Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 21:37
Ik sta op het punt om spullen aan te schaffen voor zonnepanelen op het pannendak. Het worden zwarte panelen met zwarte beugels. Mijn vraag is: is het noodzakelijk dat de montagerails ook zwart worden? Of zou ik kunnen volstaan met grijze rails en dan zwarte einddoppen (v/d Valk) erop monteren? Dat scheelt nogal in de prijs. Het lijkt mij zelf dat je die rails nagenoeg niet ziet zitten en dat grijs dus prima kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan het in elke kleur doen die je wilt, dat heeft geen invloed op de werking. Het is puur een esthetisch punt, en daar laten ze zich goed voor betalen. Dus up to you.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42

RvV

Hangt er een beetje vanaf of je ze horizontaal of verticaal plaatst. Als je ze verticaal plaatst, dan kijk je er vanaf de zijkant tegenaan. Nu zal dat op een woonhuis op redelijke hoogte ook wel meevallen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Da's een goeie. Ze komen horizontaal. Maar wel op het dak v/d 2e verdieping (zolder) waardoor je er vanaf de straat, gezien de kijkhoek, misschien toch iets van kunt zien. Ik ga toch maar even een rondje door de straat lopen om te zien hoe goed je het kunt zien. Beide bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22
je kunt ook voordat je ze monteert ff de zwarte spuitbus er langs halen. Dat hoeft in principe alleen op de uiteindes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:04
En de onderste rails waar je vanaf de grond onder de panelen door tegenaan zou kunnen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:04

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb prachtige zwarte all black panelen met zwarte randen en zwarte einddoppen, met wel aluminum montage rails en je kan wel zien dat het aluminium is aan de zijkant omdat daar de balk vlak bij de rand van de panelen zit. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFX8cX_vczxwYa0Ri0bClixgsQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n88HJazfsh5rEad3NyhRoTAG.jpg?f=fotoalbum_large

Dus je kan het zien, maar dat het nou storend is of een probleem? Ik vind het niet heel boeiend en zou er geen meerprijs of meerwerk voor over hebben gehad in elk geval.
Want alleen bij een bepaalde hoek kan je de rails uberhaupt zien vanaf de straat.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco-M op 18-04-2021 15:53 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Paar spuitbussen matzwart lost je probleem toch op? 1,50 ongeveer per bus.

Oh ja en een busje etchprimer.

[ Voor 18% gewijzigd door plaspvd op 17-04-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
ESDEC clickfit EVO heeft eigenlijk altijd blank aluminium rails met zwarte eindkappen, daar zie je in de regel weinig tot niets van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaSzOzKGg6mxGuo8xE0sSfEbeX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0e8Qb2U2YtaCNJIyHXFxrcF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR9ffnc9DSHfaT1-fR7FHBlv6uc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3NDMORsZbomrI3em4F6e6f7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZlbi3yj0N_-O1Baon07Y0pwUi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3kMOs2UY6X8UFQEJ2N4kFbq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door HSA.Solar op 17-04-2021 22:51 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Top, ja het ziet er allemaal geweldig uit op die foto's. Mijn keuze is gemaakt: het worden gewoon de standaard grijze rails. Dank voor het meedenken.

Ik heb een nieuwe vraag van geheel andere orde: aarding. De rails worden geaard. Moet ik de aardedraad zoals die op zolder door het dak naar binnenkomt naar de meterkast beneden toe doorleggen en daar op het centrale aardpunt aansluiten, of zou ik hem op zolder op een verwarmingsbuis mogen aansluiten? Die buis is immers zelf verbonden met het centrale aardpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:35:
Top, ja het ziet er allemaal geweldig uit op die foto's. Mijn keuze is gemaakt: het worden gewoon de standaard grijze rails. Dank voor het meedenken.

Ik heb een nieuwe vraag van geheel andere orde: aarding. De rails worden geaard. Moet ik de aardedraad zoals die op zolder door het dak naar binnenkomt naar de meterkast beneden toe doorleggen en daar op het centrale aardpunt aansluiten, of zou ik hem op zolder op een verwarmingsbuis mogen aansluiten? Die buis is immers zelf verbonden met het centrale aardpunt.
Als je dit al voorstelt, begin niet met het aansluiten er van en laat dat dan door een elektricien doen. Gelijk goed voor de verzekering ook, het zijn geen kleine stroompjes waar je mee speelt namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn omvormer heeft een aansluiting voor de aarding van de panelen /frame

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:35:

formeel in nederland direct door naar het aardpunt, dat gebeurd echter maar zelde een goede tweede keus oplossing is in de werkschakelaar of de pv verdeler

Nooit en dan ook echt nooit aan iets anders aarden zoals een verwarmingsbuis, een andere groep etc .
de aard aansluiting op de omvormer zelf kan je dan eventueel ook aansluiten in de werkschakelaar, maar die is al geaard via de aardkabel in de AC aansluiting in nederland optioneel in belgie is dit wel verplicht.
In nederland worden nog wel eens de panelen op de aansluiting op de omvormer aangesloten, dat zou niet mijn eerste keus zijn. maar het is hoe dan ook beter dan de verwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Bij een installatie die ik in Duitsland heb aangelegd en is (goed)gekeurd door een expert heb ik de aarding van de panelen naar de werkschakelaar gelegd, en daar aan de YMVK kabel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
twain4me schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:29:
[...]
formeel in nederland direct door naar het aardpunt
Okee, dat wordt dus sowieso een aardkabel trekken naar de meterkast.
twain4me schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:29:
[...]
een goede tweede keus oplossing is in de werkschakelaar of de pv verdeler
Dit begrijp ik niet. Er komt aan de AC-kant een YMVK kabel van 3x2,5mm2 die vanuit de werkschakelaar naast de omvormer richting de meterkast loopt. Ik kan de aarding van de dakrails toch niet door zo'n ielig 2,5mm2 draadje laten lopen? Dat moet n.m.m. minimaal 4mm2 zijn. Bovendien komt die YMVK kabel in de meterkast uit in een groep en die weer achter een aardlek, dat is volledig in strijd met de stelling dat de aarde rechtstreeks door moet naar de aardpen. Hebben we het wel over dezelfde aarde? :? Het gaat om de aarding van de rails onder de panelen, niet van de omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:32:
[...]

Okee, dat wordt dus sowieso een aardkabel trekken naar de meterkast.

[...]

Dit begrijp ik niet. Er komt aan de AC-kant een YMVK kabel van 3x2,5mm2 die vanuit de werkschakelaar naast de omvormer richting de meterkast loopt. Ik kan de aarding van de dakrails toch niet door zo'n ielig 2,5mm2 draadje laten lopen? Dat moet n.m.m. minimaal 4mm2 zijn. Bovendien komt die YMVK kabel in de meterkast uit in een groep en die weer achter een aardlek, dat is volledig in strijd met de stelling dat de aarde rechtstreeks door moet naar de aardpen. Hebben we het wel over dezelfde aarde? :? Het gaat om de aarding van de rails onder de panelen, niet van de omvormer.
Ja we hebben het over het zelfde.
Je kan de aarddraad van meterkast naar werk schakelaar natuurlijk ook dikker uitvoeren, ik heb er geen 2,5mm2 van gemaakt ;)
Daarom zeg ik ook direct naar de meterkast is de juiste/beste manier. Naar de werkschakelaar/pv verdeler is de manier die het meest wordt gedaan (is ook weinig mis mee). Wat jij kiest mag je zelf weten. Overegens is de vereffening buiten zo dik (6mm2) met name vanwegen de mechanische belasting niet vanwege de enorme amperages die er door moeten kunnen lopen. ;)

Dus van best naar slechts

1 appart direct naar de hoofdaansluiting
2 op de ac kabel van de omvormer en dan koppelen in de werkschakelaar/pv verdeler met een dikkere aarddraad
3 op de ac kabel van de omvormer en dan koppelen in de werkschakelaar/pv verdeler met de standaard 2,5mm2

[..]hele tijd niets

aansluiten op de verwarmingsbuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Ok bedankt. Ik ga voor de beste oplossing aarde apart (en rechtstreeks) naar de meterkast zoals ik ook van plan was.
Pagina: 1