PHEV Niet interessant om te leasen

Pagina: 1
Acties:

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-11 18:09
Hi tweakers,

Binnenkort mag ik mijn auto uit gaan kiezen. Gezien ook ons bedrijf wil werken aan een verlaging in CO2 uitstoot mogen wij tegenwoordig ook PHEV en EV auto's leasen. Gezien de enorme afstanden die wij afleggen is EV geen goede optie omdat dit niet praktisch is. Vaak laden, laag bereik etc.

Nu vraag ik mij af wanneer PHEV interessant is? Wij moeten zelf een oplaadpaal aanschaffen en daarbij moet ook je meterkast worden omgezet als die niet aan de huidige eisen voldoen.. Kortom je bent tussen de 1000-2000 euro kwijt (terwijl 100 meter van mijn huis zitten 2 laadpalen vanuit de gemeente. Energierekening moet je zelf betalen en krijg je daarna terug. Bijtelling is 22% dus je netto bijtelling is niet perse veel beter, maar je denkt wat meer aan het milieu. Los daarvan moeten wij ook nog eens aantonen dat we 33% op fossiele brandstof rijden. Als je hier te ver boven zit worden deze kosten in rekening gebracht.

Het spijt me maar ik zie echt totaal geen reden om PHEV te rijden. Ze willen zo graag CO2 Neutraal zijn maar dit motiveert toch totaal niet? Ik kan wel gewoon een benzine motor nemen en dan kijkt er geen hond naar hoeveel ik rijd en nooit extra kosten. Ook geen eenmalige kosten.

Of heeft onze werkgever gewoon hele stomme regels toegepast?

[ Voor 5% gewijzigd door thisisjazz op 15-04-2021 20:20 ]

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:40
thisisjazz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:19:
Het spijt me maar ik zie echt totaal geen reden om PHEV te rijden.
Een reden zou kunnen zijn dat je een bewuste keuze wil maken voor duurzaamheid en niet (alleen) met je portemonnee redeneert.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 16:07
De keuze wel of geen hybride lijkt me meer voor jezelf ondertussen.

De keuze is van veel factoren afhankelijk, bv.
- Hoe is je leasebedrag opgebouwd? is het inclusief of exclusief brandstof?
- Welke modellen heb je op het oog
- Hoe zijn de onderlinge uitrustingen van de versies (Hybride zijn gemiddeld luxer uitgerust als de ICE varianten)
- Wil je een automaat of handbak?
- Heb je een eigen oprit, en heb je als je met zijn 2-en bent een tweede auto, welke je ook kan omruilen voor een elektrische variant?
- wat is je idee mbt. de laadoplossing?

ik heb wel een hybride gekozen.
Auto is veel beter uitgerust als de ICE versie, krachtiger in de combinatie, standaard automaat en ondanks dat ik een paal mee heb geleased onder aan de streep goedkoper voor mij als een +/- vergelijkbare benzine variant.
Benzine zou qua bijtelling goedkoper zijn, maar door het brandstof voorschot een hogere eigen bijdrage hebben.. Nu betaal ik netto minder, en heb ik een laadpaal erbij voor het huis. Mogelijk dit jaar nog een I3 voor mijn vrouw, en we kunnen ook de dure benzine privé gedag zeggen. :+

(oja, het is nog duurzamer ook...) O-)

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
Waarom zou je een laadpaal aanschaffen voor een PHEV...? Die kan gewoon in je stopcontact, dan laadt je in 4 uurtjes zo de accu vol.

Een laadpaal kan vrij goedkoop, en bij de backoffice van laadpalen kan je zelf je tarief instellen. Als jij een laadpas van de zaak hebt, kan je dus 35 cent of meer per kWh vragen bijvoorbeeld.

Ik rijdt met mijn phev in de zomer standaard boven de 1 op 40, met kleine accu (20km). Ik krijg het voor elkaar om ongeveer 50% elektrisch te rijden in de zomer en ongeveer 33% in de winter.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Wat zijn enorme afstanden en hoe vaak komt dat voor?

Je geeft aan dat een elektrische auto i.v.m. enorme afstanden niet mogelijk is maar met een PHEV moet je wel rond de 33% elektrisch rijden als ik je goed begrijp. Dat is naar mijn idee in conflict met elkaar.

Als ik even snel kijk rijden de huidige PHEV's rond de 75 tot 100km elektrisch op een volle accu. Dat zou betekenen dat je gemiddeld maximaal 225 tot 300km per keer kunt rijden voordat je weer op moet gaan laden om daaraan te komen. Dit kun je natuurlijk compenseren als je 4x per week woon-werk doet a 50km elektrisch en 1x per week langere afstand.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 16:07
@mathelicious Voor een hybride is elektrische auto is het simpelweg verplicht bij ons. Anders doen ze geen vergoeding van de laadkosten thuis.
Dit moet via de tankkaart en de maatschappij. Keuze voor een type paal of zelf installeren is er dan ook niet.

Als je geen paal neemt wordt het brandstof component gelijk gezet met een variant zonder hybride en ben je een groot deel van de voordelen kwijt.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:25
Als je veel moet rijden is een PHEV sowieso geen optie. Helemaal niet als er een "boete" is wanneer je te weinig elektrisch rijdt. Dus, gewoon lekker een ICE pakken als je geen BEV wilt rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mijn PHEV ligt gewoon aan stopcontact. Die kabel kan 13x gestolen worden voor het geld dat een laadpaal hier zou kosten.

Weet niet wie je overtuigt heeft maar je kan ‘m gewoon laden als je een oprit hebt?

Persoonlijk: wel relax, je hebt altijd km’s die je kan rijden, of je tank nou bijna leeg is of niet. En als je wat langer weg bent tank je even bij.

Maar zakelijk versus privé, mijn privé km’s zijn praktisch gezien allemaal elektrisch (50-70km range afhankelijk van temp. buiten)

[ Voor 43% gewijzigd door graceful op 15-04-2021 22:07 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Niet alleen om te leasen is het niet interessant. Heb laatst naar een Octavia gekeken. meeprijs PHEV is 5000 euro. Daar kan ik heel wat benzine voor tanken :')

nee PHEV was echt alleen leuk toen er 0% bijtelling op zat en de stekkers ongebruikt in de kofferbak lagen. Fiscale beleid is echt om te huilen de laatste tien jaar. Diegene die toen zei dat ie het voor het milieu deed loog dat ie barst.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 15-04-2021 22:05 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
graceful schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:00:
Weet niet wie je overtuigt heeft maar je kan ‘m gewoon laden als je een oprit hebt?
Ook als je een rijtjeshuis hebt kan dat gewoon. Matje over het trottoir en laden maar.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Als je ‘enorme’ afstanden aflegt (ik denk dan 500km of meer per dag...?) dan is een PHEV met een eis dat je 2/3e elektrisch rijdt bezopen. Dat is dan volstrekt onmogelijk.
Als je eens in de zoveel tijd ver rijdt en de rest max 50km per dag dan zou het wel kunnen. Maar dan kan een EV ook prima.

Redenen om een PHEV te nemen kunnen zijn:
Comfort van het EV deel in de aandrijflijn.
Er zit een max aan toegestane CO2 uitstoot.
Leasebudget is incl. brandstof, dan is het lagere brandstof voorschot interessant.

Daarnaast is een PHEV tegenwoordig vrij concurrerend geprijsd ten opzichte van de ICE variant, mits je sowieso voor een wat leuker uitgerust model zou gaan.
Ik zie (naar aanleiding van de opmerking van @RodeStabilo ) dat een Octavia combi incl. brandstof 30 euro duurder is voor de PHEV ten opzichte van de gelijke versie als ICE (wat dan gelijk een mild hybrid is...).

Ik rij nu 2 jaar EV en met name het comfort van een elektrische aandrijflijn is voor mij reden om niet meer terug naar een ICE te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Smobbo op 15-04-2021 22:14 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-11 22:35
Een PHEV waarmee je maar 33% op brandstof mag rijden heeft dus een gemiddeld bereik van minder dan 100km. En je kan ze niet snelladen.
Dan ben je zelfs met de meest zielige EV nog beter uit.

Mocht een Tesla in je leasebudget passen dan zou ik dan meteen doen. Met de supercharger zijn lange afstanden prima te doen. En het bereik is al best goed uit zichzelf.
EV's in een lagere prijsklasse zijn nog niet op het punt dat je daar verder mee wilt rijden dan je op 1 acculading komt. Dan sta je meer stil dan dat je kan rijden. En EV's in dezelfde of hogere prijsklasse zijn gewoon lang niet zo goed.

TheS4ndm4n#1919

• RodeStabilo
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:09:
Ik zie (naar aanleiding van de opmerking van @RodeStabilo ) dat een Octavia combi incl. brandstof 30 euro duurder is voor de PHEV ten opzichte van de gelijke versie als ICE (wat dan gelijk een mild hybrid is...).
Dat is inderdaad marginaal als je kan leasen.. Ik moet van 5000 extra pietermannen afscheid nemen van m'n bankrekening zonder dat ik daar echt mee opschiet.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 15-04-2021 22:37 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
PHEV is inderdaad niet interessant, vooral niet met de voorwaarden die het bedrijf van de TS stelt. In dit geval lijkt het me een no brainer om een ICE te pakken als je met een EV niet uit kan.

Maar hoeveel rijdt je per dag? De actieradius en laadsnelheden zijn flink verbeterd de afgelopen tijd. En een EV is dan wel weer heel interessant in de lease.

• Smobbo
RodeStabilo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:36:
[...]

Dat is inderdaad marginaal als je kan leasen.. Ik moet van 5000 extra pietermannen afscheid nemen van m'n bankrekening zonder dat ik daar echt mee opschiet.
Tja, maar dan ga je privé een nieuwe auto kopen, dan wil je sowieso graag van je pietermannen afscheid nemen ;) :+ ...

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40
Een voordeel wat ik bijna nooit genoemd zie, bizar genoeg, is dat de hybride motor een hele forse klap extra PK en vooral koppel geeft. Je hebt dus een mix van je explosieven en de windmolens in 1. Ik vind het schitterend, maar de voorwaarden moeten wel een beetje realistisch zijn.

• RodeStabilo
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:38:
[...]

Tja, maar dan ga je privé een nieuwe auto kopen, dan wil je sowieso graag van je pietermannen afscheid nemen ;) :+ ...
Voor het gros van de leaserijders een droom om dat zelf te kunnen ;) Voor mij geen enkel probleem alleen is het een onzinnige meerprijs waar ik voor pas.

Maar inderdaad, een nieuwe auto zelf kopen is idd niet leuk in Nederland. het wordt elk (half) jaar duidelijker dat je de fiscale cadeautjjes van EV-rijdende leasers staat te financieren.

[ Voor 33% gewijzigd door RodeStabilo op 15-04-2021 22:57 ]

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
Rob-T6 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:56:
@mathelicious Voor een hybride is elektrische auto is het simpelweg verplicht bij ons. Anders doen ze geen vergoeding van de laadkosten thuis.
Dit moet via de tankkaart en de maatschappij. Keuze voor een type paal of zelf installeren is er dan ook niet.

Als je geen paal neemt wordt het brandstof component gelijk gezet met een variant zonder hybride en ben je een groot deel van de voordelen kwijt.
Tja, dan moet je je afvragen of de aanschafkosten van de laadpaal/meterkast opwegen tegen het missen van de voordelen. Vervelende keuze van je werkgever, maar niet onbegrijpelijk gezien de administratieve rompslomp.

Als je op werk kunt opladen, en de 33% kunt halen, zou ik thuis geen laadpaal aanschaffen.

• thisisjazz
Leuk om alle reacties te lezen. Het is voor mij dus alleen interessant als ik of full electric of ICE ga. Wij rijden gemiddeld 150 km per dag dus full electric zal voor die afstanden interessant zijn, maar af en toe rijd ik voor sommige projecten ook wel 300 km op een dag. Dat is niet dagelijks en ook dan zou ik misschien net uit de voeten kunnen. Het enige waarom ik niet echt EV als optie zag was omdat dit puur werk/woon verkeer is en in de avonden rijd ik privé ook nog wel wat en ik wil liever niet continu bezig zijn met laadpalen opzoeken en mij druk moeten maken of ik wel genoeg batterij heb. Ik heb er geen ervaring mee dus wellicht valt dat allemaal wel mee... maar dat zei mijn gevoel

Als antwoord op sommige vragen hier. De auto's waar ik nu aan denk zijn (op volgorde qua voorkeur):

Electric
Volvo XC-40 P8
Polestar 2

ICE
Mercedes CLA180/200 AMG Business Solutions
Audi A3 S-line
BMW 2 serie gran coupé

De hybride opties heb ik eruit gehaald omdat die nu dus gewoon afvallen en niet interessant zijn op basis van de voorwaarden die mijn werkgever stelt.

[ Voor 18% gewijzigd door thisisjazz op 18-04-2021 09:55 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
thisisjazz schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:54:
Leuk om alle reacties te lezen. Het is voor mij dus alleen interessant als ik of full electric of ICE ga. Wij rijden gemiddeld 150 km per dag dus full electric zal voor die afstanden interessant zijn, maar af en toe rijd ik voor sommige projecten ook wel 300 km op een dag. Dat is niet dagelijks en ook dan zou ik misschien net uit de voeten kunnen. Het enige waarom ik niet echt EV als optie zag was omdat dit puur werk/woon verkeer is en in de avonden rijd ik privé ook nog wel wat en ik wil liever niet continu bezig zijn met laadpalen opzoeken en mij druk moeten maken of ik wel genoeg batterij heb. Ik heb er geen ervaring mee dus wellicht valt dat allemaal wel mee... maar dat zei mijn gevoel

Als antwoord op sommige vragen hier. De auto's waar ik nu aan denk zijn (op volgorde qua voorkeur):

Electric
Volvo XC-40 P8
Polestar 2

ICE
Audi A3 S-line
BMW 2 serie gran coupé

De hybride opties heb ik eruit gehaald omdat die nu dus gewoon afvallen en niet interessant zijn op basis van de voorwaarden die mijn werkgever stelt.
Los van dat Volvo tegenwoordig Geely is (doei degelijkheid) zijn de bev volgens mij een segment of 2 hoger . Je krijgt iIG een stuk meer auto imo bij de auto's die je noemt. Geen idee of de kinderziektes bij de Volvo's weg zijn.

• thisisjazz
eL_Jay schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:01:
[...]

Los van dat Volvo tegenwoordig Geely is (doei degelijkheid) zijn de bev volgens mij een segment of 2 hoger . Je krijgt iIG een stuk meer auto imo bij de auto's die je noemt. Geen idee of de kinderziektes bij de Volvo's weg zijn.
Ik heb over de genoemde auto's wat reviews gelezen en had niet het idee dat de elektrische auto's van Volvo incl. Polestar meer problemen hebben dan bijvoorbeeld Tesla's in het begin. De model 3 vind ik sowieso geen optie en niet omdat je die vaak ziet rijden maar voornamelijk omdat ik het geen mooie auto vindt. Vooral binnen in erg karig en ik houd wel van wat iets meer aankleding maar dat zie je wel in mijn opties, maar goed dat is smaak. Binnen dit prijssegment weet ik verder geen goede andere alternatieven op te noemen. Onze merk keuze mag bestaan uit. BMW, Audi, Mercedes, Skoda, Seat, Volkswagen, Volvo

Een vriend van mij heeft nu 6 maanden de Polestar 2 en echt nul problemen. Hij gaf wel aan dat actieradius in de winter toen het echt koud werd wel om te huilen was.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
thisisjazz schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:07:
[...]

Ik heb over de genoemde auto's wat reviews gelezen en had niet het idee dat de elektrische auto's van Volvo incl. Polestar meer problemen hebben dan bijvoorbeeld Tesla's in het begin. De model 3 vind ik sowieso geen optie en niet omdat je die vaak ziet rijden maar voornamelijk omdat ik het geen mooie auto vindt. Vooral binnen in erg karig en ik houd wel van wat iets meer aankleding maar dat zie je wel in mijn opties, maar goed dat is smaak. Binnen dit prijssegment weet ik verder geen goede andere alternatieven op te noemen. Onze merk keuze mag bestaan uit. BMW, Audi, Mercedes, Skoda, Seat, Volkswagen, Volvo

Een vriend van mij heeft nu 6 maanden de Polestar 2 en echt nul problemen. Hij gaf wel aan dat actieradius in de winter toen het echt koud werd wel om te huilen was.
Buurman van me had met de PS2 in het begin veel problemen ermee, deed hem denken aan zijn Tesla Roadster. Stond vaker bij de dealer dan in de garage, de Roadster😋

• ik222
  • Niet online
thisisjazz schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:07:
[...]

Je zou ook naar de Volkswagen ID.4 / Skoda Enyac kunnen kijken. Die halen beide makkelijk de 300km op een volle accu.

Als je het dan combineert met een 11kW laadpaal thuis dan is het zoeken naar laadpalen ook geen issue. Bovendien kunnen beide nu 125kW snelladen komt er later dit jaar waarschijnlijk een update naar 170kW. Dan kun je als het ooit nodig is ook aardig snel "tanken" bij een snellader.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 18-04-2021 10:39 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb er geen ervaring mee dus wellicht valt dat allemaal wel mee... maar dat zei mijn gevoel
Je zou een keer voor een paar dagen een EV kunnen huren/lenen? Zo bijzonder zijn de afstanden die je aflegd niet.

Misschien vind je de Hyundai Ionic 5 of Kia EV6 nog wat?

[ Voor 5% gewijzigd door Carfanatic op 18-04-2021 11:00 ]

• thisisjazz
ik222 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:38:
[...]

Je zou ook naar de Volkswagen ID.4 / Skoda Enyac kunnen kijken. Die halen beide makkelijk de 300km op een volle accu.
De range van die auto's is inderdaad een stuk beter. Het exterieur vind ik dan weer net iets minder, maar ik heb deze wel bekeken ja. Wellicht de moeite waard om een keer een testrit aan te vragen.
Carfanatic schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:47:
[...]

Misschien een keer een weekend een EV huren ofzo? Zo bijzonder zijn de afstanden die je aflegd niet.

Misschien vind je de Hyunfdai Ionic 5 of Kia EV6 nog wat?
Geen slecht idee. De Kia EV6 vind ik echt wel een mooie bak. Echter, zoals ik in een eerdere reactie hierboven aangaf kunnen wij maar kiezen uit een x aantal merken. Daar zitten Hyundai en Kia niet tussen helaas.
Op aanvraag weet ik dat Tesla nog wel kan maar die sla ik even over :)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor een veelrijder zoals jij ook een verschil is: elke dag een volle elektrische tank scheelt heel veel aan benzinepompbezoekjes. 90% van de ritten hoef je je dus helemaal nergens druk over te maken, terwijl benzine elke drie dagen moet worden getankt.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
thisisjazz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:19:
Hi tweakers,

Binnenkort mag ik mijn auto uit gaan kiezen. Gezien ook ons bedrijf wil werken aan een verlaging in CO2 uitstoot mogen wij tegenwoordig ook PHEV en EV auto's leasen. Gezien de enorme afstanden die wij afleggen is EV geen goede optie omdat dit niet praktisch is. Vaak laden, laag bereik etc.

Nu vraag ik mij af wanneer PHEV interessant is? Wij moeten zelf een oplaadpaal aanschaffen en daarbij moet ook je meterkast worden omgezet als die niet aan de huidige eisen voldoen.. Kortom je bent tussen de 1000-2000 euro kwijt (terwijl 100 meter van mijn huis zitten 2 laadpalen vanuit de gemeente. Energierekening moet je zelf betalen en krijg je daarna terug. Bijtelling is 22% dus je netto bijtelling is niet perse veel beter, maar je denkt wat meer aan het milieu. Los daarvan moeten wij ook nog eens aantonen dat we 33% op fossiele brandstof rijden. Als je hier te ver boven zit worden deze kosten in rekening gebracht.

Het spijt me maar ik zie echt totaal geen reden om PHEV te rijden. Ze willen zo graag CO2 Neutraal zijn maar dit motiveert toch totaal niet? Ik kan wel gewoon een benzine motor nemen en dan kijkt er geen hond naar hoeveel ik rijd en nooit extra kosten. Ook geen eenmalige kosten.

Of heeft onze werkgever gewoon hele stomme regels toegepast?
PHEV heeft geen laadpaal nodig die kunnen toch niet zo snel opladen dus buiten dat je geregeld honderden km's rijd en constant thuis komt en terug vertrekt een half uurtje later of veel puur elektrisch moet rijden en snel moet kunnen opladen van thuis uit is dat niet nodig.

Juist ook moeten kijken en hier gaf het bedrijf 70 euro netto extra + een 30-40 minder belastingen en laadpaal+elec+eventueele kosten worden betaald .

Ik zal dan ook een mercedes GLA 250e leasen met een bereik dat (realistisch) juist genoeg is om volledig elektrisch van/naar werk te kunnen doen.

• Smobbo
thisisjazz schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:54:

Electric
Volvo XC-40 P8
Polestar 2

ICE
Audi A3 S-line
BMW 2 serie gran coupé

300km of meer kan prima met een long range tesla model 3. Met de Standard range wordt dan in de winter bijladen, maar met de polestar zal je dat ook moeten doen. Die gaat namelijk nog minder ver dan de instapper van tesla.
Ik verwacht dat de p8 nog minder presteert, gezien zijn vorm.
Recent is de range nog eens door de mannen van carwow getest, zou ik ff bekijken ;) .

De id4 of de opties van Hyundai en Kia zijn dan ook goede alternatieven.
Maarja, je werkgever maakt het wel heel ingewikkeld door ook allerlei merken uit te sluiten...

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Tja bij veel bedrijven (klanten ?) kan je ook laden en anders een auto zoeken die snel kan laden.
inoniq 5 / kia EV 6 ; die kunnen snelladen met 800km/h ofzo.. en ze claimen met 20 minuten laden weer vol te zijn.

Mocht je ICE overwegen zou het hem moeite zijn dit verder te onderzoeken.

• arkalicharan
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-11 14:52
k995 schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:27:
[...]

PHEV heeft geen laadpaal nodig die kunnen toch niet zo snel opladen dus buiten dat je geregeld honderden km's rijd en constant thuis komt en terug vertrekt een half uurtje later of veel puur elektrisch moet rijden en snel moet kunnen opladen van thuis uit is dat niet nodig.

Juist ook moeten kijken en hier gaf het bedrijf 70 euro netto extra + een 30-40 minder belastingen en laadpaal+elec+eventueele kosten worden betaald .

Ik zal dan ook een mercedes GLA 250e leasen met een bereik dat (realistisch) juist genoeg is om volledig elektrisch van/naar werk te kunnen doen.
Ikzelf heb de Mercedes-Benz CLA250e uitgekozen als PHEV. Mercedes had (of heeft?) een aktie waarbij je "gratis" een laadpaal t.w.v. €2150,- (of je kan kiezen voor een korting) erbij krijgt. Mijn meterkast is al voorzien van een 3 fasen aansluiting, dus meerkosten heb ik niet. Op deze manier kan op een gemakkelijke manier mijn laadkosten declareren via mijn werkgever. Ik heb ook als extra optie, DC laden erbij genomen. Ik kan dan met 24kw snelladen, handig voor als je onderweg bent. MB is volgens mij één van de weinige die DC laden als optie heeft op een PHEV.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Als je ook voor mobiliteitsbudget kan kiezen is -niet leasen- maar zelf kopen misschien een optie? Ik vond de lol van leasen er wel vanaf met 22% bijtelling en allerlei betutteling als merkenbeleid, tankpas van 1 brandstofaanbieder (anders wel te declareren maar gedoe). Nu zelf een auto naar mijn wensen gekocht, niet nieuw maar voelt wel zo. Heerlijk die vrijheid.

Leasen is alleen nog leuk als elektrisch binnen je situatie past of je genoegen neemt met een auto van rond de 30-35k. Een dik aangeklede middenklasser is dus al lastig en veel ICE PK's krijg je ook niet. Wil je een luxere wagen dan kun je beter zelf een jonge occasion kopen en als je aanspraak op mobiliteitsbudget kunt maken onder de streep zelfs goedkoper uit zijn.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JPS schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:07:
Als je ook voor mobiliteitsbudget kan kiezen is -niet leasen- maar zelf kopen misschien een optie? Ik vond de lol van leasen er wel vanaf met 22% bijtelling en allerlei betutteling als merkenbeleid, tankpas van 1 brandstofaanbieder (anders wel te declareren maar gedoe). Nu zelf een auto naar mijn wensen gekocht, niet nieuw maar voelt wel zo. Heerlijk die vrijheid.

Leasen is alleen nog leuk als elektrisch binnen je situatie past of je genoegen neemt met een auto van rond de 30-35k. Een dik aangeklede middenklasser is dus al lastig en veel ICE PK's krijg je ook niet. Wil je een luxere wagen dan kun je beter zelf een jonge occasion kopen en als je aanspraak op mobiliteitsbudget kunt maken onder de streep zelfs goedkoper uit zijn.
Tja, alleen is een middenklasser uit 2020 misschien wel luxer (zeker meer bij de tijd) dan een luxewagen uit 2010. En een tankpas van 1 brandstofaanbieder? Zijn er echt bedrijven die dat doen?

Vrijheid is een beetje een wassen neus. Vrijheid om zelf schade en onderhoud te betalen? Vrijheid om zelf een andere auto te regelen bij pech?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Jazeker komt dat tankpasbeleid vaker voor, ik heb dat nu bij 2 multinationals al meegemaakt (Shell tankpas), vreselijk irritant.

Ik had na bijna 20 jaar leasen met lichte tegenzin een goed uitgeruste Skoda Octavia of Superb besteld, want een leuk aangekleed premium merk in 22% wordt echt onzinnig duur. Toen ik nog even goed ging rekenen met onze mobiliteitsregeling -die gemiddeld aantrekkelijk is- was ik snel om. Oja vergeet niet dat je met lease weer 4 of 5 jaar aan een contract vast zit, daar had ik ook geen trek in.

Ik heb nu een PHEV 2015 MB C350e full options (en vrij lage KM stand) gekocht voor 1/3 van de nieuwwaarde en die heeft alle moderne techniek aan boord (distronic, lane assist, 360cam, HUD, adaptive led matrix etc etc). Auto voelt daardoor echt up-to-date. Oja, en 280PK (200+80) is ook niet vervelend. Zoiets is met huidige leasetarieven gewoon niet meer te rijden.

Inderdaad is er kans op kosten/gedoe bij schade of storing, maar als je alles mee rekent (en normaal met je spullen omgaat) dan zal het gelijkwaardig zijn met een leaseauto. Vervangend vervoer in NL/Europa kun je via verzekering regelen en heb ik gewoon van MB Mobilio omdat ik het onderhoud bij de dealer laat doen.

Enfin, ik weet wel waar ik qua rijplezier vrolijker van wordt. Het gemak van lease betaal je tegenwoordig gewoon zelf voor als je wat leuks ook prive wil rijden.

• thisisjazz
k995 schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:27:
[...]

Een PHEV zou het meest praktisch zijn. Niet compleet afhankelijk van een laadpaal zijn is prettig, maar helaas zijn onze voorwaarden niet gunstig daarvoor. Ik ga het uiteraard bespreekbaar maken in hoe verre er flexibiliteit in zit. 33% maximaal op brandstof rijden is een bizarre eis vind ik.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
thisisjazz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:44:
[...]

Een PHEV zou het meest praktisch zijn. Niet compleet afhankelijk van een laadpaal zijn is prettig, maar helaas zijn onze voorwaarden niet gunstig daarvoor. Ik ga het uiteraard bespreekbaar maken in hoe verre er flexibiliteit in zit. 33% maximaal op brandstof rijden is een bizarre eis vind ik.
Eens zien in mijn geval (gewoon jaar niet dit corona geval) : Woon/werk : 55km /dag. 260 werkdagen (2/5e thuis) = 9000 km electrisch
Boodschappen : altijd binnen 10 km dus electrisch = 1000km/jaar

Vrienden/familie : helft binnen electrisch bereik helft buiten, pak een 1500 niet electrisch 1500 electrisch
Reizen : 4000 km grotendeels niet electrisch.

Totaal : 9000+1000+1500+1500+4000 = 17000 km waarvan 5500 niet electrisch =32%

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:08
thisisjazz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:44:
[...]

Niet geheel en al, dat is juist om de situatie te voorkomen dat men een PHEV leased vanwege de lagere bijtelling en in de praktijk 100% op benzine rijd. Zie hiervoor de problematiek die in het verleden was met de Mitsubishi Outlander.

Vanwege het hybride pakket is het gewicht van de auto zwaarder waardoor het brandstofverbruik als er niet consequent geladen wordt veel hoger uitpakt.

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-11 15:04

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

Ik heb ervoor gekozen om een import-PHEV op de zaak aan te schaffen en deze 100% zakelijk te rijden. Dit is een Mercedes Benz GLC 350e waarmee ik ongeveer 25% van mijn kilometers elektrisch kan overbruggen. Gemiddeld kom ik dan op 1:15 uit. De simpele reden dat ik niet voor vol-elektrisch heb gekozen is dat voor een vergelijkbare auto (E-tron, I-pace) de TCO toch nog een stuk hoger is en dan heb ik het over honderden euro's per maand. Bij 60 maanden kom ik dan uit op 15-20k verschil. Kijk ik dan puur naar mijn portemonnee? Nee, ik rijd nu bewust ook minder (2x per week v.s. 4x per week op pad) en dat is het grootste verschil wat je kan maken op het gebied van milieu. Ik schaar me dan ook onder de groep flexitariërs van de zakelijke rijders.

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

• ik222
  • Niet online
D-dark schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:46:
[...]

Niet geheel en al, dat is juist om de situatie te voorkomen dat men een PHEV leased vanwege de lagere bijtelling en in de praktijk 100% op benzine rijd. Zie hiervoor de problematiek die in het verleden was met de Mitsubishi Outlander.

Vanwege het hybride pakket is het gewicht van de auto zwaarder waardoor het brandstofverbruik als er niet consequent geladen wordt veel hoger uitpakt.
Ware het niet dat de bijtelling voor een PHEV al enige tijd gewoon volledig 22% is, de lagere bijtelling over de eerste 40.000 euro geldt enkel voor volledig elektrische wagens.

Het feit dat de TS wel een pure ICE mag rijden maar bij een PHEV er ineens een harde eis voor maximaal 33% op brandstof geldt vind ik persoonlijk wel redelijk bizar. Dan zou ik in elk geval gewoon lekker een ICE kiezen waar je geen gedoe daarmee hebt. Enige voordeel van een PHEV t.o.v. een ICE is wat meer vermogen dan feitelijk maar daar staan dus verder vooral veel nadelen tegenover.

Maar nogmaals ik zou als ik de TS was naar een EV kijken, voor de afstanden die hij rijdt zijn er tegenwoordig prima modellen. En dan profiteer je wel van een lagere bijtelling, dat kan maandelijks toch een leuk bedrag schelen. Nog los van het feit dat een EV heerlijk rijdt.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:08
ik222 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:08:
[...]

Ware het niet dat de bijtelling voor een PHEV al enige tijd gewoon volledig 22% is, de lagere bijtelling over de eerste 40.000 euro geldt enkel voor volledig elektrische wagens.

Het feit dat de TS wel een pure ICE mag rijden maar bij een PHEV er ineens een harde eis voor maximaal 33% op brandstof geldt vind ik persoonlijk wel redelijk bizar. Dan zou ik in elk geval gewoon lekker een ICE kiezen waar je geen gedoe daarmee hebt. Enige voordeel van een PHEV t.o.v. een ICE is wat meer vermogen dan feitelijk maar daar staan dus verder vooral veel nadelen tegenover.

Maar nogmaals ik zou als ik de TS was naar een EV kijken, voor de afstanden die hij rijdt zijn er tegenwoordig prima modellen. En dan profiteer je wel van een lagere bijtelling, dat kan maandelijks toch een leuk bedrag schelen. Nog los van het feit dat een EV heerlijk rijdt.
Eens, en dat is de afweging die de TS moet maken.
- Wat zijn de afstanden van mijn normale ritten
- Hoe vaak moet er een lange afstand worden afgelegd
- Als er een lange afstand wordt afgelegd wat zijn de gemiddelde afstanden dan
- Rijd er een collega in zijn situatie al electrisch en hoe gaat die ermee om.

Pas als die vragen beantwoord zijn kan er bekeken worden wat er geschikt is qua auto's
Pagina: 1