Glas of polycarbonaat dakbedekking veranda?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thagiien
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04-2021
Mijn vraag,
Dag allemaal!

Mijn partner en ik willen een veranda gaan laten plaatsen aansluitend aan ons huis. Dit zal een aluminium veranda (5,80x3,50) worden met glazen schuif wanden. Onze tuin ligt op het zuid-westen dus zijn we ook van plan om automatische zonwering aan te schaffen.

Echter zitten we nog erg in twijfel wat betreft de dakbedekking..

Ons voorkeur gaat naar glas omdat dit er veel mooier uitziet en we hierdoor meer natuurlijk licht behouden in de woonkamer, maar we waren nogal geschrokken van de meerprijs t.o.v. Polycarbonaat..

Nou zul je natuurlijk denken, kies dan voor polycarbonaat, maar wij hebben gehoord dat er met polycarbonaat veel geluidsoverlast is wanneer het regent. Dat je niet eens een gesprek kunt voeren..

Heeft iemand hier ervaring met polycarbonaat of met glas?

Ik hoor graag jullie reacties/ervaringen.

Bedankt alvast! :)

Mvg,
Gino

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Glas is ook stuk zwaarder, hou daar ook rekening mee in de constructie.
Wat betreft regen: valt mee, behalve als het gaat plenzen / hagelen.

Ik zou zelf ook voor glas gaan, ziet er heel stuk mooier uit waardoor het zijn meerprijs waard is.

Ps denk ook aan zomer. Als de zon er vol op staat heb je een mooie broeikas. Een dek/Ir filter dat er overheen kan is dan geen overbodige luxe.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2021 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58
Ik ben ook bezig met informatie vergaren en offertes opvragen voor een nieuwe veranda met ongeveer dezelfde afmetingen.

Veranda 5,50x3,50 meter met aan de voorzijde en linkerzijde glazen schuifwanden. Rechterzijde alleen een glazen spie.

Paar bevindingen en adviezen:
- offertes met glazen dak starten vanaf €8500
- offertes met polycarbonaat dak starten vanaf €6000
- zonwering heb je bovendak en onderdak. Meeste bedrijven verkopen alleen bovendak, omdat onderdak naar eigen zeggen de warmte niet tegenhoudt. Bovendak zonwering heeft als nadeel dat je solide bevestiging moet hebben ivm regen en storm.
- HR glas als dakpaneel is niet mogelijk ivm dikte en zwaarte van het glas.

Persoonlijk vind ik het helder polycarbonaat er niet uitzien. Krasgevoelig en een tokkie uitstraling. Voor wat betreft een witte overkapping zou een opaal polycarbonaat glas nog optie zijn, maar niet bij een antraciet overkapping.

Overigens heb je ook bij meerdere bedrijven melkglas ipv helder glas. Onder andere bij Verasol. Dat ziet er wel weer mooi uit.

Voor bovendak zonwering heb ik de ruimte niet, dus ben ik aan t kijken naar onderdak zonwering.
Tuinmaximaal heeft daarbij wel mooi systeem voor niet teveel geld:
https://www.tuinmaximaal.nl/zonwering

Nadeel is dat tuinmaximaal alleen op vaste breedte de zonwering levert. Firma Alureh levert deze zonwering ook op maat. Meerprijs per baan is ongeveer €90.
http://www.alureh.nl/inde...ering-terrasoverkapping-1

Voor de rest heb ik nog geen bedrijven gezien die onderdak zonwering op die manier aanbiedt, tussen de liggers van de overkapping. Ik houd me aanbevolen voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:14
Let op in de tuinbouw, gewerkt poly trekt altijd condens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik typ dit vanuit mijn veranda met polycarbonaat platen. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc6CMHRlUNihtAVKXuTYXvgMP8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EI0GSXXFs1lxQMcWKv7aUQI.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik vooral merk is als ze zon schijnt dat de veranda een broeikas wordt. Dagen als vandaag kan je gewoon lekker zonder je jas zitten terwijl het buiten nogal koud is.

In de zomer met 30+ graden buiten dan is het 50 graden als ik de deuren dicht hou. Ik vraag me af in hoeverre dit verschil maakt met zonwering die van binnenuit geplaatst is. Met de deuren open vinden wij het prima. Bij ons staan de deuren ook altijd open voor onze kat.
Als je er regelmatig overdag zit, dan is zonwering geen overbodige luxe.

Wat betreft het geluid van regen, dat vind de een gezellig en de ander weer vervelend. Het geluid is inderdaad harder maar ik vind het wel meevallen.
Met hagel/ijsregen is het een ander verhaal. Dat maakt enorm veel geluid op polycarbonaat.

In de woonkamer hebben we merkbaar minder licht waardoor we eerder de lamp aan moeten zetten. Zeker in de winter ook wel overdag. De tuin kijkt richting oost zuid oost. Maar het feit dat we houten jaloezieen hebben van 5 cm breed helpt ook niet met de lichtinval.
Wel heb ik soms in de veranda in de lente en zomer te veel licht waardoor ik bijvoorbeeld geen boekje kan lezen omdat het te fel is. Met een laptop zitten gaat daardoor ook niet.

Mijn buurman heeft ook een veranda laten plaatsen maar dan met glas. Hij zei dat hij last heeft van waterdruppels vanwege condensvorming op zijn glas. dat druppelt dus zo nu en dan zei hij.
Ik was 6000 euro kwijt, hij 16000 en ook nog eens een halve meter minder diep. Glas en zonwering maakt echt veel verschil in de prijs.

Je hebt ook dubbel glas als optie maar ik denk niet dat het super veel uit gaat maken aangezien die aluminium veranda’s zoals de mijne een groot koudebrug zijn.

Een ander voordeel van polycarbonaat is dat het vuil minder snel zichtbaar is van binnen. Ik keek toevallig nog vandaag om die platen weer eens te reinigen maar ook dat is een dingetje. Met glas heb je hier denk ik sneller last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
com2,1ghz schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:19:
In de zomer met 30+ graden buiten dan is het 50 graden als ik de deuren dicht hou. Ik vraag me af in hoeverre dit verschil maakt met zonwering die van binnenuit geplaatst is. Met de deuren open vinden wij het prima. Bij ons staan de deuren ook altijd open voor onze kat.
Als je er regelmatig overdag zit, dan is zonwering geen overbodige luxe.

Wat betreft het geluid van regen, dat vind de een gezellig en de ander weer vervelend. Het geluid is inderdaad harder maar ik vind het wel meevallen.
Met hagel/ijsregen is het een ander verhaal. Dat maakt enorm veel geluid op polycarbonaat.
Als broeikas werken ze goed ja. Ik heb er geeneens deuren bij en vorige hittegolf had ik 41.5 C en bij 22% rel. op de luchtthermometer. De bilt had toen 34,6 maximum.

En ja, de herrie bij regen, je moet echt de deuren en ramen sluiten en de tv harder zetten wil je er nog iets van volgen. Ik schat zeker boven de grens waar ze gehoorbescherming adviseren. Dit zal ik eens meten de volgende keer. Het is net kamperen, maar dan iets erger.

Het vergeelt ook en is erg kwetsbaar, naar verloop van tijd raakt het gekrast waardoor het heel snel vies is.
Plaats de zonwering erboven als dat kan.

Helaas kon ik niet kiezen, de vorige bewoners hebben hem geplaatst, maar voor mij geen polycarbonaat meer.
Dan maar een iets kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik zie ook wel reclame van een veranda met dicht dak met grote dakramen, en met inbouw verlichting.
Dat zou mijn keuze ook worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1