Gaming pc die zichzelf terugverdient

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janberger
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04-2021
Ik overweeg een gaming PC te kopen. Aangezien ik hooguit een uur per dag zal kunnen gamen overweeg ik hem de overige 23 uur in te zetten voor crypto mining.

Ik ben nog een redelijke leek in deze wereld, maar na wat huiswerk kom ik op het volgende uit:

- als ik een voorgeassembleerde gaming pc koop met een i5 of i7 en een RTX 3060Ti heb ik een prima gaming pc, en meteen een machine die voor een 1 GPU rig relatief krachtig en redelijk energiezuinig is om mee te minen.

- als ik afga op whattomine dan is Ethereum mining momenteel de beste keus, en met ca. 23 eurocent per kWh stroomkosten zou ik per dag een euro of 5 of 6 winst kunnen maken, na aftrek van stroomkosten.

Als bovenstaand klopt dan moet 150 euro winst per maand haalbaar zijn en verdien je een gaming PC van ca. 1800 euro in jaar terug. Even grof gerekend.

Nu vraag ik me een paar zaken af:

1. Klopt bovenstaande?

2. Ik lees dat er tekorten zijn op GPU’s, dat prijzen daardoor worden opgedreven, en dat je blij mag zijn als je nog ergens wat kunt vinden. Toch vind ik op diverse sites, waaronder Bol, een gaming pc met bovenstaande specs als leverbaar voor zo’n 1800 euro. Is het dus iets lastiger, maar met een beetje zoeken gewoon mogelijk om eraan te komen? Of zie ik iets over het hoofd, bijvoorbeeld dat standaard gaming pc’s qua koeling ofzo niet zijn geoptimaliseerd voor mining?

3. Als ik het goed begrijp is de berekende winst op Ethereum mining erg afhankelijk van de koers, en wordt er binnenkort overgestapt op Eth 2.0, en diverse mensen zeggen dan dat het feest qua mining volledig voorbij is. Kan het dan nog steeds rendabel blijven als de koers van Ethereum flink zou groeien? Naar welke niveaus moet die dan gaan? En zo niet, zijn er dan nog alternatieve cryptocurrencies die je ook maar enigszins winstgevend kan minen? Of is de rest allemaal ofwel troep, ofwel depleted voor kleingebruikers?

Al met al hoef ik geen zekerheid dat ik de PC volledig ga terugverdienen, ik zie het meer als een PC om mee te gamen, en als je daar ook maar enigszins iets op kan terugverdienen zou dat de beslissing makkelijker maken om meteen een dikke gaming PC te kopen in plaats van een instapmodelletje.
Maar dan moet het natuurlijk niet zo zijn dat over drie maanden er geen enkele mining mogelijkheden meer zijn. En dat lijk ik wel vaak terug te lezen.

Benieuwd naar jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
1) met welke prijs voor een 3060ti heb je gerekend?
2) deze pc's zijn goed, maar neit geschikt voor mining, denk om je koeling
3) ja, je kan zomaar ineens waardeloze coins hebben
4) heb je al eens gedacht aan zonnepanelen?
5) heb je al eens gedacht aan waar je die constante verwarming / lawaai machine gaat laten, zeker als het straks weer lekker warm is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 23:05
Verwacht niet dat de coins altijd in deze bull markt blijven. Misschien is het over een aantal maanden weer heel erg slecht en is het niks meer waard.

Eth 2.0 kan nog jaren duren of zelfs nooit plaats vinden. Dit project was 3-4 jaar geleden ook al aan de gang.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Wat maakt het eigenlijk uit? Als je een gaming PC wil moet je die gewoon kopen volgens de specs die je voor gaming nodig denkt te hebben.
Daar gaat het je toch om neem ik aan. En dan zet je hem aan het minen en kijk je wat het opbrengt.

Persoonlijk denk ik dat het je vies gaat tegenvallen, maar who cares, dan kan je in elk geval nog gamen.
En als het meevalt, super tof.

Wat als het antwoord op 1 nee is, koop je dan geen gaming PC? Als je wil minen koop je een miner, maar jij wil gamen dus koop dat ding gewoon met het geld dat je aan gaming wil uitgeven.

Zelfs als het antwoord nu ja is, kan het tegen de tijd dat jij je videokaart binnen hebt al weer anders zijn.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janberger
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04-2021
Ok, dus het is een beetje 50/50 of je de komende 12-24 maanden iets winstgevends kan minen met een game pc.

Als ik een poging ga wagen, moet ik dan nog ergens op letten bij de aanschaf van de game pc? Extra goede koeling ofzo? Of kan je later nog maatregelen nemen als je ziet dat de temperatuur structureel te hoog blijft?

Zijn er hier mensen die minen met hun game pc en er goede ervaringen mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 23:48

resusaapje

h less

Ja hoor, ik heb een pc van ongeveer jouw specs en krijg daaruit ook ongeveer jouw resultaat. Maar, ik heb wel mazzel gehad met de prijs van de videokaart en ik verwacht dat dat de move naar proof of stake in juli gaat plaatsvinden en daarmee mijn inkomsten gaat halveren. De videokaart heb ik tegen die tijd er uit, maar de rest van de pc nog niet. Kijken welke alternatieven er tegen die tijd zijn.
De herrie valt prima mee, maar hij staat op mijn werkkamer. En idd, de zomer komt er aan, afwachten of ik dan nog kan Zoomen zonder ondertiteling ;-)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:28

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hoe eerder je begint met minen, hoe groter de kans is dat je ook echt wat terugverdient. Dat is dus de reden waarom miners extra geld voor een videokaart kunnen bieden: om eerder te kunnen beginnen.

Het mooie is dan, dat jij ook kunt gamen op die PC, terwijl andere gamers maar zitten te wachten en wachten tot videokaarten beschikbaar komen en/of goedkoper worden.

Een manier om snel aan een videokaart te komen, is om ze te shucken uit een pre-built PC, want een complete merk-PC kost tegenwoordig vaak nauwelijks meer dan een populaire losse videokaart en als je dan een oude videokaart terugplaatst in de restanten, kan je ze waarschijnlijk gemakkelijk doorverkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 17-04-2021 17:32 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit ook gedaan. Echter heb ik wel drie videokaarten i.p.v. 1. Heb gewoon een nieuwe kast + mobo + cpu + sterke voeding + ram gekocht. Drie 3080s ipv 1, omdat - als die pc dan toch aan moet staan - er dan net zo goed drie in kunnen zitten.

Maar je komt nu niet meer aan die GPU's. En in juli komt EIP-1559 waardoor eth minen een stuk minder zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalq3
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 11:48
Zorg bij een geassembleerde pc er wel voor dat je een goede voeding krijgt. Een goede voeding is een absolute noodzaak als je jouw pc (bijna) 24/7 gaat minen.
Dit betekent niet een zo hoog mogelijke aantal watt maar het liefst 1 die bij het minen ongeveer 75-80% van zijn max trekt en het liefst platinum rating en uiteraard een gerenommeerd merk (en dan niet de goedkoopste lijn van die merken want die kunnen nogal eens wisselend zijn qua kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:13
Een berekening van mijn kant.
Een 3060ti heeft ongeveer 60 hashrate.
Met huidige ETH koers is dat per dag ongeveer €2,50 wat je winst maakt (met aftrek energie).
€1800,- / 2,50 = 720 dagen. Dus je bent bijna 2 jaar aan het minen om een gratis game pc. Nu is de vraag, vind jij een investering dat je in 2 jaar terugverdient goed genoeg?

Even buiten alle toekomstige gebeurtenissen om:
1. Bearmarket, BTC is te mainstream geworden om nog een hele grote dip te krijgen. Aandelenmarkten en goudmarkt hebben dit ook niet.
2. EIP-1559, Gaat er komen, je gaat minder krijgen voor je mine verdiensten. Hoeveel minder dat is, weten we nog niet.
3. ETH2.0, gaat vast ooit komen, maar als die er is, zal al je opgespaarde ETH veel meer waard zijn (want geen PoW)

Mocht je nu een gamepc nodig hebben, gewoon doen. Mocht je een willen kopen om te minen en af en toe te gamen, dan kan je beter investeren in een MOBO met meerdere videokaarten. Misschien kom je nog aan een andere GPU en kan je deze na een jaar minen nog steeds verkopen voor een mooi bedragje.
Pagina: 1