Snoer met stekker voor meerdere spots maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bahamapleister
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn vraag:
Ik wil 5 spots (~5x7W) op een snoer aansluiten dat vervolgens met een stekker in een WCD wordt aangesloten. Hoe kan ik dat het beste doen en wat is er toegestaan?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Philips hue leds, 3x1mm2 kabel met rubberen mantel, stekker, wagolasklemmen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik ben van plan om de spots parallel aan te sluiten op het snoer met wagolasklemmen. Ik weet dat bij de vaste installatie lasklemmen in een lasdoos moetrn, maar aangezien dit een snoer met stekker is zijn er volgens mij niet dit soort regels. Alternatief is om de verbindingen te solderen (staggered per ader + krimpkous), maar mijn voorkeur zou uitgaan naar lasklemmen (minder fout gevoelig).

Beste antwoord (via bahamapleister op 18-04-2021 13:41)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Normaal heeft een inbouw spotring een GU10 (230V) of GU5.3 (12V) fitting welke aan een klein lasdoosje zit met hierin een kroonsteen of doorlus steekklem. Hiermee kun je de kabel-IN en kabel-UIT enigszins conform de installatienorm aansluiten. Anders wordt het inderdaad per aftakking bij een spot een klein lasdoosje waarin de kabel-IN, kabel-UIT en kabel naar fitting bij elkaar worden gelast met Wago snoerklemmen, met zo’n clipje.
In de praktijk zie je erg vaak dat snoeren van spotgat naar spotgat worden gelegd en kabelverbindingen zonder lasdoos of andere materie met Wago lasklemmen los boven het verlaagde plafond worden gelegd. Tja, het kan en er zal niemand over vallen maar de mooiste oplossing is het niet. Het is niet perse gelijk onveilig maar het kan dus netter.

Solderen en afwerken met krimpkous kan ook en is niet zo zeer fout-gevoeliger want je werkt met wisselspanning dus je mag fase en nul per ongeluk omdraaien in dit soort parallelle lampaansluitingen. Maar goed, je hebt waarschijnlijk snoer met gekleurde aders dus als je die kleur-op-kleur houd blijft alles netjes fase op fase en nul op nul doorgelast c.q. gesoldeerd.
Persoonlijk zou ik wel met dubbele krimpkous werken, dus per ader soldering over beiden met krimpkous afgewerkte aders nog 1 gezamenlijke grotere krimpkous. Dan ben je weer een soort van dubbel geïsoleerd voor iets meer veiligheid. Professioneel zal je deze oplossing niet vaak zien maar het kan.

[ Voor 30% gewijzigd door Theo74 op 17-04-2021 09:55 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Normaal heeft een inbouw spotring een GU10 (230V) of GU5.3 (12V) fitting welke aan een klein lasdoosje zit met hierin een kroonsteen of doorlus steekklem. Hiermee kun je de kabel-IN en kabel-UIT enigszins conform de installatienorm aansluiten. Anders wordt het inderdaad per aftakking bij een spot een klein lasdoosje waarin de kabel-IN, kabel-UIT en kabel naar fitting bij elkaar worden gelast met Wago snoerklemmen, met zo’n clipje.
In de praktijk zie je erg vaak dat snoeren van spotgat naar spotgat worden gelegd en kabelverbindingen zonder lasdoos of andere materie met Wago lasklemmen los boven het verlaagde plafond worden gelegd. Tja, het kan en er zal niemand over vallen maar de mooiste oplossing is het niet. Het is niet perse gelijk onveilig maar het kan dus netter.

Solderen en afwerken met krimpkous kan ook en is niet zo zeer fout-gevoeliger want je werkt met wisselspanning dus je mag fase en nul per ongeluk omdraaien in dit soort parallelle lampaansluitingen. Maar goed, je hebt waarschijnlijk snoer met gekleurde aders dus als je die kleur-op-kleur houd blijft alles netjes fase op fase en nul op nul doorgelast c.q. gesoldeerd.
Persoonlijk zou ik wel met dubbele krimpkous werken, dus per ader soldering over beiden met krimpkous afgewerkte aders nog 1 gezamenlijke grotere krimpkous. Dan ben je weer een soort van dubbel geïsoleerd voor iets meer veiligheid. Professioneel zal je deze oplossing niet vaak zien maar het kan.

[ Voor 30% gewijzigd door Theo74 op 17-04-2021 09:55 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Wago's zijn prima voor deze toepassing, als ze ergens terecht komen waar je dr bij kan kan je ze beter in een doosje stoppen, maar boven een systeemplafond ofzo is het niet echt boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
Niet lompweg wago's op het plafond gooien, gewoon netjes in een doosje afwerken.

"Omdat het volgens de regels niet hoeft" is een ERG slechte reden om dat niet te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sine op 18-04-2021 10:28 ]

Repareren doe je zo.