Hoi tweakers, dit wordt mijn eerste build en zou graag om wat advies vragen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wil ik zo bouwen zodat ik de huidige generatie spellen t.z.t. kan spelen op 60fps/1080p. Ik stel de aanschaf van een nieuwe videokaart nog uit en ga ik mijn oude kaart tot die tijd gebruiken. Natuurlijk verwacht ik bovengenoemde prestaties nu dus nog niet te behalen.
De reden dat niet wacht om deze pc te bouwen is omdat mijn huidige, inmiddels trage, pc uit 2013 stamt en ik graag een nieuwe start wil maken met een modern systeem met een nvme ssd, bijvoorbeeld. Ik gebruik nu nog alleen een hdd. Kortom, ook zonder nieuwe videokaart is een nieuwe pc sowieso een flinke upgrade voor mij.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget - zonder videokaart - staat op 800 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een Nvidia GeForce GTX 960 mee. Mijn bedoeling is deze te vervangen met een kaart van ~250, max 300 euro wanneer de prijzen dalen. Ook gaat er een 3,5" HDD mee voor opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit lijstje samengesteld met de hulp van de BBG:
De videokaart staat erbij als placeholder. Mijn bedoeling is om, wanneer de prijzen van gpu's weer dalen, een soortgelijke kaart aan te schaffen van ~250, max 300 euro waarmee ik 60fps/1080p kan behalen.
Ik neig ernaar om de aparte processorkoeling niet direct aan te schaffen, maar heb hem er wel bijgezet. Ik denk dat ik deze pas aanschaf als de geluidsproductie van de standaardkoeling mij tegenvalt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Van mij hoeft de pc onder load niet bijzonder stil te zijn, maar het is wel mooi meegenomen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem wil ik zo bouwen zodat ik de huidige generatie spellen t.z.t. kan spelen op 60fps/1080p. Ik stel de aanschaf van een nieuwe videokaart nog uit en ga ik mijn oude kaart tot die tijd gebruiken. Natuurlijk verwacht ik bovengenoemde prestaties nu dus nog niet te behalen.
De reden dat niet wacht om deze pc te bouwen is omdat mijn huidige, inmiddels trage, pc uit 2013 stamt en ik graag een nieuwe start wil maken met een modern systeem met een nvme ssd, bijvoorbeeld. Ik gebruik nu nog alleen een hdd. Kortom, ook zonder nieuwe videokaart is een nieuwe pc sowieso een flinke upgrade voor mij.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget - zonder videokaart - staat op 800 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een Nvidia GeForce GTX 960 mee. Mijn bedoeling is deze te vervangen met een kaart van ~250, max 300 euro wanneer de prijzen dalen. Ook gaat er een 3,5" HDD mee voor opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit lijstje samengesteld met de hulp van de BBG:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 319,90 | € 319,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | € 95,23 | € 95,23 |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce GTX 1660 Super | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Zwart | € 46,90 | € 46,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,50 | € 37,50 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | € 30,- | € 30,- |
| 1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX426C16FB3K2/16 | € 86,83 | € 86,83 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 101,55 | € 101,55 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 780,81 | ||
De videokaart staat erbij als placeholder. Mijn bedoeling is om, wanneer de prijzen van gpu's weer dalen, een soortgelijke kaart aan te schaffen van ~250, max 300 euro waarmee ik 60fps/1080p kan behalen.
Ik neig ernaar om de aparte processorkoeling niet direct aan te schaffen, maar heb hem er wel bijgezet. Ik denk dat ik deze pas aanschaf als de geluidsproductie van de standaardkoeling mij tegenvalt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Van mij hoeft de pc onder load niet bijzonder stil te zijn, maar het is wel mooi meegenomen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
- Klopt het dat de koelpasta al is aangebracht op de ingebrepen koeling van de cpu?
- In mijn berekening zou ik genoeg moeten hebben aan een voeding van 400W. Is het verstandig om iets meer te betalen voor 450/500W?
- Over een paar jaar zou ik misschien wel een 1440p-scherm willen kopen. Is deze pc, met op dat moment een gpu-upgrade, daar enigszins voor geschikt? Of is dat met deze build niet realistisch?
- Ik heb mijn best gedaan te checken of alle onderdelen compatibel zijn wat betreft aansluitingen en afmetingen, maar mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik dat heel graag.
- Ook vind ik het moeilijk te beoordelen of deze build een beetje in balans is. Ik hoop dat jullie daar iets over kunnen zeggen.