Tikkend geluid boiler en "geen druk"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 23:07
Ik woon sinds enkele maanden in een appartement dat ik huur. De huurbaas zei me dat er "nog maar net" een technieker "een probleem" met de boiler had opgelost. Ik merkte al snel dat na enkele weken de druk volgens de teller stilletjes aan daalde. Ik heb hierop de radiatoren in het appartement ontlucht en de ketel bijgevuld.

Het probleem leek even verholpen, maar nu - enkele maanden later, heb ik hetzelfde probleem: de druk (volgens de teller) is intussen gezakt naar 0, en er is nu ook continu een licht tikkend/misschien borrelend geluid hoorbaar. Wat dan weer wel vreemd is, is dat ik wel nog gewoon warm water heb en dat zowel de douche als het warm water in de keuken gewoon werkt als vroeger. Er is dus praktisch gezien geen probleem, maar het verontrust me dat de teller aangeeft dat er geen druk is, en dat de ketel een tikkend geluid maakt - wat het eerst niet deed.

Mijn vermoeden is eigenlijk dat de teller stuk is, want ik begrijp anders niet hoe het kan dat er toch warm water uitkomt. De foto hieronder is wanneer er geen water verbruikt wordt, en wanneer ik de warm waterkraan open zet zie ik na vijf minuten ook geen verandering in druk, maar de temperatuur is dan wel gerezen. Er komt ook voor die vijf minuten continu warm water uit. De ketel werkt dus wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_1o1vkLAu2Yb3cdN7EOmlm0hf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYUFCJm5m13L5nUsfBsuJCKu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal ook een technieker opbellen, maar wilde hier al eens vragen wat dit kan veroorzaken. Hoe kan het dat een teller aangeeft dat er geen druk op de ketel staat, maar dat ik wel nog gewoon warm water heb? En wat kan het tikkend geluid veroorzaken (dat er vroeger niet was)? Moet ik de ketel weer bijvullen om de druk omhoog te voeren?

Het gaat om een Remeha Tzerra.

Alvast bedankt

[ Voor 23% gewijzigd door BramVroy op 15-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Waar lees jij deze druk af?
Want met 0 bar kan die combiketel echt geen warm water meer geven. Hij zal dan direct in storing vallen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Druk valt "langzaam" weg: gokje Expansievat stuk?
https://www.kemkens.nl/kennisbank/cv-ketels/waterdruk/

[ Voor 37% gewijzigd door gysman11 op 15-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Jim423 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:27:
Waar lees jij deze druk af?
Want met 0 bar kan die combiketel echt geen warm water meer geven. Hij zal dan direct in storing vallen.
Ik heb een foto toegevoegd met erboven wat uitleg erbij, misschien geeft dat wat inzichten?
Zoals de andere poster zegt, lijkt het me vreemd dat de ketel warm water kan aanbieden (een lange, warme douche zonder problemen) zonder druk erop - al ken ik niet de technische details hoe een boiler juist werkt. Ik zou dus eerder denken dat de teller stuk is? Of kan een boiler wel warm water geven zonder druk? Misschien kan hij snel genoeg nieuw water verwarmen om aan mijn noden te voldoen, maar vanaf dat je meer water nodig hebt (bv. warme kraan en douche) dat het niet meer goed werkt?

[ Voor 9% gewijzigd door BramVroy op 15-04-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Water wordt door de ketel verwarmd, en door de druk van de koudwater-leiding krijg je bij je douche nog wel warm water , hoewel de ketel voor de veiligheid gewoon in storing zou moeten gaan. Te weinig druk is een probleem voor de ketel en zal uiteindelijk leiden tot schade. Opnieuw bijvullen dus en wederom ontluchten, en (dagelijks (en initieel zelfs vaker)) kijken of druk stabiel blijft. Mogelijk heb je een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
ach keteles zijn tot rare dingen in staat als je ze op de proef stelt.
maar waarschijnlijk zit er geen druksensor in je cv ketel zit of dat deze stuk is.
het enige wat in je ketel zit kwa werkendt onderdeel is nu een themische beveiliging.
een wattes ? een thermische beveiling. deze werkt op basis van temperatuur. (en dus niet op druk. )
maar voor ik hier allemaal niet kloppende dingen ha vertellen doe eens het merk en het type ?

(een teller stuk dan gebeurt er helemaal niks. dus dat klopt niet. je teller werkt gewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
gysman11 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:43:
Water wordt door de ketel verwarmd, en door de druk van de koudwater-leiding krijg je bij je douche nog wel warm water , hoewel de ketel voor de veiligheid gewoon in storing zou moeten gaan. Te weinig druk is een probleem voor de ketel en zal uiteindelijk leiden tot schade. Opnieuw bijvullen dus en wederom ontluchten, en (dagelijks (en initieel zelfs vaker)) kijken of druk stabiel blijft. Mogelijk heb je een lek.
Bedankt, zal ik doen. Morgen bel ik alleszins een technicus. Als er een lek in de boiler zit, zou ik dat dan niet merken aan de ketel? Of vloeit het water bij het lek binnenin de ketel automatisch weg via een soort veiligheids- of afvoersysteem?
miciel schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:43:
ach keteles zijn tot rare dingen in staat als je ze op de proef stelt.
maar waarschijnlijk zit er geen druksensor in je cv ketel zit of dat deze stuk is.
het enige wat in je ketel zit kwa werkendt onderdeel is nu een themische beveiliging.
een wattes ? een thermische beveiling. deze werkt op basis van temperatuur. (en dus niet op druk. )
maar voor ik hier allemaal niet kloppende dingen ha vertellen doe eens het merk en het type ?

(een teller stuk dan gebeurt er helemaal niks. dus dat klopt niet. je teller werkt gewoon)
Dat zou inderdaad kunnen, dat er bij mij geen drukveiligheid op zit. Het modelnummer vind ik niet onmiddellijk terug maar het is een Remeha Tzerra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Lees hier eens.

https://www.remeha.be/wp-...0SM%20Tzerra%20M%20NL.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door gysman11 op 15-04-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
BramVroy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:36:
[...] al ken ik niet de technische details hoe een boiler juist werkt.
Sommige ketels gebruiken niet het cv-systeem om warm water te maken. Deze wel volgens mij.
Dus een klep opent, er wordt warm cv water door een platenwisselaar gestuurd. Deze platenwisselaar stroomt niet alleen warm cv water in maar ook koud tapwater, hierdoor vind een warmteuitwisseling plaats zonder dat het met elkaar in contact komt. Het zou kunnen dat de druksensor defect is maar ook dan zou de ketel in storing moeten vallen (immers denkt deze dat er te weinig water in het systeem zit). Ik zou hem inderdaad eens bijvullen en kijken wat er gebeurd. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er 0,9 bar druk op het systeem staat en de teller dit afrond naar 0.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bel je huurbaas en meld hem dat er morgen een monteur moet zijn om het te fixen of te controleren?

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2021 21:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1