WIFI outdoor ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 09:39
Beste,

Ik ben voor een WIFI systeem aan het kijken voor een landbouwer. Nu, deze heeft een vrij grote oppervlakte meerdere stallen in totaal 200m², maar natuurlijk nergens UTP kabels voorzien in de stallen enkel in zijn huis zijn een paar UTP kabels getrokken. Hij wou graag over zijn heel gebied WIFI dekking hebben, nu dit wil zeggen dat dit zeker niet overal 5GHz WIFI dient te zijn en is 2.4GHz met een minimum van 10 à 15mbit, zeker voldoende voor hem.

Wat ze momenteel hebben verkocht aan hem is 1 Engenius WIFI Outdoor AP, die zogezegd 150meter dekt, maar natuurlijk is dit alles behalve waar. Deze gaat max met een omtrek van 30-40 meter ver.

Nu, ik ben meer bekend met WIFI te implementeren in een magazijn, en dan is het makkelijker om kabels te trekken naar elke WIFI AP en op die manier zeker voldoende AP's te voorzien. Maar outdoor WIFI is denk ik dan toch weer een ander verhaal. zeker ook om kabels te trekken. Dit wil hij zelf ook liever van niet.

Ik heb al wat gezocht gehad en ik heb wat unifi producten vergeleken, daar ik hier de beste ervaring mee heb. Normaliter kies ik voor de Unifi AC Pro, maar hier is ook bekabeling voor vereist.

Iemand die me op weg zou kunnen helpen? Ik heb ook al gekeken naar de Unifi Mesh, maar ik vermoed dat deze ook bekabeld dienen aangesloten te worden? Er staat dat er een "Mesh" kan worden opgebouwd, maar wat bedoelen ze hier dan precies mee? Wat eventueel zou moeten lukken is langs elke kant van zijn huis een WIFI outdoor AP te voorzien, maar dit gaat vermoedelijk niet voldoende zijn.

Bedankt voor jullie advies

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Uitleg Mesh. Maar deze apparaten kunnen ook gewoon aan 1 kabel zonder mesh verbinding met elkaar.

Heeft nooit mijn voorkeur.. liever de extra moeite nemen om kabels te krijgen waar je ze nodig hebt.

Bv naar elke stal waar nodig 1 utp. En op die ene utp een switch en daar de accesspoints weer aan.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 16-04-2021 23:08 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je moet toch elektra aanleggen dan kan die kabel ook wel. Bedenk echter wat je verwacht je kan natuurlijk best een mesh netwerk opzetten met puur wifi. Als het alleen om een klein beetje data voor een paar mensen gaat werkt dat best. Kortom kijk vooral ook eerst naar de use case en wat het mag kosten. Maar je moet je al gauw afvragen of het mobiele netwerk niet goedkoper is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:15

Echt niet.

Gewoon niet.

Over de hoeveelheid data zou ik even geen aannames doen. De kans is behoorlijk aanwezig dat de wifi niet alleen voor de boer zijn instagram is, maar ook voor monitoring, videofeeds en andere data intensieve geintjes. De agrarische industrie is behoorlijk geautomatiseerd vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 09:39
Top reacties! En dat filmpje legt het heel goed uit. Nu heb ik idd een goed idee hoe dit werkt, ik wist helemaal niet dat dit uberhaupt mogelijk was!

De stroom is uiteraard natuurlijk al aanwezig op bepaalde locaties in stallen en er is geen UTP voorzien.

Echter heb ik nog 2 vraagjes:
- ik zie dat de uap ac pro blijkbaar ook outdoor mogelijk is en die ook wireless kan uplinken. Dan kan ik beter deze over de uap-ac-m nemen?
- mobiel netwerk een goedkopere oplossing. Dan dient er dus wel een sim kaart te worden aangeschaft + 3g router? Bovendien denk ik dat het de bedoeling is dat er een pc aangesproken dient te worden via het intern netwerk en voor monitoring zoals men hierboven al aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door cooLopke op 17-04-2021 01:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik zou zelf denken aan een point-to-point wifi-oplossing. Zoiets als dit. Volgens mij moet dit prima kunnen werken en is het niet eens zo heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou ook met point to point werken, mesh is leuk maar je krijgt er vaak veel hops door en maakt t geheel duur.

Op de plek waar er internet is zit je 1 brede of meerdere richtantennes neer. Hiermee zet je een point to point naar een plek die strategisch in het gebied staat. Wifi via point to point kan heel ver via de genoemde loco of mikrotik

https://m.routershop.nl/m...pid=59243?source=googleps

Daarna zet je op iedere plek je outdoor ap neer

https://community.ui.com/...ad-426b-a589-3a6d0247ed9d

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 17-04-2021 03:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Heb je er al bij stil gestaan dat als jij het aanlegt dat jij de pisang bent bij storingen ? en dat je stukken gelukkiger word bij storingen (lees slecht onvangst oid) dat je zegt "pleur maar een extra AP aan de muur"
ipv dat je er naar toe moet karren en uren bezig bent met troubleshooten ?

denk je dat de boer er rekening mee houd met een limiet ? de enige melding die je krijgt is "het doet het niet" wat het is mag jij met pech op locatie uitzoeken .. dat hij 2.000 wifi devices op dat moment hebt terwijl je maar van "incidenteel" uitging .. tja .. dan ben je blij als je kan zeggen je moet "upgraden" .. schaf maar x.y.z aan..

denk je ook aan bliksem inslag ? een reden om zoiezo glas van bv huis --> stal te leggen .. teminste als het stroom net afgetakt is van het huis en een beveiliging heeft ..

maak een platte grond .. deel de "kaart" op in duidelijke locaties (laat hem locatie namen verzinnen niet jezelf).. hang een kopie in de meterkast bij hem en de ander houd je zelf .. als hij belt heb je referentie materiaal ..

die boer wil straks wifi, camera's etc etc etc ..
Ethernet of glas leg je altijd in paren (glas is 2x 2aders) (backbone) kabels kosten geen reet ..

En soms is het handig naast een patch-punt een poweroutlet te plaatsen .. wellicht handig indien mogelijk
het "stroom" zoveel mogelijk te scheiden van de "werkvloer" .. als bv in op de werkvloer een zekering knalt heb kans dat je aparte net in de lucht blijft ..

kabels hebben een max lengte zit je dicht tegen die max ---> glas maar voer 1 van de backbone kabels uit in glas = alles glas ..

Begin eerst eens met een centraal punt met elektra/data/kpn oid aan te wijzen .. (MER)
trek naar elke stal naar een centraal punt (SER) een backbone ..

je kan met 50m ertussen bv eerst stuk langs het (woon)gebouw en dan naar een ander punt in de stal een "backup" leggen .. vaak als je graaft graaf je niet op 2 plekken tegelijk .. en soms is het niet mogelijk .. maar opties hebben is altijd goed. een backup lijn is niet 1 kabel linksom en de ander rechtsom .. altijd in paren weet je nog ?

in de stal ga je van de SER naar diverse punten in de stal .. (en zoals gezegt let op je stopcontacten) ..
je kan meerdere SER's plaatsen maar je hebt maar 1 mer .. je kan ook van SER naar SER een kabel leggen .

in de ser plaats je een 10-inch(10") / 19-inch netwerk patch paneel .. liefst in een kast waar plek is voor een switch .. (uiterraard stroom) ..

het klinkt erg profi/overkill maar denk even mee
- graven = tijdrovend werk .. en dat doe je liever 1x goed ..
- een kabel tester/meter (utp 10,- bij ome Ali oid)
- duidelijke test punten hebben scheelt je over het terrein rondrennen.
- alles labelen ook niet vergeten ..

een AP verhangen/vervangen of bij plaatsen moet simpel zijn ..

voor nu kan je wellicht wegkomen met low bandwith solutions als een 8 poort switch en mesh netwerk oid

redudante meuk hoef je niet te gebruiken .. maar opties hebben is altijd goed toch ?

en als je de boer je plattegrond laat zien (digitaal oid) met het dekkings gebied .. geef je hem nog de keuze ..

dit zijn tips duh .. dus use what you can ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 19:23
neem het aspect van een "stal" ook mee in je verrekening
dit zijn vaak niet de meest propere plekken , dus enige vorm van afdichting-rating lijkt me wel aanbevolen

zelfde als bv een professionele keuken, dat is altijd vochtiger dan je zou aannemen , en ubiquiti heeft geen IP¨-rating op dat vlak
onder een afkapping waar het paar keer per jaar is regent is dat allemaal geen issue , in een stal lijkt me dat niet ok

als je dit echt pro wil opbouwen gaat het knaken kosten...

ik heb 2x Cisco wap571E outdoors, lekker ouderwets bak-ding , tot +- 110m heb ik nog 150mbps+ ... zolang het rechtstreeks zicht heeft is het bereik echt absurd
in jou case zou het enige minpunt zijn dat het enkel een controller zou vormen met andere wap571E's... , dus geen sexy ubiquiti interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:53

SpamLame

niks

Wat ik nog mis in de reaktie is de zeer waarschijnlijke interferentie issues die je gaat krijgen.
Je TS geeft niet aan wat voor een landbouwer het is, maar de het is aannemelijk dat er (nog) talloze apparaten op het erf zijn die voor de nodige EMI /(zichtlijn) blokkades kunnen zorgen zoals stalventilatoren, melkmachines, silos en verplaatsbaar zwaar materieel zoals een traktor(en).

Doe je dit bedrijfsmatig of als die "handige buurjongen/kennis".
"2.4GHz met een minimum van 10 à 15mbit, zeker voldoende voor hem." Wie zegt dit jij of hij en hoe is dat getal tot stand gekomen?

Landkaart zoals al eerder genoemd. Ga eens langs (liefst met meetapparatuur) om een duidelijk beeld te krijgen.

-Laat de de beste man hierin aangeven welke gebieden must haves en welke nice to have zijn, "zijn hele gebied" is immers een rekbaar begrip.
-Neem hierin op waar apparaten en structuren (denk aan kippenlegbatterij bv) (kunnen) staan/hangen die voor storing kunnen zorgen.
-Neem hierin op welke devices met STP kabel kunnen worden ontsloten (kabel is altijd beter).
-Neem hierin op welke devices alleen wifi en verplaatsbaar zijn (die traktor(en) bv weer).
-Zorg dat voor elk devices duidelijk is wat de te verwachten datagebruik is, melden dat berta31 45L melk heeft gegeven kost wss minder dan een surveillance camera die in 1080p kleur streamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik nog steeds mis en daar moet je altijd mee beginnen bij dit soort vragen. Waarvoor hoeveel en wat.
Want voor nu is het meest goedkope de hotspot op zijn smartphone aanzetten. Heeft hij overal waar hij is internet en wifi.
Voorts kost het aanleggen van 100m UTP in een stal veel minder moeite dan in een huis.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1