Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshalty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-09 14:49
Hallo allen,

Sinds een tijdje heb ik een telescoop in bruikleen, geen noemenswaardig apparaat maar desondanks heb ik hier enorm veel plezier mee gehad!

Daardoor ook besloten om met de hele hobby een stap verder te gaan en mij te focussen op astrofotografie.

Na veel Youtube kijken besloten om voor de William Optics Zenithstar 61 te gaan, tevens hiervoor de nodige accessoires aangeschaft om mijn Canon er aan te bevestigen. Reden voor de WO zijn de positieve reviews die ik overal lees, het kleine formaat en de mogelijkheid tot wildlife observatie/fotografie.

Hier een overzicht van mijn huidige apparatuur:
- William Optics Zenithstar 61
- Canon EOS 5D Mark II
- T ring
- 3 inch extension tube
- Simpele tripod.

Wat ik evt. nog wil aanschaffen.
- Flattener
- EQ mount
- Oculair

Gisteravond mijn eerste test avond gehad en dat liep zoals verwacht niet heel best. Ik had die avond geen doel ingesteld maar had wel verwacht dat ik op z'n minst een wat scherpe foto kon maken van een ster, maar zelfs dit bleek een hele opgave.

Ik zit met de volgende punten:

- De liveviews op mijn camera en in Astrophotography tool zijn enorm donker waardoor het niet mogelijk is om op deze manier te focussen. Mijn tuin is gelukkig aardig donker maar zelfs vanaf het balkon de telescoop gericht op een lamp zorgde er niet voor dat ik wat zag op de liveview. Op de camera kon ik zo ook geen instelling vinden die dit kon verbeteren. Zie ik hier iets over het hoofd ?

- Uiteindelijk wat sterren op een foto gekregen maar het leek alsof mijn focus ''op'' was. Na wat spelen met settings kreeg ik ze wel wat scherper, maar niet scherp genoeg, de focusser op mijn telescoop kon niet verder.
Kan dit te maken hebben gehad met wisseling van temperatuur van de scope? Ik had deze namelijk enige tijd binnen staat en eenmaal buiten ben ik er direct mee aan de slag gegaan. De telescoop heeft niet de tijd gekregen om aan de kou te wennen. Of is het hele out of focus verhaal te danken aan het niet gebruiken van een field flattener?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:20
Ik kan het missen hebben, maar zoals ik het lees klinkt het alsof je in één keer in diepe gesprongen bent.
Heb je bijvoorbeeld al eens astrofoto's gemaakt met kortere EF-objectieven?
En heb je de telescoop al eens bij daglicht uitgeprobeerd?
- De liveviews op mijn camera en in Astrophotography tool zijn enorm donker waardoor het niet mogelijk is om op deze manier te focussen.
Hoe heb je camerabelichting ingesteld? (sluitertijd, diafragma en iso)
Met de liveview van oudere camera's kan het inderdaad wat lastig zijn om sterren te zien, maar als je zelfs een lamp niet kan zien, gaat er iets mis.
- Uiteindelijk wat sterren op een foto gekregen maar het leek alsof mijn focus ''op'' was. Na wat spelen met settings kreeg ik ze wel wat scherper, maar niet scherp genoeg,
Hoe kun focussen als je niks ziet in liveview?

Ik heb zelf overigens geen ervaring met telescopen.
Tot nu toe wat betreft astrofotografie alleen wat alleen lopen klooien met een 70D/80D en 70-200 F/2.8, waarmee je prima de heldere objecten zoals Andromeda en Orion op de foto kunt krijgen: https://flic.kr/p/2km5d36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

wappiewappie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:57:
Ik kan het missen hebben, maar zoals ik het lees klinkt het alsof je in één keer in diepe gesprongen bent.
Heb je bijvoorbeeld al eens astrofoto's gemaakt met kortere EF-objectieven?
En heb je de telescoop al eens bij daglicht uitgeprobeerd?

[...]

Hoe heb je camerabelichting ingesteld? (sluitertijd, diafragma en iso)
Met de liveview van oudere camera's kan het inderdaad wat lastig zijn om sterren te zien, maar als je zelfs een lamp niet kan zien, gaat er iets mis.

[...]

Hoe kun focussen als je niks ziet in liveview?

Ik heb zelf overigens geen ervaring met telescopen.
Tot nu toe wat betreft astrofotografie alleen wat alleen lopen klooien met een 70D/80D en 70-200 F/2.8, waarmee je prima de heldere objecten zoals Andromeda en Orion op de foto kunt krijgen: https://flic.kr/p/2km5d36
Een telescoop heeft een vast diafragma en zit als een domme lens op je camera. Dergelijke instellingen zijn er dus niet.

@Marshalty wat je moet doen; maak zelf een focusmasker. Je kunt dit doen door een bahtinov te maken (even googlen).

Je kunt ook eerst de maan zoeken (klein streepje nu). Daar kun je makkelijker op focussen doordat die groter en lichter is. Vervolgens mik je op de gewenste ster.

Ik raad je aan om focus hulp in de vorm van vergroting aan te zetten.

Aanvullende zaken; hou rekening met de maximale sluitertijd. Deze is afhankelijk van de focal length van de telescoop. Zoek een op '500 rule'.

Als niks helpt, kan het zijn dat je te weinig backfocus hebt, maar dat lijkt me met een lenzentelescoop niet snel het geval. Daarnaast zou je sensor groot genoeg moeten zijn.

Tot slot; niet alle objecten in het heelal zijn scherp in zichtbaar licht. Sterren wel overigens, maar zodra je naar nevels gaat kijken die sterk IR stralen, kan het zijn dat je foto's onscherp blijven totdat je een speciale camera koopt of je huidige modificeert.

Clear skies!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
DirtyBird schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:38:
[...]

Een telescoop heeft een vast diafragma en zit als een domme lens op je camera. Dergelijke instellingen zijn er dus niet.
In dat geval sluitertijd en iso.
Met het diafragma van deze telescoop (F/5.9) en een sluitertijd van 1 á 2 seconden mag de iso wel naar 25600 o.i.d. om sterretjes te kunnen zien.
Doe je dat niet goed, dan zie je ook niks op het schermpje van de camera. liveview simuleert namelijk de belichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marshalty
Beide dank voor de reacties!

De problemen die ik beschreef zijn gelukkig opgelost.

Het focus gedeelte kwam doordat de extension tube te ver in de telescoop was, hierdoor was focussen niet mogelijk, deze een flink deel teruggetrokken en vervolgens was alles haarscherp te focussen d.m.v. de liveview.

Probleem met de donkere liveview is opgelost door de optie ''Simulate Exposure'' uit te zetten in de camera settings. Vervolgens werd alles mooi zichtbaar.

@wappiewappie om even terug te komen op jouw opmerking.
Ja, ik hield er al rekening mee dat ik geen ''fatsoenlijke'' foto ging maken zonder slag of stoot. De stap naar astrofotografie mbv een telescoop was gemaakt doordat ik afgelopen winter al aardig wat uurtjes buiten heb gezeten met een camera. Een telescoop daarna aanschaffen leek mij de volgende logische stap.

Ondertussen de telescoop ook al gebruikt voor wat landschap foto's, ook hiervan erg onder de indruk.

@DirtyBird
Bahtinov mask zit in de lens cap van mijn telescoop, echter zoals beschreven was mijn focus zo slecht dat ik hier nog geen gebruik van heb gemaakt. Bij de volgende heldere avond zal dat wel gebeuren.

Die 500 regel inderdaad al eens toegepast, vermoed ook dat star trailing wel iets zal zijn dat snel zichtbaar is. EQ mount zal ook wel een must zijn wil je mooie plaatjes kunnen maken.

Voor nu de telescoop maar eens goed leren kennen bij daglicht en maanfoto's, de rest komt wel.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
Top, fijn dat het opgelost is. d:)b

Een astrotracker is inderdaad een must voor echt mooie astroplaatjes, maar tot die tijd is sequator ook een handig tooltje: https://sites.google.com/site/sequatorglobal/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshalty
wappiewappie schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:08:
Top, fijn dat het opgelost is. d:)b

Een astrotracker is inderdaad een must voor echt mooie astroplaatjes, maar tot die tijd is sequator ook een handig tooltje: https://sites.google.com/site/sequatorglobal/download
Ik had Sequator al gebruikt voor het stacken, maar zie inderdaad dat deze applicatie ook een allign functie heeft! Dat komt super uit, dank hiervoor! _/-\o_
Pagina: 1