Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:34
Ik ben op werk en heb een digitale brief ontvangen via interne email. Met bedankt voor de harde inzet en extra invallen op andere afdelingen en verhaal over coronatijd. Mijn salaris is per 1 april verhoogd maar zonder dat er met ons vooraf te melden, staat in deze brief vermeld. Het is mooi uiteraard vooral in deze periode. Maar is niet onderhandelbaar en staat vast.

Ik lees vaak dat je kan onderhandelen, maar hier niet. Toen ik hier begon stond het al vast en ga iedere keer iets omhoog. Ik heb veel meer verdient maar ik hecht mij enorm aan mijn werk.

Is dat bij iedereen zo? Bij mijn alle vorige week mocht ik onderhandelen over de salaris?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Je kan nu meteen naar je werkgever bellen en beginnen met onderhandelen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:05

Koekfabriek

King Billy on the wall

Het staat je volledig vrij om te onderhandelen over je salaris, neem het op met je leidinggevende zou ik zeggen.

Mogelijk kan het helpen om lid te worden van een bond voor bijv. CAO onderhandelingen of andere tips m.b.t. werk en inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Gaat het hier om een extra verhoging, of om een verhoging wat samengaat met bijvoorbeeld je (half)jaarlijkse beoordeling?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
Zal gewoon indexering/beloning nav beoordeling zijn neem ik aan.

Anyway, zoals gezegd kun je gewoon onderhandelen.
Uiteraard hopen ze dat zo min mogelijk mensen dat doen, een jaarlijks klein extraatje kan mensen daar van doen weerhouden.

Dat jij deze vraag hier stelt bewijst dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb het niet slecht en ben blij met de verhoging. Alleen heb ik nooit kunnen zeggen. Bij alle vorige werk had ik altijd mogelijkheden om op te geven. Ik ben al 3 jaar hier en het werk is erg leuk, verdien wel minder dan waar ik vroeger gewerkt hebt.

Ik werk vaak wel eens 5-6 dagen op werk

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 15-04-2021 18:11 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
Van der Berg schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:10:
Ik heb het niet slecht en ben blij met de verhoging. Alleen heb ik nooit kunnen zeggen. Bij alle vorige werk had ik altijd mogelijkheden om op te geven. Ik ben al 3 jaar hier en het werk is erg leuk, verdien wel minder dan waar ik vroeger gewerkt hebt.

Wat staat hier nu? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Van der Berg schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:10:

Waarom zeg je dit? Mensen geven antwoord op je vragen, en stellen jou vragen, en vervolgens reageer je met dit, wat niet ingaat op de gegeven reacties en/of vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Van der Berg schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:47:
Ik ben op werk en heb een digitale brief ontvangen via interne email. Met bedankt voor de harde inzet en extra invallen op andere afdelingen en verhaal over coronatijd. Mijn salaris is per 1 april verhoogd maar zonder dat er met ons vooraf te melden, staat in deze brief vermeld. Het is mooi uiteraard vooral in deze periode. Maar is niet onderhandelbaar en staat vast.

Ik lees vaak dat je kan onderhandelen, maar hier niet. Toen ik hier begon stond het al vast en ga iedere keer iets omhoog. Ik heb veel meer verdient maar ik hecht mij enorm aan mijn werk.

Is dat bij iedereen zo? Bij mijn alle vorige week mocht ik onderhandelen over de salaris?
Hoewel je het wellicht echt goed probeerd vind ik je nederlands wat matig wat het verhaal en de antwoorden verder wat slecht te volgen maken.

Over het algemeen heb je 1x per jaar een gesprek met je leidingevende over je functioneren. Dat is vaak ook het moment om de arbeidsvoorwaarden aan te kaarten voor het nieuwe jaar. Nee heb je en ja kun je krijgen. Je hebt uiteraard wel enige onderbouweing nodig als je vind dat je meer moet krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
In heel veel bedrijven wordt gewerkt met een salarisladder, waarbij vooraf al vaststaat wat jouw jaarlijkse verhoging is (je gaat een trede omhoog, totdat je de bovenste sport hebt bereikt). Er valt dan ook weinig te onderhandelen, tenzij je een functiewijziging of verzwaring hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Sorry voor mijn schrijftaal ik moest snel reageren. Dus bij functioneringsgesprek kan ik daarom vragen? Kom ik daarmee niet in de problemen? Ik ga dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 14:39
Je kan er altijd om vragen. Als jij denkt er recht op te hebben, waarom wachten tot een functionerings gesprek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Van der Berg schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:30:
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Sorry voor mijn schrijftaal ik moest snel reageren.
Tip voor volgende keer als je haast hebt: het is ook prima om een paar uur later te reageren ;)
Dus bij functioneringsgesprek kan ik daarom vragen? Kom ik daarmee niet in de problemen? Ik ga dit doen.
Vragen kan altijd, of je het ook daadwerkelijk krijgt is heel wat anders. Maar zolang jij gedegen argumenten hebt, zou je nooit in de problemen moeten komen. Kom je dat wel, dan is het tijd om een andere werkgever te zoeken.

En aangeven dat je meer wilt verdienen hoef je niet mee te wachten tot je functioneringsgesprek natuurlijk. Jij wilt waarschijnlijk ook niet pas bij je functioneringsgesprek horen dat je niet naar behoren functioneert. Dus maak het bespreekbaar met je leidinggevende, wanneer je maar wilt.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 15-04-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:40

Lordy79

Vastberaden

Als je vindt dat je meer verdient dan je verdient dan zou ik dat inderdaad aankaarten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

Even om jouw situatie duidelijker te krijgen:
Val je onder een CAO?

Zo niet, geldt er voor het hele personeel een salaris gebouw?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:01
PainkillA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:34:
[...]

Hoewel je het wellicht echt goed probeerd vind ik je nederlands wat matig
Sorry kon het niet laten... :P je hebt inhoudelijk wel gelijk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
@Glewellyn Bij ons krijgt iedereen hetzelfde salaris, wat ik begrepen heb van mijn leidinggevende. Ik ben nu rechtstreeks in dienst. Ik weet niet of we onder een CAO vallen. Avonden na 22:00 door de weeks krijgen wij 150% en op de zondagen is dit 200% de gehele dag aan toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

Van der Berg schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:05:
@Glewellyn Bij ons krijgt iedereen hetzelfde salaris, wat ik begrepen heb van mijn leidinggevende. Ik ben nu rechtstreeks in dienst. Ik weet niet of we onder een CAO vallen. Avonden na 22:00 door de weeks krijgen wij 150% en op de zondagen is dit 200% de gehele dag aan toeslagen.
Klinkt als een bijzondere situatie, iedereen hetzelfde salaris.
Maakt het niet uit hoe goed je presteert? Maakt het niet uit hoeveel ervaring je hebt?

Ik kan me voorstellen dat jij en je collega's in dezelfde salarisschaal zitten. Maar dan nog heb je periodieken of functiejaren om het verschil in ervaring te laten meetellen. Ook kan je vaak een extra stapje omhoog als je goed presteert.

Wat staat daarover in je arbeidscontract?

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Van der Berg schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:30:
Kom ik daarmee niet in de problemen?
Je moet natuurlijk wel goed uitkijken wat je doet. Als je als bijvoorbeeld orderpicker werkt en het is voor je werkgever makkelijk om jou in te wisselen voor een ander, dan is het heel anders dan als je programmeur bent.

Omdat je niet echt in detail treedt over wat voor soort werk je doet (en dat hoef je natuurlijk ook niet te delen, sterker nog dat zou ik niet doen, en zeker niet zodat meteen duidelijk is waar je werkt) betrekken heel veel mensen jouw vragen op hun eigen situatie.

Hier tref je veel mensen aan die super gewild zijn op de arbeidsmarkt als ICT'er, in veel van dat soort beroepen is geen CAO en kun je vrij onderhandelen. Dat hoeft dus niet voor iedereen het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik ben hier werkzaam als inventaris-SAP medewerker waarbij ik ook werk in een grote magazijn inderdaad met veel spullen waar we als inventaris alles moeten bij houden en controleren. De orderpickers verzamelen door magazijn de goederen die besteld is. Naast de inventarisatie en invoerwerkzaamheden in SAP systeem, help ik bij drukte ook op andere afdelingen en werk ik vaak extra mee, daar ben ik niet moeilijk in en heb er geen problemen mee.

Dus als ICT'ers zijn vrij. Bij al mijn vorige banen als Administratief Medewerker mocht ik onderhandelen. Het ligt dus ook aan de sector waar je komt te werken?

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 17-04-2021 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 22:22

FreakNL

Well do ya punk?

Daar valt geen zinnig woord over te zeggen zonder de bedrijfscultuur te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-09 06:56
Als er een CAO is voor de bedrijfstak waarin je werkt dan zal de werkgever zich daaraan moeten houden maar dan nog staat het je vrij om een hoger loon te vragen, bijvoorbeeld voor uitzonderlijk functioneren. Dan kan je tredes omhoog gaan. Als er geen CAO van toepassing is dan kan je in principe elk moment vragen om meer loon. Maar je functioneringsgesprek is inderdaad daarvoor het gepaste moment.

Bij mij hebben de medewerkers (standaard al marktconform salaris) over afgelopen jaar een bonus van twee maanden gekregen (20% van de nettowinst met een max van twee maandsalarissen) maar enkele weken later vonden enkele van de mensen het toch nodig om te laten vallen dat ze aan het solliciteren waren en dat ze meer loon wilden. Toen kromden mijn tenen wel...

Dus : kijk even of het objectief terecht is dat je een hoger salaris zou moeten hebben alvorens je dat gaat vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 20:17

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Realiseer je wel dat er betere en slechtere tijden zijn om te onderhandelen. Net als met elke aankoop/inhuur hangt het er vanaf hoe uniek dan wel vervangbaar het "in te huren object" (in dit geval jijzelf) is en hoeveel dit waard is voor de huurder (je baas). Als jij makkelijk vervangbaar bent door een ander heb je een zwakke onderhandelingspositie en kan het misschien slimmer zijn om niet te proberen te onderhandelen. Geen enkele baas zit te wachten op een werknemer die elke keer weer zeurt om meer geld.

Over het algemeen maak je de grote stappen in salaris als je van functie verandert/extra verantwoordelijkheden op de neemt. Dat kan vooraf, als je naar een nieuwe werkgever gaat of intern een nieuwe positie neemt, maar ook achteraf, als je in het afgelopen jaar een stap hebt gemaakt in verantwoordelijkheden.

Net als bij elke onderhandeling is het handig om vooraf te bedenken wat je gaat doen als je niet krijgt waar je om vraagt. Heb je een minimum verhoging die je echt wil krijgen? Wat doe je als je die niet krijgt? Ga je op zoek naar een nieuwe baan?

Dreigen met vertrek in zulke onderhandelingen kan werken, maar het kan ook averechts werken. Ik heb wel eens gehad dat een collega bij mijn baas aankwam met het bericht dat hij bij een ander bedrijf meer kon verdienen. Hij kreeg te horen dat hij dan mocht vertrekken naar dat bedrijf en dat zijn contract niet verlengt zou worden. (blijkbaar was hij toch niet zo onvervangbaar als hij dacht)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Het ligt echt aan veel factoren.

De beste manier is Job Hoppen. Dan kan je makkelijker onderhandelen en kun je stappen maken. Zeker als je weet dat zij je wille.
Verder heb je gewoon ieder jaar een beoordeling. Meestal heb je dan scores in de trend van: Slecht, verbeteren, Goed, Zeer goed en Uitstekend.

iedere score heeft een min en max percentage wat je er dan bij krijgt.
En soms hangt dat ook af van je relatieve salaris positie. Zit je al hoog in een schaal dan krijg je bv minder met een Goed. Dan iemand die lager in die schaal zit.

Dit is gewoon een jaarlijks ritueel. Waarbij je ook afspraken maakt over wat je gaat bereiken dit jaar.
Deze zaken wegen dan weer mee om in aanmerking voor promotie te komen.
Wat weer extra's mee brengt. Dat kan meer salaris zijn. Maar ook andere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Verder kan je vragen om een herijking bv.
Als je vindt dat je het goed doet en dat je daarmee wat extra verdiend binnen je huidige functie.
Dan kan je dat gesprek best aangaan.

Ik ben gewend dat je je wel moet verdedigen. Aantonen waarom etc.
En niet van "ik wil meer".

Hoe ver je kunt gaan hangt af van je relatie met je manager bv.
En uit het niets gaan dreigen werkt vaak ook niet. Jij wilt ook niet out of the blue horen dat ze niet zo tevreden zijn. Deze zaken bespreek je in de Bila (vaak meerdere keren per jaar) en bij de functionering gesprekken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1