Advies zonnepanelen lay-out op jaren 70 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:09
Hallo allemaal!

Na lang zoeken op het forum lijkt het me toch handig om zelf een topic te starten, want het moment dat ik denk dat ik het begrijp en de 'beste' optie heb vind ik weer nieuwe informatie. Dit is dan wat sneller waarschijnlijk.

Voor ons onlangs aangekochte huis in de regio Dordrecht wil ik zonnepanelen gaan installeren op het dak. Installatie doe ik volledig zelf en ik sta open voor creatieve oplossingen. Onze dakkapel en die van de buren zit echter ontzettend in de weg. Er is een 'groot' dak op oost (-74 graden in SunnyDesign of zuidoost volgens de makelaar) en een mini stukje dak op west. De dakhelling is ongeveer 30 graden. De breedte is ruim 5 meter, maar kleiner (reken 4.20) door schoorstenen e.d. De lengte over het dak gemeten boven de dakkapel is 3.20 tot de nok. Eronder is het 2.20 tot de dakgoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVrSPM5aRgI8ZNXnX-Ms5urnl90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F03YbsPotGpcg5226s7BUjYI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLlqepM141ZFGVS2tZsu-386ij0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3rkkKLJXrtuvNY5r3Pm85B3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww1cs6YsOnl46k98rrfJiSL7Ovo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HIEwKDS2W84CZ2XUj8CWeEG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSGf4h7wnrt-LgwZ4hFdEnVa5gY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7TTuite6jYKEp7zA9gXfUZ2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUgxrz19zZ_GVW9UsbjsPp1nCF0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XgXG0oMRo31IGiqQqdzLp10Y.png?f=fotoalbum_tile

Er is dus spraken van schaduwvorming, zowel boven als onder de kapel. Boven door de schoorsteen van de buren, maar die is vrij beperkt volgens mij ook al is de schoorsteen belachelijk hoog. Onder door de dakkapel. Hierdoor ligt het eerste paneel onder de dakkapel al vroeg in de middag in de schaduw.

Jaarverbruik is nog een schatting, want hiervoor in een huurwoning. Maar het lijkt erop dat we niet boven de 2700 kWh gaan uitkomen. Op termijn zijn er plannen voor een elektrische auto / lucht-lucht warmtepomp mocht dat passen. Hoe meer we hiervan zelf kunnen opwekken, hoe prettiger dat zou zijn. Maar ik denk dat dakruimte limiterend is hier.

Het huis heeft een 1 fase aansluiting op 35A. Dit gaat naar alle waarschijnlijkheid niet veranderen. Boven op zolder zit een losse wasmachinegroep, dus een PV verdeler op deze groep leek mij de handigste optie.

Ik wil vooral zoveel mogelijk WP op een veilige manier plaatsen. Zo vind ik op de dakkapel bijvoorbeeld al wat spannend in dit oudere huis. Op de carport voor of schuurtje achter zou wel een optie zijn. Schuurtje heeft al een losse groep. Mocht ik wel baat hebben bij micros dan ga ik daarvoor, maar als het kan met strings (al dan niet icm Tigos) is dat prettiger ivm terugverdientijd. Het zou mooi zijn namelijk als het binnen 5 jaar weer terugverdiend is.

Data bijhouden interesseert mij voor deze woning iets minder. Als ik weet hoeveel er binnenkomt op tijdstip X ben ik eigenlijk al tevreden. Meer data is mooi, maar niet noodzakelijk.

Op dit moment heb ik 3 ideeën waar ik wat mee aan het spelen was:

- String omvormer met 2 MPPTs. Waarschijnlijk een Growatt of Goodwe ivm prijs. Dan 1 string op de 4 panelen boven en eentje voor de 4 panelen onder. Aangezien ik kijk naar 450WP panelen zou dat voldoende moeten zijn voor opstarten, maar hier twijfel ik aan.
- Goodwe of SMA met Tigos. Hoeveelheid was ik niet helemaal zeker van
- Micros. Ik zat zelf te kijken op solar-bouwmarkt en die mensen komen van Enphase, maar ik zag ook veel APSystems voorbij komen hier op het forum. Waar kan ik die het beste vinden? En welke heeft jullie voorkeur?

In alle drie de gevallen zat ik te kijken naar de Longi Solar, 450 WP (LR4-72HPH-450). Dan kan ik er als het goed is precies 4 boven en 4 onder kwijt voor 3600WP op dat oostdak, hoewel die onder al wat aan de krappe kant is. Icm een 3000W omvormer zou dit prima moeten gaan volgens mij. Alternatief misschien de LR4-60HPH-375M, die zijn dik 30 cm korter. Die kwamen beide bij mij uit op 0.33E/WP. Eventueel zou ik er dan later, mochten die auto of warmtepomp er komen, nog 4 bij kunnen leggen in portrait op de carport richting zuid. Daar is echter wel spraken van boomschaduw. Hoeveelheid is nog wat onzeker en weet ik over 2 maanden pas echt, maar tot op deze dag 0 (ze bloeien laat).

Ik hoop dat de informatie compleet is. Iemand tips/ideeen om eens na te rekenen? Dank voor de hulp!

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SMA (winkelman, solar-bouwmarkt is te duur) zonder tigos

8 op de zuidoost kant op mppt 1
4? op de noordwest kant op mppt 2

Er is sprake van harde schaduw, dat lost shade-fix wel op. Zorg wel dat je alle 8 in 1 string hebt zitten.
Mocht ik ongelijk hebben (ik denk het niet, want ik heb zelf ook schaduw), dan kun je alsnog een paar honeybee optimizers plaatsen.
Ik ben geen fan van Tigo. Er zijn een aantal mensen hier op tweakers waarbij het soms wel en soms niet werkt.
Dus laat dat liever links liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 12:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
De westkant is te klein voor 4x 450 WP panelen. De over het dak gemeten lengte daar is krap 180. Eventueel zouden de 375 wel moeten passen volgens mij. Ik meende eerder iets gelezen te hebben over verschillende panelen per MPPT, maar zou ik 8x450 op MPPT 1 en 4x375 op MPPT 2 kunnen doen of geeft dat problemen?

Edit - dank voor de winkeltip. Zal daar eens kijken!

[ Voor 8% gewijzigd door kevineppo op 15-04-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Volgens sunnydesign kan het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsMmvBn4aj2J18npTP5ZYY6KAJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl1aF1VJLZnXpDW0QkuB9gCk.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat je schaduw hebt, zal je wel wat dipjes zien in je dagelijkse grafiek.
Maar het kakt nooit helemaal in.

Micro omvormers maken van schaduw ook geen zon, en je bent duurder uit vaak, voor hetzelfde resultaat.
De carport kan je wel op een aps plaatsen eventueel.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Ah fantastisch. Dat laatste zat ik ook aan te denken trouwens. Dat is lekker makkelijk want de meterkast is erg goed te bereiken vanaf de carport. Ik ga even kijken op winkelman aangezien de panelen daar ook anders geprijsd zijn, kijken of er een goedkopere optie is qua paneelkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk ook eens bij J&M.
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/sma/1-fase/

Leveren ook het oude clickfit nog.

Ik had panasonic willen adviseren voor de noordwest kant. (geven een hoger voltage)
Maar die zijn niet half - cell

Dus doen ze pas iets als ze allemaal, geen horizontale schaduw meer hebben, als je ze in portrait legt daar.
Dan doorkruis je alle rijen met diodes en doet het paneel nog niks

Dan liever dus de longis die wel half cell zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
De westkant heeft eigenlijk geen halve schaduw. Op het moment dat de zon om het huis is gedraaid rond 13.00 ligt dat volledige dak in de zon. De dakdoorvoer van de buren aan die kant ligt ver genoeg weg, en onze eigen dakdoorvoer zit aan de noordkant van de zonnepanelen dus veroorzaakt verder geen schaduw. Misschien dat dus de panasonic nog wel interessant is?

Ik zal eens kijken! Ik ben niet bekend met de oude clickfit. Is die beter dan de EVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De pannen komen hoger open te staan met EVO vanwege de haak, die anders is. (dikker)
Dan moet je pannen in slijpen, terwijl dat bij de oude niet hoeft.

Ik doelde op de dakschaduw van de nok als de zon "net" de overgang heeft van oost naar west.
Dat geeft even een horizontale schaduw op alle panelen.
Dat zal van korte duur zijn, maar kan dus ook weer even een dipje geven. (omvormer gaat niet uit, want oost levert nog)
Bij half cell panelen mag de bovenste helft gewoon schaduw hebben, de onderste werkt dan al.

De panasonic zijn wel (flink) duurder, en ik vraag me af of je dat de moeite vind.
(heb ze zelf ook en wel tevreden mee)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:16
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:04:
Ik had panasonic willen adviseren voor de noordwest kant. (geven een hoger voltage)
Maar die zijn niet half - cell
De smalle 245Wp Panasonic panelen zijn 80x160 cm, dan dus 6 in landscape (1,6m x 4,8m nodig).
Maar inderdaad wel een stuk prijziger dan 4x een half-cell paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
kevineppo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:13:
Het huis heeft een 1 fase aansluiting op 35A. Dit gaat naar alle waarschijnlijkheid niet veranderen. Boven op zolder zit een losse wasmachinegroep, dus een PV verdeler op deze groep leek mij de handigste optie.
Misschien een paar foto's van de meterkast? Deze gaan meestal maar tot 40A (hoofdschakelaar en aardlek(automaten). Bij een sluiting met een beetje omvormer (>1kW) ga je in combinatie met de voeding uit het net daar overheen.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rouske schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:32:
[...]

De smalle 245Wp Panasonic panelen zijn 80x160 cm, dan dus 6 in landscape (1,6m x 4,8m nodig).
Maar inderdaad wel een stuk prijziger dan 4x een half-cell paneel...
Panasonic is gewoon te duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Scout77 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
[...]

Misschien een paar foto's van de meterkast? Deze gaan meestal maar tot 40A (hoofdschakelaar en aardlek(automaten). Bij een sluiting met een beetje omvormer (>1kW) ga je in combinatie met de voeding uit het net daar overheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjxVUWzen1RAh95E_g8hS9P5oAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWYS8IwE5SqpV2IfOOrzh3cM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESTjAHm1r-g1b-8hBUgeJnvC2Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LoM0WPr4sog64vymvtZZOcL.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoop dat het een beetje scherp is zo?

[ Voor 9% gewijzigd door kevineppo op 15-04-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scout77
Scherp genoeg, zo te zien is de kast geschikt voor 63A (rechts boven) dus de aansluitklemmen zijn goed. Alleen zijn al je aardlekken 40A en de hoofdschakelaar kan ik zo niet aflezen maar wel dat deze 1P is (waarschijnlijk ook 40A). Dat plastic plaatje mag je verwijderen.

Ik zou een ombouw naar 3p aansluiting aanraden. Dan kun je een 3p omvormer toepassen sowieso handig als je 4 a 5 kW omvormer wil plaatsen. Per fase levert dat dan maximaal 8A terug, 25+8 blijft netjes onder de 40A grens. De maandelijkse kosten blijven gelijk, eenmalig ombouwen van 1x40 naar 3x25A kost iets van €200-300. In de meterkast moet dan de hoofdschakelaar een 3p worden en heb je nog ruimte voor een 3p alamat 16A, 300mA voor de omvormer.

Mooie draaischijfmeter. Die zal de netbeheerder willen komen vervangen nadat je je hebt aangemeld bij energieleveren.nl. Heb je ook de mogelijkheid voor het uitlezen van de P1 poort.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Hoofdschakelaar is inderdaad ook 40A. Verrek, je hebt gelijk mbt de kosten. Ik was onder de indruk dat 3 fase een hogere aansluitvergoeding zou vragen maar dat blijkt dus mee te vallen. Stom wel, want toen we een half jaar geleden het huis ingingen hadden we nog een fantastisch mooie oude stoppenkast. Dat vond ik helemaal niks, want dat apparaat werkte niet zo lekker dus die hebben we direct laten vervangen. Ik vraag me dan ook af wat de vriendin ervan vind dat we die binnen een half jaar weer om gaan gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJPoVaxQi1pcky5dowJm3JgWFCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQbPo0kA9w0z1k8DkdNnJQaa.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens was ik van plan om de omvormer te beperken tot 3600W, 16A max. Ook al zijn al die panelen bij elkaar wat meer WP afhankelijk van de situatie, ik verwacht nooit de volle instraling te houden door de oost-west opstelling.
Mooie draaischijfmeter. Die zal de netbeheerder willen komen vervangen nadat je je hebt aangemeld bij energieleveren.nl. Heb je ook de mogelijkheid voor het uitlezen van de P1 poort.
Het leukste was geweest om hem te houden ivm salderen de komende tijd, maar ik verwacht inderdaad binnen afzienbare tijd een mooie nieuwe meter daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scout77
kevineppo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:42:
Ik vraag me dan ook af wat de vriendin ervan vind dat we die binnen een half jaar weer om gaan gooien.
Voortschrijdend inzicht ... het valt mee wat er veranderd moet worden en waarschijnlijk als voordeel dat je dan hoofdzekeringen krijgt waar je bij kunt om ze af te schakelen. Dan kun je de rest van de meterkast zelf aanpakken zonder dat je onder spanning moet werken. Ook wel zo veilig ;)
kevineppo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:42:
Overigens was ik van plan om de omvormer te beperken tot 3600W, 16A max. Ook al zijn al die panelen bij elkaar wat meer WP afhankelijk van de situatie, ik verwacht nooit de volle instraling te houden door de oost-west opstelling.
Vanuit de NEN1010 moet rekening worden gehouden met het max van de omvormer. Niet met een waarde die softwarematig is teruggeschroefd of omdat de panelen op oost liggen.

Voor de omvormer wordt meestal een capaciteit aanhouden van 0.8 van totaal Wp.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Ik heb in ieder geval weer een hoop geleerd van dit eerste huis. Ik ga eens kijken naar die 3 fases, sowieso handiger als die elektrische auto en/of warmtepomp er inderdaad gaat komen. Ik ben daar alleen iets sneller mee dan mijn betere helft. Dank voor de nieuwe inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 3.6 kW omvormer op 16A is selectief te noemen wat betreft 3x 25A hoofdzekering.

Als je een 3-fase omvormer gaat plaatsen in jouw situatie (oost/west en weinig panelen), dan ga je geheid veel problemen ondervinden met een slapende omvormer waar je weinig aan hebt

Gewoon bij een 1-fase 3.6 kW omvormer blijven dus, ook al ga je naar 3-fase

Als je over wilt naar 3-fase, kost het jouw alleen een 4-polige hoofdschakelaar die de 2 polige vervangt.
De rest is al geschikt met 3 aardlekautomaten.

Edit: uh en de kookgroep wordt een 3-fase automaat .. ;)
Hoe je die aansluit is afhankelijk van je kookplaat..
Scout77 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:28:
[...]

Ik zou een ombouw naar 3p aansluiting aanraden. Dan kun je een 3p omvormer toepassen sowieso handig als je 4 a 5 kW omvormer wil plaatsen.
Welke 3-fase omvormer past er bij 8x 450 Wp @30 graden op oost en 4x 375 Wp @20 graden op west?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-04-2021 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scout77
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:43:
Welke 3-fase omvormer past er bij 8x 450 Wp @30 graden op oost en 4x 375 Wp @20 graden op west?
Ik heb even naar een 3-fase Goodwe gekeken, daar heb je inderdaad gelijk, die 4 op een enkele string zal weinig plezier geven, die geeft niet voldoende spanning om te laten werken. Overgaan op 3 fase heeft dan niet zoveel zin. Dat zijn dan extra kosten die niet echt nuttig gaan zijn.

Wel van belang dat de meterkast niet wordt overbelast, dus daar heb je nog wel een extra 40A zekering nodig. Je rail systeem kan het hebben maar de aardlekken zijn max 40A.

Hier hebben ze er een mooi plaatje van gemaakt: https://www.123groepenkas...jsxqch1rohvoghohrdm8fqiyx

Voor de 3.6kW omvormer heb je dan een 16A 300mA alamat nodig, ervan uitgaand dat je een eigen aardpen hebt.

Lekker belangrijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
Even als terugkoppeling, misschien wel leuk om te lezen:

Ik dacht dat dit het begin van onze verduurzaming zou zijn, maar het bleek het 'eind'. De warmtepomp staat (L/L ivm ontbreken VVW), de boiler staat (aroSTOR). Zonnepanelen was de laatste stap. Als het goed is komen we nu netto op 0 kWh uit. Gas is al op 0.

We zijn uiteindelijk toch over gegaan op 3 fase ivm hopelijk spoedige aanschaf van een elektrische auto, maar het is een één fase 3.6 kW SMA geworden. 12 x 390 WP (trina solar), 8 op oost en 4 op west. Alle pannen bezet. De partner vond het een beter idee als ik mij niet op het dak ging wagen, dus we hebben een goede lokale partij gevraagd het op te pakken. Ik ben persoonlijk heel tevreden met het resultaat. Vond het hele proces wel zo leuk dat ik gevraagd heb of ik er ook eentje mocht doen, en dat mocht! Veilig vanaf de steiger. En toen was ik opeens heel blij dat ik niet alle 12 hoefde te doen. Wat een ondingen qua formaat. Op een dak en op plaatjes lijken ze een stuk kleiner. Het was uiteindelijk goed gekomen denk ik maar wat de heren deden in een halve dag had ik 3 dagen werk aan gehad.

Dank voor het advies! Heb er ontzettend veel lering uit gehaald. Ik ben ondertussen zelfs bezig met hiervoor doorleren om te kijken of ik met alle nieuw opgedane kennis ook andere mensen kan gaan helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZgFEnmbRnISUo9lOBPu0GLa-Kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEqsti14t0F7c4NHos1xDO67.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmG3wPf-M3Kc69IGpc8paSWYs6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hseezPJtUYhuThgPVpl9nM5j.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1