Vraag

• stevenodb
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 12:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste doel is gaming computer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
±€1000 (excl. videokaart)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga m'n GTX1080 behouden tot de kaarten weer wat meer betaalbaar worden.

Ga je overklokken?
Ik zou opnieuw willen overclocken.

Wat verwacht je van ons?
  • Heb ik een te dure keuze voor bepaalde onderdelen?
  • Is deze setup overkill voor high-end gamer (vooral FPS)? Zou een Ryzen 5 5600X even goed zijn?
  • Zijn er onderdelen die niet compatible zijn met elkaar? Ik heb al andere posts rond dit topic bekeken om op dit Crucial geheugen uit te komen.
  • De Noctua NH-U12A vind ik duur, maar ben bij deze keuze gebleven omdat ie excellent koelt en geen kolos is zoals bv Scythe Mugen 5 rev.B. Volgens wat ik online vind, koelt een Hyper 212 EVO V2 minder goed. Gegeven de Ryzen 7 5800X en wens tot OC, lijkt me dit wel belangrijk.
Processoren AMD Ryzen 7 5800X, 3,8 GHz (4,7 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor€ 449,00
Moederborden ASRock B550M Steel Legend, socket AM4 moederbord€ 134,90
Behuizingen Fractal Design Define 7 Compact tower-behuizing€ 104,90
Geheugen Crucial 16 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen€ 109,90
Voedingen Seasonic Focus GX-650, 650W voeding€ 104,90
Processorkoelers Noctua NH-U12A cpu-koeler€ 104,90
Harde schijven & SSD's Samsung 970 EVO Plus, 1 TB SSD€ 147,90
Totaal€ 1.156,40

[Voor 28% gewijzigd door stevenodb op 15-04-2021 19:39. Reden: Spec toevoegen]

Alle reacties

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:18
Je OP mist nogal wat informatie.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55
Het Crucial geheugen staat niet op de support lijst van het moederbord, Ryzen setups zijn nogal kieskeurig daarin, neem een set van de QVL van je moederbord.

Gaming heeft zes cores nodig, de extra cores geven je niet meer FPS. De extra cores van de 5800X hebben alleen zijn als je bv. gaming wilt gaan streamen.

[Voor 12% gewijzigd door martyw op 15-04-2021 19:42]

• stevenodb
martyw schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:41:
Het Crucial geheugen staat niet op de support lijst van het moederbord, Ryzen setups zijn nogal kieskeurig daarin, neem een set van de QVL van je moederbord.
Bij ASRock zelf is de lijst erg beperkt. ¯\_(ツ)_/¯ . Op de site van Crucial staat dat het compatible is met dit moederbord.
Gaming heeft zes cores nodig, de extra cores geven je niet meer FPS. De extra cores van de 5800X hebben alleen zijn als je bv. gaming wilt gaan streamen.
Misschien wel een interessante plaats om €100 te besparen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:31
Pak voor dat geld een betere voeding: pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum

De koeler vind ik erg duur. De pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE is zat (230W) voor de 5800x (105W) en ook nog eens stil. Prima om te overklokken. Alternatief is de pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 voor nog betere koelprestaties.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
martyw schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:41:
Als er ram is dat ik blind zou adviseren voor Ryzen dan is het Crucial.

@stevenodb bijna €150 voor een gen3 ssd? Lap een tientje bij en je hebt een gen4 pricewatch: Seagate FireCuda 520 1TB of bespaar €45 en neem pricewatch: Kingston A2000 1TB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 16:32
Djarune schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:38:
Pak voor dat geld een betere voeding: pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum

De koeler vind ik erg duur. De pricewatch: Enermax ETS-T50 AXE is zat (230W) voor de 5800x (105W) en ook nog eens stil. Prima om te overklokken. Alternatief is de pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 voor nog betere koelprestaties.
Qua koeling is het nieteens zo vreemd. Heb zelf dezelfde CPU en het is echt een heethoofd. In een open kast met voldoende koeling, en een Scythe mugen. Tikt deze de 90 graden aan tijdens Cinebench multicore. Tijdens games (waar de bottleneck bij de GPU zit), tikt deze soms ook al de 80 aan.

Met jouw wens voor OC is de Noctua zeker geen overkill :)

De Artic AOI is ook een optie. De Noctua zal wel wat stiller zijn dan de pomp, zeker in idle situaties.

[Voor 7% gewijzigd door Zamoraak op 16-04-2021 08:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 22:13
Ik heb twee dagen geleden met behulp van wat Tweakers een gelijkwaardige build gekocht.

Dit is hem geworden

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 444,-€ 444,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 131,49€ 131,49
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint€ 104,82€ 104,82
1ProcessorkoelingEnermax ETS-T50 AXE€ 39,93€ 39,93
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 178,85€ 178,85
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 106,-€ 106,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,55€ 101,55
Totaal€ 1.106,64

De moederbord heeft Wi-Fi en Bluetooth.

Ben voor 32GB ipv 16GB. Is niet nodig voor gaming maar wil toekomstbestendig zijn en zelfs games eisen steeds meer, zeker als je andere dingen ernaast open hebt. Anders moet je de 16GB versie nemen.

[Voor 5% gewijzigd door Ducatii op 16-04-2021 10:10]

• stevenodb
Bedankt voor jullie input!
  • Ik heb op de valreep nog ontdekt dat de ASRock B550M Steel Legend geen USB-C header heeft, ben overgeschakeld op de ATX versie van het board.
  • De meeste 650W voedingen liggen rond de prijs van 104, de voorgestelde Fractal Design komt wat duurder uit.
  • Ik heb heel lang zitten opzoeken rond de Noctua cooler, en toch maar op de NH-U12A gehouden omdat die een stuk kleiner is, maar zeer goed koelt. Ik kan €50 besparen door een koeler te nemen die 5 graden warmer is (bv Scythe Mugen 5), maar die zijn ook allemaal heel erg bulky.
  • Ik blijf toch bij een 5800x om zo future proof mogelijk te zijn. Alle nieuwe consoles zijn ook 8 core.
  • De Gigabyte AURUS Elite is minder geschikt voor OC, want die heeft geen bios error display IIRC.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee