Toon posts:

Ubiquiti systeem met Sonos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• riemer774
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 16-09 20:56
Beste allemaal,

Wij hebben eindelijk een huis gevonden. Aanvankelijk heb ik geïnvesteerd in een Sonos Amp en een Sonos Move.

Als voorbereiding was ik van plan om een systeem van Ubiquiti in mijn huis te installeren bestaande uit:

Modem > USG > Switch > AP Lite

Hierbij zal de Amp bia ethernet verbonden zijn, en zal de move in de keuken staan, draadloos gezien deze geen ethernet poort heeft.

Nou lees ik me helemaal suf op het web over problemen met de 2 systemen.

Vraag is, zijn er vandaag de dag nog problemen met de 2? Zoja, hoe heb je deze opgelost en hebben jullie tips?

Het is mijn eerste ubiquiti systeem, echter begin ik wel te twijfelen of ik zoveel geld moet steken in een systeem wat niet lekker werkt met mijn apparaten. Daarom neig ik nu toch weer naar een Mesh systeem van TP Link Deco, iets waar ik goede ervaringen mee heb, maar de tweakingmogelijkheden erg summier vindt.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:29
Ik heb Sonos en Ubiquiti WiFi, Sonos Amp op Ethernet aangesloten en dat werkt. Wat voor problemen verwacht je dan?.

• riemer774
@Archie_T er gaan op wat fora verhalen rond over problemen met de verbinding tussen sonos en unifi. Denk aan haperingen etcetera.

Verder lees ik ook her en der dat sommigen helemaal hun sonos niet verbonden krijgen.

En dan ook nog verhalen over broadcaststorms die de sonos speakers zouden veroorzaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:15
@riemer774 hoge bomen vangen veel wind

Wat ik
Bedoel: er zijn vrij veel mensen met sonos en unifi dus ook vaker problemen

Daarbij kan unifi wat vervelend zijn met firmware versies, dat kan t verklaren. Ik ga er echter vanuit dat je t gewoon aan de praat gaat krijgen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Archie_T
  • Laatst online: 15:29
riemer774 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:22:
@Archie_T er gaan op wat fora verhalen rond over problemen met de verbinding tussen sonos en unifi. Denk aan haperingen etcetera.

Verder lees ik ook her en der dat sommigen helemaal hun sonos niet verbonden krijgen.

En dan ook nog verhalen over broadcaststorms die de sonos speakers zouden veroorzaken.
Ik heb echt nergens last van. Ubiquiti WiFi is prima spul en werkt eigenlijk net alles wat ik heb. En als je één Sonos met kabel verbind zal het zijn eigen netwerk opzetten en dus heb je eigenlijk niets meer met de access points te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:55
Archie_T schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:26:
[...]

Ik heb echt nergens last van. Ubiquiti WiFi is prima spul en werkt eigenlijk net alles wat ik heb. En als je één Sonos met kabel verbind zal het zijn eigen netwerk opzetten en dus heb je eigenlijk niets meer met de access points te maken.
Behalve dat dat dus ook 'wifi' is, of althans, in dezelfde frequentieruimte opereert wat dus zou kunnen storen op je wifi netwerk. Wil niet zeggen dat je er last van gaat hebben maar het is ook niet zo dat je dan niks meer met je access points te maken hoeft te hebben.

@TS Zelf overigens ubiquiti spul en 1 IKEA sonos en dat gaat prima. Weet niet of het specifieke functies zijn waarmee je problemen verwacht?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@riemer774 ik heb hier ook Unifi en Sonos (Een beam en 3 ones) en dat werkt prima. Mijn Beam zit bedraad aagnesloten en de rest van de speakers gaan daardoor via SonosNet. Hiervoor had ik de Beam draadloos aangesloten en dat werkte ook prima.

Wat is overigens begrepen had is dat het fout gaat als je meerdere Sonos speakers bedraad aan gaat sluiten. Je kan dan een netwerkloop krijgen wat storingen veroorzaakt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 20:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

We hebben het hier dus over een hypothetisch probleem, begrijp ik dat goed?
Sure, je kunt netwerkissues hebben (of niet), maar dat kan met een willekeurige setup ook :)
Voordeel van een grote userbase als die van ubiquiti is dan weer dat er veel kennis en support is.

Fwiw: ik had hier in huis altijd gezeik met streamers, wireless, youtube, client roaming en what have you. Paar jaar terug full ubnt gegaan, geen seconde spijt van gehad :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:52
riemer774 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:08:

Hierbij zal de Amp via ethernet verbonden zijn,
Als je 1 product op Ethernet aansluit maakt Sonos een eigen draadloos netwerk aan als het goed is.
https://support.sonos.com/s/article/3209?language=nl_NL

Ik heb zelf alles van Sonos draadloos in gebruik en werkt eigenlijk stabiel op Spotify na.
Mijn Amp stopt af en toe met afspelen en gaat na een paar seconden weer verder.
Maar of dat aan Unifi ligt durf ik nog niet te zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:56
Inderdaad, als er eentje via ethernet zit moet je geen problemen hebben. Zelf veel gedoe gehad met Sonos + Ubiquity, maar heb een ouderwetse hub (nu de Boost) gekocht en eraan gehangen via ethernet, probleem opgelost.

Maar Ubiquity zit er bovenop qua updates, dus ik zou het eerst maar gewoon proberen.

• riemer774
@macmellow ja gewoon proberen ben ik ook wel van, alleen als heel het huis in de ubiquiti spullen zit en veel geld kost (zo maar 500 euro) en het dan niet zo lekker werkt als een standaard mesh systeempje van TP link oid, dan baal ik daar van, en gaat de WAF natuurlijk ook met 1000 punten omlaag...

Maar goed, misschien gewoon een poging wagen en zien waar het schip strand.

Bedankt allen voor de reacties, ik ga er mee aan de slag, mocht ik er niet uitkomen weet ik jullie te vinden.

• laurens0619
Krijg je iptv in je nieuwe huis?
Zo ja zou ik de usg heroverwegen en het bij unifi accesspoints houden (tenzij je iets specifieks wilt?)

Je gaat bij iptv namelijk meer gedonder krijgen om iptv aan de praat te houden dan een sonos speakertje :)

• riemer774
@laurens0619 Wat IPTV exact is zegt me even niks, kan alleen maar gokken.

Maar, wij krijgen van de Cai 2 x een Interactieve tv ontvanger. Bedoel je dit soms?

• laurens0619
riemer774 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:36:
@laurens0619 Wat IPTV exact is zegt me even niks, kan alleen maar gokken.

Maar, wij krijgen van de Cai 2 x een Interactieve tv ontvanger. Bedoel je dit soms?
Gokken, of google. ;)
Iptv is Interactieve tv dat via de utp gaat ipv coax

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2021 11:42]

• riemer774
@laurens0619 Ja dat is wel de bedoeling.

Vergeef me als ik een domme vraag stel. Waarom zou een USG dan niet handig zijn?

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bij vrienden van mij heb ik onlangs Ubiquity apparatuur mogen installeren, zij hebben Sonos One speakers en een Playbar (soundbar) en dat werkt gewoon prima via wifi zelfs. De haperingen die je leest kunnen overal vandaan komen. Zonder de gegele situatie/context te weten is het makkelijk afschuiven op een/wat ander(s).

• laurens0619
riemer774 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:43:
@laurens0619 Ja dat is wel de bedoeling.

Vergeef me als ik een domme vraag stel. Waarom zou een USG dan niet handig zijn?
Iptv is vrij complex en gevoelig (geworden).
Het werkt met de provider modem feilloos maar met een eigen router, zoals de usg, is het pielen om het werkend te krijgen en werken te houden.

Het is super interessant en je leert er een hoop van, echter ik was persoonlijk wel blij toen ik de experiabox terugdrukte en de ubiquiti router verkocht. Was ook beter voor de relatie ;)
Voor sommige is het 1x instellen en blijft het perfect werken. Hangt ook maar net van je provider af hoe vaak ze dingen wijzigen

Lees anders hier
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

[Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 16-04-2021 11:48]

• coady
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:09
Hier ook sinds kort issues met Sonos i.c.m. UniFi netwerk.
Het netwerk bestaat uit een Dream Machine en 2 Flex-HD AP's. Het Sonos systeem bestaat uit Playbar, Sub, 2x S1 (surround speakers) en nog een losse S1 in de keuken. Alles is draadloos verbonden met de Dream Machine en verdeeld over 2 kamers. Die 2 Sonos kamers zie ik in m'n UniFi clients overzicht keurig tevoorschijn komen en verbonden met een Wi-Fi performance van 99-100%.

Echter, vaak is het zo dat ik zowel vanuit de Sonos app als bijv. Spotify de speakers niet kan zien. Dit is op zowel smartphones als PC's in huis het geval. In de UniFi app zie ik op dat moment dat ze wel verbonden zijn. Sterker nog, als ik op de play-knop van een van de speakers druk gaat gewoon muziek afspelen. Ook werkt tv-geluid prima in surround. Dus er is wel degelijk verbinding onderling en met het internet. Ook kan ik tegen Google Assistent roepen "Play music in the family room" en gaat keurig muziek afspelen.
Vanuit de Sonos app heb ik de 'fix it' routine geprobeerd waarbij je alle speakers opnieuw moet koppelen, dat lijkt keurig te gaan maar na afloop is alles weer pleite.
Het enige wat werkt om dit op te lossen is vanuit UniFi de Sonos clients selecteren en op 'reconnect' te drukken. Ze worden dan even van het Wi-Fi netwerk afgetrapt en komen vrijwel direct terug. Op dat moment zijn ze direct weer zichtbaar in zowel Sonos apps als Spotify.
Op zich een simpele oplossing maar het is wel vreemd.

• riemer774
@coady Het is wel de bedoeling dat een van de Sonos apparaten (in deze de Playbar) moet wel via Ethernet verbonden zijn, gezien deze een soort eigen draadloos netwerk aanmaakt (voorzover ik het begrijp) en dit zou wel een verschil moeten maken. Let me know, kan wellicht helpen.

• Me_dusa
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:50

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Check voor de zekerheid even of je Sonos-netwerk op een rustig WiFi-kanaal zit(keuze 1,6,11). Bij mij was het probleem met haperen of niet te vinden speakers verholpen door een propere switch aan te sluiten. Een met STP-ondersteuning: https://support.sonos.com/s/article/2118?language=en_US

Me_dusa

• coady
riemer774 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:35:
@coady Het is wel de bedoeling dat een van de Sonos apparaten (in deze de Playbar) moet wel via Ethernet verbonden zijn, gezien deze een soort eigen draadloos netwerk aanmaakt (voorzover ik het begrijp) en dit zou wel een verschil moeten maken. Let me know, kan wellicht helpen.
Dit is niet juist. Vroeger was dat misschien het geval maar deze config heeft voor de installatie van mijn UniFi netwerk perfect gewerkt.

• coady
Me_dusa schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:54:
Check voor de zekerheid even of je Sonos-netwerk op een rustig WiFi-kanaal zit(keuze 1,6,11). Bij mij was het probleem met haperen of niet te vinden speakers verholpen door een propere switch aan te sluiten. Een met STP-ondersteuning: https://support.sonos.com/s/article/2118?language=en_US
Dit kan ik dus niet aanpassen. Ik zie de optie wel staan in de app maar kan het niet selecteren.

• laurens0619
Klinkt meer als een multicast filtering probleem

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee