Pasfoto verplicht in app online duinkaart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unique-R
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 22:27
Vorige week heb ik een online duinkaart besteld bij de PWN. Na installatie van de app op mijn smartphone, moest ik een gemailde code invoeren en vervolgens mijn pasfoto uploaden.

Mag de PWN dit van mij verlangen? En is het wettelijk toegestaan? Mijn vorige pas was van plastic en bevatte geen pasfoto.

Persoonlijk vind ik een smartphone inherent onveilig en wil geen biometrische gegevens (als een pasfoto) erop installeren.

Beste antwoord (via unique-R op 17-04-2021 14:33)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:27
naitsoezn schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:36:
[...]

Ongelukkig geformuleerd van TS: Je hoeft niets te uploaden. De foto blijft op je eigen telefoon, er wordt niets geupload naar PWN. https://www.pwn.nl/veelge...-digiduinkaart-app?tid=13

@TS: Volgens https://www.pwn.nl/veelge...-ontvang-nu-ook-de?tid=13 is het nog een trial en krijg je sowieso nog een fysieke pas.
Dat laatste is al heel lang niet meer zo. Ik heb in ieder geval al jaren geen fysieke pas meer.
Dan mag je er vanuit gaan dat de rest van de FAQ ook niet meer klopt.

Je kiest nu in het bestelproces ook echt voor alleen de pas, een pas + code voor de app of alleen een code. Mag hopen dat iedereen die z'n smartphone meeneemt de duinen in liever geen fysieke pas laat maken en versturen. Drempels opwerpen om mensen naar de fysieke pas te pushen mag je anno 2021 ook niet meer verwachten, zeker niet van een bedrijf dat zich innovatief en duurzaam noemt.

@unique-R, ik heb gewoon een willekeurige mooie foto (niet van mezelf) gebruikt. Kan me niet voorstellen dat iemand zo'n workaround niet accepteert. Maar ja, al jaren geen groenpetters meer gezien, dus ik maak me toch geen zorgen.
Rmg schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:39:
[...]

Een app met foto om aan te tonen dat je recht op toegang hebt in dat gebied is in principe geen probleem, zeker niet omdat ze zeggen een alternatief te bieden.
Daar kom je pas achter nadat je hebt betaald en de code hebt ontvangen.
Misschien staat het ergens in de uitgebreide voorwaarden, maar in het bestelproces en op de pagina van het product wordt er niet over gesproken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ample Energy op 16-04-2021 20:49 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:13

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

'een pasfoto' of 'jouw eigen pasfoto' ?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:29

Rmg

Je kan ook nog een fysieke kaart nemen.

Sowieso waarom zou het niet mogen, dit is de meest anonieme manier van aantonen dat jij de rechtmatige houder bent zonder persoonlijke gegevens aan een controleur te laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:13

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Overigens lijkt de vraag om een pasfoto me niet kloppen met hun eigen beleid:
Bezoekt u wel eens het Noordhollands Duinreservaat, dan heeft u een duinkaart nodig. Van persoonsgebonden duinkaarthouders registreren we de naam, adres, geboortedatum, duinkaartnummer en, als u betaalt via iDeal, uw IBAN-nummer.
Eh ja. We registreren het niet, maar laten het wel uploaden 8)7

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unique-R
thunder7 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:11:
'een pasfoto' of 'jouw eigen pasfoto' ?
Eigen pasfoto idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unique-R
Rmg schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:31:
Je kan ook nog een fysieke kaart nemen.

Sowieso waarom zou het niet mogen, dit is de meest anonieme manier van aantonen dat jij de rechtmatige houder bent zonder persoonlijke gegevens aan een controleur te laten zien
Omruilen naar een fysieke kaart wil ik ook, alleen wil PWN hieraan niet meewerken.

En waarom zou het niet mogen, omdat het biometrische gegevens betreft? Ik ben geen jurist, mss dat iemand hierover iets zinnigs kan roepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Hier heb je een heleboel 'pasfoto's': https://thispersondoesnotexist.com/

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

In principe mogen ze dit gebruiken, staat in de uavg. Ze moeten wel een alternatief aanbieden, wat ze in principe doen, maar blijkbaar loopt het daar spaak.

Ik zou als ik jou was geen moeite steken in of pasfoto wel of niet mogen maar vooral waarom ze jou niet het alternatief willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unique-R
Rmg schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:04:
In principe mogen ze dit gebruiken, staat in de uavg. Ze moeten wel een alternatief aanbieden, wat ze in principe doen, maar blijkbaar loopt het daar spaak.

Ik zou als ik jou was geen moeite steken in of pasfoto wel of niet mogen maar vooral waarom ze jou niet het alternatief willen geven.
Ik weet niet precies wat je met uavg bedoelt, maar voordat je de bestelling doet, staat nergens dat je een pasfoto moet uploaden. Maar de vraag is, mogen ze wettelijk gezien naar biometrische gegevens vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

thunder7 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:33:
Overigens lijkt de vraag om een pasfoto me niet kloppen met hun eigen beleid:

[...]

Eh ja. We registreren het niet, maar laten het wel uploaden 8)7
Ongelukkig geformuleerd van TS: Je hoeft niets te uploaden. De foto blijft op je eigen telefoon, er wordt niets geupload naar PWN. https://www.pwn.nl/veelge...-digiduinkaart-app?tid=13

@TS: Volgens https://www.pwn.nl/veelge...-ontvang-nu-ook-de?tid=13 is het nog een trial en krijg je sowieso nog een fysieke pas.

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 16-04-2021 20:37 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

unique-R schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:26:
[...]

Ik weet niet precies wat je met uavg bedoelt, maar voordat je de bestelling doet, staat nergens dat je een pasfoto moet uploaden. Maar de vraag is, mogen ze wettelijk gezien naar biometrische gegevens vragen?
Uitvoeringswet algemene gegevens verordening, de Nederlandse implementatie van de gdpr/AVG.

De tldr is dat je biometrische gegevens mag gebruiken voor toegang en identificatie indien dit 'nodig' is en er een alternatief is.

Een app met foto om aan te tonen dat je recht op toegang hebt in dat gebied is in principe geen probleem, zeker niet omdat ze zeggen een alternatief te bieden.

Ze 'vragen' in die zin ook niet om jouw pasfoto maar ze bieden een manier aan waarbij jouw pasfoto gebruikt word.

Het probleem wat je met ze hebt zit in de procedures en de uitvoering van hun eigen regels, niet in wetten of verboden.

Sowieso zeggen ze niet eens je foto op te slaan dus dan is het, wettelijk gezien, nog een minder groot probleem ook

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 16-04-2021 20:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:27
naitsoezn schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:36:
[...]

Dat laatste is al heel lang niet meer zo. Ik heb in ieder geval al jaren geen fysieke pas meer.
Dan mag je er vanuit gaan dat de rest van de FAQ ook niet meer klopt.

Je kiest nu in het bestelproces ook echt voor alleen de pas, een pas + code voor de app of alleen een code. Mag hopen dat iedereen die z'n smartphone meeneemt de duinen in liever geen fysieke pas laat maken en versturen. Drempels opwerpen om mensen naar de fysieke pas te pushen mag je anno 2021 ook niet meer verwachten, zeker niet van een bedrijf dat zich innovatief en duurzaam noemt.

@unique-R, ik heb gewoon een willekeurige mooie foto (niet van mezelf) gebruikt. Kan me niet voorstellen dat iemand zo'n workaround niet accepteert. Maar ja, al jaren geen groenpetters meer gezien, dus ik maak me toch geen zorgen.
Rmg schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:39:
[...]

Daar kom je pas achter nadat je hebt betaald en de code hebt ontvangen.
Misschien staat het ergens in de uitgebreide voorwaarden, maar in het bestelproces en op de pagina van het product wordt er niet over gesproken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ample Energy op 16-04-2021 20:49 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Pagina: 1