Toon posts:

IRC, ICQ en Traceroute over NAT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoidie allemaal,
ik heb nu NAT met m'n eigen computer als default static adres, maar nu heb ik het volgende probleem:
ICQ (Miranda ICQ, da's de kloon die ik gebruik) wil alleen nog via de server verbinden en niet direct naar een andere client.
IRC kan ik wel op Undernet maar niet op IRCnet servers inloggen (ik krijg helemaal geen antwoord)
Traceroute (dus via b.v. FreeBSD) werkt wel, maar Tracert (windhoos) werkt niet :(

Kan iemand me helpen? Heeft dit te maken met het IPadres dat m'n computer denkt te hebben (dus m'n computer zegt 'geef maar aan 10.0.0.188 en de server op het internet ziet die computer niet)?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien dat je een identd server nodig hebt of die port (TCP 113 geloof ik) moet forwarden naar de computer met IRC client.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 14:47 schreef OlafvdSpek het volgende:
Misschien dat je een identd server nodig hebt of die port (TCP 113 geloof ik) moet forwarden naar de computer met IRC client.
Identd survur hebbik aan staan bij het verbinden (TCP poort 113 idd), en ik heb alle poorten standaard naar m'n eigen PC doorgestuurd...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is je eigen PC de server?
Hoe heb je al die poorten doorgestuurd? Had je niet beter exclude from NAT kunnen doen dan?

Verwijderd

[forum=4] --> [forum=19]

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Op donderdag 16 augustus 2001 13:00 schreef Lore het volgende:
ICQ (Miranda ICQ, da's de kloon die ik gebruik) wil alleen nog via de server verbinden en niet direct naar een andere client.
In de "echte" ICQ kan je instellen "I'm behind a firewall", werkt perfect hier.
IRC kan ik wel op Undernet maar niet op IRCnet servers inloggen (ik krijg helemaal geen antwoord)
Vaag...geen problemen mee hier, poort 113 is op de NAT wel doorgestuurd naar mijn PC.
Traceroute (dus via b.v. FreeBSD) werkt wel, maar Tracert (windhoos) werkt niet :(
Werkt hier ook perfect...
Kan iemand me helpen? Heeft dit te maken met het IPadres dat m'n computer denkt te hebben (dus m'n computer zegt 'geef maar aan 10.0.0.188 en de server op het internet ziet die computer niet)?
Je situatie is me nog niet helemaal duidelijk, is je PC de NAT of is dat een andere machine? Hier op m'n LAN heeft m'n NAT-machine IP 192.168.1.254 en m'n PC heeft IP 192.168.1.3...

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 18 augustus 2001 16:18 schreef Dawai het volgende:
In de "echte" ICQ kan je instellen "I'm behind a firewall", werkt perfect hier.
Of een instelling maken zoals in [topic=184484] omschreven. Ik heb zelf ook een tijdje miranda gedraaid, en die liep gewoon door de NAT heen, zonder enige vorm van problemen.
Vaag...geen problemen mee hier, poort 113 is op de NAT wel doorgestuurd naar mijn PC.
Draait ook hier vlekkeloos, zonder dat poort 113 is doorgemapped zelfs.
Je situatie is me nog niet helemaal duidelijk, is je PC de NAT of is dat een andere machine? Hier op m'n LAN heeft m'n NAT-machine IP 192.168.1.254 en m'n PC heeft IP 192.168.1.3...
En vrij algemeen is inderdaad een dergelijke IP-range, of bijv. de NAT machine 192.168.1.1 en de overige machines .2 en .3 etc.

Het klinkt mij dus al met al eigenlijk in de oren alsof de instellingen van je NAT niet goed staat ingesteld. Welk programma gebruik je en hoe staan je instellingen?

Verwijderd

Topicstarter
Whoops, er was met het routen toch iets fout gegaan :(:(:(
Toen ook het draaien van webserver en shoutcast niet lukte ging ik toch iets vermoeden... nu heb ik m'n NAT opnieuw ingesteld en servers en IRCnet draaien als een zonnetje.
Het lukt me toch nog niet om tracert uit te voeren vanuit windhoos (alleen de eerste en de laatste hop krijgen geen timeout)
ICQ wil ook nog niet filez transferen ondanks dat ik de 'echte' ICQ (2000b) heb verteld dat ik achter een vuurmuur zit.
Oh en af-en-toe geeft m'n hubje (Nexhub HA050) aan dat m'n verkeer botst

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Welk programma gebruik je nou?

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 augustus 2001 19:39 schreef Dawai het volgende:
Welk programma gebruik je nou?
Voor ICQ? 3 verschillende...
meestal Miranda, maar als ik op MSN zit gebruik ik voor MSN messenger en ICQ Challenger IM, en soms als ik b.v. een SMSje wil zenden gebruik ik ICQ2000b

• Roelant
  • Niet online
Op maandag 20 augustus 2001 14:52 schreef Lore het volgende:
Voor ICQ?
Da's niet waar in dit topic naar gevraagd werd, je routing-programma, da's wél interessant ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 augustus 2001 16:14 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Da's niet waar in dit topic naar gevraagd werd, je routing-programma, da's wél interessant ;)
routing programma?
uh... gewoon een of ander UNIX achtig ding dat op m'n Alcatel SpeedTouch semiPro zit...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Identd survur hebbik aan staan bij het verbinden (TCP poort 113 idd), en ik heb alle poorten standaard naar m'n eigen PC doorgestuurd...
Wat dus nooit gaat werken aangezien je achter NAT zit.

IRCservers klagen als je geen ident draait en dat vereist is, dus geen antwoord is wat anders.

• Roelant
  • Niet online
Op maandag 20 augustus 2001 23:19 schreef igmar het volgende:
IRCservers klagen als je geen ident draait en dat vereist is, dus geen antwoord is wat anders.
Met NAT gebruik je de ident van de NAT-PC, dat is juist het mooie, je draait dus wel een ident, alleen je laat niet je eigen ident zien.
Op maandag 20 augustus 2001 23:04 schreef Lore het volgende:
routing programma?
uh... gewoon een of ander UNIX achtig ding dat op m'n Alcatel SpeedTouch semiPro zit...
Dan is de modem dus je router, en zal die de poortjes moeten doorverwijzen. Dat kan je ergens instellen bij de webconsole van de router geloof ik.

Die vind je op http://10.0.0.138 uit mijn hoofd, dat kan ik nu niet testen omdat ik achter chello zit, maar weet het eigenlijk wel vrij zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 augustus 2001 23:25 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Met NAT gebruik je de ident van de NAT-PC, dat is juist het mooie, je draait dus wel een ident, alleen je laat niet je eigen ident zien.
[..]
uh? De NAT-PC, bedoel je daar m'n modem mee of m'n eigen computer?
Ik volg je niet helemaal... :?
Dan is de modem dus je router, en zal die de poortjes moeten doorverwijzen. Dat kan je ergens instellen bij de webconsole van de router geloof ik.

Die vind je op http://10.0.0.138 uit mijn hoofd, dat kan ik nu niet testen omdat ik achter chello zit, maar weet het eigenlijk wel vrij zeker.
Dat moet via telnet, het modem instellen is geen probleem (en het is idd standaard 10.0.0.138, maar dat kan je natuurlijk veranderen)
Zoals ik al gezegd had heb ik inmiddels dus welalle poorten statisch naar m'n eigen PC doorgegooid, wat eerder fout was gegaan :(

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als je alle poorten forward, werkt NAT niet meer.
En met de NAT host/pc bedoeld hij het device dat NAT draait.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 augustus 2001 17:48 schreef OlafvdSpek het volgende:
Als je alle poorten forward, werkt NAT niet meer.
En met de NAT host/pc bedoeld hij het device dat NAT draait.
Ik forward niet alle poorten standaard, maar als m'n modem geen dynamische verwijzing kan vinden stuurt 'ie pakketjes door naar m'n eigen PC
Heeft m'n modem dan standaard een Identd server? wissik helemaal niet...
Pagina: 1