Vraag

• Erwin P
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik zoek een?
Een degelijke smartphone.
Maximale afmetingen zijn echt wel die van mijn huidige Getnord LEO, maar hoe kleiner hoe beter.
- Hoogte 159 mm
- Breedte 78 mm
- Dikte 14 mm

Wat is je budget?
Staat niet echt vast.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Bellen, whattsapp, e-mail, wat youtube en dat soort werk.
- 8+ uur navigeren op de motor. Buiten in weer en wind, zonder deze elke keer in een los hoesje te hoeven stoppen.
- Foto's maken van dingen tijdens het werk/sleutelen. Vette, vieze handen en een misplaatst stuk gereedschap mogen dus niet gelijk krassen in het scherm.
- Foto's maken op reis/vakantie. Is geen hoge prio, maar een redelijke camera met goede software is welkom (valt vaak tegen bij dit soort telefoons).
- Bij normaal gebruik, paar keer mail checken, 15 minuten bellen, whatt'sappen toch wel minstens 2 a 3 dagen mee gaan op een accu.
- De extra toets om de lamp aan te zetten vind ik toch wel heul erg prettig. Deze werkt hier niet voor op mijn Getnord LEO en daar heb ik me de gehele gebruiksduur aan geërgerd.

Hiervoor heb ik gehad van heden tot terug in de tijd:
- Getnord LEO: Redelijke smartphone tot een paar uur geleden. Microfoon was echter op zijn best matig en de software van de camera was heul traag. Accuduur was daarintegen goed.
- Cat S41: Ook een vrij goed apparaat. Overleden na omstandigheden die hem niet kwalijk genomen mogen worden. Echter was de software wat instabiel en liep hij nog wel eens vast. Ook hier accuduur prima.
- Crosscall, type ontgaat me even. Alles was door google translate gegooid en niet passend gemaakt. Hierdoor menu's bijna onleesbaar en erg beroerd beeld.
- 2x X-cover 3: Beide direct na de eerste update een belachelijk kortere accuduur (ineens nog maar 1 a 1,5 dag). Ook waren ze wel erg delicaat en breekbaar. Hielden het ca een half jaartje uit voordat ze mechanisch kapot waren terwijl ze binnen de gebruik specificaties van Samsung gebruikt waren. Uiteraard deed Samsung hier niks mee. Kwa software wel de meest stabiele van het spul.

Wat heb je zelf al gevonden?
Cat S62 heb ik gezien, wel weer vrij log.
Alle suggesties staan open.

Nu overweeg ik om wederom voor een Rugged Phone te gaan, maar de matige software staat me een beetje tegen. Niet dat ik prestaties nodig ben, maar vastlopen en crashen tijdens simpele taken heb ik gewoon een hekel aan, al helemaal als ze helemaal niks meer willen en dat het hopen is om je foto's etc nog terug te krijgen.

Zijn er mensen die misschien een Rugged achtige setup hebben gemaakt van een normale smartphone met hoesjes etc? Hoe bevalt dit?
Uiteraard moet die setting aan de maximale afmetingen voldoen.

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Die motornavigatie maakt het lastig, daar zijn smartphones niet echt op gemaakt. Met een goede Otterbox hoes en IP rating kun je wel veel bereiken, maar dat is niet hetzelfde als een CAT.

• Erwin P
Bedankt voor de reactie!

Vanwege dat ik veel onverhard/off-road rijdt met de motor zijn de Tom-tom en Garmin eigenlijk vrijwel altijd te laat met updates etc en biedt een smartphone me dus veel meer. Verschillende apps, zowel on als off-line is erg handig. Osmand voor het onverhard rijden, even naar dichtsbijzijnde supermarkt/tankstation, google/maps dr voor. Met de Cat S41 op het stuur van hier tot in de Sahara van Marokko genavigeerd dus het kan zeker.

IP rating 68 lijkt me wel het minimum dat ik altijd nodig zal hebben.
Ik heb 0,0 ervaring met hoesjes, kom je met bijvoorbeeld een Otterbox om een IP68 telefoon in bijna dezelfde klasse terecht als een Cat/rugged telefoon?

Wat voor telefoon kun je daar dan mooi voor gebruiken? Gezien ik niet groter wil uitkomen dan ik al heb, hoesje inbegrepen.

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:11
Ik ben toevallig op zoek naar iets vergelijkbaars en ik kwam uit op de Samsung Xcover 5. Heeft een vervangbare accu, waardoor één van jouw bezwaren tegen de Xcover 3 al minder van toepassing is. Andere optie die ik overweeg is tweedehands iPhones en vervangen als ze het begeven, maar ik rijd er dan ook niet mee naar Marokko.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik zou eens op een motorforum vragen wat ze daar gebruiken, weet niet of een gewone telefoon uit elkaar trilt om maar zo te zeggen. Je zou kunnen testen met een tweedehands via de vraag en aanbod?
https://tweakers.net/aanbod/

En je maten, is een andere uitdaging, telefoons worden helaas steeds groter, stevig hoesje er omheen voegt gelijk nog een halve centimeter toe.

• Erwin P
Het is inmiddels een Cat S62 geworden. Wel weer een bijna net zo enorm toestel, maarja ze zijn allemaal enorm helaas.
In mijn optiek als je een degelijke telefoon wilt maken met hij kleiner zijn. Minder scherm oppervlak en overspanning = minder kwetsbaar.

@Moogles Die accu was ook vervangbaar op de X-cover 3. Echter zat het in de software update, daar hielp een accu vervangen helaas niks bij. Bij de 2 heb ik die update zo lang mogelijk geprobeerd tegen te houden, maar dan werkt de telefoon na verloop van tijd gewoon niet meer.
Pagina: 1