Inbouwen reeds in gebruik zijnde SSD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregy80
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 22:27
Ik zou graag een extern aangesloten sata ssd waarop macos Big Sur reeds draait inbouwen in een iMac 2017 (nu 2tb fusion drive).
Gaat dit gewoon werken wanneer de disks verwisseld worden ? ( externe ssd met interne hdd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja dat zou moeten werken.

Let er wel op dat je er nog een SSD in hebt zitten (PCI express) die het cache deel van je Fusion drive doet. Je zou kunnen overwegen die te wisselen (met een adapter) voor een NVMe SSD of rechtstreeks met een gebruikte SSD van een vergelijkbare Mac (2014-2020).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregy80
nelizmastr schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:32:
Ja dat zou moeten werken.

Let er wel op dat je er nog een SSD in hebt zitten (PCI express) die het cache deel van je Fusion drive doet. Je zou kunnen overwegen die te wisselen (met een adapter) voor een NVMe SSD of rechtstreeks met een gebruikte SSD van een vergelijkbare Mac (2014-2020).
Zou die mogen blijven? Deze is 128gb groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Gregy80 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:34:
[...]

Zou die mogen blijven? Deze is 128gb groot.
Dan heb je een beste Fusion drive gehad :)

128 is inderdaad voldoende. Zou ik dan wel het besturingssysteem opzetten. Stuk sneller weer dan een SATA SSD.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gregy80 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:15:
Ik zou graag een extern aangesloten sata ssd waarop macos Big Sur reeds draait inbouwen in een iMac 2017 (nu 2tb fusion drive).
Gaat dit gewoon werken wanneer de disks verwisseld worden ? ( externe ssd met interne hdd)
Ben wel benieuwd waarom je dit precies wilt.

Poorten zijn snel genoeg dus intern/extern maakt geen verschil qua snelheid.

Daarnaast is het 2017 model niet meer zo makkelijk open te maken als de 2015 modellen en jonger.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregy80
Greatsword schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:33:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je dit precies wilt.

Poorten zijn snel genoeg dus intern/extern maakt geen verschil qua snelheid.

Daarnaast is het 2017 model niet meer zo makkelijk open te maken als de 2015 modellen en jonger.
Er is mij verteld dat de cpu belasting hoger zou liggen via usb tov sata.
Het is idd het verwijderen van dat scherm dat mij deze vervanging al zolang doet uitstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gregy80 op 15-04-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gregy80 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:05:
[...]

Er is mij verteld dat de cpu belasting hoger zou liggen via usb tov sata.
Het is idd het verwijderen van dat scherm dat mij deze vervanging al zolang doet uitstellen.
Ik heb echt jaren lang MacOS gedraaid van een pricewatch: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver op mijn pricewatch: Apple iMac Retina 5K (2015) 3,2GHz, 1TB SSHD, R9 M390 zonder problemen.

Merkte daarvan in de praktijk totaal geen (extra) impact qua CPU belasting van en dat soort dingen monitor ik altijd keurig met https://bjango.com/mac/istatmenus/ in de menubalk. Ze hebben een trial dus ik zou zeggen installeer het zodat je het zelf kan controleren.

Wat mij betreft dus lekker extern houden en de interne SSHD eventueel formatteren voor extra opslag.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregy80
Greatsword schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:26:
[...]

Ik heb echt jaren lang MacOS gedraaid van een pricewatch: Samsung Portable SSD T3 500GB Zilver op mijn pricewatch: Apple iMac Retina 5K (2015) 3,2GHz, 1TB SSHD, R9 M390 zonder problemen.

Merkte daarvan in de praktijk totaal geen (extra) impact qua CPU belasting van en dat soort dingen monitor ik altijd keurig met https://bjango.com/mac/istatmenus/ in de menubalk. Ze hebben een trial dus ik zou zeggen installeer het zodat je het zelf kan controleren.

Wat mij betreft dus lekker extern houden en de interne SSHD eventueel formatteren voor extra opslag.
Bedankt voor de tip.
Pagina: 1