Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebrook
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01-2023
Goedenavond beste Tweakers,

Neefje van mij staat op het punt een nieuwe laptop te kopen. Zelf heb ik aardig wat jaren terug veel met en aan pc's gesleuteld en heb ik (denk ik) destijds aardig wat kennis op gedaan. Na een aantal jaren niets meer gedaan te hebben met deze spullen ben ik een beetje de feeling met processoren verloren. De Ryzen 5 4500u kom ik tegen in een laptop die ik leuk geprijsd vind, ik kan echter niet aanvoelen wat deze processor doet qua prestaties. Ik lees in reviews online verschillende plussen en minnen omtrent de Ryzen series. Mag ik jullie expertise gebruiken om de knoop door te hakken? Concreet :

Als ik de Ryzen qua prestaties zou wegzetten tegenover een Intel, welk model Intel zou dat zijn?
Welke plussen en minnen geven jullie aan de Ryzen 4 4500u?

Excuses alvast als dit topic in het verkeerde gedeelte staat.

Dank voor het lezen.

Gegroet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

De Ryzen 5 4500U presteert in de buurt van de Core i7-1165G7 en Core i5-1135G7
Op single core laat-ie wat liggen maar overall vrij vergelijkbaar.

De Ryzen heeft als voordeel 6 echte cores i.p.v. 4 echte cores, maar effecties hebben beide Intel chips 2 threads meer, al zal je dat verschil niet merken. Je hebt in de praktijk meer aan de 2 echte cores erbij dan die virtuele erbij, zeker omdat de implementatie van HyperThreading niet zo efficiënt is. Onboard video is qua prestaties op vergelijkbaar niveau. De Intel Xe video is iets sneller, maar niet zo stabiel als de Vega IGP in de 4500U.

Dus als je laptops met een 1135G7 of een 4500U te kiezen hebt, zou ik de 4500U nemen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
De Ryzen doet het vooral beter dan Intel op het gebied van de ingebouwde videochip, er zijn vrijwel geen Intels te vinden die een betere grafische prestatie leveren voor bijvoorbeeld gaming op lagere settings, tenzij je een aparte grafische kaart overweegt in je laptop. Welk budget denken jullie aan? Is gaming belangrijk? Wat gaat neef zoal doen met die laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebrook
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01-2023
Excuses voor de vertraagde reactie. Wat gaat ie er mee doen? Beginnend puber, schoolwerk en wat gaming, niet extreem maar de standaard games neem. Is die daarvoor geschikt?