Docking waarmee je kunt switchen tussen laptop en desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBeekhof
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-04-2021
Goedemorgen,

Ik heb thuis een setup voor mijn desktop met 2 monitoren (hdmi en hdmi/dvi), een webcam (usb), toetsenbord (usb) en een telefoon (usb) en dat werkt top.

Nu wil mijn vriendin ook wel eens op mijn werkplek werken en dan sluit ze haar laptop aan. Om dat te doen moeten er heel veel kabels elke keer worden aangesloten/losgekoppeld. Dat is niet handig.

Ik vraag me af of er een setup mogelijk is waarbij we makkelijk met een switch of 1 kabeltje wisselen dit kunnen regelen.
Bv een docking station waarbij je kunt switchen tussen de een en de ander (uiteraard moet de laptop dan elke keer worden aangesloten op dat docking station, het liefst via USB-C).

Bestaat dit? En zo ja, wat adviseren jullie? Mijn budget is ongeveer 300 euro, maar flexibel. Merk maakt me niks uit.

p.s. elke keer als ik hier usb zeg dan bedoel ik de standaard "oude" wat grotere usb, weet niet hoe die officieel heet :)
Haar laptop heeft wel 2x usb-c ook, dus ik verwacht dat dit dockingstation, als die zo bestaat hiervoor, via usb-c aangesloten wordt op haar laptop, en misschien regulier usb op mijn desktop? Die heeft geen usb-c.

Dank voor het meedenken; ik hoop dat iemand een idee heeft.

Groeten,

Maarten

Beste antwoord (via MaartenBeekhof op 15-04-2021 18:44)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Yup, KVM switch is wat je zoekt.

Je hebt ze met 2x HDMI/USB in en 1x HDMI/USB uit, zo kun je je monitor en USB-apparatuur (indien meerdere, gewoon een USB hubje gebruiken) altijd op de uitgang van de KVM switch laten zitten, en je PC altijd op de ingang laten zitten, en heb je nog 1 ingang over voor de laptop.

Zo heb ik mijn vaste PC en de mogelijkheid voor een laptop ook aangesloten, in mijn geval met deze voor 20 euro met HDMI 1.2 en USB 2.0, maar je hebt ook hele fancy KVM switches met USB-C en 4K support zoals bijvoorbeeld deze.

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 15-04-2021 11:36 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Volgens mij heet dat een KVM switch, maar dan moet je nog wel 1x HDMI en x aantal usb aansluiten. Ik zou eens kijken of dat een oplossing is.

Specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Yup, KVM switch is wat je zoekt.

Je hebt ze met 2x HDMI/USB in en 1x HDMI/USB uit, zo kun je je monitor en USB-apparatuur (indien meerdere, gewoon een USB hubje gebruiken) altijd op de uitgang van de KVM switch laten zitten, en je PC altijd op de ingang laten zitten, en heb je nog 1 ingang over voor de laptop.

Zo heb ik mijn vaste PC en de mogelijkheid voor een laptop ook aangesloten, in mijn geval met deze voor 20 euro met HDMI 1.2 en USB 2.0, maar je hebt ook hele fancy KVM switches met USB-C en 4K support zoals bijvoorbeeld deze.

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 15-04-2021 11:36 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

In dit geval wil je inderdaad een KVM switch - en een docking station voor de laptop. Zo sluit je de KVM aan op je PC & op de Docking station, en kan je de laptop dus makkelijk aan/afkoppelen via USB-C.

Als combinatie heb ik ze nog niet gezien, wellicht bestaat het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:12
Met twee kabels kan het ook, afhankelijk van monitor en set-up. Ik heb een monitor met DP en HDMI aansluiting, en een ingebouwde USB hub. Al mijn randapparaten (toetsenbord, muis, camera, desktop speakers) zitten aan de USB hub van de monitor. Dan heb je een USB kabel te wisselen tussen de front USB aansluiting van de desktop naar de laptop voor de randapparatuur. De PC heb ik met DP op de monitor aangesloten, en de laptop gaat op de losliggende HDMI kabel - de monitor switcht automatisch.
Nadeel van KVM switches is dat ze meestal geen hoge resoluties ondersteunen - vaak slechts 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:08:
Met twee kabels kan het ook, afhankelijk van monitor en set-up. Ik heb een monitor met DP en HDMI aansluiting, en een ingebouwde USB hub. Al mijn randapparaten (toetsenbord, muis, camera, desktop speakers) zitten aan de USB hub van de monitor. Dan heb je een USB kabel te wisselen tussen de front USB aansluiting van de sesktop naar de laptop voor de randapparatuur. De PC heb ik met DP op de monitor aangesloten, en de laptop gaat op de losliggende HDMI kable - de monitor switcht automatisch.
Nadeel van KVM switches is dat ze meestal geen hoge resoluties ondersteunen - vaak slechts 1080p.
Ik heb hetzelfde, maar dan een USB switch tussen de laptop en hub en tussen desktop en hub. Kun je vrij goedkoop krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBeekhof
Goedemiddag,

Bedankt allemaal voor de feedback.
Ik vraag me af of ik het volledig begrijp. Wat ik hier zie bv in het duurdere voorbeeld van EMP is een switch met 2x output USB-C. Die snap ik dan naar de laptop, maar niet naar de PC.

Is dat dan vergelijkbaar met bv dit voorbeeld waar ik zelf op kwam?
Ik kan hier zo te zien mijn beide monitoren via HDMI op aansluiten en dan ook alle randzaken via USB. De input is hier USB, dus dan zou ik denken dat ik dan dus dit alles via die ene USB input aansluit op de PC of de Laptop.

Dan hoef je dus alleen die USB aansluiting om te prikken van PC naar Laptop toch?
Alleen ik wist niet dat je over USB 3.0 ook net zoals bij USB-C geluid, beeld etc allemaal tegelijk kon.

Stel dat dit wel kan, dan zat ik nog te denken aan een USB switch er tussen, zodat ik dan helemaal geen kabels er meer uit hoef te halen, de pc blijft permanent zitten in de USB switch, het tweede kabeltje ligt los voor als de laptop er komt en dan via de USB switch wisselen tussen de twee.

Zou dat werken?

Edit: deze lijkt ook goed geschikt voor bovenstaand verhaal?

Misschien zeggen jullie precies het zelfde, maar begrijp ik jullie gewoon niet goed :)

Dank,

Maarten

[ Voor 5% gewijzigd door MaartenBeekhof op 15-04-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBeekhof
Ik heb inmiddels de Kensington SD3600 gekocht en aangesloten.
Dit werkt top. Ik hoef nu alleen nog maar de USB 3.0 kabel te switchen van de pc naar de laptop of andersom en alles werkt (monitoren, headset, camera, printer, toetsenbord en muis).

Enige wat hij niet doet is de laptop laden, maar dat wist ik van te voren.

Morgen nog een USB switch proberen er naast, als dat ook nog lukt dan hoef ik nooit meer iets los te halen uit de pc en alleen maar een tweede kabel in de laptop te prikken.

Dank voor alle hulp.
Pagina: 1