Ziggo kabel verplaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 12.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 22:51
Goedemorgen allen,

Wie heeft er nog meer ervaring met een Ziggo kabel verlengen?

Ik ben bezig met een volledige woningrenovatie en wil de kabel 2 meter verlengd hebben, van de woonkamer naar de nieuwe meterkast. Denk wil het wel netjes doen ivm signaalsterkte etc. Maar voor 550 euro doe ik het wel zelf of laat ik het punt waar het zit. Vraag me alleen af hoe ze bij zo'n bedrag komen.

Mvg Jelle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80s_o2mGTZPL5VaUgt9-5Bomz_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ch7Rgmt2gSSAD0YP3gU91TAR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:06
Is het puur een kabel doortrekken in een pvc buis? ( Als in nieuwe kabel ) of een nieuwe aansluiting? Wat is de situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Waarom zou je de aansluiting in je meterkast willen hebben? In het algemeen wordt het signaal daar niet beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:54
Was 180 euro kwijt voor 5 meter ( van buitenmuur woonkamer via kruipruimte naar meterkast). En voor dat bedrag boorden ze ook nog onder het maaiveld door steens muren. Ook door Ziggo jaar of 2 geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:01
Al zelf onder de vloer gekropen en gekeken hoe de kabel nu loopt?
Bij mij lag de groene ziggo kabel gewoon los op de grond en kon ik hem vanuit de kruipruimte zo uit de aansluitdoos terugtrekken en zelf verleggen naar de meterkast helemaal aan de voorkant van het huis. De verplaatsing was dus zo'n beetje over de hele lengte van de woning, zeker meer dan 10 meter. kabel was vrij ruim neergelegd en verplaatsen was werkelijk een peuleschil.

Dus neem even een kijkje hoe het nu zit is mijn advies.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 16-04-2021 07:24 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
Kabel komt vanuit de buitengevel door naar de woonkamer. Ik ga vanmiddag de kabel opgraven in de hoop dat hij langs de plek waar de meterkast zit gelegd is. In dat geval boor ik zelf een gat en druk ik daar de kabel door. Mocht hij de andere kant op liggen ga ik die 2 meter wel zelf met een f-connector en stuk hirschmann kabel verlengen binnenshuis.

Ik heb overigens al een loze leiding gelegd onder de betonvloer door die uitkomt in de meterkast.

Elk modern huis heeft zijn aansluitingen in een meterkast, dus waarom de mijne niet? Bovendien de meterkast is een mooie plek voor al mijn netwerk apparatuur. Nu komt de groene kabel op een veel te mooie rechte stukwand uit en daar wil ik geen wandcontactdozen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 13:22
Hoewel het niet mag volgens mij heb ik dit zelf gedaan. Zelfde grond coax kabel gebruikt als er lag, f connector er tussen krimpkous er overheen demping vooraf gemeten en er na gemeten, geen verschil.

Nu het AOP lekker in de meterkast :) .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
Ja als je 550 euro gaat vragen voor zoiets simpels (heb ik ook zo in de aanvraag gezet), dan is het ook logisch dat mensen het zelf gaan doen.

Je mag het overigens wel zelf doen, alleen als een monteur moet komen om je prutswerk het te fixen moet je dat betalen. Maar ja dat geld om het te fixen was je dan toch al kwijt als je het zou laten doen door Ziggo.

En bovendien als je het goed doet is er geen probleem, zoals jij al beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
jelle2503 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:26:
Kabel komt vanuit de buitengevel door naar de woonkamer. Ik ga vanmiddag de kabel opgraven in de hoop dat hij langs de plek waar de meterkast zit gelegd is. In dat geval boor ik zelf een gat en druk ik daar de kabel door. Mocht hij de andere kant op liggen ga ik die 2 meter wel zelf met een f-connector en stuk hirschmann kabel verlengen binnenshuis.

Ik heb overigens al een loze leiding gelegd onder de betonvloer door die uitkomt in de meterkast.

Elk modern huis heeft zijn aansluitingen in een meterkast, dus waarom de mijne niet? Bovendien de meterkast is een mooie plek voor al mijn netwerk apparatuur. Nu komt de groene kabel op een veel te mooie rechte stukwand uit en daar wil ik geen wandcontactdozen hebben.
Dat elk modern huis het in de meterkast heeft, betekent niet dat dat beste optie is. Sterker, het is een heel slechte optie.
Feitelijk is de beste optie om hem op de middelste verdieping te zetten als je toch bezig bent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 13:22
ChinaGeek schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:12:
[...]

Dat elk modern huis het in de meterkast heeft, betekent niet dat dat beste optie is. Sterker, het is een heel slechte optie.
Feitelijk is de beste optie om hem op de middelste verdieping te zetten als je toch bezig bent.
En waarom is de meterkast een slechte optie? Dat het modem van Ziggo in de meterkast staat wilt niet zeggen dat daar mijn WiFi vandaan komt.

Ziggo modem in bridge, router zonder wifi in de meterkast en op iedere verdieping een losse AP.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
Het is een huis uit 1880 en met HSB gerenoveerd. Voor de rest is alles hout dus over signaalsterkte maak ik me niet zo druk, zal sowieso toch een meshnetwerk worden met aparte routers achter de ziggomodem in bridge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Meterkast staat hij netjes bij de andere apparatuur, en daar komen alle leidingen ook uit, wat wel zo handig is qua netwerkkabels, en in het geval van Ziggo ook voor je coax kabels naar TVs. Een wireless access point erbij zetten is heel veel makkelijker dan die leidingen te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:22
is die €550 niet de maximum eigen bijdrage die gerekend kan worden?
Oftewel, doet Ziggo het niet gewoon veel goedkoper? Heb je al contact met ze gehad?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:57
ndonkersloot schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:15:
[...]

En waarom is de meterkast een slechte optie? Dat het modem van Ziggo in de meterkast staat wilt niet zeggend dat mijn WiFi vandaan komt.

Ziggo modem in bridge, router zonder wifi in de meterkast en op iedere verdieping een losse AP.
Dit inderdaad. De meeste mensen gaan er vanuit dat je de WIFI van de modem/router van je provider gebruikt. Het eerste dat ik doe bij een provider/router wissel is de WIFI uitschakelen.... Daar heb ik reeds diverse Ubiquiti AP's voor :)

Ik zou hoe dan ook inderdaad eerst zelf bekijken of je het zelf kunt oplossen. Zo niet kun je er altijd nog geld tegenaan gooien (of heb je een idee hoe je het vanuit de woonkamer kunt verlengen en of dat een optie is.

[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 16-04-2021 08:28 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
Pindakaas schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:26:
is die €550 niet de maximum eigen bijdrage die gerekend kan worden?
Oftewel, doet Ziggo het niet gewoon veel goedkoper? Heb je al contact met ze gehad?
Heb een belverzoek ingediend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:11
Ook zelf gedaan. De ziggo-kabel lag in een enorme lus in de kruipruimte, dus er was genoeg lengte om de kabel te verleggen. Ik maak geen gebruik van de kabel, maar mocht ik hem uiteindelijk toch nodig hebben dan zien we dan wel weer verder. Als dan blijkt dat ik de aansluiting heb verprutst, dan kan ik altijd alsnog zo'n bedrag uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
maartenpols schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:34:
Ook zelf gedaan. Als dan blijkt dat ik de aansluiting heb verprutst, dan kan ik altijd alsnog zo'n bedrag uitgeven.
Amen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:22

Haan

dotnetter

Bij mij is de kabel ook doorgelust van onder de woonkamer naar de meterkast. Dit werkt al zes jaar zonder problemen. Ik had toen ook geen zin om daar honderden euro's aan uit te geven.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jelle2503 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:29:
[...]

Heb een belverzoek ingediend..
Ja echt. Ik heb twee jaar geleden een monteur hier een ochtend gehad om mijn coax aansluitpunten ready te maken voor tweeweg-verkeer, voor 'interactief' televisie kijken. Alles vervangen behalve de kabel zelf, kostte mij niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
@jelle2503 In mijn meterkast is destijds de coax kabel doorgesneden om er een splitter tussen te doen. Dit was niet meer nodig en heb toen de kabel netjes met de juiste connector aan elkaar gemaakt. De modem van Ziggo staat in de woonkamer circa 8 meter verderop incl. hun officiële aansluitpunt.
Haal nu strak 600/40 mbit dus signaal blijft prima.
Dus koop goede kwaliteit spullen (hirschmann bijvoorbeeld) en je kunt het prima zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 15:12

VW-Arjan

★★★★★

Je kunt (bij de gemeente dacht ik) een overzicht opvragen.
Daarop zijn alle nutsvoorzieningen die naar je huis lopen ingetekend.

Ik heb een 2e badkamer laten zetten en daarvoor Oest er een 110mm afvoerbuis aan het riool worden gekoppeld.
Die moest dwars door de voortuin.
Op dat overzicht zag ik toen dat links water en gas binnen kwamen en rechts KPN (koper) en ziggo en inmiddels ook fiber.

Ik heb een jaren 30 huis met erker, in de muur waar de erker inzit komt de boel binnen. Ik moet daar nog een kastje maken die geïntegreerd is in de radiator ombouw. Daar staat mijn modem.
Vanuit daar heb ik een UTP naar de meterkast en vanuit de meterkast ga ik naar de andere utp aansluitingen in het huis.
De COAX heb ik ook op die plek waar het modem staat. Vanuit daar diverse buizen door het huis naar Andre tv's. Als die kast straks klaar is zie ik er niks meer van.

Maar ik dwaal af. Je moet dus even een overzicht opvragen van de nutsvoorzieningen. Dan weet je waar je moet kijken. Of wat hierboven al werd genoemd, kijk in de kruipruimte als je die hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:45
Het punt van Ziggo komt hier in de woonkamer binnen. Eigenlijk geen idee hoe het in eerste instantie het huis in komt, maar goed. Wij hebben de coax door de kelder naar de meterkast gelegd. Het modem staat dan wel daar. De tv is aangesloten vanuit de woonkamer zelf. Dat scheelt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Als je een koppeling gaat maken maak hem dan in ieder geval bovengronds. Een f-connector in de kruipruimte leggen of in de tuin is wachten op problemen, je kan dan de complete kabel naar de straatkast vervangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je glasvezel liggen? Ik heb er bij mijn verbouwing voor gekozen om coaxkabel af te knippen en weg te stukadoren (en ja, dat mag: nagevraagd bij Ziggo). Met glasvezel vond ik coax niet meer relevant.

Vermoed dat je geen glas hebt, maar zo wel: iets om over na te denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
sOid schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:53:
(en ja, dat mag: nagevraagd bij Ziggo).
Dat is echt onzin. Je mag niet je complete AOP wegslopen, afknippen en de groene kabel wegstucen.
Ik denk eerder dat je de glasboer aan de lijn had i.p.v. Ziggo ;)
Als een volgende bewoner Ziggo wilt afnemen moeten ze de muur gaan slopen of een nieuwe invoer met AOP gaan maken daar heeft Ziggo echt geen zin in om bij elke nieuwe klant te gaan doen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:58:
[...]

Dat is echt onzin. Je mag niet je complete AOP wegslopen, afknippen en de groene kabel wegstucen.
Ik denk eerder dat je de glasboer aan de lijn had i.p.v. Ziggo ;)
Als een volgende bewoner Ziggo wilt afnemen moeten ze de muur gaan slopen of een nieuwe invoer met AOP gaan maken daar heeft Ziggo echt geen zin in om bij elke nieuwe klant te gaan doen :)
Nee, 100% zeker nagevraagd bij Ziggo. Om eerlijk te zijn heeft het mij ook verbaasd. Heb het ergens nog zwart op wit staan, om toekomstig gedoe te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:46
sOid schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:53:
Heb je glasvezel liggen? Ik heb er bij mijn verbouwing voor gekozen om coaxkabel af te knippen en weg te stukadoren (en ja, dat mag: nagevraagd bij Ziggo). Met glasvezel vond ik coax niet meer relevant.

Vermoed dat je geen glas hebt, maar zo wel: iets om over na te denken :)
Of dit mag weet ik niet, maar ik was zo een nieuwe bewoner... En kon mijn kabel nergens vinden...

Uiteindelijk monteur van Ziggo over de vloer gehad die de kabel heeft terug gehaald tot aan de meterkast (kwam voorheen in de woonkamer binnen), dit geheel kostenloos.

Het lijkt mij ook wat overdreven om 544 euro neer te leggen voor het verleggen van een kabel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
filthymushroom schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:10:
[...]

Of dit mag weet ik niet, maar ik was zo een nieuwe bewoner... En kon mijn kabel nergens vinden...

Uiteindelijk monteur van Ziggo over de vloer gehad die de kabel heeft terug gehaald tot aan de meterkast (kwam voorheen in de woonkamer binnen), dit geheel kostenloos.
Heb even foto's teruggezocht. Uiteindelijk niets afgeknipt maar kabeltje opgerold en in de muur gestopt. Vervolgens wel overheen laten stuken. En ik weet zeker dat dat mocht.

Weet ook nog precies waar het zit, dus zal het doorgeven aan nieuwe bewoner. Ooit. Al ga ik hier waarschijnlijk pas weg als coax compleet obsolete is ;)

Maar goed, dit is offtopic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als de kabel al afgeknipt was en hij zit in een doosje is het een ander verhaal natuurlijk. Je kan hem opsporen met een Fluke.
550 euro is stevig om te verlengen maar bedenk wel: er moet 2 man komen voorrijden (kruipruimtewacht), er moet waarschijnlijk een koppeling (PPC) en AOP worden gemaakt (iets van 50-80 euro materiaal), het zijn aannemers dus er moet ook winst worden geboekt op de klus (zeg 20%). Dan zit je al snel aan de 550 euro natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:36
Officieel: Zoals eerder gezegd je mag zelf NIKS aan de infra van Ziggo doen voor het AOP.

Maja, de offerte die Ziggo aabniedslaat natuurlijk ook kant nog wal, en is verre van reëel, DUS.......

Onofficieel: Ik heb laatst vrienden geholpen in dezelfde situatie;

AOP openmaken (voor zover ik weet zijn er geen zegels die verbroken worden), en verplaatsten naar de gewenste plek. Kabel omleggen en indien nodig verlengen met:

Koppeling
coax koppeling
Kabel
Kabel

Dit type koppeling en kabel is geschikt voor direct gebruik in de grond en dus volledig waterdicht. Ziggo gebruikt zelf ook dit materiaal wanneer de ze een kabel breuk repareren in de grond.

Alleen zelf nog even een goede kwaliteit F-stekker op de kabel monteren en die aansluiten op het AOP. De beste F-stekkers moet je knijpen met een speciale tang (en die is duur), probeer daarom voor een compresse-type te gaan ipv "draai-type" als beste alternatief (compressie =! krimp)

Let op dat er geen enkel adertje van de mantel short met de kern!
Let op 2: Soms kan er een potentiaal verschilletje zijn tussen jou (aardpotentiaal) en de mantel (aka je krijgt een klein schokje!, dit is niet gevaarlijk) dit is ook de rede dat het AOP van Ziggo in feite een scheidingstrafo is, en de mantel van je huis installatie via het AOP aan aarde wordt verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maasmaas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:52
Ik heb jaren internet/tv via telefoonlijn gehad, waarvan het ISRA punt in de meterkast uitkomt. Uiteindelijk begin dit jaar de overstap gemaakt naar Ziggo, waarvan de AOP in de woonkamer zit. Net als jij wilde ik ook graag alles in de meterkast hebben.

Ik heb dus eerst zelf gekeken of de kabel lang genoeg was om deze te verleggen. Helaas komt de groene kabel rechtstreeks van onder de voordeur naar de hoek van de woonkamer aan de straatkant en is de kabel niet lang genoeg om te verleggen naar de meterkast zonder deze te verlengen. Ik heb toen een gratis monteur aangevraagd via Ziggo (die kun je inplannen in de eerste 8 weken). Ik had alle voorbereidingen gedaan en alvast een draad in de kruipruimte gelegd waarmee de nieuwe kabel vanaf de voordeur - waar ook het luik naar de kruipruimte zit - getrokken kan worden naar de meterkast zonder dat de beste monteur in de kruipruimte hoeft te komen. Het zou alleen een kwestie zijn van kabeltrekken, connector plaatsen tussen oude en nieuwe kabel en de AOP plaatsen in de meterkast. En dat alles was bovengronds uit te voeren.

Helaas wilde de monteur ondanks dit voorwerk er echt niet aan :/ en vertelde me dat ik het echt via mijnaansluiting.nl moest aanvragen. Natuurlijk opgezocht wat het ongeveer zou kosten via deze weg en kwam ook op bedragen uit die jij hier plaatst. Ik heb nog wel gekeken wat er nodig was om het zelf te doen: Cabelcon SP TL101 connector en een Hirschmann KOKA799 kabel. Ik heb het verleggen uiteindelijk (nog) niet gedaan en m'n connectbox hangt nu uit het zicht achter het gordijn in de woonkamer :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
Dit heb ik gedaan bij de gemeente. Ten eerste voor 110 afvoer. Maar ze hebben niks. Alleen kadastrale gegevens maar die stonden ook op internet. Niks in het archief. Geen bouwtekening of wat dan ook.

Het huis heeft overigens geen kruipruimte. Op de klei heb ik 10kuub zand gestort en daarop ligt 10cm eps en 10cm betonvloer.

Er zat ook geen aop in het huis. Toen we alle betimmering eraf trokken hebben we een klein groen kabeltje gevonden. Die komt nipt door de voorzetwand die er nu voorstaat.

Ik ga kijken of ik de kabel buitenhuis op kan graven en ter hoogte van de meterkast opnieuw in kan brengen. Kan alleen als hij deze kant langs de gevel op ligt uiteraard. Anders wordt het zelf verlengen. Die cabelcon connector is geniaal heeft zelfs een ip rating voor ondergronds gebruik.

Maar thx voor alle reakties!
VW-Arjan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:20:
Je kunt (bij de gemeente dacht ik) een overzicht opvragen.
Daarop zijn alle nutsvoorzieningen die naar je huis lopen ingetekend.

Ik heb een 2e badkamer laten zetten en daarvoor Oest er een 110mm afvoerbuis aan het riool worden gekoppeld.
Die moest dwars door de voortuin.
Op dat overzicht zag ik toen dat links water en gas binnen kwamen en rechts KPN (koper) en ziggo en inmiddels ook fiber.

Ik heb een jaren 30 huis met erker, in de muur waar de erker inzit komt de boel binnen. Ik moet daar nog een kastje maken die geïntegreerd is in de radiator ombouw. Daar staat mijn modem.
Vanuit daar heb ik een UTP naar de meterkast en vanuit de meterkast ga ik naar de andere utp aansluitingen in het huis.
De COAX heb ik ook op die plek waar het modem staat. Vanuit daar diverse buizen door het huis naar Andre tv's. Als die kast straks klaar is zie ik er niks meer van.

Maar ik dwaal af. Je moet dus even een overzicht opvragen van de nutsvoorzieningen. Dan weet je waar je moet kijken. Of wat hierboven al werd genoemd, kijk in de kruipruimte als je die hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door jelle2503 op 16-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-05 20:42
jelle2503 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:26:

Je mag de kabel niet zomaar verplaatsen. Ziggo is een nuts bedrijf. Is het een paar meter graaf dan gewoon vast de geul en laat een monteur komen ivm met een schade in de tuin bij de verbouwing. Je bent dan wel 50 euro kwijt. Anders moet je het laten doen via https://www.hoofdaansluiting.nl/. Dit is nu goedkoper geworden dan voorheen. Laat het gewoon door Ziggo doen want het is en een nutsvoorziening en moet goed afgemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Ik zou juist in de meterkast de aansluiting willen, daar de modem van Ziggo, dan een echte router (+switch) op een logische plek en AP's verspreid door het huis.

Die kastjes van providers zijn waardeloos, je wil zo vroeg mogelijk in de lijn overstappen op apparatuur die wel het gebruiken waard is. De wifi van het kastje van Ziggo zet je uit, want het signaal dat daar vanaf komt is vergelijkbaar met een AP van een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ach hier komt t kreng wel in de meterkast (buiten) binnen.. om vervolgens nog 20 meter verder te gaan naar t AOP in de woonkamer..

gezien mn meterkast buiten zit, en het nogal ruk is om vanuit de meterkast nieuwe kabels te trekken vind ik het wel choco..

maar ach als ik hem daar wel zou willen.. knipte ik hem gewoon door.. correcte aansluitdoos er weer op.. maar ja das inkorten ipv verlengen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:50
SMSfreakie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:01:
ach hier komt t kreng wel in de meterkast (buiten) binnen.. om vervolgens nog 20 meter verder te gaan naar t AOP in de woonkamer..

gezien mn meterkast buiten zit, en het nogal ruk is om vanuit de meterkast nieuwe kabels te trekken vind ik het wel choco..

maar ach als ik hem daar wel zou willen.. knipte ik hem gewoon door.. correcte aansluitdoos er weer op.. maar ja das inkorten ipv verlengen ;)
Inkorten kan net zoveel kwaad als verlengen, zeker als je dat 20 meter doet. C12 kabel doet 18,3dB demping per 100 meter, knip je 20 meter weg heb je een signaal dat 3,6dB harder is dan voor de knipactie. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar als je signaal al aan de harde kant is zal die knipactie het signaal net over het randje tillen waardoor je storingen krijgt.

Doet me denken aan klant die de aansluiting had laten verleggen, was ook redelijk ingekort daardoor. Signaal zonder versterker was al +5dB, installateur had er nog vrolijk een versterker tussen gezet want "2 televisies en internet". Modem zat op poort 3 van de versterker en werd compleet overstuurd :X. (daarom moet je een installatiebedrijf die aan CV en elektra werkt ook niet met coax laten knutselen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Oon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:00:
[...]

Ik zou juist in de meterkast de aansluiting willen, daar de modem van Ziggo, dan een echte router (+switch) op een logische plek en AP's verspreid door het huis.

Die kastjes van providers zijn waardeloos, je wil zo vroeg mogelijk in de lijn overstappen op apparatuur die wel het gebruiken waard is. De wifi van het kastje van Ziggo zet je uit, want het signaal dat daar vanaf komt is vergelijkbaar met een AP van een tientje.
Geen idee welke jij hebt, maar de Ziggo Connect Box is echt meer dan uitstekend. 500 Mbit op 5Ghz is echt geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
davidoffm schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:34:

Maja, de offerte die Ziggo aabniedslaat natuurlijk ook kant nog wal, en is verre van reëel, DUS.......
Of die offerte niet reeel is, is natuurlijk maar de vraag. Kameraad van me heeft dit ook laten doen niet al te lang geleden. 2 man een krappe ochtend bezig geweest en zeer netjes uitgevoerd. Dan is +- €500 best een net bedrag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:37:
[...]

Inkorten kan net zoveel kwaad als verlengen, zeker als je dat 20 meter doet. C12 kabel doet 18,3dB demping per 100 meter, knip je 20 meter weg heb je een signaal dat 3,6dB harder is dan voor de knipactie. Hoeft niet direct een probleem te zijn, maar als je signaal al aan de harde kant is zal die knipactie het signaal net over het randje tillen waardoor je storingen krijgt.

Doet me denken aan klant die de aansluiting had laten verleggen, was ook redelijk ingekort daardoor. Signaal zonder versterker was al +5dB, installateur had er nog vrolijk een versterker tussen gezet want "2 televisies en internet". Modem zat op poort 3 van de versterker en werd compleet overstuurd :X. (daarom moet je een installatiebedrijf die aan CV en elektra werkt ook niet met coax laten knutselen).
Nouja ik zou sowieso kijken wat de waardes zouden zijn op beide plekken.. Maar k vind um wel best in m'n tv kastje.

Hoop tzt dat ze glas wel in de meterkast binnen brengen.. Dan trek ik de PTSN er wel uit (die in de slaapkamer uit komt....)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-Nick123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Ik heb hier een zelfde soort huis, aop ook in de woonkamer, deze binnendoor verlegd naar de andere kant, met F connector, ongeveer 8 meter. Alles werkt perfect. De F connector is nog wel gewoon bereikbaar maar zit nu achter een wcd. Kan hem dus weer terug zetten mocht het nodig zijn.

Een tijd later was ik buitenom de tuin aan het opknappen en zag ik dat de kabel aan de zijkant van het huis naar binnen ging en richting de weg lag op nog geen 15cm diep. Vlak voor de gevel lag hij ook in een paar lussen met overlengte. Had hem achteraf dus makkelijk naar de meterkast kunnen verleggen.

Ik zou hem buiten dus even opzoeken vanaf je huis tot erfgrens, misschien ligt er bij jou een aantal extra lussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-05 20:42
sOid schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:00:
[...]

Nee, 100% zeker nagevraagd bij Ziggo. Om eerlijk te zijn heeft het mij ook verbaasd. Heb het ergens nog zwart op wit staan, om toekomstig gedoe te voorkomen.
Ik werk voor Ziggo. En nee onze kabel is van ons. Veel mensen prutsen maar wat aan. Als je de kabel door verlengd doe dat Max een paar meter en zorg dat wij erbij kunnen (grijs gebied maar wordt gedoogd door monteurs vaak). Maar de koppeling moet goed zijn en waterdicht gemaakt met vulcaniserende tape. Een goede Koppeling voor c12 is een euro of 20. Een F-F koppeling moet je niet maken in de kruipruimte. Ligt een kabel op rol en je prikt hem ergens anders omhoog is het makkelijker, zolang je wcd weer met de juiste snijmaat aansluit 7 en 12mm vaak, en daar gaat het dus vaak fout mensen doen maar wat. :) (niet lullig bedoeld) enige die er last van heeft is de klant zelf dan met slechte diensten.

Coax heeft een kabeldemping en in de kast zit de klant berekend op een bepaalde lengte. Verleg je die kabel 15 meter dan klopt er niks meer van. Meter of 2 is anders.

[ Voor 4% gewijzigd door dewiss1993 op 17-04-2021 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 22:53
Ik ben op deze topic terecht gekomen omdat ik googelde op "ziggo aansluitpunt verplaatsen meterkast" Mijn internetverbinding is erg goed en stabiel en dat wil ik ook zo houden. Als ik sommige reacties lees komt het nogal precies met die groene kabel en 500 euro er aan uit geven gaat me ook te gortig. Ik heb daarom net maar besloten om een utp kabel te trekken naar de meterkast en daar een swicht neer te hangen met het apparatuur wat ik graag in de meterkast wil aansluiten ( nasserver, Ubiquiti AP en utp aansluitingen naar boven ). Dan hangt alleen het modem nog in de woonkamer maar ben ik alle andere apparatuur en de bijbehorende bekabeling kwijt.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
hoi,
ewal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:19:
Als ik sommige reacties lees komt het nogal precies met die groene kabel en 500 euro er aan uit geven gaat me ook te gortig.
Je kan altijd een keer informeren. Of bekijken. Ieder situatie is anders. Daar zit nog wel eens verschil in. Bij mijn ouders heeft Ziggo tijdens de verbouwing van de benedenverdieping de aansluiting van de woonkamer naar de meterkast verplaatst. Zonder kosten. Dit omdat de aansluitingen e.d. al oud (jaren 70?) waren.
ewal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:19:
Ik heb daarom net maar besloten om een utp kabel te trekken naar de meterkast
is ook een goede oplossing. Zeker als je het een beetje kan weg werken :)

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:28

ep667

It doesn't hurt to help

Ik snap dat een prijs van 550 euro nogal heftig is, maar schrik ergens toch ook wel van de vele reacties hier om het "gewoon" maar zelf te doen.

Natuurlijk klinkt dat interessant, maar bedenk wel dat die kabel voor je AOP (het aansluitpunt) simpelweg niet van jou is. Het is een nutsvoorziening, geen prutsvoorziening. Dus zomaar even afknippen, lassen of zelfs onder een gestucte muur verstoppen is nou niet bepaald de juiste oplossing.

Ik snap dat we op Tweakers zitten, maar er wordt nogal luchtig mee omgegaan. Ik hoor dit nooit over andere nutsvoorzieningen. "Slijp die waterleiding gewoon even door en verleg hem, geen probleem" of "ja, die hoofdkabel voor de elektriciteit kun je ook zelf even verlengen via de kruipruimte".

Mocht er in de toekomst problemen optreden door dit soort gehobbybob, dan kunnen de kosten behoorlijk hoger uitvallen voor jezelf óf een eventuele volgende bewoner.

TS, je bent bezig met een grote renovatie van je huis. Dit gaat om 550 euro. Het lijkt me dat dit ten opzichte van een volledige renovatie een klein bedrag is. Ik zou het gewoon meenemen in je begroting.

EP

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even een ander perspectief er bij:
De offerte is op basis van een snelle inschatting en niet op basis van de inschatten van de daadwerkelijke werkzaamheden, opgenomen op de locatie zelf.

Dus ik begrijp dat Ziggo een slag om de arm houdt. Op de ene locatie is het meer werk dan op de andere locatie.

Ik weet niet of de prijs zoals opgegeven per definitie de prijs is die je betaalt, of dat het een garantie is dat het niet meer kost dan de opgegeven prijs.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:48
ep667 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:54:
Ik snap dat een prijs van 550 euro nogal heftig is, maar schrik ergens toch ook wel van de vele reacties hier om het "gewoon" maar zelf te doen.

Natuurlijk klinkt dat interessant, maar bedenk wel dat die kabel voor je AOP (het aansluitpunt) simpelweg niet van jou is. Het is een nutsvoorziening, geen prutsvoorziening. Dus zomaar even afknippen, lassen of zelfs onder een gestucte muur verstoppen is nou niet bepaald de juiste oplossing.

Ik snap dat we op Tweakers zitten, maar er wordt nogal luchtig mee omgegaan. Ik hoor dit nooit over andere nutsvoorzieningen. "Slijp die waterleiding gewoon even door en verleg hem, geen probleem" of "ja, die hoofdkabel voor de elektriciteit kun je ook zelf even verlengen via de kruipruimte".

Mocht er in de toekomst problemen optreden door dit soort gehobbybob, dan kunnen de kosten behoorlijk hoger uitvallen voor jezelf óf een eventuele volgende bewoner.

TS, je bent bezig met een grote renovatie van je huis. Dit gaat om 550 euro. Het lijkt me dat dit ten opzichte van een volledige renovatie een klein bedrag is. Ik zou het gewoon meenemen in je begroting.
Nou vind ik een Coax kabel verplaatsen wel wat anders dan water / gas / elektra inclusief verzegelde meter verplaatsen. :p

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:28

ep667

It doesn't hurt to help

Flozem schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:04:
[...]

Nou vind ik een Coax kabel verplaatsen wel wat anders dan water / gas / elektra inclusief verzegelde meter verplaatsen. :p
Is het natuurlijk ook in de praktijk. Maar in theorie is het gelijk: het is een nutsvoorziening die niet van jou is.

EP

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:03
Ik heb vroeger voor Ziggo gewerkt en ik raad je aan om de kabel op de juiste manier te verlengen. Je hebt van die verschillende koppelstukken die de kabel ook goed beschermen, kan er alleen even niet ff op komen van welk merk het is.

Het is in iedergeval niet een C12

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 16-12-2021 12:10 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik denk dat TS ergens in de afgelopen acht maanden wel ergens een gaatje in de agenda heeft gevonden om de kabel te verleggen 7(8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Goed bedoeld allemaal, maar laten we dit topic van 8 maanden maar even voor wat het is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.