wissel/wissel schakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-08-2024
Goededag,

Ik heb mijn wissel/wissel schakelingen beneden aan de trap en op de eerste verdieping nieuwe op gezet.

Echter nu kan ik vanaf beneden de lamp aan en uit doen dan reageert boven niet.

Ik kan boven de lamp aan en uit doen maar dan reageert beneden niet.

Dus ik doe de overloop lamp beneden aan dan kan ik deze boven niet uit zetten en vica versa

De zolder lamp werkt wel in beide richtingen dus die lijkt goed aan gesloten dat zijn ook 2 zwarte draden en bruine draad.

Voor de andere heb ik 3 zwarte en een bruine op de overloop.

Iemand een idee

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:58
A: wat is een wissel/wissel schakeling ?

en maak eens een plaatje hoe je het eea hebt aangesloten.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:11

BrZ

Ja, je hebt de draden verkeerd aangesloten...

Zonder tekeningen en/of foto's kan niemand hier iets nuttigs over zeggen.

Het zijn overigens gewoon "wisselschakelingen", en waarschijnlijk heb je het op wissel/wissel-schakelaars aangesloten, wat dubbele schakelaars zijn die geschikt zijn voor 2 wisselschakelingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Klein_Kipje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:32:
A: wat is een wissel/wissel schakeling ?

en maak eens een plaatje hoe je het eea hebt aangesloten.
Als je een lamp met 2 schakelaars wilt bedienen. Dus beide schakelaars moeten capabel zijn om het licht aan en uit te zetten. En niet dat de een hem aan zet en de ander weer uit.

Een normaal wisselschakelaar onderbreekt 1 circuit. Dus of aan of uit.
Een wissel/wissel schakelaar kan je de schakelaar schakelen in beide standen. Dus druk je op de bovenste helft van de schakelaar, dan krijg schakeldraad 1 stroom, druk je op de onderste helft, krijgt schakeldraad 2 stroom.

[ Voor 27% gewijzigd door com2,1ghz op 15-04-2021 15:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:06
Een hotelschakeling is wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:24
de aansluitingen op de schakelaars zijn gemerkt:

- soms eentje met een 'p'
edit; of 'L' in jouw geval
- soms eentje met pijltje 'in', en twee keer pijltje 'uit'

de bruine draad op de eerste moet aan de p/in
dan twee keer zwart naar de tweede schakelaar waar beide op de 'uit'/ongemerkt komen, de derde (zwarte) draad op de 'p'/in naar de lamp.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 15-04-2021 15:11 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Een wissel/wissel schakelaar word zou genoemd door de fabrikanten als er 2 wissel schakelaars naast elkaar zitten.

En de schakelaars zijn daar voor bestemd en uiteraard zouden deze aan beide kanten de lampen aan en uit moeten kunnen doen dat is juist het probleem.

normaal zou het makkelijk zijn 2 zwarte draden en 1 bruine en het werkt maar ik heb dus 1 zwarte draad meer.

Het heeft gewoon gewerkt met de oude schakelaars helaas zit er dus nu iets verkeerd.

Hotelschakeling idd maar hoe ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFqWHR-3d_QEfUZn8l9w1bqw5hE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ui2ifLm3YhlJ5dOCL2o7UeGH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJPg_ITxZBhzwiQwXdw0ylqp4O8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LxIyq4CtGPJIs1P2DYPKMVsa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
https://www.elektrototaal...Kz4HOmgLXktcaAgY8EALw_wcB

bij jou dus:

aan de ene kant de l1 en l2 doorlussen, dan voor ( links en rechts)twee zwart van pijltjes 'uit' naar pijltjes 'uit'

vanaf de tweede l1 naar lamp, l2 naar lamp.

[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 15-04-2021 15:17 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:10

Reptile209

- gers -

Hotelschakeling met twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://natuurwetenschappen.nl/artikelfiles/auteurs/hotel_schak_2.gif

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:06
Dit is een schakelaar met twee wisselschakelaars in één behuizing. L1 is het p-contact horende bij de contacten waar een pijl omhoog met een 1 bij staat en een pijl omlaag met een 1 erbij. L2 hoort dan bij die andere twee. Het zijn dus twee schakelaars met twee knoppen in één behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 17:27
Het filmpje uit de link van @Tens helpt misschien ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
@reptile dat is een voorbeeld neem ik aan want dat is niet mijn situatie ik heb op de overloop een lamp die van beneden bediend word en op de overloop de zolder gaat vanaf de overloop en zolder dat werkt ook.

ik ben even aan het experimenteren geweest maar blijft vreemd ik heb andere draden geen 4 zwart maar 5 zwart. zie afbeeldingen onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDjk3aW7J8Z9_sai2cIj-wcCnDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoD4qkzV3l4Ek5zJQQh3Dfo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ4weGUWJDVrmzb9MERjLeLfyFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMzZ1kNgcFFKk2xzKkmnALkS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYWQ_mcjnrhS1yhEjLXtiYNL7Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30R9X3zCQy4ZgU4zqmXWzWVl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door plunkett op 15-04-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Tens schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:14:
https://www.elektrototaal...Kz4HOmgLXktcaAgY8EALw_wcB

bij jou dus:

aan de ene kant de l1 en l2 doorlussen, dan voor ( links en rechts)twee zwart van pijltjes 'uit' naar pijltjes 'uit'

vanaf de tweede l1 naar lamp, l2 naar lamp.
Dat zou een ideale situatie zijn idd maar waar laat ik de 5de zwarte draad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Invisible_man schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:24:
Dit is een schakelaar met twee wisselschakelaars in één behuizing. L1 is het p-contact horende bij de contacten waar een pijl omhoog met een 1 bij staat en een pijl omlaag met een 1 erbij. L2 hoort dan bij die andere twee. Het zijn dus twee schakelaars met twee knoppen in één behuizing.
Precies een wissel/wissel schakelaar genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
plunkett schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:42:
[...]

Dat zou een ideale situatie zijn idd maar waar laat ik de 5de zwarte draad ?
je hebt toch twee schakelaars?
of twee wissel en één wisselwissel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 27-09 16:42
plunkett schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:35:
@reptile dat is een voorbeeld neem ik aan want dat is niet mijn situatie ik heb op de overloop een lamp die van beneden bediend word en op de overloop de zolder gaat vanaf de overloop en zolder dat werkt ook.

ik ben even aan het experimenteren geweest maar blijft vreemd ik heb andere draden geen 4 zwart maar 5 zwart. zie afbeeldingen onder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus een dubbele wisselschakelaar.
1 komt 1x bruin en 2x zwart op.
De andere 3x zwart, maar het maakt dan wel uit welke zwarte op het P-contact komt(namelijk die welke naar de lamp gaat)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
@tens en @Jorn

Idd een dubbele wisselschakelaar beneden en op eerste verdieping.

De rechterkant is van de zolder dat werkt die gaat aan op overloop en uit op zolder en vica versa dus daar afblijven.

Hoe ontdek ik wat het zogezegde P contact is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:58
als ik het dus goed begrijp

twee wisselschakelingen: eentje voor de lamp op de overloop en een voor de lamp op de zolder

Beneden zit een wisselschakelaar, op de overloop zit 1 dubbele wisselschakelaar en op de zolder zit er eentje ?

in de doos van de dubbele wissel op de overloop zitten 6 draden, 1 maal bruin, 5 keer zwart

dan moet je dus idd weten welke zwarte wat zijn. er zijn er 3 voor de schakeling beneden, en die andere 2+bruin zijn voor de zolderschakeling. Welke bij wat horen kan ik van hier ook niet zeggen.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
klopt die 3 zijn voor beneden zo lijkt het want de zolder werkt zoals het hoort.

1 maal bruin heb ik een brug gezet voor l2 weet niet of dat nog van invloed is zie foto ?

[ Voor 36% gewijzigd door plunkett op 15-04-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

plunkett schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:35:
5x zwart op de overloop is normaal, ik heb precies dezelfde opbouw hier :)

De schakelaar beneden heeft waarschijnlijk bruin op L1 en L2 zitten (kan met brug), en dan 3x zwart aangesloten: de lamp beneden op pijl-1, en 2x zwart naar de overloop op 2x pijl-2.

Op de overloop gaan de 2 zwarte vanaf beneden op de 2x pijl-1, en de lamp op de overloop met zwart op L1.
Bruin op L2, en dan 2x zwart naar zolder op de 2x pijl-2.

Op zolder 2x zwart vanaf de overloop op 2x pijl-1, en dan de lamp met zwart op L1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Tens schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:02:
- soms eentje met pijltje 'in', en twee keer pijltje 'uit'
Die pijlen staan niet voor in/uit, maar voor boven/beneden, de stand van de schakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
toch bedankt mensen van alles geprobeerd maar het werkt niet meer zo als het was.

Het lijkt wel of het me deze schakelaars niet mogelijk is om de oude situatie terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
plunkett schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:31:
klopt die 3 zijn voor beneden zo lijkt het want de zolder werkt zoals het hoort.

1 maal bruin heb ik een brug gezet voor l2 weet niet of dat nog van invloed is zie foto ?
Die draad die je over hebt is de aanvoer voor de lamp. en die hoort in de centraaldoos te blijven
BrZ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:35:
[...]

Die pijlen staan niet voor in/uit, maar voor boven/beneden, de stand van de schakelaar ;)
de beide pijltjes 'uit' zijn de wisselcontacten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Tens schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:41:
[...]

Die draad die je over hebt is de aanvoer voor de lamp. en die hoort in de centraaldoos te blijven
[...]
Die 3 zwarte draden zaten op de oude schakelaar ook aan gesloten 3 onder 2 boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
plunkett schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:55:
[...]

Die 3 zwarte draden zaten op de oude schakelaar ook aan gesloten 3 onder 2 boven
ok, vijf keer zwart en één bruin in dezelfde leiding?

Heb je die oude schakelaar nog?

Dan heb je dus of op zolder of beneden een schakelaar met één bruin?

Als je zeker bent welke drie zwarten bij elkaar horen van die uitzoeken welke de aanvoer van de lamp moet zijn. andere schakelaar op stand 1 meten op welke zwarte spanning staat, dan op stand 2. Dan weet je welke de wisseldraden zijn. de andere moet dan de aanvoer van de lamp zijn. andere mogelijkheid, als je toch de centraaldoos open hebt, een beetje trekken aan de lampdraad en voelen welke draad in de inbouwdoos beweegt.

[ Voor 46% gewijzigd door Tens op 15-04-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
klopt 5 zwart en 1 bruin.

oude schakelaar heb ik nog daar zat bruin boven in het midden.

ik heb de zolder lamp goed zitten die schakelaar werkt dus dat zijn al 2 zwarte draden.

moet ik dan 1 zwarte draad bij de bruine steken en dus geen brug op de overloop gebruiken ?

Beneden zit er ook een wissel/wissel voor overloop en hal met 1 bruine draad idd en brug

is de lampdraad normaal een lossere draad dan de rest ?

[ Voor 3% gewijzigd door plunkett op 15-04-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:03
Zoek eerst eens uit welke draden waarheen lopen en markeer ze als je meerdere zwarte draden hebt.
Als je dat hebt is het zo uitgelegd hoe het in elkaar moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
plunkett schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:29:
klopt 5 zwart en 1 bruin.

oude schakelaar heb ik nog daar zat bruin boven in het midden.

ik heb de zolder lamp goed zitten die schakelaar werkt dus dat zijn al 2 zwarte draden.

moet ik dan 1 zwarte draad bij de bruine steken en dus geen brug op de overloop gebruiken ?

Beneden zit er ook een wissel/wissel voor overloop en hal met 1 bruine draad idd en brug

is de lampdraad normaal een lossere draad dan de rest ?
Soms zijn de wisseldraden ook iets getwist, de lossere draad voor de lamp zou goed kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
significant schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:35:
Zoek eerst eens uit welke draden waarheen lopen en markeer ze als je meerdere zwarte draden hebt.
Als je dat hebt is het zo uitgelegd hoe het in elkaar moet.
Hoe is dat simpel te doen want ze verdwijnen in de muur ?

2 draden weet ik die zijn van de zolder.

hier nog de oude schakelaar waar boven in het midden de bruine zat en de rest was zwart.

moet er dan op de nieuwe schakelaar ook maar 1 bruin en niks bruggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80Yn3Gf-6lnCGRmj9DSUjSjyjCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zeGLn3q9WopJu5BfTtSgVgJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door plunkett op 15-04-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 27-09 16:42
Klopt, op de nieuwe schakelaar ook geen brug.
De voeding van de lamp op de overloop komt immers van beneden(daar zit al een bruine voor)
De voeding voor de lamp van zolder komt er op de overloop op.
Wat je ook nog kunt doen om uit te vinden welke draad naar de lamp op de overloop gaat(en dus op het P-contact moet) is 1 voor 1 spanning zetten op de zwarte draden, de draad waarbij de lamp aan gaat moet je hebben.
En voor de volgende keer, even een tapje om de draad welke op het P-contact zat doen, scheelt weer puzzelen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Iedereen bedankt voor het meedenken een nachtje slapen heeft goed gedaan nu werkt het weer :)

Wel is er een draad afgebroken in de schakelaar dus daar zit wat koper in het klik mechanisme is dat erg of kan ik er dat op een of andere manier uit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRLorijn
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-12-2024
BrZ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:32:
[...]

5x zwart op de overloop is normaal, ik heb precies dezelfde opbouw hier :)

De schakelaar beneden heeft waarschijnlijk bruin op L1 en L2 zitten (kan met brug), en dan 3x zwart aangesloten: de lamp beneden op pijl-1, en 2x zwart naar de overloop op 2x pijl-2.

Op de overloop gaan de 2 zwarte vanaf beneden op de 2x pijl-1, en de lamp op de overloop met zwart op L1.
Bruin op L2, en dan 2x zwart naar zolder op de 2x pijl-2.

Op zolder 2x zwart vanaf de overloop op 2x pijl-1, en dan de lamp met zwart op L1
Mijn dank ik groot zo in 2024. Deze uitleg heeft geholpen met de wissel/wissel schakelaar van Busch Jaeger.
Pagina: 1