Advies optimale plaatsing netwerk componenten nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-05 18:46
Ik ben op zoek naar advies omtrent plaatsing van AP / router / switches in onze nieuwbouw. We hebben ondertussen de ruwbouw fase achter de rug en eind mei worden de ramen geplaatst. Hoog tijd om te starten met slijpen dus :)

Ik ben vooral op zoek naar de optimale plaatsing van de router / switches / AP in onze woning.

Kelder:
- POE switch in patch kast
=> Dit voor eventuele cameras buiten of andere apparatuur
- Bijkomende switch in patch kast voor datakabels kelder + 1e verdieping
=> Ik zou een aparte switch kunnen voorzien op de 1e verdieping, maar is misschien wat overkill vind ik zelf
- Centrale AP in de gang
=> Vooral bureau + kelderruimte 1 vereisen goede wifi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3iTJshXlzKJC1uFiFBxLLMOZog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8AbqONU6y6hmekw9fDBxdrkH.png?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
- AP in TV meubel
- AP buiten, dicht bij het terras
=> Ik weet niet of dit wel een goed idee is. Ik zou als alternatief ook een AP kunnen plaatsen in de berging, maar dan gaat de dekking op het terras misschien minder goed zijn.
=> Zou ik nog een extra AP voorzien in het bureel?

=> Vooral woonkamer + keuken + terras + bureel vereisen goede wifi

Al bij al ben ik nog niet uit waar ik overal best een AP plaats op dit niveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC-yb3ENl71IV_8cUqyT-yZDwGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSYqc3BeK5YBU3pZfwexLVZo.png?f=fotoalbum_large

Bovenste verdieping:
- AP centraal in de gang
- Switch in de kleerkast van onze slaapkamer voor dataverbindingen van die verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlbLBou1WXHUyxxrf6XPXHc_FSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1XxAEwXL7FxGj0G9yEvOdlD.png?f=fotoalbum_large

Buiten:
De AP buiten aan de keuken zou al een deel van de tuin kunnen bedienen.
Later zou er dan nog een groter tuinhuis kunnen komen met een eigen AP.

Hierbij nog een overzicht van het terrein voor de duidelijkheid, ook het tweede pereel rechts hoort bij de woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wP4DBuKAI45DiXhj4aOCCJ-scA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLNgTYFITsu4538TTsffD5Yz.png?f=fotoalbum_large

Bedrading wordt CAT6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Indien mogelijk zou ik alle kabels afmonteren op een patchpaneel in de kelder. Kost nu misschien wat meer kabel, maar geeft je meer flexibiliteit. Je kunt bijvoorbeeld een fysiek gescheiden netwerk maken voor je TV.

Je kunt er ook een UPS plaatsen om je POE-camera's draaiende te houden bij een stroomstoring.

Wat voor geluidsinstallatie ga je plaatsen? Als er rondom je tv-meubel meubel 3 grote speakers komen (left, center, right) is dat niet de beste plek om een accesspoint tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:11

lier

MikroTik nerd

Plafond montage van de accesspoints een optie? Want dan kan je het echt netjes verdelen! Verder lijkt het mij vooral een superleuk project.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
eLScha schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:54:
Indien mogelijk zou ik alle kabels afmonteren op een patchpaneel in de kelder. Kost nu misschien wat meer kabel, maar geeft je meer flexibiliteit. Je kunt bijvoorbeeld een fysiek gescheiden netwerk maken voor je TV.
Dit was ook mijn idee eigenlijk. In plaats van een switch op bovenste verdieping, gewoon alle kabels afzonderlijk naar het patchpaneel trekken.Mijn enige bezorgdheid is dat dan eventueel het een groot boeltje wordt in de kelder :) Gezien we ook met domotica (Loxone) gaan werken, komen daar al heel veel kabels langs.
Je kunt er ook een UPS plaatsen om je POE-camera's draaiende te houden bij een stroomstoring.
Da's ook wel een goeie. Is dat wat betaalbaar tegenwoordig?
Wat voor geluidsinstallatie ga je plaatsen? Als er rondom je tv-meubel meubel 3 grote speakers komen (left, center, right) is dat niet de beste plek om een accesspoint tussen te zetten.
Dat ben ik momenteel volop aan het bekijken. Wellicht komt er aan het tv meubel zelf een soundbar onder de TV. Achter de zetel en boven de zetel zou ik dan wel met aparte speakers werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPieWHC1gPsnk7W3InLvb2Phd0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwwjlbUfRUmpOT1GvERPERis.jpg?f=fotoalbum_large

De apparaten (receiver, digicorder, etc) zullen wellicht in een kastje boven de TV geïnstalleerd worden. Daar zou eventueel plek zijn voor een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
lier schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:03:
Plafond montage van de accesspoints een optie? Want dan kan je het echt netjes verdelen! Verder lijkt het mij vooral een superleuk project.
Ik probeer APs zoveel mogelijk uit het zicht te houden in leefruimtes en daar APs in meubels te verwerken. Ik weet wel dat dit nefast is voor het bereik :) Op andere plekken zoals de berging zou ik dat wel minder erg vinden. Thanks!