Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:43
De Windows 7 installatie op mijn Intel NUC6I3SYH heeft sinds een paar dagen het probleem dat het systeem niet verder start dan het Windows opstartscherm; het scherm blijft zwart en muis en toetsenbord blijven uit. Ik kan in safe mode komen maar daar werken muis en toetsenbord niet dus ik kan daar helaas weinig doen. Het toetsenbord werkt nog wel tijdens het selecteren van safe mode. In de bios staat alles aangaande USB en boot goed, alleen de batterij is op want hij houdt de datum en tijd in de bios niet meer vast. Het geheugen is goed, de M2 Samsung SSD waar Windows op staat gaf/geeft ook geen problemen. Ook de tweede schjf, een Seagate SATA schijf werkt nog goed.

Met de USB stick waarmee ik ooit Windows 7 op die NUC heb gezet, kan ik middels de command prompt wat zaken doen waaronder checkdisk, boot repareren, etc. System file checker werkt dan weer niet, dat geeft een foutmelding (ben vergeten wat voor melding). Ik heb de opties hier genoemd al geprobeerd; https://www.ubackup.com/w...indows-7-not-working.html
Het scherm blijft tot nu toe telkens zwart na het Windows opstartscherm. Ook de automatische repair op de stick werkt niet omdat Windows op de stick en Windows op de NUC niet matchen. Ik heb ooit een backup van dat systeem gemaakt maar dat is al weer jaren geleden en ik weet niet of ik de backup nog heb. Daar ga ik nog even naar op zoek.

Het systeem wordt enkel gebruikt voor TV kijken en downloaden. Vooral tegen het herinstalleren van het TV gedeelte kijk ik op; Anysee, DVBlink, acam, wmc... het was 5 jaar geleden een klus om het goed te krijgen en inmiddels ben ik weer vergeten hoe het moest.
Ik heb al wel alle belangrijke zaken gered van die Windows harde schijf dus dat scheelt weer.

Kan ik nog wat doen om die Windows installatie op de NUC te redden of zal ik toch door de zure appel heen moeten bijten?

Edit; ik heb nog even de sfc melding opgediept; "there is a system repair pending which requires a reboot to complete". Helaas leidt een reboot tot een zwart scherm en een hernieuwde scan met sfc tot dezelfde melding.

[ Voor 5% gewijzigd door Kapitein Prozac op 16-04-2021 22:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Okee, ik ben weer in het systeem gekomen door bij F8 te kiezen voor disable driver signature enforcement. Na wat speuren in de logboeken lijkt het te zijn begonnen met 4 meldingen van een beschadigd blok in \Device\Harddisk0\DR0 (is dat de C schijf?). Daarna klapten er een boel .syssen uit en ook nog diverse apps. Afd.sys spant de kroon in de logs, die komt vele malen voor in de logs sinds die beschadigde blok meldingen, dat is wel met driver signature enforcement enabled. Zonder die enforcement wordt het weer heerlijk stil in de logs. Sfc /scannow heeft wel wat gerepareerd maar niet alles en met die signature enforcement blijft het scherm zwart. Mijn vraag is dus; wat kan ik nu nog doen om de boel te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-04 21:27
Op een defecte disk hoef je geen repairs te draaien, dat heeft weinig zin en kan het nog erger maken.
Disk vervangen door een nieuwe, eventueel de disk clonen en daarna repairs en filesystem checks draaien op de nieuwe disk.

[ Voor 17% gewijzigd door Dikke Foaf op 17-04-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Ik zou eerst eens een image maken van je systeem partitie, kijken of dat zonder fouten lukt.
Daarna verder testen/herstellen van de Samsung SSD waar je systeem op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Het systeem lijkt weer hersteld; opstarten lukt met driver signature enforcement aan, geen zwart scherm meer. Eenmaal in Windows een paar kleine brandjes tegengekomen maar niks wat de boel breekt en/of niet opgelost kan worden.

Wat ik wilde doen is SP1 eraf gooien en Windows 7 upgraden met behulp van de installatie stick om zo m'n apps en instellingen te behouden. Dat bleek uiteindelijk niet nodig; SP1 eraf en er weer op zetten was voldoende.

De SSD waar Windows op staat bleek geen defecten te hebben, wel de Seagate HDD die ik gebruik voor TV opnames in WMC. Die bleek na controle 3 beschadigde sectors te hebben. Die harde schijf zal ik dus moeten vervangen.

Offtopic; jammer dat er tegenwoordig zo weinig keuze is in (2 TB, niet SSD) laptop harde schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Meh, valt wel mee..

Waarom 2TB? Vanwege MBR?
Als dit een 2e disk kun je toch ook GPT gebruiken? Je boot er toch niet mee.

Of je bedoelt misschien vanaf 2TB, maar dat is me niet duidelijk
SSD scheelt je natuurlijk ook weer in geluid en warmte dus dat is ook nog een optie.
Voordat ie aan zijn max writes zit ben je waarschijnlijk ook alweer een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 16:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom specifiek Windows 7? Niet echt meer een goed idee om nog aan het internet te hangen anno 2021. Ding is krachtig genoeg voor W10.

Of draait er hele specifieke software op?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Windows 7 vanwege Windows Media Center. Ik heb Kodi geprobeerd om TV te kijken/op te nemen maar dat vond ik net even minder prettig werken. Windows 8 had gekund maar daarvoor was ik al te laat om nog over te stappen; tegenwoordig is alles Windows 10 en Windows 10 en WMC gaan niet of slecht samen (voor zover ik weet).
akimosan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:20:
Meh, valt wel mee..

Waarom 2TB? Vanwege MBR?
Als dit een 2e disk kun je toch ook GPT gebruiken? Je boot er toch niet mee.

Of je bedoelt misschien vanaf 2TB, maar dat is me niet duidelijk
SSD scheelt je natuurlijk ook weer in geluid en warmte dus dat is ook nog een optie.
Voordat ie aan zijn max writes zit ben je waarschijnlijk ook alweer een paar jaar verder.
Ik bedoelde inderdaad vanaf. Ik had SSD niet meegenomen vanwege de writes maar zoveel schrijven per dag doet ie bij mij ook weer niet dus ik zal die optie zeker meenemen.
Pagina: 1