• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-11 10:15
Ik heb onlangs een intel 10700k + gigabyte z490 gaming X moederbord gekocht.

Het probleem is dat de cpu voortdurend op max clockspeed draait.

Het energieschema staat in windows10 op "balanced"
Verder heb ik in de bios onderstaande geprobeerd:
- load optimized bios defaults
- intel speed shift enabled
Enhanced multicore performance disabled
CPU EIST enabled
Intel turboboost disabled
Intel turboboost Max 3.0 disabled
Alle C-States staan enabled
Package C-state limit heb ik als test op c10 gezet

Turbo power limits / Package power limits / core current limit / turbo per cor limit controller => allemaal op auto.

Met deze settings draait de CPU op 3800mhz idle in windows. (En hij boost niet meer hoger ook, waarschijnlijk omdat turboboost uitgeschakeld werd?)

Mijn wens is om de clock speed zo laag mogelijk te krijgen in idle, maar dat hij wel nog boost naar 5.1Ghz wanneer nodig (tijdens het gamen.)

1) Kan iemand mij vertellen wat de reden kan zijn dat de idle speed zo hoog is, en hoe ik dit kan oplossen, met behoud van boost naar 5.1ghz?

2) Met de bios optimized defaults staan er veel zaken op auto (waaronder het voltage)
Nu las ik onlangs dat sommige moederbordfabrikanten bij de z490 te agressieve settings gebruiken (waaronder voor het voltage), terwijl dit niet nodig zou zijn.
Mijn vraag is hoe ik de optimale settings voor de cpu kan instellen (mbt voltage)? Er zijn zoveel mogelijkhedenn: fixed, offset, ... dat ik het niet echt weet...

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
intel speedstep ook enabled in BIOS??

Die turbo boosts ook op enabled zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door bierschuit op 16-04-2021 18:33 ]

• fjskmdl2
bierschuit schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:32:
intel speedstep ook enabled in BIOS??

Die turbo boosts ook op enabled zetten.
Die optie vind ik nergens terug in de bios, tenzij deze een andere benaming zou kunnen hebben?

https://download.gigabyte...anual_z490-gaming-x_e.pdf

Volgens gigabyte zou met EIST speedstep enabled moeten zijn:

https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/1719

[ Voor 13% gewijzigd door fjskmdl2 op 16-04-2021 18:44 ]

• fjskmdl2
Het probleem ivm het niet idlen leek bij het programma "project lasso" te liggen.
Na een uninstall hiervan valt hi wel terug naar 800Mhz bij idle toestand.

Nu heb ik de Vcore vastgezet op 1.2V (via auto was deze max 1.3V bij het uitvoeren van cinebench r20
Deze blijkt stabiel te zijn op dit voltage, dus minder warmteontwikkeling... Alleen heb ik nu het probleem dat de Vcore nu vast staat op 1.2 volt op alle clockspeeds...

• bierschuit
  • Niet online
Gewoon op stock laten voldoet. Als je hem op 1.2V statisch vastzet dan kan hij door zijn zeer lage Load Line Calibration onder de stabiele Voltage komen wanner de CPU volledig belast wordt.

• fjskmdl2
Het verschil in warmteontwikkeling en waarschijnlijk ook wel verbruik is wel groot. En volgens mij geeft het moederbord met stock settings teveel voltage, zoals online op verschillende plaatsen te lezen is, vandaar dat ik dit handmatig wou aanpassen.
Nu even via Adaptive vocore, met bvba offset -0.05 getest.
Als ik het goed begrijp zou hij dan 0.05 volt minder moeten tov de "voorgeprogrammeerde" voltage - frequentie combinaties(?)

• bierschuit
  • Niet online
Dus 5 millivolt undervolten geeft betere temps denk je?

-edit- 50 millivolt is het. Dat is lekker royaal.

[ Voor 32% gewijzigd door bierschuit op 17-04-2021 20:23 ]

• fjskmdl2
Nee de bedoeling is om van de 1.3 naar 1.2 te gaan maar ik wil die niet fixed hebben..
Ik weet dat 0.05 niet veel zal uitmaken

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37

nelizmastr

Goed wies kapot

fjskmdl2 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:08:
Nee de bedoeling is om van de 1.3 naar 1.2 te gaan maar ik wil die niet fixed hebben..
Ik weet dat 0.05 niet veel zal uitmaken
Dat zal waarschijnlijk niet gaan. Je kan doorgaans geen voltage range aangeven maar alleen een vast voltage (die dus altijd vast blijft, niet omhoog en niet omlaag) of automatisch (dus van bijv. 0.8 tot 1.4v).

Omdat je CPU als het goed is niet veelvuldig op 100% staat te springen haal je meer winst uit het verbruik door hem op automatisch te houden.

I reject your reality and substitute my own

• fjskmdl2
Kheb hem momenteel op Adaptive vocore gezet met negatieve offset van -0.35 en all core 4.8ghz. hiermee blijft hij tenminste onder de 1.3v volt tov van e auto settings van het moederbord. Dus bende tevreden hiermee :)
Pagina: 1