Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-07 11:06
Let op: Deze vraag gaat NIET over mijzelf. Haar Nederlands is niet geweldig en om het makkelijker te houden voor iedereen, schrijf ik het - zodat reacties ook in het Nederlands zullen zijn.

Mijn vraag:
Advies gevraagd: Langdurig werkloos (meer dan 12 maanden) en toch graag aan de slag willen.
Na vele sollicitaties reageren de meeste bedrijven niet of sturen de automatische afwijzing.

Om nu de dag toch een beetje door te komen en een grijpstuiver te verdienen, zit ik enquêtes in te vullen op meerdere websites -- maar ik zou toch graag meer willen verdienen dan dat.

Bij deze dus de vraag: Wie heeft er nog nuttige ideeën?
Freelance opties en/of ZZP-en in de richting van vertaler of administratiewerkzaamheden behoren tot de opties.

Nuttige Info
* Skills van prima of beter niveau:
- Eesti Keel
- Financiële administratie (5+ jaar werkervaring)
- Engels

* Verder handig:
- Woonachtig in NL (Regio Rotterdam, zuidelijke kant)
- Mag legaal in loondienst in NL
- Haar diploma vertaald naar een NL- Gymnasium diploma.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alvast dank voor de moeite!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:17
Goed verhaal, maar werk kun je gewoon zoeken via de uitzendbureau's en door te reageren op vacatures.
Komt een beetje over als een open sollicatie op een groot forum zo.

Maar hee, ik gun je het beste, dus mocht iemand hier een baan kunnen aanbieden of een goede tip hebben, prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Eesti Keel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-07 14:33
Ests, de taal die de mensen in Estland spreken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
10 seconden googlen en je weet dat het de taal in Estland is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik ben eigenlijk geneigd te zeggen: Neem eerst taalles als je Nederlands gebrekkig is. Dan heb je en meer kans op een baan doordat je Nederlands spreekt én je hebt een goede reden waarom je de afgelopen periode geen werk hebt gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:36
Eerst Nederlands leren, e. Dan solliciteren bij uitzendbureau?

Vaak kan je die cursus gratis doen via UWV.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-07 12:32
In R, dam zitten ook een aantal internationale organisaties. Daar boeit het niet als je NL matig is, zolang je maar goed Engels spreekt en schrijft.

En Finance zijn toch alleen cijfertjes. Bietje PowerBi heel de dag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:27

g0tanks

Moderator CSA
D_Jeff schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:00:
Na vele sollicitaties reageren de meeste bedrijven niet of sturen de automatische afwijzing.
Heb je iemand al eens het CV en de motivatiebrief laten nakijken?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Unknown Alien schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:13:
In R, dam zitten ook een aantal internationale organisaties.
Dacht ik ook en dan met name de rederijen zoals Maersk, CMA CGM, betalen vaak zo zo maar engels is de standaard taal in veel functies.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:34
Zou me eens richten op de banen in en rondom Amsterdam. Tot 1,5 jaar geleden had ik erg veel moeite goede finance mensen te vinden. Nederlandse nationaliteit was sowieso kansloos. Sindsdien geen vacatures meer gehad.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@g0tanks Yeps. 3 maal zelfs (1 heeft een compleet format aangeleverd waarmee die persoon succesvol uitgenodigd werd) Dat format wordt nu ook gebruikt.

@Unknown Alien @bombadil Laat dat nou net het meest kromme aan de situatie zijn -- Die werkgevers stuurde een afwijzing op het onderdeel taal (want geen Nederlands, eh wtf 8)7 ) of op het onderdeel "geen eigen vervoer".
Voor het eigen vervoer onderdeel is zij nu bezig met rijlessen om zo de kans te vergroten.
PowerBi.. Hmm, even opschrijven (PowerBi kent zij niet, ik wel) (y)

@Playa del C. In 2013 heb ik (D_Jeff) als startende IT dezelfde ellende gehad. 60x moeten reageren op allerlei vacatures voor ik bij een detacheerder welkom was.
Ga er zelf maar aan beginnen, eens kijken hoeveel motivatie en moed je nog over hebt.... (Ik weet hoe zij zich voelt)

@Pizza_Boom Eesti Keel is inderdaad de taal van Estland -- Puntje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Wel Ests en geen Russisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Anoniem: 567735 basiswoordjes Russki, helaas. Niet voldoende voor het business niveau
Russisch zie ik af en toe nog voorbijkomen (dan op relatiebeheer bijv)

@99ruud99 Ze wacht nog steeds op het telefoontje van Randstad, Tempo Team, ManPower, enz.
Walters People beloofde 2 mooie jobs (complete motivatie voor geschreven,, stilte sindsdien)

[ Voor 38% gewijzigd door D_Jeff op 15-04-2021 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:35
Het mogen blijkbaar weinig verheffende banen zijn. In dat geval, ga via een uitzendbureau langs voor wat dan ook inclusief schoonmaakwerk, productiewerk, etc. Ook goed voor de taalontwikkeling, al is dat waarschijnlijk niet de Nederlandse.

Het profiel zoals hier geschetst is gewoon zwak. En 12 maanden werkloosheid zegt ook veel. Onder andere dat je het niet voort moet zetten met schijnwerkloosheid onder het mom van ZZP.

Doe een opleiding, leer de taal, of steek de handen uit de mouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Rukapul De lat is al aardig naar beneden gegaan - dat klopt.
Het enige dat ze nog weigert is schoonmaakwerk.

Vandaar dat ik haar rijlessen betaald (investeren in skills wordt je nooit dommer van).

Waarom ik de ZZP optie aanhaal:
Het laatste aanbod vanuit undutchables voor een freelance optie vertalen. Maar dan wel onder voorwaarde dat je alles zelf eerst deed (kvk inschrijving enz). Ikzelf heb 0,0 ervaring om te starten als eenmanszaak, dus ik kon haar daarmee niet helpen.

Verder: Je hebt vaak inhoudelijk sterke reacties. Mis je nog info?

@VidaR-9 Tell me more?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
Vertalen en administratief werk kan je niet zomaar doen als je de taal niet goed beheerst. Bovendien ben je dan aan het concurreren met mensen die voor het minimumloon willen werken en dat wel doen. Dat is in een gesprek makkelijk te ondervangen. Bovendien ben je je dan aan het focussen op de onderkant van de arbeidsmarkt terwijl je wel een 'titel' wilt behouden. Zou het heel erg zijn om zoiets los te laten en voor productiewerk te gaan?

Wat is "financiële administratie"? Is dat klantenservice of debiteuren? Laat jezelf honderd keer duurder klinken dan je bent. Je bent zelf aan het verkopen aan een "mensenhandelaar"; je bent geen gesprek van mens tot mens aan het voeren, hoor.

Geen eigen vervoer? Gewoon niet zeggen, joh. Als de vraag is "Welk rijbewijs heb je? en je antwoordt met "B", dan lieg je. Maar "Ben je in bezit van eigen vervoer?", dan kan je met de benenwagen of fiets ook volmondig antwoorden met "Jazeker!". Het gaat de werkgever om stabiliteit, niet om wie met de dikste wagen naar kantoor komt. 9 van de 10 willen niet eens dat ze een parkeerplek voor je moeten regelen. Ik kon vertellen over mijn passie, maar zei er altijd bij dat als ik van hun mocht kiezen liever met het OV kwam. Onzin, maar dat wilden ze horen.

Au pair is iets waar ik veel buitenlandse meiden hun grip mee vinden op de NL arbeidsmarkt. Nare markt, maar "je moet wel" uit je bed komen en je leert Nederlands te spreken. Van daaruit is een positie op een klantenservice wat makkelijker te behalen, want je laat al zien dat je echt Nederlandse wilt worden + je begrijpt 99 van de 100 mensen gewoon, ook al is je accent misschien wat anders.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

D_Jeff schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:44:

Vandaar dat ik haar rijlessen betaald (investeren in skills wordt je nooit dommer van).

Het laatste aanbod vanuit undutchables voor een freelance optie vertalen. Maar dan wel onder voorwaarde dat je alles zelf eerst deed (kvk inschrijving enz). Ikzelf heb 0,0 ervaring om te starten als eenmanszaak, dus ik kon haar daarmee niet helpen.

@VidaR-9 Tell me more?
Eenmanszaak starten is op zich supersimpel en KvK kan je ook zelf adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:34
Welk opleidingsniveau praten we over?

Ik had het wel over >HBO met mijn eerdere reactie.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Zelfs de KvK wil haar daar wel mee helpen; dat heeft echt geen hoge drempel.
Maar hou er rekening mee dat zulke constructies zijn bedoeld om onder het minimumloon uit te komen, niet uit liefdadigheid.
Dat zou ze misschien naast een baan in dienstverband kunnen doen. Website bouwen met een WYSIWYG-editor, inschrijven en pluggen. Heb alleen om eerlijk te zijn nog nooit een vraag om een vertaling van/naar het Ests gezien. Vraag me dan toch een beetje af of je wel goed zit in Nederland. Hier heb je meer Frans, Duits en Pools.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Productiewerk kan ook heel gezellig zijn, hè. Het is niet altijd maar in een magazijn met 1001 anderen aan de lopende band staan en dag in dag uit hetzelfde doen. Er zijn genoeg kleine ondernemers die met 10 dezelfde mensen productie draaien en elke dag 3 verschillende lijnen opzetten.
Kijk dus ook vooral zeer lokaal. Kent iemand misschien iemand die elk jaar (seizoens)arbeiders zoekt? Iemand met 10 man onder zich hecht ook waarde aan een goede band en een goede relatie voor de lange termijn. Het is geen hoogstaand werk, maar de hele dag voornamelijk voor en met collega's in de weer zijn geeft ook voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Ample Energy Dank voor je Input :)
Au pair zal ik eens vragen of dat wat is.

Qua taal: In 3 jaar tijd heb ik 12 vacatures gezien voor die taal (logistiek voornamelijk)
En ik snap dat zulke opdrachten niet altijd even netjes het Nederlands arbeidsrecht respecteren. Waarom die vacature dan überhaupt niet in Tallinn/Tartu werd uitgezet, is mij nog steeds een raadsel.

Qua productiewerk: Af en toe een dagtaakje kunnen laten doen hier. Denk aan laptops en monitoren van een sticker voorzien.
Verder helaas nog geen vergelijkend productiewerk kunnen vinden, omdat ik niemand in mijn zakelijk netwerk heb die dit doet.

@VidaR-9 Goede vraag, die miste ik nog in het info rijtje.
Vertaald naar hier helaas alleen een VWO-diploma. Heeft nog een halfjaartje Tallinn Business school gedaan (HBO/Uni niveau), maar was haar ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul

@VidaR-9 Tell me more?
Zo ongeveer alle info ontbreekt. Als er niet meer is te melden dan dit dan is er weinig perspectief.

Financiële administratie (MBO niveau etc) is juist een gebied waar structureel banen verdwijnen door automatisering.

ZZP is gewoon een fuik hier.

Waarom in een jaar geen NL geleerd?

Al overwogen om in Estland en carrière te bootstrappen?

Als je wilt slagen in een situatie als deze dan moet je street smart zijn. Een van de elementen daarvan is dat je niet head on moet gaan concurreren met de rest van de kanslozen om baantjes.

Het hulpje van de spouwmuurvuller sprak weinig Nederlands maar had waarschijnlijk een prima baan. En zo zijn er vele banen die enige mate van (te leren) vakmanschap vereisen in sectoren met genoeg werk.

De echte oplossing hier is gewoon een fatsoenlijke vervolgopleiding. VWO is in NL al niets maar een buitenlands diploma al helemaal niet. Kwestie van lange termijn doelen stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-04-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 14-07 07:34
In de glastuinbouw of productie zijn er altijd banen te vinden. Veel Nederlanders halen hun neus voor deze banen op en daarom zit het er altijd vol met lui uit het oostblok. Als ik zelf werkloos was geweest had ik deze banen met beide handen aangepakt. Want van langdurig thuiszitten word je er niet beter op. Sterker nog, tijdens een zomervakantie in een groente-snijfabriek gewerkt en dat was monotoon maar wel prima te doen! Je moet enkel zelf de slingers ophangen en het leuk maken door o.a. met collega's te grappen enzovoort.

Je kunt vanzelf doorgroeien en dat kan in dergelijke toko's vrij snel als je iets meer weet dan weinig. Welke regio hebben we het over?

[ Voor 19% gewijzigd door fonsoy op 15-04-2021 23:15 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Members only:

Punt alleen is dat er scholieren gevraagd worden. Voelt een beetje raar om als volwassene daarop te reageren -- hoewel ik weet dat er ook Polen en Litouwers rondlopen (maar dat gaat via een elcheapo uitzendconstructie)

@Rukapul Na 4 taalsessies in het lokale taalcafe zou gebeld worden voor een koppeling met een taalcoach. Het zou dan in een klasje van max 4 personen zijn om verder te gaan.
Helaas moesten de vrijwilligers melden dat er niemand meer beschikbaar was en is voor 2021 nog niet gebeld.
Dezelfde vraag heb ik bij Eesti-Hollandi saatkond (Ambassade in Den Haag) gesteld en kreeg daar een verwijzing naar een samenkomst van een vereniging in Gouda en Almelo. Vanwege Covid-19 gaan die bijeenkomsten niet meer door.

Ik heb zelf verdiept wat Tallinn voor mij kan betekenen, maar moest al snel de conclusie trekken dat het daar meer op softwareontwikkeling is gericht dan Systeembeheer, ondanks dat de automatisering daar op bepaalde vlakken mijlenver vooruit loopt op NL (niet voor niets "E-stonia" genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 14-07 07:34
Die elcheapo uitzendconstructie betaalt sowieso het minimumloon want dat is de werkgever verplicht. Dat zou qua taal dus perfect passen, wie weet kan ze er ook nog wat mensen leren kennen. Lijkt ook perfect in de buurt te zijn. Stuur een brief naar een paar organisaties - ze hebben vast wel interesse (anders hoefden ze ook niet van heinde en verre arbeidskrachten te halen).

[ Voor 24% gewijzigd door fonsoy op 15-04-2021 23:36 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

D_Jeff schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:31:

Na 4 taalsessies in het lokale taalcafe zou gebeld worden voor een koppeling met een taalcoach. Het zou dan in een klasje van max 4 personen zijn om verder te gaan.
Helaas moesten de vrijwilligers melden dat er niemand meer beschikbaar was en is voor 2021 nog niet gebeld.
Dezelfde vraag heb ik bij Eesti-Hollandi saatkond (Ambassade in Den Haag) gesteld en kreeg daar een verwijzing naar een samenkomst van een vereniging in Gouda en Almelo. Vanwege Covid-19 gaan die bijeenkomsten niet meer door.
Maar als je hier nu woont en je hebt de hele dag niets te doen, dan bestel toch bij bol.com een paar studieboeken die je interessant lijken en gaat aan de gang? Desnoods ga je met kinderprogramma's en/of iets met simpele dialogen als Goede Tijden, Slechte Tijden aan de gang. En de meeste taalcafés zijn nu online, zie ook bijvoorbeeld hier - en dat is de eerste de treffer op Google.
(ja, ik heb zelf ook zo talen geleerd, en ja ik leid op dit moment zelf ook een online conversatiegroepje Nederlands als vrijwilliger)

Ik snap ook niet wat je verwacht van de Estse ambassade in Nederland - Nederlandse ambassades (ik zie die in Tallinn zo voor me ;) ) in het buitenland hebben toch niet als taak om voor Nederlanders in het buitenland lokale taallessen te verzorgen? Dat zal de Estse ambassade ook niet als haar taak zien in Nederland.

Ongetwijfeld helpt de pandemie niet, maar het komt op mij allemaal een beetje afwachtend over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Anoniem: 567735 Ik beschouw een ambassade als een "informatieknooppunt".
En de ambassade (in Den Haag) heeft haar overladen met de juiste richtingen (geen idee wat er verder gesproken werd, want ik snap slechts wat basiswoorden). Hetzelfde verwacht ik van de NL Ambassade in Tallinn (prachtig pand, locatie iets minder grappig voor je kuiten :+ )

Zodoende ook uitgekomen bij het taalcafe in mijn gemeente.
> Online taalcafe: Die kende ik nog niet - dank. Die ga ik doorgeven.
> Groepje: Mocht je nog een plek vrij hebben, laat maar weten ;)

Om de (onzichtbare) vraag verder te beantwoorden: Ze kan zich al redden in de supermarkt en een simpel gesprekken (eten bestellen, vogels, rijles) lukt ook al.
Dagelijks krijg ik dan ook de vraag "hoe noem je iets?" en gaat dan opzoek bij Bol / Jumbo/AH/<webshop> om het plaatje bij het woord te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:19
Misschien niet haar eerste keus maar de zorg? Ik werk zelf bij een zorgorganisatie en daar zitten ze te springen om personeel en zijn ze echt niet kieskeurig. Grote kans dat ze nog een cursus Nederlands krijgt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Het biedt natuurlijk wel mogelijkheden tot parttime. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 15:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

* Skills van prima of beter niveau:
- Financiële administratie (5+ jaar werkervaring)

* Verder handig:
- Haar diploma vertaald naar een NL- Gymnasium diploma.
Dus alleen middelbare school? Geen vervolgopleiding? Dan kom je met 5 jaar werkervaring financiële administratie (wat betekent het überhaupt, cijfertjes in een boekhoudprogramma inkloppen?) niet ver denk ik.
Ik zou het handig vinden een of twee cursussen op HBO-niveau te doen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Ze zal denk ik toch iets van een opleiding moeten gaan doen. Op dit moment heeft ze kennelijk niet meer dan middelbare school afgerond, en ze spreek ook de taal niet echt. Tja. Dan is het eigenlijk al snel behoorlijk kansloos. Is in Estland een opleiding gaan doen geen optie als dat in Nederland (om welke reden dan ook) niet kan?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 20:09
Pizza_Boom schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:06:
[...]
Ests, de taal die de mensen in Estland spreken. ;)
Estisch? :+
Playa del C. schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:06:
[...]

10 seconden googlen en je weet dat het de taal in Estland is.
Ja, maar in alle eerlijkheid had de TS dat ook gewoon kunnen vertalen. Hij schrijft ook "Engels" en ik denk dat meer mensen weten wat "English" is dan "Eesti Keel".

Verder moet ik me aansluiten bij wat de rest hier zegt. Met een NT2-diploma kom je in één keer een heel stuk verder. Als ze al geïnteresseerd is in taal gaat het rap. Qua grammatica zal het wel snor zitten want Estisch is een stuk complexer dan Nederlands. Uitspraak en spelling is weer een ander verhaal zover ik het begrijp.
Ik kan Duolingo aanraden om simpele taalstructuur en woordenschat te oefenen (zo te lezen zit ze ergens rond A1, misschien zelfs A2, op het ERK). Met apps als Duolingo houd je dat niveau aan en leer je, door elke dag bezig te zijn, net misschien wat nieuwe woorden en blijf je in ontwikkeling.
Afgezien daarvan kun je op zoek gaan naar werkboeken om grammatica etc. te leren. Ik ga ervanuit dat deze er niet veel zijn voor mensen uit Estland, dus je zult misschien moeten zoeken naar Nederlands voor Engelstaligen.
Een Duitse vriendin van mij is het gelukt om binnen zes maanden van "Nooit Nederlands gehoord" tot haar NT2-diploma te gaan. Zij heeft een goed taalgevoel en Duits lijkt natuurlijk meer op Nederlands, maar ik ben ervan overtuigd dat degene over wie je schrijft dit ook binnen een jaar moet kunnen halen als ze consistent oefent.

Een ding dat ik hier nog niet langs heb zien komen is vrijwilligerswerk! Je krijgt weliswaar niet betaald (krijgt ze nu ook niet ga ik vanuit?), maar het staat beter op je CV dan "niks doen" en soms kun je er certificaten voor krijgen. Het toont ook aan potentiële werkgevers dat er animo is om de handen uit de mouwen te steken.

&

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
D_Jeff schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:31:

@Rukapul Na 4 taalsessies in het lokale taalcafe zou gebeld worden voor een koppeling met een taalcoach. Het zou dan in een klasje van max 4 personen zijn om verder te gaan.
Wat is dit voor een afwachtende houding?

Een taal leren betekent heel hard werken en desnoods heel veel geld achteraan gooien. Niet afwachten tot een paar vrijwilligers beschikbaar zijn.

Zoals anderen gezegd hebben is er heel veel mogelijk. Ook ik heb collega's in alle categorien van een taal (niet) leren. Degene die het verst is gekomen ging zover om NL TV te kijken, taalles te nemen, Nederlandse vrienden te zoeken, etc. en dat naast een meer dan full-time baan.
Ik heb zelf verdiept wat Tallinn voor mij kan betekenen, maar moest al snel de conclusie trekken dat het daar meer op softwareontwikkeling is gericht dan Systeembeheer, ondanks dat de automatisering daar op bepaalde vlakken mijlenver vooruit loopt op NL (niet voor niets "E-stonia" genoemd)
Het gaat niet om jou, maar om haar. Wil ze haar toekomst vergooien of haar leven opstarten met een paar jaar fatsoenlijke opleiding/werkervaring. Daarna liggen alle opties op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Solliciteren op banen waar ze Nederlands leert (verkoopster, cassiere, serveerster) en ja dat is nu met corona iets lastiger voor sommige banen maar de taal is erg belangrijk.

En elke dag zelfstudie.

[ Voor 7% gewijzigd door marshallq op 16-04-2021 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 15:50

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verschillende kennissen die het nederlands niet als moedertaal hebben die tijdens rustige uren thuiswerken het beeldwoordenboek lezen.

https://webwinkel.vandale.nl/nederlands-nederlands

Kom regelmatig foto's in de Whatsapp tegen "wat ze nu weer gevonden hebben".....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
Vier problemen:

1. Taal en afkomst. Mensen die niet Nederlands als moedertaal spreken, hebben vrijwel in de hele arbeidsmarkt een verhoogde kans op werkloosheid.
2. Gebrek aan gerichte beroeps- of universitaire opleiding
3. Actief in beroep met krimpende vraag
4. Solliciteren vanuit werkloosheid

Ik denk dat een opleiding de weg uit deze situatie is. Als ze bijvoorbeeld software test engineer was geweest, dan waren er in en rond Rotterdam genoeg bedrijven geweest die haar hadden willen aannemen.

Over het ZZP idee: niet doen.

* Als ik focus op de subgroep van succesvolle ZZP-ers, dan hebben ze 1 ding in gemeen. Ze zitten in een arbeidsmarktpositie waarin werkgevers in de rij zouden staan om ze aan te nemen. Denk aan een software engineeer met kennis van AWS cloud. Of een jurist met kennis van handelsverdragen tussen EU en UK. ZZP-en is geen manier om een afstand naar de arbeidsmarkt te overbruggen. Je bent relatief duur, en dan wil een opdrachtgever meteen prestaties zien. Investeren in inwerken en eventueel opleiden, dat hoort bij het domein van loondienst. (er is ook een wereld van goedkope ZZP-ers, maar in die wereld wil je niet zitten, dat is de gig economy)

* ZZP = wisseend inkomen. Wisselend inkomen + bijstandsuitkering = ellende.
Denk aan schattingen die vooraf worden gemaakt en ingehouden, waardoor je ineens een maand geen geld hebt. Achteraf wordt dat rechtgetrokken, maar dan zijn de betalingsachterstanden al ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 14:01
Zover ik weet bied het ROC gratis A1 en A2 cursussen nederlands aan. Mogelijk zelf op hoger niveau voor buitenlanders. (B1, B2)

Mijn vriendin van Zweedse afkomst heeft recent haar A1 behaald. Wegens Covid is het meerendeels van de lessen via Teams, ROC heeft haar een m365 account gegeven. Enige wat je zelf nodig hebt is een laptop of desktop.

Als zij al Nederlands kan spreken zal ze zonder moeite door A1 heen knallen en bij A2 mogelijk wat lastiger krijgen maar zou nog steeds snel gedaan kunnen hebben. Dit kan ze dan mooi op haar CV zetten dat ze Nederlands staat examen heeft behaald.

Dus ik zou ROC bellen en informeren over de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
Stel haar de zorg eens voor. Er zijn daar zo veel mensen nodig, dat je heel erg makkelijk kunt inrollen op bv een IG3 werk en leer functie.
Met Gym als vooropleiding zul je de MBO3 toets makkelijk moeten kunnen halen, en je zult je al heel snel super nuttig voelen.
Eenmaal binnen kun je erg makkelijk laten zien wat je nog meer in je mars hebt, en een aanvullende opleiding volgen is eerder regel dan uitzondering voor mensen die het kunnen.
Succes, misschien in 1e instantie te veel out-of-the-box maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:09
@D_Jeff Je geeft aan gymnasium niveau. Dat suggereert meerdere vreemde talen & een goed leervermogen. Je geeft niet aan af het alfa of beta kant is.

Suggestie:
- als de bliksem Nederlands leren.
- zorg voor hoog niveau bussiness Engels.

Indien het je vriendin is, maak niet de fout die ik gemaakt heb om in een gemeenschappelijke bekende taal te blijven communiceren. Stap zo snel mogelijk over op volledig Nederlands met zo min mogelijk straattaal/dialect.

Evaringen hier (Engelstalige afkomst):
https://www.talenvught.com/ fulltime zeer intens voor de basis
https://www.bltc.nl/uk in Amsterdam later voor verheldering/details in de avonduren na het werk.
Ga voor de individuele begeleiding op hoog niveau Kost een paar centen

Vervolgens (of gelijktijdig): Zoek een baan bij een import-export organisatie. Leg niet de nadruk op taalgebrek maar op wat ze kan toevoegen voor die organisatie vanwege haar unieke culturele internationale ervaring. Misschien zelfs gewoon beginnen als balie medewerker/telefoniste, bij een echt internationaal bedrijf hoeft gebrekkig NL niet het probleem te zijn met Engels/Duits/Frans/Chinees/Spaans goed op orde is. Misschien ook zoeken buiten de Randstad.

Denk in mogelijkheden, iets is beter dan niets - alles kan een eerste stap zijn onderweg naar verbetering! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
fonsoy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:35:
Die elcheapo uitzendconstructie betaalt sowieso het minimumloon want dat is de werkgever verplicht. Dat zou qua taal dus perfect passen, wie weet kan ze er ook nog wat mensen leren kennen. Lijkt ook perfect in de buurt te zijn. Stuur een brief naar een paar organisaties - ze hebben vast wel interesse (anders hoefden ze ook niet van heinde en verre arbeidskrachten te halen).
Wet =/= praktijk 😉 dus nee niet 'sowieso' gelukkig wel in de bulk van de situaties.

OT zorg dat je je zelf aantrekkelijk maakt voor een werkgever. Als ik kan kiezen tussen een Est die geen Nederlands spreekt, een Nederlandse Marokaan die geen ABN spreekt of een persoon die zowel ABN, Engels als het lokale dialect spreekt is duidelijk wie ik niet kies ;).

Voor een buitendienst functie val je zonder rijbewijs ook direct af.

Geen MBO/HBO/WO papiertje zorgt ervoor dat je de eerste filtering zeer moeilijk doorkomt.
Het kan zeker wel, maar ik denk niet dat ik jou vriend snel op gesprek zou uitnodigen. Dikke kans dat er 100 reacties zijn die beter matchen.

Heel persoonlijk ik neeg ook vanwege culturele dingen naar Nederlanders. (Mondig en direct, iets wat je bij Oost-Europeanen veel minder ziet)

Zorg dat van je motivatie brieven de motivatie afspat. Zorg voor een modern CV en ik denk dat je via een netwerk de meeste kans op een baan maakt.

[ Voor 44% gewijzigd door eL_Jay op 16-04-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
2e tip, gebruik het netwerk van jou, haar, jullie vrienden, die van je pa/ma etc .

Solliciteren is bijkans kansloos via een brief (zonder dat de werkgever daar expliciet om vraagt, om die van jou face 2 face / via sociale media). Ook als je geschikt ben, heb je 100 concurrenten die precies zo geknipt zijn voor de functie. En daar hoeft er maar 1 bij te zitten die het net wat slimmer aanpakt.

Heb je dit niet, of lukt dit ook niet? Zie mijn eerdere tip, zoek op plekken waar de nood het hoogst is en waar men al actief zelf aanbied om via scholing binnen te komen.

Laat je nog even weten of je onze tips nuttig vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D_Jeff schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:28:
Hetzelfde verwacht ik van de NL Ambassade in Tallinn (prachtig pand, locatie iets minder grappig voor je kuiten :+ )

[...]

> Groepje: Mocht je nog een plek vrij hebben, laat maar weten ;)
Nog een klein stukje doorlopen voor een mooi uitzicht over de stad :)

Helaasch... alleen voor collega's om de spreekvaardigheid verder op te poetsen tijdens de pandemie :)
DjoeC schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:39:
@D_Jeff Je geeft aan gymnasium niveau. Dat suggereert meerdere vreemde talen & een goed leervermogen. Je geeft niet aan af het alfa of beta kant is.
Nou ja, aan de buitenkant staat er in Estland 'Gümnaasium' op en dat wordt volgens Nuffic gelijkgesteld aan een VWO-diploma. Ik zie dat Latijn in totaal door 0,5% van de leerlingen gekozen wordt, 0,4% als derde taal en 0,1 als vierde taal (2011/12), klassiek Grieks wordt schijnbaar niet gegeven. Kijk ook voor de lol naar Russisch :)

Wél zitten er veel meer keuzevakken in het middelbaar onderwijs in Estland, tot en met een jaar lang een bedrijf op zetten voor de econmische richtingen. Wat dat betreft is het veel meer gericht op innovatie dan in Nederland.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 16-04-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Haar Nederlands is niet geweldig.
Als ze hier in Nederland wil werken, moet ze dat aanpakken.

Ik ben eigenlijk Duitser, maar mensen horen dat niet meer aan mij en zijn zelfs verbaasd als ik het ze vertel. Tegenwoordig is mijn Duits een beetje roestig haha. Als ik Duits moet praten val ik soms stil, omdat ik niet meer op de juiste woorden kan komen _O-

Terwijl het mijn moedertaal was.

En daarnaast zal ze iets van een cursus moeten doen in een bepaald vakgebied. Misschien in de richting van financiële administraties gezien haar ervaring daarmee? Een praktijkdiploma boekhouden bijvoorbeeld? (PDB)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:38
D_Jeff schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:36:
@Anoniem: 567735 basiswoordjes Russki, helaas. Niet voldoende voor het business niveau
Russisch zie ik af en toe nog voorbijkomen (dan op relatiebeheer bijv)

@99ruud99 Ze wacht nog steeds op het telefoontje van Randstad, Tempo Team, ManPower, enz.
Walters People beloofde 2 mooie jobs (complete motivatie voor geschreven,, stilte sindsdien)
Waarom wacht je op een telefoontje?

Als je iets ziet op hun website wat zou matchen gewoon zelf terugbellen. "Hey we hebben vorige week contact gehad en nu zie ik deze hele mooie baan"

Bottom line nu heb je niks en zit je te wachten. Je kan wat pushiger worden en dan ook niks hebben in dat ze glashard zeggen nee we gaan je cv niet doorzetten. Maar dan weet je het teminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07 14:53

Basszje

Reisvaap!]

- Niet op pedant te doen, maar Nederlands leer je door het constant te gebruiken. De hoofdreden waarom men moeilijk de taal leert is dat de omgeving ( partner etc ) standaard over gaan op het engels. Liefst helemaal overgaan op het Nederlands, elke dag het journaal kijken ( jeugdjournaal, maar volgens mij is er ook nieuws in het simpel )

Bij de bieb kan je ook diverse populaire boeken halen op andere taalniveaus dan het origineel.

Een taalmaatje (mijn beide ouders zijn het, daar heb ik de wijsheid vandaan :P ) kan eigenlijk alleen aanvullend werken.

- Er is redelijk veel logistiek ( ook qua kleding e.d. ) die zaken doen in die gebieden, ter inkoop van winkels. Maar ik vrees dat Russisch daar meestal wel een vereiste bij is.

[ Voor 7% gewijzigd door Basszje op 16-04-2021 18:02 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03
Toen mijn vrouw hier kwam (uni opgeleid in land van herkomst), 2x3 maanden intensieve NL cursus gedaan op de universiteit hier (kost wel wat). Binnen een paar maanden werk gevonden in een logistiek bedrijf, kan makkelijk met basis NL. Binnen een jaar of twee ging haar taalbeheersing erg snel, je moet het echt intensief gebruiken. Nu is ze al een paar jaar werkzaam in haar eigen vakgebied.
Eerste stap taal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-07 15:45
@ TS; waarom zit jij hier tussen, wat is jouw rol in deze?

Hoewel ik me natuurlijk niet in de eigenlijke vraagsteller kan verplaatsen zou ik je afraden om hier te veel energie in te stoppen. Met behulp van internet kan je jezelf op duizend-en-één manieren ontwikkelen en profieleren. Het feit dat dat afgelopen jaar niet 'gelukt' (gebeurd) is, doet me denken dat wat je ook aandraagt er altijd wel een reden zal zijn waarom het er op dat moment net even niet in zit.

Hoeft trouwens ook niet veel geld te kosten; dingen als Duolingo zijn gratis, en verder zijn er ook zat websites waar je zonder ZZP'er te zijn wat kan bijverdienen (moet je formeel wel opgeven onder overig inkomen natuurlijk). Mochten die bijverdiensten serieuze vormen aannemen, kan ze uiteindelijk altijd nog bij de KVK langs gaan*.

offtopic:
* Maar de pessimist in mij zegt dat dat niet gaat gebeuren. ZZP'ers zijn, mijns inziens, mensen die initiatief nemen, die altijd/vaak met meerdere projectjes tegelijkertijd bezig zijn en lastig stil kunnen zitten. Het profiel dat je schetst is ongeveer het tegenovergestelde.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Avond.. Zo,, dat zijn aardig wat reacties :)

@Milo85@VanillaPriest Zal eens vragen of ze dat ziet zitten.
Momenteel is het even wat makkelijker om de zorg in te komen vanwege de COVID-19 ellende (alsin begeleiders vaak te druk -- Dat is wat in hoor in Delft / Den Haag). Zodra de ellende een stuk minder is, verwacht ik dat daar ook weer meer tijd voor is.

@Maasluip Zoals @Anoniem: 567735 aangeeft, het is een benadering van het opleidingsniveau van wat in NL gangbaar is. Verder is het inderdaad alleen inboeken en controleren -- Geen knallend succes, check.

@Hydra Een Engelstalige HBO (bijv in R'dam / Den Haag / A'dam / Utrecht). Ze heeft +/- 6 maanden een opleiding gedaan op de Tallinna Business School (De lokale "Neyenrode") . Zodra je de conclusie trekt dat die opleiding niet je ding, moet je ermee stoppen. Daarna is er nog een cursus make-up artist gedaan, maar daar was ook totaal geen werk in (Tallinn) dus zodoende in het administratiedeel gekomen.

Verder ook gewoon eens met de kern van boodschap van de meeste hier: Het komt je niet aanwaaien, je zal er echt wat voor moeten doen.

@mister_S Welke Uni was dat en wordt dat nog gegeven?

@Anoniem: 567735 Om het rondje af te maken met het andere uitzichtspunt, Pikk, Kiek-in-de-Kok en hapje eten op de oude stadsmuur.
Geen probleem verder (y)

@Lethalis Aber... :+
Duits kent een hoop vervormingen. Esten: Hold my beer.

@Basszje Mis on See? Veene keel - Ei, aitah :+
Effin,, Je hebt daarin gelijk. In de Transportwereld zou ze dan een backoffice functie kunnen doen, maar "Veene Keel" (Russisch) is geen succes.
Een combi functie met werken, leren, doen(zien) zal wel veel gaan helpen voor Hollandi Keel (Nederlands)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Intensief NT2 traject op universiteit Tilburg was dit. Elke cursus duurt drie maanden. Het is wel behoorlijk aanpoten, maar ze heeft er enorm veel aan gehad. Ik denk dat elke uni wel zoiets heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Freeaqingme Je hebt oa Denker, Dromers, Doeners, Verbinders enz.
Dromen is mooi, maar dat zijn meestal niet de "let's go - action" personen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@mister_S Erasmus Uni geeft de NT2 cursus indd ook.
Van A0 naar B1 is 3x / 4x 1135 euro (zeer stevig te noemen, maar het lijkt mij dat de kwaliteit dan ook hoog is)

Inmiddels heb ik via DM 2 andere tips gehad, na het weekend gaan we een rondje bellen om te zien wat het waard is. (1 van de tips: Werken & Leren tot Accountant via een lang en pittig traject )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Hier hebben we gekozen voor een cursus beginners en daarna cursus half-gevorderden. Ik zou aanraden om daarna te stoppen en werk te zoeken in logistiek bijvoorbeeld, gebruikend leer je een taal veel beter. Je leert ook gelijk hoe je met verschillende soorten mensen in dit land moet omgaan. Kan een domper zijn voor iemand die zich niet kan verzetten boven zijn/haar niveau of iets dergelijks, maar gewoon doen. Voor mijn vrouw was het bijvoorbeeld een erg moeilijke stap om in de logistiek te werken terwijl ze altijd een goede baan heeft gehad, maar gelukkig ging het goed omdat ze een erg sociaal mens is (itt tot mij :)). Ik heb persoonlijk trouwens sommige van de beste tijden van mijn werkleven gehad in logistieke bedrijven (wel bijbaantjes dan), dus ik snap niet dat sommige hoogopgeleide mensen zulk werk niet accepteren.

Ik zie inderdaad dat de prijzen behoorlijk zijn gestegen, 7 jaar geleden was het nog 800 nogwat euros. Het is wel een investering in een (hopelijk) betere toekomst natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ze mag haar hersens aan het werk zetten als ze Gymnasium heeft. ;)

Stap 1) leer Nederlands spreken / schrijven
of
Stap 1) Zoek naar een 'Engelstalige' functie

Als Nederlands lastig is, kun je volgens mij beter in het Engels gaan communiceren.

[ Voor 137% gewijzigd door Luxicon op 17-04-2021 00:14 ]

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:01
Wat drijft een persoon het meest? Gevoel dat je belangrijk bent. Mensen die werkloos zijn en in een ander land komen zijn onzeker en kunnen niets bijdragen voor hun gevoel, het kan heel overweldigend zijn.

Mannen zijn over het algemeen heel oplossingsgericht imo. Je bereikt er alleen niet veel mee door jouw logische oplossingen aan te dragen als ze niet in de state of mind is. Sowieso wie is er ooit in de state of mind om zomaar een idee van iemand anders aan te nemen.... die verzin je toch zelf! Het mislukt dan en dat gaat je nog meer ergeren.

Iemand voelt zich belangrijk als ze gehoord worden, zeg maar als een klant met een klacht die serieus genomen word door de winkelier. Die stapt een stuk blijer uit de winkel wanneer deze krijgt waarvoor hij kwam en dat is 9/10 puur serieus genomen worden. Niet een zware discussie waarin de verkoper zijn gelijk krijgt. Zo die heb ik weer gewonnen en een klant minder! Je wint niks in een discussie. Net zo goed dat als ik een idee aan draag dat eerst alle nadelen worden behandeld door veel mensen, puur omdat het niet hun idee is.

Als ik een idee heb en ik word gestimuleerd met complimenten en er word interesse getoond dan groeit dat idee een stuk beter dan dat er betere oplossingen aangedragen worden en er oordelen over zijn. De eerste keer is het vaak niet optimaal, dat weet de initiatief nemer zelf ook en heeft dan stimulatie nodig om door te gaan.

Dus tweakers met alle opties die je gaat aandragen zie ik niet slagen. Ik zie het eerder slagen als je haar gelijk geeft, luistert, steunt en complimenteert in elke actie die zij doet. Net zoals dat iemand zelf de eerste stap naar de sportschool moet maken (eigen idee) en dat jij enthousiast mee gaat doen (in je achterhoofd wetende dat dit die persoon enorm helpt). Je stuurt het initiatief dan door bijv. te zeggen; ik vind het al heel knap dat je die kilo's wil verliezen er zijn velen die zich laten verslonzen, jij niet! Ik hoop dat je snel iets vind dat je leuk lijkt en bel mij dan, dan ga ik met je mee en steun je! Zou wel heel tof zijn als we volgend jaar samen ongegeneerd ons t-shirt uit kunnen doen op het strand zonder eerst naar die buik te kijken

Zeggen dat ze het erg goed doet tot dusver, haar idee steunen en zorgen dat het tot een iniatief komt, door haar help aan te bieden. Dit zal haar uiteindelijk 'die winkel' doen verlaten met een goed gevoel.

Leuk wollig lulverhaal zou je zeggen en ik kan er ook nog geen zak van, maar als ik bedenk hoe vaak mijn oplossingen niet serieus genomen worden en gewonnen discussies mij niks opleveren dan probeer ik deze wijsheden toch wel steeds vaker toe te passen. Overigens niet mijn wijsheden, maar uit een boek van 'How to make friend and influence people', een ware classic als ik de reviews moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Tsja op een gegeven moment wil het gebeuren dat je niet meer wordt aangenomen in loondienst.

Je zal dan als perse in loondienst wil werken moeten kijken naar wat ze wel willen en evt omscholen.

Je kan ook voor jezelf gaan werken maar daar moet je wel zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@LucyLG Captain merkte terecht op dat ZZP-en voor haar bijna gelijk staat aan uitbuiting. Dan hebben we het over tarieven van 10 tot 15 euro / uur exc btw.
Je hebt ongeveer 16 euro / uur exc btw nodig om jezelf een minimumloon uit te betalen.

Dus die optie vermijd ik liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D_Jeff schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:26:
Captain merkte terecht op dat ZZP-en voor haar bijna gelijk staat aan uitbuiting. Dan hebben we het over tarieven van 10 tot 15 euro / uur exc btw.
Je hebt ongeveer 16 euro / uur exc btw nodig om jezelf een minimumloon uit te betalen.
Tja, volgens mij zijn haar inkomsten nu vrijwel nihil en leeft ze naar ik aanneem op jouw kosten. Alles wat binnenkomt vermindert die druk. Dat is een andere manier om er tegenaan te kijken. Wat verstandig is, dat is aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Anoniem: 567735 Die aanname is indd correct.
Doel van dit topic is om helder te krijgen welke echte opties er nog over zijn (en met de vraag: hoe diep wil je gaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ga voor een opleiding (al dan niet Engelstalig) en zoek een baan in die richting. Weet ze überhaupt wel wat haar talenten zijn en wat ze leuk vindt? Nu zijn jullie aan het redden wat er te redden valt en opportunisme is op zich niet slecht, maar een lange termijndoel waar je naartoe kunt werken en dat je echt leuk vindt geeft veel meer voldoening en drive. Als het financieel haalbaar is, pak die opleiding. Staat ook goed op het CV! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Frieda op 18-04-2021 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 567735 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:41:
[...]

Tja, volgens mij zijn haar inkomsten nu vrijwel nihil en leeft ze naar ik aanneem op jouw kosten. Alles wat binnenkomt vermindert die druk. Dat is een andere manier om er tegenaan te kijken. Wat verstandig is, dat is aan jullie.
Zolang je een dak boven je hoofd hebt en geen honger lijdt kun je beter optimaliseren over een mensenleven in plaats van de korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rukapul schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:42:
[...]

Zolang je een dak boven je hoofd hebt en geen honger lijdt kun je beter optimaliseren over een mensenleven in plaats van de korte termijn.
Ik denk dat je de zin "Wat verstandig is, dat is aan jullie" over het hoofd gezien hebt.

Uiteraard wens ik de vriendin en TS het aller-allerbeste, maar de weg daarna toe kan vele bochten hebben en ieder voordeel heeft vaak ook een nadeel. Eén ding is mij ondertussen duidelijk: als je wat bereiken wilt dan zul je er achteraan moeten en je best ervoor moeten doen. Als je met z'n tweetjes wat bereiken wilt zul je daarbij ook nog compromissen moeten sluiten.

Zelf zou ik misschien ook wel inzetten op formele scholing, maar of dat een realistische optie is kan ik vanaf hier niet bepalen. Dat hangt ook van je persoonlijkheid af, en soms is er een ervaring nodig om er achter te komen wat nu het beste bij je past.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 18-04-2021 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 16:03
een zoektocht naar werk kan een heel lastig proces zijn. Feitelijk is het voor iedereen voor wie het wat langer duurt een pad vol met teleurstellingen, met elke keer verwachtingen en wensen. Totdat het een keer lukt, maar je weet nooit vooraf wanneer dat is. Wat me opvalt in het verhaal is dat ik nergens lees wat ze leuk zou vinden om te doen?

Grosso modo zijn er denk ik 2 paden die je kunt lopen (evt synchroon).

1. Ego aan de kant schuiven en alles aanpakken wat je kunt vinden. Via platforms als Helpling kun je zo aan de slag. Persoonlijk heb ik in de zomer voor de lol en de ervaring een paar weekenden op de fiets gezeten voor Deliveroo, vond ik heel leuk om eens te proberen. Iedere week uitzendbureaus bellen voor productiewerk, in de haven of in de kassen.

2. Er achter komen wat je echt wilt en daar heel gericht naar op zoek gaan. Proberen een netwerk op te bouwen in die branche of dat vakgebied. Alle online events aflopen die er zijn over dat vakgebied, actief worden in LinkedIn groepen of andere relevante community's. Virtuele koffiedates afspreken met mensen die een baan hebben die je leuk lijkt om er achter te komen of dat ook wat voor jou is en hoe zij op die plek zijn gekomen. Etc. etc.

Maar belangrijkste tip is denk ik dingen te gaan doen en proberen. Tijdens netwerk en sollicitatiegesprekken is het altijd fijn als je ergens met passie over kan vertellen, een vorige baan, een tijdelijke job om maar aan de slag te zijn, vrijwilligerswerk iets. Wees actief met iets.

Vanuit de crisismaatregelen Is er dit jaar extra geld vrij gekomen voor het scholen en naar werk begeleiden van werkzoekenden. Wellicht kunnen ze iets voor je vriendin betekenen? http://www.rijnmondwerktdoor.nl/ https://rijnmond.leerwerkloket.nl/

Veel succes!
Pagina: 1