Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-05 02:43
Ik heb sinds een tijd een Dell l502X (2011) in gebruik met Ubuntu 20.10 geinstalleerd. Die gebruik ik dus nu als media center en wil hem ook home assistant supervised in een vm gebruiken. Nu heb ik de handleiding gevolgd die stuurt op het gebruik van de "virtual network 'default': NAT". Dit zorgt voor twee problemen: de integraties discovery werkt dan voor geen meter en je moet dan alles met de hand instellen. Prima, maar Philips Hue WEIGERT dan ook te koppelen ook handmatig. Met de Ubuntu store versie, werkt wel alles prima, maar kan ik geen add-ons en supervisor gebruiken.

Het tweede probleem is dat ik met de NAT optie dus ook niet het apparaat in de zelfde ip range kan zetten, wat ervoor zorgt dat k moet gaan forwarden. En dan breekt de VNC screen share optie weer voor als de laptop op zijn plek is en ik er vanuit een andere pc erbij moet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell L502X (2011)
Tp link switches (kan evt merk nog opzoeken)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
https://community.home-as...-using-qcow2-image/209058
[network manager restarten kan niet want die is niet gevonden]

Ik heb inmiddels de oplossing gevonden 8)7

De bridge zou gewoon moeten werken, MAAR in de KVM krijg je geen ip adres. ECHTER; kan je door in HA zelf te kijken met de commands zelf al zien dat er een ip is toegewezen aan de VM. Nogmaals kijk dus NIET naar de VM ip die op unknown blijft staan, maar kijk in HA VM zelf met de commands. Echt bizar dat dit NERGENS ter sprake lijkt te komen

TL;DR Als je KVM instelt met een bridge dan moet je NIET letten op de ip die vermeld staat in de virt-manager, maar wel zoeken met de console command IN de VM als deze is opgestart. Dit staat naar mijn weten nergens vermeld, maar wilde ik graag wel vermelden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dus je hebt een VM op Ubuntu gezet? En daar dan HA OS in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
Septillion schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:56:
Ja, precies. Enige wat ik nu weer werkend moet krijgen is eigenlijk de vnc server aka screen sharing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LNDN
Septillion schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:56:
Ja dat klopt, want ik gebruik in Ubuntu nog andere applicaties, maar wil wel de volledige HA ervaring. Maar deze configuratie werkt voor HA iig.