Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies merken PV-panelen (meerprijs is ook meer kwaliteit?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 09:56

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Beste allen,

Voor onze woning heb ik meerdere offertes aangevraagd, waarvan er twee het meest betrouwbaar overkomen. Zij zijn ietsjes duurder, maar beide hebben wel de moeite genomen tot een persoonlijk gesprek.

Nu heb ik van beide leveranciers een offerte met 2 systemen ontvangen, zeg maar een basic en een normaal offerte. Er worden alleen PV-panelen toegepast, waar ik zelf weinig ervaringen in onderlinge vergelijking (ook hier op tweakers) over kan vinden.

Mijn vraag is eigenlijk simpel. Is de meerprijs van beide systemen gerechtvaardigd. Krijg ik meer kwaliteit als ik meer betaal?

Leverancier 1:
basis : Trina Solar/ Qcellls 340 wp panelen, solax omvormer afgestemd op vermogen en schuihaken Van der valk slimline : 8 panelen 2700 ex btw
normaal : Axitec 360wp panelen (AC-360MH/120V), SMA omvormer afgestemd op vermogen (info SB 3.0 meegestuurd), onderconstructie gemonteerd fabricaat van der Valk smartline : 8 panelen 3200 ex btw

Leverancier2:
basis : Q Cells 340 wp panelen (Q.peak DUO-BLK340), SMA SB2.5 Schletter rapid2L montagesysteem, incl werkschakelaar : 8 panelen 3300 ex btw
normaal: Trina Solar 385 wp panelen (Vertex S-385), SMA SB3.0 Schletter rapid2L montagesysteem, incl werkschakelaar : 8 panelen 3400 ex btw

Ons huidige verbruik is zo'n 2300 kWh, dit kunnen wij ongeveer met deze systemen invullen. Zoals ook in de offertes te zien is, gaat het om een systeem van 8 panelen op een wzw dakvlak (ongeveer 9 bij 2 m1, helling van een graad of 50). Geen schaduw van bomen, hooguit heel laat op de avond een beetje van het dak van de naastgelegen woning. Ik heb het dakvlak hieronder aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g12lQyea6G1qeiKsdPzW5liCrYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IuAqCC7FpQ5J6B1MqlxLbcum.png?f=fotoalbum_large

Forza Mucca

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan beter Euro per Wp berekenen ex btw. (dus 8x340 = 2720. 2700/2720 = 0.992)
De basis is goedkoper maar ook minder Wp, dus wellicht niet goedkoper.

En op beide daken panelen leggen ivm betere spreiding.
Salderen gaat eraf, dan telt kWh per jaar niet meer, maar wel direct verbruik.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 22:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als ik naar de foto kijk lijkt het alsof de NO kant wat minder schaduw heeft, en kwa orientatie tov zuid niet heel veel scheelt. Een graad of 20 misschien. Dus het zou best kunnen dat de NO kant netto per jaar meer opbrengt, of in elk geval hetzelfde.
Heb je ook een foto van de voorkant, zodat de hoeken en schaduw beter te beoordelen is? Directe schaduw is een punt, maar vergeet niet dat diffuus licht ook liever een "vrije omgeving" heeft en dit huis van de buren dus ook bij bewolkt weer zorgt voor minder licht op jouw panelen. Als er op NO dan wel meer licht is, want daar zijn de buren verder weg, volgens mij ;)

Dus je zou ook op beide kanten panelen kunnen leggen hoor. Meerprijs is vast te overzien, en je krijgt met panelen op beide kanten ook een veel betere opbrengst spreiding over de dag, en hebt ook genoeg stroom na saldering. Want je eigen gebruik produceren met voldoende zonnepanelen is leuk, maar na salderen echt niet voldoende.

Meer kwaliteit als je meer betaald, dat zou kunnen, maar zonnepanelen zijn kwa kwaliteit allemaal wel aardig goed tegenwoordig, dus het is toch vooral een economisch sommetje. En dan zijn de goedkopere panelen beter, en zeker als je daardoor budget vrij hebt om ook NO vol te leggen! Zo deed ik het ook, en ik heb nu ruim voldoende opbrengst, en mijn ZO en NW beide vol liggen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:20:
Je kan beter Euro per Wp berekenen ex btw. (dus 8x340 = 2720. 2700/2720 = 0.992)
De basis is goedkoper maar ook minder Wp, dus wellicht niet goedkoper.

En op beide daken panelen leggen ivm betere spreiding.
Salderen gaat eraf, dan telt kWh per jaar niet meer, maar wel direct verbruik.
Het gaat mij niet zozeer om de prijs. Ik hoef niet per se de goedkoopste/ voordeligste oplossing te hebben. Het gaat mij vooral om de kwaliteit, is de kwaliteit zoveel beter dat de meerprijs gerechtvaardigd is.

Je opmerking over betere spreiding heeft een van de leveranciers ook gemaakt. Misschien komt er in de toekomst nog wel een uitbreiding met meer PV als dat zinvol gaat worden, dan wilde ik dat dakvlak gebruiken. Is het beter om op 1 omvormer alle panelen aan dezelfde kant te leggen, of is het beter om 4 panelen aan één zijde en 4 panelen aan de andere zijde te doen en die op één omvormer. Ik ga nu niet naar 2 x 8 panelen, heeft voor ons nu geen zin.

Forza Mucca

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan 1x in de 3 jaar btw aftrekken. Dus doe het meteen goed.
Ga eens praten met huisnr 2. Die lijkt alle dakvlakken te benutten. (helaas doet zijn noorddak ook nog iets, maar heeft er geen gebruik van gemaakt. Zit misschien nog in de ontkenningsfase)

Panelen zijn gewoon goedkoop.
Duurste is de installatie kosten en omvormer en die wil je maar 1x hebben.

Misschien komt er nog een warmtepomp, airco, elektrische auto of warmtepomp boiler, zodat je op brandstof en gas kan besparen.

4 panelen op 1 kant kan vaak niet vanwege te weinig Vmpp. En moet je naar dure micro omvormers of SE.

8 panelen op 1 kant is dus gunstiger ivm goedkopere stringomvormer.
Als salderen is afgelopen heb je meer aan 8 + 8 op beide dakvlakken.
Alles wat je direct opwekt is dan 22 ct waard ipv 22 ct afrekenen

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 22:51 ]

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:38:
Je kan 1x in de 3 jaar btw aftrekken. Dus doe het meteen goed.
Ga eens praten met huisnr 2.

Panelen zijn gewoon goedkoop.
Duurste is de installatie kosten en omvormer en die wil je maar 1x hebben.

Misschien komt er nog een warmtepomp, airco, elektrische auto of warmtepomp boiler, zodat je op brandstof en gas kan besparen.
Bedankt voor het meedenken en je hulp. Ik kies bewust voor een systeem van deze omvang, ik heb daar zo mijn redenen voor. Het is alleen niet de discussie die ik hier wil voeren, daarom ga ik daar niet verder op in.

Forza Mucca

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Het ligt er een beetje aan wat jij definieerd als kwaliteit. Panelen zijn tegenwoordig zo uniform dat er echt heel weinig verschil zit in technische kwaliteit, en het meer een esthetische kwestie is of dat er andere factoren belangrijk zijn zoals maten of garanties of weet ik veel wat.

Ja zoals @AUijtdehaag zegt je wil het echt in een keer goed doen kwa panelen op je dak. "Later nog wat bijleggen" is zo on evenredig duur dat het zelden loont. Nu kan je perfect een omvormer nemen met 2 x een MPPT zodat je beide dakvlakken op een eigen MPPT hebt. Dat is ideaal.

Extra opbrengst per jaar verdien je nog steeds terug, ook nu al met je terugleververgoeding. En zeker als je eigen gebruik toeneemt (bij wie niet) dan is het ook handig als je al meer opwek hebt.

Als je een budget hebt voor "meerprijs is meer kwaliteit" dan vooral niet doen, niet teveel aan uitgeven aan dure merken maar vooral voor bulk gaan want dan krijg je praktisch dezelfde kwaliteit, met veel meer opbrengst. Garanties en namen en praatjes, allemaal leuk maar het maakt in de praktijk zo weinig verschil tegenwoordig kwa feitelijke prestaties en wat het betekent over 20 jaar.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

JustDutch schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:45:
[...]

Bedankt voor het meedenken en je hulp. Ik kies bewust voor een systeem van deze omvang, ik heb daar zo mijn redenen voor. Het is alleen niet de discussie die ik hier wil voeren, daarom ga ik daar niet verder op in.
Wij zijn hier altijd om te leren en horen graag wat jouw specifieke redenen zijn, alles is mogelijk toch? Het blijven natuurlijk jouw keuzes en als we wat meer weten over je motivaties kunnen we ook je wat beter helpen natuurlijk. ;)

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Gerco-M schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:48:
[...]

Wij zijn hier altijd om te leren en horen graag wat jouw specifieke redenen zijn, alles is mogelijk toch? Het blijven natuurlijk jouw keuzes en als we wat meer weten over je motivaties kunnen we ook je wat beter helpen natuurlijk. ;)
Dat begrijp ik en dat waardeer ik. Maar dan moet ik zoveel informatie delen, dan zijn er zoveel variabelen die je mee moet nemen, die wil ik gewoon niet delen.
Als ik jullie goed beluister is dat jullie aangeven dat er geen slechte producten meer zijn en dat het eigenlijk niet uitmaakt wat je erop legt, je kunt rustig voor de goedkoopste optie gaan. Het is niet zo dat een merk als eigenschap heeft dat bijvoorbeeld een paneel weinig opbrengt bij difuus licht, bij hoge temperaturen van het paneel, oid.

Forza Mucca

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:38:

4 panelen op 1 kant kan vaak niet vanwege te weinig Vmpp. En moet je naar dure micro omvormers of SE.

8 panelen op 1 kant is dus gunstiger ivm goedkopere stringomvormer.
Super, daar heb ik wat aan.

Als ik trouwens nog een keer goed naar de verschillen kiijk, dan zitten er 3 prijzen erg dicht bij elkaar en is één optie echt goedkoper, maar dat is de enige variant waar schuifhaken worden toegepast in plaats van geschroefde montage.

[ Voor 27% gewijzigd door JustDutch op 15-04-2021 23:10 ]

Forza Mucca

• AUijtdehaag
  • Niet online
Schuif is prima en meest toegepast.

Trina of jinko is ook prima.
Ik heb voorkeur voor SMA ivm zelf uitlezen en schaduwbeheer.
Maar budget is goodwe of growatt ook prima maar lastiger zelf uitleesbaar

Wil je prijzen vergelijken kijk eens op
Solar-bouwmarkt, winkelman hengelo, j&m solar

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 23:21 ]

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Ik heb alle offertes naast elkaar gelegd en waar ik het type PV-paneel wist, e.e.a. uitgezocht wat relevante kentallen zijn.
Bijgaand het overzicht, waaruit een beetje blijkt dat alles erg dicht tegen elkaar aan ligt.

Uiteindelijk voor de middelste optie gegaan. De installateur meldde bij de opname ook nog dat de reeds aanwezige groep met 30mA (uit mijn hoofd) afgezekerd was, en dat 300 mA beter zou zijn. De SMA omvormer blijkt echter een instelling te hebben, waarmee deze op een 30 mA groep aangesloten kan worden. Prettig, bespaart weer een aanpassing in de groepenkast.

Merk PV paneelQ cells - full blackTrina Solar - full blackAxitect
garantie12 jaar15 jaar15 jaar
TIER111
rendementsgarantielineair 85% na 25 jaarlineair 84,8% na 25 jaarlineair 85% na 25 jaar
PV paneel typeQ.peak Dua-BLK340Vertex S-385AC-360MH/120V
half cutjajaja
Temp coef ISC [%/K]0,040,040,048
Temp coef Pmpp [%/K]-0,35-0,34-0,35
Temp coef Uoc [%/K]-0,27-0,25-0,27
Nmot [c]43+-343+-245+-2
degradatie 1e jaar2%2%onbekend
degradatie per jaar0,54%0,55%onbekend
Max duw (toeg)360040003600
Max duw (test540060005400
Max trek (toeg)266726501600
Max trek (Test)400040002400
WP272030802880
kWh206723412284
OmvormerSMA SB 2.5SMA SB 3.0SMA SB 3.0
werkschakelaarjajaonbekend
prijs ex btw3292,9752073384,1652893200
euro/wp1,2106526491,0987549641,111111111
Garantie inst3 jaar volledig3 jaar volledig2 jaar

Forza Mucca

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je de omvormer op een bestaande groep aansluit, met een gezamelijke aardlekschakelaar, die ook op andere groepen zit, dan heb je kans dat je pizza is ontdooit in je vriezer, na 2 weken vakantie.

PV zou ik ALTIJD op een aparte aardlekautomaat plaatsen.
Heel duur is dat niet.
Hier heb je ze met 100 mA
https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46

Doe de inbedrijfstelling ook gewoon zelf, zodat je zelf het installateursww aan kan maken en weet.
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2021 15:07 ]

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:04:
Als je de omvormer op een bestaande groep aansluit, met een gezamelijke aardlekschakelaar, die ook op andere groepen zit, dan heb je kans dat je pizza is ontdooit in je vriezer, na 2 weken vakantie.

PV zou ik ALTIJD op een aparte aardlekautomaat plaatsen.
Heel duur is dat niet.
Hier heb je ze met 100 mA
https://www.superflink.nl...ala_foutstroom=149&cat=46
Ja, daar hebben wij het ook over gehad. We hebben 3 aardlekschakelaars en de PV installatie komt niet op de aardlek van de koelkast e.d.

Forza Mucca

Pagina: 1