Lage luchtvochtigheid in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-11 15:23
Ik woon in een huis uit 1915. Vorig jaar hebben we het huis van top tot teen gerenoveerd.

Wat ik nog niet begrijp is het volgende. Op de benedenverdieping (met vloerverwarming) geeft Tado meestal een luchtvochtigheid tussen de 30 - 40% aan. Zelden daarboven, heel soms zelfs net onder de 30%. Op de bovenverdieping meestal rond 45%.

Ik probeer al van alles om de luchtvochtigheid wat hoger te krijgen beneden. Denk aan:

- Ventileren (ramen open, roosters open)
- Soms zet ik even een pan met water op
- Douche staat beneden, dan douche ik met de deur open
- Kleding in de woonkamer laten drogen

Bovenstaande heeft allemaal nauwelijks effect. Sterker nog, ik dacht laat ik eens alle deuren open gooien om de boel goed door te waaien. Immers buiten is de luchtvochtigheid hoger. Echter na 10 minuten is de luchtvochtigheid binnen gedaald van 38% naar 32% 8)7 Hoe kan dit?

Heeft iemand nog andere tips? Ik begrijp dat er luchtbevochtigers zijn. Echter wil ik het liefst niet die route belopen. We hebben een vrij grote woonkamer met een hoog plafond dus dan moet je direct een joekel van een apparaat halen om een beetje te merken lijkt me.

Beste antwoord (via MitchellHearth op 15-04-2021 16:08)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-11 22:25
Het enige wat echt structureel helpt is inderdaad een luchtbevochtiger.

En ja zoals anderen al aangeven, minder ventileren ipv meer.

Alle reacties

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-11 15:58
Eerste wat in mij opkomt: heb je al eens een andere luchtvochtigheidsmeter erbij gepakt als referentie? Misschien is er niets aan de hand, en doet je Tado raar :)

Verder: wat heb je voor ventilatie aangebracht in de woning?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:26
Ventileren heeft nu niet veel zin. Als je de 70% van buiten (bij 5c) naar binnen ventileert heb je 27% (bij 20c).
Dus juist niet zoveel ventileren. Of als je wel ventileert, dan moet je ~0.2 liter per uur verdampen

Dit werkt: https://www.xiaomiproduct...ive-air-humidifier-2.html.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 15-04-2021 11:17 ]

• McMad
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-11 11:36
Luchtvochtigheid is altijd relatief. Het is het percentage vocht in de lucht ten opzicht van de maximale hoeveelheid water die de lucht kan bevatten. Omdat warme lucht veel meer vocht kan bevatten dan koude lucht neemt de relatieve luchtvochtigheid af als de lucht opwarmt.

He's mad, he's mad, he's madder then mad Jack McMad, winner of last years madman competition.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53

g0tanks

Moderator CSA
MitchellHearth schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:54:
Bovenstaande heeft allemaal nauwelijks effect. Sterker nog, ik dacht laat ik eens alle deuren open gooien om de boel goed door te waaien. Immers buiten is de luchtvochtigheid hoger. Echter na 10 minuten is de luchtvochtigheid binnen gedaald van 38% naar 32% 8)7 Hoe kan dit?
Luchtvochtigheid wordt relatief gemeten. De warme lucht in jouw huis kan veel meer vocht vasthouden dan de koude lucht buiten. Het heeft dus geen nut om het raam te openen als je een hogere luchtvochtigheid wil.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• MitchellHearth
Heldere uitleg, waarvoor dank. Dat geeft antwoord op mijn vraag hoe het nou komt dat de relatieve luchtvochtigheid zostraks daalde toen ik alles open gooide ;)
Zwartoog schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:10:
Eerste wat in mij opkomt: heb je al eens een andere luchtvochtigheidsmeter erbij gepakt als referentie? Misschien is er niets aan de hand, en doet je Tado raar :)

Verder: wat heb je voor ventilatie aangebracht in de woning?
Nee, nog niet op een andere manier gemeten. Dat zou nog kunnen inderdaad. Al geloof ik wel dat de relatieve luchtvochtigheid laag is (droge huid, statische elektriciteit).

Onze woning heeft geen andere ventilatie dan ramen en roosters.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-11 15:58
Heb je radiatoren? Vroegâh hingen mensen daar radiatorluchtbevochtigers aan, bv:
https://www.dille-kamille...er-keramiek-66221600.html

(die vul je één keer en vergeet ze daarna bij te vullen O-) ) Of een bord met water erop.

Maar ik ben zeker benieuwd naar de oorzaak.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19
Wij hebben hetzelfde probleem in huis. Ik heb uiteindelijk een luchtbevochtiger gekocht. ( stadler ) . Werkt uitstekend. Je kan hem instellen op bijvoorbeeld 50%, zodra dat is bereikt stopt hij ermee. Daalt de luchtvochtigheid weer dan spring hij weer bij.

Acties:
  • Beste antwoord

• mcDavid
Het enige wat echt structureel helpt is inderdaad een luchtbevochtiger.

En ja zoals anderen al aangeven, minder ventileren ipv meer.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:53

g0tanks

Moderator CSA
Zwartoog schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:15:
Heb je radiatoren? Vroegâh hingen mensen daar radiatorluchtbevochtigers aan, bv:
https://www.dille-kamille...er-keramiek-66221600.html

(die vul je één keer en vergeet ze daarna bij te vullen O-) ) Of een bord met water erop.

Maar ik ben zeker benieuwd naar de oorzaak.
Dat zet geen zoden aan de dijk. Ik heb een Philips HU4803/01 in mijn slaapkamer die per dag meerdere liters water verdampt om de luchtvochtigheid van 35% naar 40% te krijgen. Een bakje van 500 mL dat het moet hebben van natuurlijke verdamping gaat de luchtvochtigheid niet omhoog krijgen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
jeroen3 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:16:
Ventileren heeft nu niet veel zin. Als je de 70% van buiten (bij 5c) naar binnen ventileert heb je 27% (bij 20c).
Dus juist niet zoveel ventileren. Of als je wel ventileert, dan moet je ~0.2 liter per uur verdampen

Dit werkt: https://www.xiaomiproduct...ive-air-humidifier-2.html.
Heb zelf een Boneco gehad met van die draaischijven en ik vond het een drama ding; die schijven worden best snel vies (komt een snotterige laag op, en muggen/vliegjes blijven er aan plakken) terwijl je ze nauwelijks schoon krijgt zonder het halve apparaat te demonteren.

Ik zou voor ultrasoon of verdamping gaan; waarbij de keuze tussen die twee afhankelijk is van de hardheid van je water. Bij hard water is ultrasoon vervelend omdat je kalkdeeltjes door je kamer gaat jagen met zo'n apparaat wat resulteert in een witte stoflaag.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• MitchellHearth
Bedankt voor de tips allen. Dan zal ik toch moeten gaan kijken naar een luchtbevochtiger. Ik woon in Groningen, men zegt dat dat vrij hard water is. Ik heb zelf gekeken op de site van Waterbedrijf Groningen en op mijn postcode is een hardheid van 7.8 dH, wat juist weer als relatief zacht water wordt aangemerkt.

Zouden jullie dan kiezen voor zo'n koudwaterverdamper gaan of ultrasoon? En we hebben bijvoorbeeld ook een voorkamer waar we momenteel slapen, daar zou ik dan ook eentje moeten neerzetten...

Update: ik heb de knoop doorgehakt en een ultrasoon luchtbevochtiger aangeschaft. En de ramen dicht gedaan ;) Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door MitchellHearth op 15-04-2021 16:08 ]

• mcDavid
Ik zou zeggen zoek nog ff wat oude topics over luchtbevochtigers. Ik geloof dat verschillende tweakers reverse-osmose filters gebruiken om mineraalvrij water te maken.
Pagina: 1