Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-07 14:02

TiMMieJ

PSN: Orixez

Topicstarter
Beste medetweakers,

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en krijgen vanuit de bouwer nu een aanbieding voor zonnepanelen. Zij hebben een samen aan de hand van de tekeningen en opties een berekening gedaan voor panelen op ons huis. Helaas is onze ligging niet ideaal en met een dakkapel aan de goede kant kost dit een hoop panelen. Ik ben zelf een totale n00b op dit gebied en weet enkel dat optimisers wel handig zijn met de schaduwwerking van onze dakkapel maar verder niet. De installateurs schrijven het volgende:

Uitbreidingsmogelijkheden
Onder voorbehoud van definitieve posities van optionele dakkapellen en/of dakvensters (indien van toepassing) en definitieve uitwerking van de zonnepanelen kunnen wij in totaal maximaal 26 zonnepanelen plaatsen op uw dak;

10 stuks op het zuidoosten, met een lichtinval van ca. 85%.

16 stuks op het noordwesten, met een lichtinval van ca. 53%.

Aanbod

Het aanbod bestaat uit het volgende:

ü Volledig zwarte Longi 365 zonnepanelen

ü Wanneer een zonnepaneel vermogensverlies lijdt door bijv. schaduw ondervinden de overige zonnepanelen hiervan geen vermogensverlies doordat gebruik wordt gemaakt van een Solaredge omvormer

ü Strakke montage met premium montagemateriaal van Nederlands fabricaat (Van der Valk Solar)

ü De zonnepanelen worden in landscape (horizontaal) geplaatst

ü Uniforme plaatsing door de hele wijk, dit zorgt voor een mooi aangezicht

ü Geen verschillende type zonnepanelen op het dak

ü De bekabeling en stekkers zijn van goede kwaliteit

ü Strakke kabelafwerking in de bouw geïntegreerd

ü De prestaties van de zonnepanelen kunt u volgen met een app of op de computer

ü Bij uitbreiding verzorgt de installateur de BTW teruggave (voor zo lang deze regeling van kracht is) voor u
Voor het uitbreiden van het aantal zonnepanelen bieden wij 1 pakket aan; Small.
Bij deze aanbieding zijn de standaard zonnepaneel(en) al verrekend in de meerprijs.
Het meest gunstige dakvlak (bezonning) zal altijd eerst gelegd worden.

Small
Totaal 10 zonnepanelen (zuidoosten);

Meerprijs: € 4.205,- incl. btw
Geschatte opbrengst: 3.103 kWh per jaar
Terugverdientijd: ca. 5,1 jaar
Rendement: 19,6%

De spullen die men gebruikt welke ik terug kan vinden zijn als volgt:

Panelen: Longi Solar LR4-60HPB-345-365M-V10-PV-LR5 All black en dan de 365 versie
Omvormer: Solaredge (zitten 2 folders bij de mail voor een 1 phase inverter SExxxxH series of 3 phase inverter se4k se10k).

Ik ben vooral benieuwd of dit een redelijke prijs is en of het verstandig is om meer dan 10 panelen te nemen. Dan ga je namelijk naar de noordwestelijke kant waar je maar 51% lichtinval hebt. Is dat rendabel om daar nog een paar duizend euro op stuk te slaan. Ik probeer in tussen nog wat meer informatie te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 23:00

Gerco-M

mijn tornado res.

Heb je fotos van je dak, en wat je dakhoek van de NW kant? Ik heb 19 panelen op mijn NW kant en reken daar wel op 65% jaar opbrengst (Wp/Kwh) maar dat ligt aan je exacte azimuth ligging van je huis en ook dakhoek.
Die 50 - 60% is nog steeds een boel opbrengst, en rendabel is het nog zeker, alleen is de terugverdientijd van je investering wel een paar jaar langer dan van de ZO kant. ik zit zelf voor mijn ZO kant op 4 jaar en voor de NW op 6 jaar.

Als je de investering nu gelijk kan doen is het wel veel voordeliger om het nu gelijk goed te doen, en ook NW vol te leggen. Dat is veel veel voordeliger dan om dit later te doen kwa extra installatie kosten maar ook aparte omvormer en schaalvoordeel en dergelijke. De meerprijs van de NW is nu relatief laag daarom, en dat maakt voor jou de NW kant al ongeveer net zo efficient als de ZO kant.

De offerte voor ZO voor 10 panelen is zeker niet slecht voor een aanbieding van de bouwer. Het kan op zich wel iets scherper, maar dan gaat het niet om veel verschil.
Ben wel beniewd wat de NW erbij gaat kosten? Vanwege de grootte kan dan de prijs vast nog wel iets scherper. En afhankelijk van de schaduw die je hebt kan je nog overwegen om het zonder SolarEdge te doen, dan wordt het vast ook nog wel een boel goedkoper, maar kost je maar weinig opbrengst per jaar denk ik.

Vanwege afschaffen saldering in de toekomst is het wel een goed idee om nu al een ruime opbrengst te hebben, zodat je in de toekomst ook je opbrengst altijd hoog genoeg kan houden en een lage energierekening houd.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Opvallend redelijke prijs voor een aannemer ja. En de panelen zijn zeker niet van een verouderd type.

SolarEdge 3 fase kan overigens niet met 10 panelen. Met beide daken gevuld kan dat wel maar ook dan is 10 panelen op 1 dak weinig (vooral als er ook nog schaduw is).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:24
Of het een redelijke prijs is hangt af van hoeveel panelen @TiMMieJ standaard al op het dak kreeg vanwege EPC....

Ik denk dat er via de bouwer geen andere optie is dan alleen SolarEdge.

Ik zou toch nog navragen wat je bij deze 10 exact krijgt aan omvormer en optimizers, bevestigt op papier.
Vanwege de dakkapel zou ik liever een 85V output optimizer (p505?) willen hebben dan een 60V output versie, dan kunnen er wat meer panelen schaduw krijgen voordat die in de zon beperkt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Topicstarter
Wat een berichten al zeg! Ik ben bezig met het opvragen van de prijzen om 10 of 16 panelen extra op het NW te plaatsen. Ik heb nog geen idee wat de hellingshoek is van het huis (is nu nog maar een fundering) maar heb dit opgevraagd. Wel gok ik als ik uitga van die 53% lichtinval op het NW dat dit tussen de 60/70 graden ligt volgens de bekende rekenmodellen.

Als ik de reacties lees bevestigd dit wel dat het geen totaal foute keuze is om op het NW ook panelen te plaatsen. Op de bank brengt het helemaal niets op namelijk dus kan ik naar mijn idee beter in panelen en dus het verduurzamen investeren.

@Gerco-M wij hebben een dakkapel voor op het huis (ZO) daarom wil ik toch wel met de optimisers werken.

@Rouske mijn standaard EPC oplevering was 3 panelen die in die prijs al verrekend zijn. Maar als ik straks nog naar een andere partij ga moet ik toch weer gaan investeren in andere omvormers etc. Dus daar zit ook een flink kostenplaatje aan natuurlijk. De rest zal ik inderdaad navragen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@TiMMieJ je hebt vast al tekeningen of een brochure waar een dwars doorsnede van je nieuwe woning in staat, daar staat vaak de hellingshoek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Topicstarter
@Rouske stond niet in de tekeningen maar ik heb nu te horen gekregen dat het circa 43% is.

Verder zijn dit de aanbiedingen voor de NW uitbreiding:

Voor de aanbieding zoals gevraagd willen wij dan op het andere dakvlak 9 stuks aanbieden i.p.v. 10.
Dit is voor de beeldvorming, omdat we dan 3 rijen van 3 panelen kunnen maken.

10 panelen zuidoost, 9 panelen noordwest.
Totaal 19 panelen (waarvan 3 standaard)
Meerprijs: € 8.165,- incl. btw
Geschatte opbrengst: 4.844 kWh per jaar
Terugverdientijd: ca. 6,3 jaar
Rendement: 15,8%

10 panelen zuidoost, 16 panelen noordwest.
Totaal 26 panelen (waarvan 3 standaard)
Meerprijs: € 10.870,- incl. btw
Geschatte opbrengst: 6.198 kWh per jaar
Terugverdientijd: ca. 6,6 jaar
Rendement: 15,2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

De eerste offerte voor 10 zonnepanelen op Zuidoost voor E4205 was nog redelijk scherp. Deze nieuwe begrijp ik niet helemaal want die zijn praktisch het dubbele voor het dubbele aantal panelen terwijl het installatie werk veel minder is, en dit zou dus toch nog wel een iets efficientere meerprijs moeten kunnen worden. Want ook voor de omvormer is de prijs echt niet evenredig met het aantal panelen maar daar lijkt het nu wel op. Originele offerte E420 per paneel, Eerste nieuwe offerte E 430 / paneel, 2de offerte E418

Bereken ook eens de Exclusief BTW prijs per watt piek, dat is vaak een goede vergelijking.

Dus deze prijzen kunnen echt wel scherper. Het kan zijn dat dit het "openingsbod" is van de bouwer en je nog best wat daarover kunt praten. Anders kan je het ook laten doen door een andere installateur natuurlijk.
Op zich trouwens is het geen super slecht aanbod, ex btw en per watt piek berekend zit de laatste nog steeds op E 0.95 / Watt piek wat wel aan de hoge kant is, maar niet super slecht. Als de bouwer de prijs nog iets scherper kan aanbieden dan zou ik er al wel voor gaan denk ik. Met max aantal panelen van 26.

Overigens zijn deze prijs vergelijkingen berekend per paneel, maar je zegt dit zijn prijzen als meerprijzen bovenop 3 panelen standaard, daarvan is nog geen data dus de vergelijking klopt nog niet volledig, maar wellicht kan je het zelf wel al doorrekenen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Topicstarter
@Rouske @Gerco-M

Ik heb te horen gekregen dat zij de volgende componenten gebruiken:

- P401 optimizer;
- Solaredge SExK 3 phase inverter (mijn vermoeden is dan met 26 panelen 365wp de SE7K).

Verder heb ik een offerte opgevraagd bij een andere leverancier die enkel met microomvormers werkt om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
10 panelen zuidoost i.c.m. p401 en SExK omvormer werkt niet (Te weinig DC spanning), moet SExxxxH zijn.

10 panelen zuidoost, 9 panelen noordwest i.c.m. p401 en SExK omvormer werkt niet, moet SExxxxH zijn of ze moeten de speciale SExK-RWB toepassen (minder efficiënt).

10 panelen zuidoost, 16 panelen noordwest, zie hierboven voor ZO kant, de NW kant zal wel goed werken.

Zie ook de voorbeeld berekeningen waarom in Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:23
Zit die dakkapel er al op of kan die nog naar de andere kant?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ

TiMMieJ

Topicstarter
@No Hands

Helaas is dat standaard inderdaad en niet te verplaatsen. Heeft de architect bepaald :). Ik wil iig iedereen bedanken voor het meedenken.

@Rouske @Gerco-M @busscherski Bedankt voor jullie bijdrage.

Wij hebben inmiddels besloten om te gaan voor een losse aanbieding. Voor hetzelfde geld hebben we namelijk een systeem met micro-omvormers wat ons een veiliger gevoel geeft. Ook bieden zijn vanuit de fabrikant direct 25 jaar garantie op alles wat ook een fijne gedachte is. We gaan dan ook nu voor een Enphase iQ7 oplossing. Wel gaan we voor de volle 26 panelen n.a.v. het advies hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Gefeliciteerd, dat is een mooi systeem en met 26 panelen ook de moeite waard!
Ga je veel plezier van hebben en zeker maximale opbrengst van je dak ook :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
Heb je richting zuidoost nog IQ7+ overwogen?
Dan heb je +/- 300 W AC ipv 250 W.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1