Monitor kan alleen in Full HD resolutie, moet 1440p kunnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:55

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Recent heb ik een nieuwe monitor gekocht, deze:
pricewatch: MSI Optix MAG322CQR Zwart

Al vrij snel werkte soms een deel van de backlight niet, en dan moest ik hem uit en weer aanzetten en was dat opgelost. Die monitor dus omgeruild en vandaag een nieuwe in gebruik kunnen nemen, maar nu heb ik het volgende probleem: de monitor wil enkel full HD resolutie weergeven, 1440p staat niet onder de opties in Windows.

Afijn, driver update zou je zeggen (hoewel gek, want vorige monitor is dezelfde en werkte wel op 1440p dus juiste driver zou aanwezig moeten zijn). Driver opnieuw geïnstalleerd, PC opnieuw opgestart, hard reset gedaan, en nog steeds werkt kan ik geen hogere resolutie selecteren (en ook niet meer dan 120 Hz overigens). Toen heb ik de monitor maar even op mijn desktop aangesloten, maar daar is het precies hetzelfde, wat me doet vermoeden dat het aan de monitor zelf ligt. Aan de kabels etc. kan het haast niet liggen want dat is niet veranderd, en de vorige monitor werkte op 1440p prima op zowel desktop als laptop (ik switch dagelijks).

Tldr; alles gelijk gebleven, kan mijn monitor niet meer dan Full HD weergeven, en driver update helpt niet. Iemand tips?

Mocht het echt aan de monitor zelf liggen dan ga ik op zoek naar een andere. 1 maandagmorgen model prima, maar 2 achter elkaar geeft me niet veel hoop op kwaliteit..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 16-04-2021 18:51)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48
LankHoar schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:28:
Mocht het echt aan de monitor zelf liggen dan ga ik op zoek naar een andere. 1 maandagmorgen model prima, maar 2 achter elkaar geeft me niet veel hoop op kwaliteit..
Je hebt wel exact hetzelfde type weergekregen? Niet dat ze de tweede keer per ongeluk een Optix MAG322CR met FHD resolutie hebben gestuurd 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09 10:19
Lijk mij heel sterk dat het aan de kabel ligt. Tenzij je een vga aansluiting gebruikt op de computer.

Wat voor videokaart heb je en heb je al bij de instellingen van je videokaart gekeken? Heb je daar ook max 1080p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Laat me raden: je gebruikt HDMI? Zo ja, dan zou ik het toch eens met DisplayPort proberen. HDMI zou het prima moeten doen, maar mijn ervaring is dat het heel wisselvallig is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
aazwart schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:07:
Lijk mij heel sterk dat het aan de kabel ligt. Tenzij je een vga aansluiting gebruikt op de computer.

Wat voor videokaart heb je en heb je al bij de instellingen van je videokaart gekeken? Heb je daar ook max 1080p?
Ik heb op zowel laptop als desktop hetzelfde probleem. Laptop heeft integraded Intel graphics en kan ik niet los benaderen (DisplayLink icoontje klikken verwijst gewoon door naar de Windows settings), de desktop een AMD GPU.

Kabels zijn Displayport voor desktop, en HDMI voor de laptop (heb daarvan ook beide poorten geprobeerd op de monitor). Deze kabels zijn niet veranderd sinds het vorige scherm (gewoon losgekoppeld en opnieuw ingestoken) dus kan haast het probleem niet zijn idd. Bovendien zouden dan zowel de HDMI als Displayport kabels gelijktijdig mankement moeten hebben gekregen, erg onwaarschijnlijk.

@Hahn het antwoord op jouw vraag staat ook hierboven :)

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 16-04-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
Met displaypoort zou het inderdaad direct moeten werken. Als je hem aansluit op je computer en dan naar de instellingen van je videokaart gaat via AMD catalyst wat zie je dan.

Kan je nog wat instellen op het beeldscherm zelf (fysieke knoppen)?

Als dat allemaal niet lukt dan lijkt het mij inderdaad een probleem met het beeldscherm.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48
LankHoar schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:28:
Je hebt wel exact hetzelfde type weergekregen? Niet dat ze de tweede keer per ongeluk een Optix MAG322CR met FHD resolutie hebben gestuurd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

https://forums.tomshardwa...ome.3626473/post-21891802

Hier heeft iemand lopen kloten met de settings en toen wel gelukt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
Nielson schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:17:
[...]
Je kan in de instellingen van het beeldscherm als het goed is het typenummer vinden en dan checken of het inderdaad een 1440p scherm is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:17:
[...]
Ha, dit is het probleem! Moest goed kijken want het is maar 1 letter verschil, en verder lijken de monitoren helemaal op elkaar (ook verpakking en assecoires). Dit is dus precies het probleem.

Dat ga ik met een driver update niet op kunnen lossen uiteraard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De winkel net gebeld en ze deden niet moeilijk. Even een foto per mail sturen van de doos, dan gaan ze het voor me oppakken. Klinkt goed. Zit wel even een kleine 200 euro verschil tussen deze twee monitoren namelijk :)

[sub]En nu snap ik dus officieel niet waarom mensen een >30" monitor met <1440p resolutie zouden willen. Man je ogen struikelen zo'n beetje over de pixels die je ziet..

Pagina: 1