Overklokken geheugen en geen prestatiewinst?

Pagina: 1
Acties:

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sinds kort een nieuw geheugensetje aangeschaft die makkelijk te overklokken is:
https://www.gskill.com/pr...-3600C16D-32GTZN-Overview

Alleen volgens deze benchmark ga ik er zelfs op achteruit :?

Standaard staat ie op XMP instelling op DDR4-3600MHz CL16-16-16-36 1.35V

Volgens UserBenchMark krijg ik dan deze score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8MACZCljuJe5ykdlcDgnMOsZVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZS3a8LHDhOrigqmeuzk87UFi.jpg?f=fotoalbum_large

Verander ik de timings op 3600MHz CL14-14-15-35 1.45V

Krijg ik deze score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um0W8MAeIYTrAZzvvyZ6LbTZ0Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyJjsTngpEVhAuRRtU3lRDaC.jpg?f=fotoalbum_large

Is die benchmark niet te vertrouwen of hoe kan dit?
Heb ook 3800Mhz gedaan met dezelfde timings als op 3600Mhz en dan wordt mijn score ook slechter.
Nu ben ik best een noob qua overklokken van het geheugen dus misschien moet ik nog wat anders veranderen?
Enige wat ik heb gedaan is dus de timings lager gezet en het voltage hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door Plugin op 16-04-2021 09:29 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik denk dat je je eerst maar eens moet inlezen hoe geheugen overklokken in z'n werk gaat... Het is namelijk niet zo makkelijk als dat je denkt.

Je kan er dagen zo niet weken mee bezig zijn....

• Plugin
  • Niet online
Ok zal ik doen, voorlopig maar even op stock dan.

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-10 10:35
Gebruik Aida64 Cache & Memory benchmark als baseline om prestaties te testen.

Om stabiliteit van overkloks te testen gebruik memtest
https://hcidesign.com/memtest/

[ Voor 17% gewijzigd door VoedoeAndVodka op 16-04-2021 13:08 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Begin eens met 3733MHz op 16-16-16-36 en 1.40V ipv van de spanning direct met meer dan 5% te verhogen zoals je nu gedaan hebt. Geheugen overklokken vereist nauwkeurig boekhouden en geduld.

• Plugin
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:30:
Begin eens met 3733MHz op 16-16-16-36 en 1.40V ipv van de spanning direct met meer dan 5% te verhogen zoals je nu gedaan hebt. Geheugen overklokken vereist nauwkeurig boekhouden en geduld.
Ok maar als het stabiel loopt op de huidige settings dan moet ik toch sowieso een hogere score hebben? Crasht verder niet in game bv.

Maar ik zal dat andere programma proberen, trial kan ik niet gebruiken dus kopen.

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-10 10:35
Trial is 30 dagen. AIDA64 kopen zou ik nu ook precies niet doen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Plugin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:24:
[...]

Ok maar als het stabiel loopt op de huidige settings dan moet ik toch sowieso een hogere score hebben? Crasht verder niet in game bv.

Maar ik zal dat andere programma proberen, trial kan ik niet gebruiken dus kopen.
Zorg er wel voor dat je altijd in dezelfde omstandigheden test, dus altijd dezelfde (achtergrond) belasting.
Alles kan namelijk scores beïnvloeden aangezien alles wat er gebeurt op een systeem resources gebruikt.

Verder wil het niet zeggen dat je met een geheugen overklok altijd hogere scores krijgt, niet alle workloads profiteren immers van sneller geheugen. Ik zou me ook zeker niet blindstaren om iets als userbenchmark. Sowieso een site die je beter niet kan raadplegen, maar goed, dat is een ander verhaal (benieuwd, google ze maar eens, bijv hardware unboxed en userbenchmark). Maar benchmark vooral workloads die je zelf (dagelijks) gebruikt, alleen dan weet je of je immers zelf ook profiteerd van je overklokresultaten.

• Plugin
  • Niet online
VoedoeAndVodka schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:47:
Trial is 30 dagen. AIDA64 kopen zou ik nu ook precies niet doen.
Had m al een tijd geleden geïnstalleerd met mijn oude geheugen setje.
Toen kreeg ik wel hogere Read, writes en betere latency met overclocking.

[ Voor 3% gewijzigd door Plugin op 16-04-2021 15:36 ]

Pagina: 1