijn ja, zodat bij problemen enkel de laatste beveiliging uitschakelt.

In dit geval loop je het risico dat bij kortsluiting in de omvormer of autolader de hele PV-verdeler uitschakelt. Dat is hooguit een beetje vervelend. Niet gevaarlijk.

Maar als je een B32 automaat zou plaatsen, is deze niet meer selectief t.o.v. de hoofdzekering van de netbeheerder. Om selectief te zijn moet de voorliggende beveiliging namelijk ca. 1,6x hoger zijn (in werkelijkheid is dit veel ingewikkelder, maar even voor het idee). Wanneer er dan kortsluiting voordoet in de kabel naar de onderverdeler zit dus de hele woning in het donker, dat lijkt me nog ietsje vervelender dan het eerste scenario, het kan mogelijk wel tot gevaar leiden (woning donker / paniek) en met wat pech moet je kosten maken om een nieuwe zekering te laten plaatsen door de netbeheerder.

Selectiviteit ten opzichte van de zekering van de netbeheerder lijkt me in dit verhaal het belangrijkste. De selectiviteit tussen jouw eigen beveiligingen zijn in dit geval minder interessant.
Klasse, daar zat dus mijn denkfout (en de Google fout op de b32 zekering die ik dus niet heb).
Morgen eens een pv verdeler met ongelijke zekeringen zoeken of samenstellen met metertje erbij.
Super geholpen hiermee guys!
Zijn niet eens veel veranderingen maar dat zet mij wel op de max van wat mijn huidige setup toelaat. Nou ja, nog even geen plannen verder na dit...... Nog niet;)

[ Voor 61% gewijzigd door DRuw op 17-04-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:23:
[...]

Als je 2 eindgroepen achter die 40A aardlekschakelaar had zitten was er niet zoveel aan de hand. Immers kun je dan niet meer dan 32A plusminus door die aardlekschakelaar laten gaan. Met 4 eindgroepen zou dit dus 55A of 60A kunnen worden, of zelfs 64A als je nog meer PV had liggen.
Maar dat is toch alsnog mijn issue? Ik heb wel een aardlek op 60A staan maar dat is NA een beveiliging van Liander van 40A waar je zelf niet bij kan...
Ik zal morgen even uittekenen hoe mijn meterkast nu is aangesloten...kijken of het klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan het metertje vrij eenvoudig overzetten.
Het is misschien ook nog wel interessant om een extra metertje erin te zetten zodat je kan zien hoeveel kWh je gebruikt per jaar met je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Jim423 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:34:
Je kan het metertje vrij eenvoudig overzetten.
Het is misschien ook nog wel interessant om een extra metertje erin te zetten zodat je kan zien hoeveel kWh je gebruikt per jaar met je auto.
Was precies de bedoeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:30:
[...]

Maar dat is toch alsnog mijn issue?
Exact...
Ik heb wel een aardlek op 60A staan maar dat is NA een beveiliging van Liander van 40A waar je zelf niet bij kan...
Ik zal morgen even uittekenen hoe mijn meterkast nu is aangesloten...kijken of het klopt...
Je hebt nu een 63A hoofdschakelaar. Dat is zo ongeveer het enige component in de groepenkast wat niet verzwaard had hoeven worden bij het toevoegen van de PV, de stroom door de hoofdschakelaar wordt namelijk beperkt door de hoofdzekering.

Het zijn juist de aardlekschakelaars geschikt voor 40A en interne kastbedrading die nu overbelast kunnen worden, als je veel afname hebt op een moment dat de zon schijnt.
DRuw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:43:
[...]

Was precies de bedoeling!
Let wel even op hoe je de metertjes aansluit.

Bij de huidige meter zit de draad vanuit de automaat in "L-out", de draad naar de omvormer in "L-in".

Bij de autolader moet dat precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Dit was mijn idee, klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkc6vZyQWd4jltWNAF7m4xQCX5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FveFwAJo7O5TKgttFTook5lP.jpg?f=fotoalbum_large

oja, de garage zelf (verlichting en wcds) is een van de groepen van huis 1 of 2.

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 18-04-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ziet er goed uit. Wat is HS2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ja dat is dus de hoofdschakelaar die bij een pv verdeler hoort. Ik kon er even geen fatsoenlijke andere afkorting voor verzinnen haha

Zijn er trouwens nog merken aan of af te raden?
Ik zie die emat standaard als ik google maar is dat wat? Zou het liefst een box, zonder inbouw wcd maar met afdekschermpje hebben. Blijft de garage en daar zaag ik ook weleens in..

[ Voor 29% gewijzigd door DRuw op 18-04-2021 17:55 ]

Pagina: 1