Vraag

• Tiemow
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-03-2024
Mijn vraag
Sinds een paar maandjes heeft mijn pc problemen met opstarten. Ik krijg dan geen beeld en de powerbutton werkt ook niet meer, moet hem dus uitzetten met de PSU schakelaar.

De CPU-fan en rear fan (oudere met zo'n dikke 4 pins (molex?)) gaan wel aan, maar de nieuwere front fan niet. Deze zit gewoon met zo'n kleine 3-pins in m'n MB.

Muis en toetsenbord geven licht zodra ik de PSU weer aan zet, maar numlock werkt niet.

Helaas is het enige dat mij opviel dat de front fan dus alleen aan gaat wanneer de PC ook daadwerkelijk opstart en beeld geeft. Het probleem leek uit het niets te komen, geen nieuwe onderdelen geinstalleerd of uberhaupt de kast geopend.

De enige dag ben ik uren bezig met dingen reseaten voor hij weer aan springt en soms werkt het direct zonder problemen. Kan er geen touw aan vastknopen en word er knettergek van.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PSU: coolermaster rs-500-acab-b1 (500w)
MB: Asrock B450M Pro4
CPU: Ryzen 5 3600 (stock cooler)
GPU: MSI GTX 1050ti 4gb
RAM: 2x Corsair vengeance 8gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- RAM reseated (beide ook single)
- GPU reseated
- Alle kabels losgemaakt en gekeken of er iets doorgebrand is.
- Front fan op verschillende headers geprobeerd.
- Opgestart zonder USB's aangesloten

[ Voor 0% gewijzigd door Tiemow op 15-04-2021 13:35 . Reden: MB details ]

Beste antwoord (via Tiemow op 15-04-2021 13:51)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:18
De symptomen zijn voeding gerelateerd zodat de kans groot is dat de voeding de oorzaak is. Het lijkt mij ook een modelletje die meegenomen is uit een vorig systeem want was al ruim EOL toen de Ryzen 5 3600 verscheen. Daarbij is de kwaliteit erg laag en de spanningsregeling slecht door het achterhaalde interne design. Des te meer redenen om de voeding te vervangen.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Nieuwe PSU lijkt me de volgende stap.

Is niet zo’n best budget ding.

Je bent beter af met een

pricewatch: Corsair TX550M

I reject your reality and substitute my own

• Tiemow
nelizmastr schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:08:
Nieuwe PSU lijkt me de volgende stap.

Is niet zo’n best budget ding.

Je bent beter af met een

pricewatch: Corsair TX550M
Bedankt voor de snelle reactie!

Dus de vermelde problemen duiden op een probleem met de PSU?

Heb het op 't moment niet heel breed dus ben een beetje bang veel geld uit te geven aan iets wat niet de oorzaak blijkt te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
De symptomen zijn voeding gerelateerd zodat de kans groot is dat de voeding de oorzaak is. Het lijkt mij ook een modelletje die meegenomen is uit een vorig systeem want was al ruim EOL toen de Ryzen 5 3600 verscheen. Daarbij is de kwaliteit erg laag en de spanningsregeling slecht door het achterhaalde interne design. Des te meer redenen om de voeding te vervangen.

• Tiemow
Uszka schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:40:
Duidelijk!

De PSU is inderdaad het oudste onderdeel in mijn systeem. Dacht dat ik er wel meer problemen mee zou hebben als m'n systeem onder zware last staat, vandaar dat ik in eerste instantie er vanuit ging dat dit niet de oorzaak was.

In elk geval bedankt voor je hulp, hoop binnenkort de PSU die je aanraadde te kunnen aanschaffen.

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-10 04:34
Bios teruggezet naar stock settings?

Cmos geleegd? Dus batterij eruit, wachten en er weer in?

• Tiemow
pannalicour schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:12:
Bios teruggezet naar stock settings?

Cmos geleegd? Dus batterij eruit, wachten en er weer in?
Heb net de cmos gecleared. Front fan gaat nu wel elke keer aan maar geen beeld. Voorheen betekende dit dat hij normaal ging opstarten, ben ik nu nog verder van huis?

[ Voor 12% gewijzigd door Tiemow op 18-04-2021 10:14 ]

• Uszka
Vervang de voeding!

• Tiemow
Yes dit staat op de planning, kan ik me op dit moment helaas even niet veroorloven. Tot die tijd wilde ik in elk geval de andere suggesties nog een kans geven.

Na een paar uit- en aan pogingen is de front fan nu weer gestopt met elke keer aanspringen. De cpu en rear fan lijken opeens ook minder hard te draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Tiemow op 18-04-2021 10:33 ]

• Tiemow
Voeding is vervangen, heb naar aanraden de TX550M gekocht en hij draait weer als een zonnetje.

Hartelijk bedankt voor de hulp!
Pagina: 1