Slechte Stadia verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjauke
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 10:44
Mijn vraag

Goedendag,

Allereerst wens ik een ieder een goed weekend toe!

Ik ben sinds twee maanden een fervent Stadia gebruiker. Ik heb een relatief nieuwe budget laptop en daar draait het zonder problemen. Voor mij is dit een uitkomst omdat ik er alleen op mijn laptop gebruik van maak en dus geen 'pro' abonnement nodig heb. Ik kan mijn gekochte games zonder abbo op de stadia server spelen. Ik snap niet hoe dit voor Stadia rendabel is, maar dat terzijde.

Nu mijn vraag: Mijn broertje wil ook hier graag gebruik van maken. Hij heeft de oude PC van mijn pa overgenomen zodat hij op zijn kamertje lekker een spelletje kan doen. Skyrim, terraria, age of empires kan de computer in hoge settings spelen. De computer is wel verjaard, maar goed genoeg om Stadia te kunnen draaien. Bovendien zit er een nieuwe ssd en een nog niet zo oude videokaart in. Alleen kwam ik er achter de de wifiverbinding van de computer erg slecht is.

Ik heb daarom een wifi dongel gekocht, geïnstalleerd en getest. De snelheid ging van 20 mb/s naar 60 tot 80 mb/s. Super! dacht ik. Dat is immers de snelheid die ik met mijn laptop nodig heb om prima te kunnen gamen. Maar het mocht niet baten. De PC had voor de dongel erge vertraging, maar dat is verdewenen. Alleen had mijn oude TomTec mp4 speler met display een betere graphics dan de Stadia games op mij broertje zijn PC. Frustrerend, want ik heb met mijn eigen laptop, en een andere laptop zonder problemen Stadia kunnen spelen op dezelfde locatie waar mijn broertje zijn pc nu staat mét dezelfde snelheid. Aan de wifi verbinding moet het niet liggen aangezien dit huis laatst door een professional is aangepakt. Vervelende is dat net deze kamer geen internetkabel heeft. En mijn broertje wil toch echt op zijn eigen kamertje een spelletje doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows: 10
Processor: AMD Phenom(tm) X4 810 Processor 2.60 ghz
Ram: 6 GB DDR3
SSD: 224 GB

Wifi info:
Ziggo
Protocol: wi-fi 5 (802.11ac)
Netwerkband: 5GHz
De computer maakt gebruik van een IPv4 adres
Netwerkkanaal 44 --> op de andere geteste laptop was dit cijfer veel lager.

Dongel: https://www.update.nl/tp-...oNIv6uJ-GIA8aAi3TEALw_wcB

Geef maar aan of jullie meer informatie nodig hebben, dan werk ik dit z.s.m. bij.

Ik heb op verschillende Tweakers en Stadia fora zitten sneupen en uitgeprobeerd. Hardwareversnellingen in de instellingen van Chrome afgevinkt, Chrome DNS geprobeerd, ik heb gisteren de PC helemaal gereset en natuurlijk de wifi dongel.

Ik vroeg mij af of dit een bestaand probleem is en ik op de fora iets over het hoofd heb gezien. Of misschien een nieuw component kopen. Aan de specs zou het niet moeten liggen. Althans, volgens de eisenlijst van Stadia. Die is immers heel klein vanwege omdat het een streamdienst is. Maar kan het zijn dat bepaalde computers dit gewoon niet kunnen draaien?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoord/expertise.

Groet,
Sjouke

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Probeer het eens met bekabeld netwerk. Dan weet je of de wifi een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:27
Eens met @Sebas1337 , de WiFi-snelheid zegt niets over de kwaliteit van de verbinding. Meeste streaming-diensten bufferen bijvoorbeeld video. Je merkt de kortstondige verstoring dus niet.
Een real-time stream is een ander verhaal. Als er één muur tussen het 5Ghz netwerk zit kun je al ‘de sjaak’ zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjauke
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-03 10:44
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga dat morgenmiddag is uitproberen. Ik laat wel weten wat daar de uitkomst van is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:12
Misschien een Powerline setje proberen?

Probeer eens met smartphone op de zelfde locatie of misschien in Windows op achtergrond dingen draaien die bandbreedte gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 10:15
Inderdaad met bekabelde verbinding proberen om uit te sluiten dat het de WiFi is maar zou ook even checken of er geen browser extensies roet in het eten gooien (even testen in Incognito-venster bijvoorbeeld).

Wat ook het proberen waard is is om de Stadia Enhanced extensie te installeren en dan de VP9-codec te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Het hoeft niet altijd aan netwerk te liggen.

Ik weet dat meestal jongeren zoveel troep en virus hebben op hun Windows systeem dat alles traag is.
Zo ernstig dat je het beter niet handmatig kan opschonen.

1-) Check LAN, indien het goed is heb je WiFi problemen en indien LAN ook slecht is ga naar punt 2
2-) Windows helemaal formateren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:30
1. Probeer een kabel om uit te sluiten dat het aan de router of PC ligt.
2. Hoe is de wifi setup? Waar staat de draadloze router? Heb je meerdere access points? Wat zijn de afstanden? Welke mogelijk objecten kunnen het signaal dempen (vloer met gewapend beton wellicht)?
3. Als op de andere laptop het getal van het kanaal veel lager ligt is die laptop waarschijnlijk op 2,4GHz verbonden. Meestal geeft 5GHz een hogere bandbreedte (en dus snelheid), maar dat gaat ten koste van de reikwijdte van het signaal.

Wat gebeurt er als je de PC op met het 2,4GHz-netwerk van Ziggo verbindt? Eventueel kan je handmatig de netwerknamen wijzigen in de Connectbox van het 2,4GHz en 5GHz-netwerk zodat deze keuze niet meer automatisch voor je wordt gemaakt. Stadia zou paradoxaal genoeg beter kunnen werken op 2,4GHz dan 5GHz als de afstanden lang zijn. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is een 1080p-stream namelijk helemaal niet zo veeleisend qua bandbreedte, en heb je veel meer baat bij een stabiele dan snelle verbinding.
Pagina: 1