Ps2 toetsenbord & muis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04-2021
Mijn vraag
Ik heb op mijn beide dell workstations.
Een ps2 aansluiting voor toetsenbord en muis.
Ik vroeg mij af wat kan ik er nog mee?.
En wat zouden jullie ermee doen?.
Kom maar met van alles wat werkt.
Alvast bedankt voor de reacties.

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Het enige wat je er mee kan is dus een ps2 muis of toetsenbord op aansluiten, maar ik zou gewoon een usb muis en toetsenbord kopen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Ja die gebruik ik ook usb dingen.
Maar je kreegt ze er steeds bij ps2.
En ik weet niet waar ik die toetsenborden vandaan moet halen.
Want bij plaatselijke computerwinkel liggen ze niet meer of toch wel? Ik ga wel even kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door carcassonne op 17-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Waarom zou je dat überhaupt willen?

(Ik bedoel, ik kan 1 of 2 redenen verzinnen maar het lijkt me héél stug dat die voor jou ook maar het kleinste beetje relevant zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Dan denk ik waarom ik krijg ik ze dan nog uberhaupt als ik er niks aan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:54

SpamLame

niks

PS/2 keyboards is nog wel aan te komen alleen weinig aanbieder. Muizen idem dito meer aanbieders though.

En anders een adapter

En waarom; oudere PCs die geen werkende USB hebben of kunnen krijgen, retro of industrieel pcs bv.
Dat jij en ik er misschien niks aan hebben zegt niks over het nut voor anderen.

[ Voor 17% gewijzigd door SpamLame op 17-04-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcassonne
Ja bedankt.
Deze pc was van dit jaar dus zou oud was hij ook niet spamlame.
Maar er kan altijd adapters op proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is nog een reden:

Toetsenborden hebben vaak beperkingen mbt hoeveel toetsaanslagen tegelijk geregistreerd kunnen worden. Zo kan de legendarische IBM Model M maar twee tegelijk registreren. Nummer drie komt niet meer door. Dit noemen ze 2KRO (Key Roll Over). Bij het typen geen probleem, maar bij gamen zeer irritant. Veel eenvoudigere rubberdome en mechanische toetsenborden hebben ook 2KRO.

Gamers willen vaak toetsenborden die meer aanslagen tegelijk kunnen registreren. De borden zelf kunnen dat onbeperkt (NKRO). Uitdaging: over USB kunnen maar 6 tegelijk geregistreerd worden. Dus ieder USB toetsenbord is in beginsel 6KRO. Wil je meer dan dat kunnen doen, dan moet je een andere interface gebruiken. PS/2 ondersteunt dat. Dus het heeft - als je een gamer bent die het verschil merkt - wel degelijk zin om via PS/2 aan te sluiten ipv USB. Het soort toetsenborden waar het hier over gaat, heeft dan ook nog steeds PS/2 als optie.

Overigens kunnen sommige nieuwe gamingtoetsenborden doen alsof ze twee of meer USB devices zijn en zo meer dan zes toetsaanslagen tegelijk verwerken, maar dat is non-standaard en vraagt om speciale drivers, terwijl het via PS/2 altijd werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Denk ook aan beveiliging.
Er zijn bedrijfssituaties waarbij je geen USB toegang wilt toestaan vanwege het beveiligingsrisico.
Deze poorten dan zijn dan uitgeschakeld via BIOS security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet dat er vroeger nog wel een PS/2 adaptertjes werden meegeleverd met USB disks. Dat was dan puur omdat een USB 1.1poort niet genoeg prik leverde, en op die manier kon je nog wat van je PS/2 poort aftappen.
Daar heb je tegenwoordig weinig aan, maar dat is naast het aansluiten van een muis of toetsenbord nog de enige andere mogelijkheid die ik zo ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:41
TERW_DAN schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:14:
Ik weet dat er vroeger nog wel een PS/2 adaptertjes werden meegeleverd met USB disks. D
Ik heb zo'n PS/2 adaptertje hier nog liggen, Misschien handig als alle USB poorten bezet zijn en er niet zo gauw een USB hub voorhanden is?

Ik heb hem net getest en blijkt nog te werken met mijn mechanische toetsenbord. Ik blijft hem voor de gein de komende tijd gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door ruftman op 19-04-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
ruftman schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:40:
[...]

Ik heb zo'n PS/2 adaptertje hier nog liggen, Misschien handig als alle USB poorten bezet zijn en er niet zo gauw een USB hub voorhanden is?

Ik heb hem net getest en blijkt nog te werken met mijn mechanische toetsenbord. Ik blijft hem voor de gein de komende tijd gebruiken.
Mwah, ja je kunt dan je toetsenbord of muis idd op de PS/2 poort zetten maar andere apparatuur zal niet werken. PS/2 is géén USB. Zo'n adaptertje werkt dus alléén voor HID devices die ook nog PS/2 weten te praten. Of idd, als je alleen wat extra stroom nodig hebt. Waarbij aangemerkt mag worden dat PS/2 maar 100mA op 5V levert, en het dus ook niet echt zoden aan de dijk zet.
carcassonne schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:37:
Dan denk ik waarom ik krijg ik ze dan nog uberhaupt als ik er niks aan heb.
maar... als je ze wel zou gebruiken... dan is die vraag toch nog steeds onbeantwoord? Want ook als je 'm wel gebruikt heeft dat nog steeds geen enkel nut.

Als je je afvraagt waarom een kantoor-PC uberhaupt nog zo'n poort heeft, heeft @The_Doman denk ik het passende antwoord gegeven.
Pagina: 1