PEAQ PNB C1014-I0NL MD99338 herkend SSD en HDD niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een PEAQ PNB C1014-I0NL MD99338 laptop en die wil plots niet meer booten van SSD of HDD. Na inschakelen wordt alleen een streepje op het scherm getoond en de ventilator draait kortstondig.
Op de SSD van 32Gb staat Windows 10 geinstalleerd(nu een verse installatie die nog geconfigureerd moet worden). Het enige wat nog werkt is het booten van USB.

Het lukt mij niet om in het BIOS te komen. F2, Del, Esc, F10, F12 werken allemaal niet.

Wat ik geprobeerd heb is:
Nieuwe Windows installatie vanaf USB, op zowel de SSD als HDD, maar nadat Windows 10 geinstalleerd is volgt een herstart, maar zowel de SSD als HDD worden bij het booten niet herkend.

Aangezien ik niet in de bios kan komen, heb ik de accu en backup batterij verwijderd in de hoop dat de bios zich zou resetten naar de fabrieksinstellingen. Maar helaas, geen verbetering.

Heeft iemand tips om deze laptop weer te laten opstarten van SSD/HDD?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Dus als ik het goed begrijp worden zowel de SSD als de HDD wel herkend en zijn bruikbaar tijdens een Windows installatie, maar zijn ze niet bruikbaar als opstartschijf? Of heb je de installatie uitgevoerd op een andere pc en dan de schijf weer in de laptop gedaan?

Smart ook al gecontroleerd van de schijven? Kleine kans dat ze beide ineens defecten hebben natuurlijk.

Hoe zien de partities eruit op de schijf. Staat er zowel een EFI partitie als een Boot partitie op?

Wat nog zou kunnen, al lijkt het me vreemd dat dit spontaan gebeurt, is dat de boot opties voor SSD en HDD zijn uitgeschakeld. Maar daarvoor zul je wel in het BIOS moeten komen. Zou F2 moeten zijn bij PEAQ (als ik het mij goed herinner). Vreemd dat dit ook niet lukt. Corrupte BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
Dank voor je reactie.

Tijdens de installatie vanaf een bootable USB-stick start kunnen 'normaal' de SSD en HDD gepartitioneerd worden. Ik heb alle partities van beide disks gewist en weer nieuwe aangemaakt. Daarna kon op beide disks windows 10 geinstalleerd worden. Maar na de noodzakelijke herstart, wordt geen van beide disks herkend.

Het enige wat ik idd kon bedenken is een corrupte BIOS. Maar na meer dan een paar dagen geen accu of batterij aangesloten, zou je toch denken dat alle instellingen terug zouden keren naar de fabrieksinstellingen.
Maar ik kan met geen mogelijkheid in de bios komen. Alle bij mij bekende toetsen geprobeerd, maar zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:36
Meestal bij de combinatie van zo'n kleine ssd en grote schijf in een laptop staat deze ingesteld in een cache opstelling, dus zie je alleen de harde schijf en worden een gedeelte van de vaak aangesproken bestanden gecached op de ssd, zonder dat je deze direct kunt benaderen. Mogelijk dat dit de bootopties in de war gooit. Wel vreemd dat je opeens ook niet meer i de bios kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Boot menu oproepen werkt dus ook niet?
Bij sommige computers is de tijd om de "bios key" te activeren extreem kort, vooral bij fast/uefi boot.
Meerdere keren proberen door herhaaldelijk (F2?) te drukken tijdens het opstarten/resetten?
Soms is ook nog de functie van de F(X) toetsen omgedraaid en moet je deze indrukken combinatie met de FN key?
HDD/SSD tijdelijk verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Om aan te sluiten bij Nielson's post. Waarschijnlijk is de SSD een cache schijf. Haal die er eens uit en installeer dan Windows op de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
Als je de laptop aan zet, dan kan je alle toetsen drukken, maar geen er veranderd niets.

Ik zal de SSD verwijderen en alleen de HDD gebruiken. Ik zal het resultaat laten weten.

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhte
Getest met alleen SSD, alleen HDD en zonder beide. Geen succes, nog steeds geen toegang tot het BIOS, maar laptop start ook niet op van alleen SSD of HDD. Geprobeerd met een andere SSD als bootable device, maar ook dan start de laptop niet.

Ik vrees dat het BIOS corrupt is en dat er niet veel meer aan te doen is.

Tips zijn nog steeds welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Lastig inderdaad.
Maar zolang je nog van USB kan booten, kan je nog wat proberen tenminste.
Geïnstalleerde Windows SSD of image van andere computer (of VM) plaatsten?
Als dat lukt UEFI Bios settings oproepen vanuit Windows?
Misschien andere Windows USB (scene updated O-) ) installer proberen?
Ik heb ook nog mini laptops gehad die alleen met 32bit UEFI werkten.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 21-04-2021 00:06 ]

Pagina: 1