Mijn vraag
Sinds een paar maandjes heeft mijn pc problemen met opstarten. Ik krijg dan geen beeld en de powerbutton werkt ook niet meer, moet hem dus uitzetten met de PSU schakelaar.
De CPU-fan en rear fan (oudere met zo'n dikke 4 pins (molex?)) gaan wel aan, maar de nieuwere front fan niet. Deze zit gewoon met zo'n kleine 3-pins in m'n MB.
Muis en toetsenbord geven licht zodra ik de PSU weer aan zet, maar numlock werkt niet.
Helaas is het enige dat mij opviel dat de front fan dus alleen aan gaat wanneer de PC ook daadwerkelijk opstart en beeld geeft. Het probleem leek uit het niets te komen, geen nieuwe onderdelen geinstalleerd of uberhaupt de kast geopend.
De enige dag ben ik uren bezig met dingen reseaten voor hij weer aan springt en soms werkt het direct zonder problemen. Kan er geen touw aan vastknopen en word er knettergek van.
Relevante software en hardware die ik gebruik
PSU: coolermaster rs-500-acab-b1 (500w)
MB: Asrock B450M Pro4
CPU: Ryzen 5 3600 (stock cooler)
GPU: MSI GTX 1050ti 4gb
RAM: 2x Corsair vengeance 8gb
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- RAM reseated (beide ook single)
- GPU reseated
- Alle kabels losgemaakt en gekeken of er iets doorgebrand is.
- Front fan op verschillende headers geprobeerd.
- Opgestart zonder USB's aangesloten
Sinds een paar maandjes heeft mijn pc problemen met opstarten. Ik krijg dan geen beeld en de powerbutton werkt ook niet meer, moet hem dus uitzetten met de PSU schakelaar.
De CPU-fan en rear fan (oudere met zo'n dikke 4 pins (molex?)) gaan wel aan, maar de nieuwere front fan niet. Deze zit gewoon met zo'n kleine 3-pins in m'n MB.
Muis en toetsenbord geven licht zodra ik de PSU weer aan zet, maar numlock werkt niet.
Helaas is het enige dat mij opviel dat de front fan dus alleen aan gaat wanneer de PC ook daadwerkelijk opstart en beeld geeft. Het probleem leek uit het niets te komen, geen nieuwe onderdelen geinstalleerd of uberhaupt de kast geopend.
De enige dag ben ik uren bezig met dingen reseaten voor hij weer aan springt en soms werkt het direct zonder problemen. Kan er geen touw aan vastknopen en word er knettergek van.
Relevante software en hardware die ik gebruik
PSU: coolermaster rs-500-acab-b1 (500w)
MB: Asrock B450M Pro4
CPU: Ryzen 5 3600 (stock cooler)
GPU: MSI GTX 1050ti 4gb
RAM: 2x Corsair vengeance 8gb
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- RAM reseated (beide ook single)
- GPU reseated
- Alle kabels losgemaakt en gekeken of er iets doorgebrand is.
- Front fan op verschillende headers geprobeerd.
- Opgestart zonder USB's aangesloten
[ Voor 0% gewijzigd door Tiemow op 15-04-2021 13:35 . Reden: MB details ]