Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 07:37
Goededag,

Ik ben bezig een nieuwe pc te installeren, met een SDD C-harddisk van 256 GB en een tweede 'normale' D-harddisk van 1TB.

Inmiddels heb ik begrepen dat ik het beste zoveel mogelijk op de D-schijf kan zetten om de C schijf te sparen qua opslag en slijtage. Ik heb onder andere de handleiding van Schoonepc gevolgd en een aantal draadjes hier ook.

Met het commando 'mklink' lukte het mij voor geen meter, maar met behulp van het programma linkshell gaat eigenlijk alles wel goed. Directory naar D kopieren, op C verwijderen en met rechtermuisknop doeldirectory aangeven en junction maken op de C-schijf.

Alleen lukt het me niet om de directory AppData\Local te verplaatsen. Als ik deze wil verplaatsen naar de D-schijf krijg ik een mededeling dat ik geen toegang heb tot een aantal files in de map \Microsoft\WindowsApps. Kopieren lukt me wel maar dan kan ik weer niet de origele files op de C deleten.

Ik heb een printscreen gemaakt van de map met de betreffende bestanden Gamebarelevatedft_alias.exe, Microsoftedge.exe, myhp.exe, phyton.exe, phyton3.exe, Skype.exe en Spotify.exe.

Al deze bestanden hebben ook een eigen directory in de Windowsapp-directory. Deze programma’s waren voor-geinstalleerd om verder te installeren na aankoop pc. De directories kan ik wel verplaatsen/linken of kopieren/deleten voor gebruik vanaf de D-schijf.

Inmiddels heb ik de exe’s van Spotify en Skype weg gekregen door de apps te deinstalleren, kan ik er zelf ook wel opzetten, daar heb ik de koppelingen niet voor nodig.

Maar de MyHP, Gamebox, Edge en de twee Phyton exe’s lukken me niet, ik heb geen idee hoe ik deze weg kan krijgen.

Op internet zie je verschillende discussies hierover, maar ik kom er niet uit wat nu wel of niet veilig is en hoe dat dan moet. Het schijnen aliassen voor app-uitvoer te zijn, maar ik geloof dat zelfs Microsoft niet weet hoe deze verwijderen kunnen worden cq toegang gegeven kan worden.

Ik heb volledig aministrator-beheer over zowel de directory als de bestanden dus ook daar kan niets verder aan toegang aan toegevoegd worden.

Maar ik denk dat ik niet de enige ben met dit stomme probleem, er zullen hier vast veel personen ook hetzelfde gehad hebben en dit opgelost hebben.

Kan ik de volledige directory zonder deze losse exe-files overzetten naar D of komen er dan problemen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 20H2, Linkshell

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWMDLrnQUNR8EH_g4YZP0Mqhzgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fy5h8H0gnSgO1wv8yxslNEbd.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Hehoo op 17-04-2021 07:38)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:15
@Hehoo Wat @PROnline al aan geeft, lekker gebruiken. Ik heb er nooit naar gekeken en toch al sinds de eerder SSD's een SSD in mijn systeem. Nooit gehad dat die kapot zijn gegaan door schrijven.

Omdat ze een aantal schrijfkeren opgeven, lijkt het erop dat het eindig is, maar als je de berekening doet, kom je er achter dat je echt wel een groot aantal jaren kunt doen voordat je er ook maar iets van gaat merken.
Enige wat je nooit moet doen is defragmenteren. Omdat je daarmee nodeloos schrijft naar een SSD en overigens is het ook totaal nutteloos op een SSD. Er hoeft geen plaat te draaien en kop te bewegen, dus daar hoeft het niet voor bij elkaar gezet te worden.
De SSD zorgt er zelf wel voor dat alles evenredig beschreven wordt. Waardoor het veel langer duurt dat je er iets van gaat merken.

Ik ben zelf begonnen met een 128GB SSD :+ en had daar toen alles op gezet qua OS en de bijbehorende programma's zoals Office e.d..
Later een upgrade naar 512GB en ook spellen er op.
Nog weer later naar 1TB en de HDD er gewoon uit gelaten.
En nu eigenlijk voor het leuk wil ik een keer upgraden naar m.2 voor nog meer snelheid en dan 2TB omdat het kan.

Geloof me, als je eenmaal vanaf een SSD draait, gebruik je de HDD echt alleen voor dingen die geen snelheid nodig hebben.

Ik zou zelfs ook gewoon tijdens de installatie zelf kiezen waar je iets installeert. Dat kan makkelijk en dan kun je bewust een keuze maken wanneer nodig.
Een SSD is wel raadzaam om niet helemaal stampensvol te zetten omdat ze dan trager worden. Geen idee wat het percentage ook was wat aangeraden werd.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 16-04-2021 15:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Volgens mij doe je te moeilijk.

Windows 10 heeft al ingebouwd dat je de installaties van de programma's naar een andere schijf:
https://www.pc-tips.info/...n-naar-een-andere-schijf/

En bij installatie moet je eigenlijk al opgeven dat je het op een andere schijf dan C wilt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ik heb deze opties meteen allemaal aangepast naar D, die had ik nog niet door. Maar dit geldt alleen voor nieuw te installeren apps, niet voor de apps die vanuit het systeem geinstalleerd zijn/worden en het systeem zelf.

En uiteraard wijzig ik bij alle apps die ik installeer als het kan de C naar de D schijf.

Maar ik blijf dan toch met het probleem zitten dat ik de local-directory niet kan verplaatsen. De AppData Roaming heb ik wel kunnen overzetten, maar de local gaat natuurlijk overvol worden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Je gebruikt de 256GB SSD voor installatie van Alleen Windows.
Andere programma's Installeer je dus op de D schijf.

Hoeveel ruimte gebruikt Windows van de SSD?

Ik denk dat het niet nodig zou zijn de systeem te verplaatsen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Even nagekeken en een printscreen gemaakt van de C-schijf directories die er nu opstaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anftpy6-106wxO0MojiSkU7bHsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7RfSOp3qssZPSIQiwmb5wcf.png?f=fotoalbum_large

Totaal beschikbaar op C-schijf nu: 176 GB van 237 GB

De grootte van de belangrijkste directories:

Gebruikers 2,54 GB
Waarvan Local 2,50 GB en LocalLow 2,16 MB

ProgFiles 2,66 GB

ProfFiles (x86) 1,15 GB

ProgramData 3,80 GB

Windows 34,5 GB

Ik had de map ProgramData niet eens gezien, maar is dit ook een map waar veel in weggeschreven wordt en waarvoor de harde schijf erg veel benaderd wordt of doet deze niet zo veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Dus je heb 176GB vrij op de C schijf.
Dat is aardig wat vrije ruimte.
Als je verder je data en Programma 's op de D schijf zet hoef je niet bang te zijn dat C vol loopt.

Wat je nog kan doe om wat ruimte vrij maken:

- kijk of je Pagefile.sys naar de D kan verplaatsen
- kijk of je hiberfil.sys naar de D kan verplaatsen
- Schijf opruiming en kies voor systeembestanden opschonen
- kijk of je de temp file kan opschonen C:Windows/Temp

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ja, gelukkig is er nog veel vrij, de pc is pas een weekje oud en ik moet nog alle programma's installeren :-D .

Ik zal eens proberen of ik hybernate en pagefile kan verplaatsen, moet ik ze dan softlinken naar C?

Hibernate heb ik uitgeschakeld, virtueel geheugen heb ik al naar 1600 MB aangepast.

De normale data zoals documenten en video etc staat allemaal extern op een NAS dus die nemen helemaal geen ruimte in op de harde schijven.

Ik zal ook systeembestanden opschonen en de temp. Die is op dit moment slechts 34mb maar ik weet dat die regelmatig even leeggemaakt moet worden, doe ik normaal een keer per maand met CCleaner tegelijk met andere overbodige bestanden. Ik doe het nu wel even met 'verwijderen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Trouwens topprogje, Linkshell, ook al is het al oud en wordt het niet meer bijgehouden. Met Steammover lukte het me niet omdat ik daar geen programma voor open kreeg dus ik kon de directories niet wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38

MsD

Je page en hiber naar een gewone HD verplaatsen? Doe ''s even niet.

Je hebt toch een ssd voor de snelheid? Doe gewoon je nieuwe progs op de D: en laat windows lekker in z'n geheel op die ssd.
Je hoeft je echt niet zomaar zorgen te maken over slijtage. Maar als jij zomaar systeembestanden gaat over zetten verhoog je natuurlijk wel je risico op fouten.
Je had ook een grotere ssd kunnen aanschaffen. Was je ook klaar.
Maar dit geneuzel om een paar GB is teveel gedoe. En je vertraagd je pc ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ho even, ik neuzel niet, ik zie alleen overal waarschuwingen dat je de SSD schijf moet ontzien. Ik weet alleen dat er beweerd wordt dat de local-directory erg groot kan worden en vaak benadert wordt vandaar dat ik die verplaatsen wilde.

Ook hier op de site zie ik die waarschuwingen en ik ga ervan uit dat de tweakers hier en personen zoals Schoone er meer verstand van hebben als ik. Dus ietsje rustiger zou vriendelijker over komen.

En sorry, in de pc zat nu eenmaal die schijf en aangezien het geen Dell is kon die ook niet naar persoonlijke wens aan te passen. Anders was die zeker groter gekocht.

En als het inderdaad niet goed is om hibernate en pagefile te verplaatsen laat ik ze toch gewoon staan, hibernate staat toch al uit en virtueel geheugen is verkleind.

Maar valt roaming dan onder systemfiles volgens jou of onder te verplaatsen directories? Ben ik dan toch wel benieuwd naar of dat ook risicos geeft op fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hehoo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:03:
Ho even, ik neuzel niet, ik zie alleen overal waarschuwingen dat je de SSD schijf moet ontzien. Ik weet alleen dat er beweerd wordt dat de local-directory erg groot kan worden en vaak benadert wordt vandaar dat ik die verplaatsen wilde.

Ook hier op de site zie ik die waarschuwingen en ik ga ervan uit dat de tweakers hier en personen zoals Schoone er meer verstand van hebben als ik. Dus ietsje rustiger zou vriendelijker over komen.

En sorry, in de pc zat nu eenmaal die schijf en aangezien het geen Dell is kon die ook niet naar persoonlijke wens aan te passen. Anders was die zeker groter gekocht.

En als het inderdaad niet goed is om hibernate en pagefile te verplaatsen laat ik ze toch gewoon staan, hibernate staat toch al uit en virtueel geheugen is verkleind.

Maar valt roaming dan onder systemfiles volgens jou of onder te verplaatsen directories? Ben ik dan toch wel benieuwd naar of dat ook risicos geeft op fouten.
Ik weet niet wat je precies gelezen hebt maar een SSD is heel wat robuuster dan je denkt. Gewoon gebruiken. Een gemiddelde SSD gaat jaren mee bij normaal gebruik.

Wat je nu doet is in feite de snelheid van je SSD teniet doen door alles op je HDD te plaatsen. Had dan die SSD niet gekocht ...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Pff, dus ik doe al dat werk voor niets...

Er zijn op internet zoveel waarschuwingen dat een SSD maar een beperkt aantal keren op een plek kan schrijven en dat dan die locatie 'kapot' is. Deze pc is ter vervanging van een andere die 7 jaar gedraaid heeft, en waarop veel games draaien, maar ook videobewerking en fotobewerking gedaan werd.

Dus ik dacht dat zo'n SDD schijf dan veel teveel belast zou worden als datzelfde allemaal weer op de nieuwe pc gedaan zou worden.

Maar blijkbaar heb ik me te bang laten maken en kan ik dus het systeem weer helemaal terug zetten (eigenlijk dus AppData\Roaming alleen, want de rest heb ik niet verplaatst)?

Ik ben het meteen eens dat het zonde is van de snelheid om op D het systeem te laten draaien maar was waarschijnlijk te voorzichtig.

Dus eigenlijk is het advies: Kopieer weer de junctiondirectory Roaming terug naar de oorspronkelijke plaats en delete de snelkoppeling op D, als ik het goed begrijp.

Dan kan ik de programmas als Office (ja, ouderwets maar werkt nog steeds), Chrome, Dashlane enzo uninstallen en opnieuw installeren, dat gebeurt dan nu op de D. (Meer heb ik nog niet geinstalleer dus dat valt mee).

Begrijp ik het zo goed, voordat ik weer iets verkeerd begrijp en foute dingen ga doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:42
Dit is een beetje als een Up! en een comforabele XC90 in de schuur hebben staan en met de Up naar de Franse Riviera rijden want 't is zonde voor de kilometerstand van je XC90.

iets specifieker. ik heb zelf een samsung 970 evo met 5 jaar of 300 TBW als garantie.
Nu na een aantal jaar zonder er zuinig mee om te gaan (zelfs een paar VM's erbij) zit ik op 21.3TB.
Nog geen 10% van wat samsung garandeert.

Lekker je SSD gebruiken en niet zo moeilijk doen. Je wint er weinig mee. Je verliest juist performance door veel gebruikte mappen op trage storage te plaatsen.
Hehoo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:24:
Pff, dus ik doe al dat werk voor niets...
....
Begrijp ik het zo goed, voordat ik weer iets verkeerd begrijp en foute dingen ga doen?
Yup, gewoon alles installeren op je SSD. Alleen grote games hakt er wel in en kan je eventueel beter op de HDD zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 16-04-2021 15:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Hehoo Wat @PROnline al aan geeft, lekker gebruiken. Ik heb er nooit naar gekeken en toch al sinds de eerder SSD's een SSD in mijn systeem. Nooit gehad dat die kapot zijn gegaan door schrijven.

Omdat ze een aantal schrijfkeren opgeven, lijkt het erop dat het eindig is, maar als je de berekening doet, kom je er achter dat je echt wel een groot aantal jaren kunt doen voordat je er ook maar iets van gaat merken.
Enige wat je nooit moet doen is defragmenteren. Omdat je daarmee nodeloos schrijft naar een SSD en overigens is het ook totaal nutteloos op een SSD. Er hoeft geen plaat te draaien en kop te bewegen, dus daar hoeft het niet voor bij elkaar gezet te worden.
De SSD zorgt er zelf wel voor dat alles evenredig beschreven wordt. Waardoor het veel langer duurt dat je er iets van gaat merken.

Ik ben zelf begonnen met een 128GB SSD :+ en had daar toen alles op gezet qua OS en de bijbehorende programma's zoals Office e.d..
Later een upgrade naar 512GB en ook spellen er op.
Nog weer later naar 1TB en de HDD er gewoon uit gelaten.
En nu eigenlijk voor het leuk wil ik een keer upgraden naar m.2 voor nog meer snelheid en dan 2TB omdat het kan.

Geloof me, als je eenmaal vanaf een SSD draait, gebruik je de HDD echt alleen voor dingen die geen snelheid nodig hebben.

Ik zou zelfs ook gewoon tijdens de installatie zelf kiezen waar je iets installeert. Dat kan makkelijk en dan kun je bewust een keuze maken wanneer nodig.
Een SSD is wel raadzaam om niet helemaal stampensvol te zetten omdat ze dan trager worden. Geen idee wat het percentage ook was wat aangeraden werd.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 16-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hehoo
Duidelijk, dank voor de geruststellingen en uitleg.

Snelste methode voor mij is denk ik via systeem een schone Windows-installatie doen, hibernate weer uitzetten, virtueel geheugen weer verlagen naar 1600MB.

Mijn belangrijke programma's zoals beveiliging, Office, Dashlane installeren op C en dan aanpassen dat apps voortaan op D geinstalleerd worden.

Dan zoekt Windows neem ik aan zelf uit in het vervolg welk deel op de C en welk deel op de D moet.

Ik hoop dat ik het nu dan goed doe, zonde, de pc had al een week kunnen draaien, wat een muts ben ik....
:( :'(

Ik ben blij dat ik nog niet verder de pc klaar gemaakt heb omdat ik eerst zeker wilde weten dat het systeem goed stond en draaide

Kunnen jullie me nog even redden voordat ik wat ga doen, kan ik zo als ik hierboven gezegd heb de boel herstellen met schone installatie zodat het weer optimaal ingesteld is? Dan weet ik wat ik dit weekend kan doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Hehoo Gewoon lekker schoon installeren en instellen. Daarna bewust zelf kiezen waar je iets installeert.
Niet gaan zitten rotzooien om iets preventief ergens te laten plaatsen. Dat lijkt me niet nodig.
Installeren, software installeren en klaar.
Pak de laatste drivers vanaf de websites van de fabrikanten en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ok, thanks!

Daar gaat'ie dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Ok, mijn pc is opnieuw geinstalleerd.

En nu kwam ik natuurlijk pas een artikeltje op internet tegen van 'How to Geek' over de zin en onzin van het aanpassen van Windows bij een SSD, met de mooie opmerking:
"Trust Windows. When it comes to SSDs, it knows what it’s doing."
Geef maar even een seintje als deze link niet mag, dan haal ik hem weg.
https://www.howtogeek.com...ows-knows-what-its-doing/

Het is al een artikel van 2017 maar het had me een week werk gescheeld als ik ook die had gevonden en hier eerder had gevraagd wat er wel of niet moet.

Nog één klein vraagje: Is het nu wel of niet nog zinvol hibernate uit te zetten en virtueel geheugen te verkleinen? Het wisselbestand staat nu op gecontroleerd door het systeem, minimaal 16MB, aanbevolen 2922 MB en nu door het systeem toegewezen 2944 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hehoo
Oei, ik zie nu iets heel raars, mijn taakbalk duikt onder het zichtbare gedeelte van mijn scherm....ik zie net de bovenrandjes van wat er op de taakbalk staat. En als ik hem groter maak staan de app-pictogrammen een regel hoger dan de startknop en zoekknop

[ Voor 23% gewijzigd door Hehoo op 17-04-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hibernate aan of uitzetten is een beetje een persoonlijke keuze naar mijn mening.
  • De SSD levert je al dusdanig veel snelheidswinst op dat starten na POST al snel genoeg gaat, dus hibernate levert niet zo veel snelheidswinst op
  • Het hangt soms af van bepaalde hardware/chipsets hoe hibernate reageert. Ik had een oudere Dell Workstation die niet goed uit hibernate kwam. Bovendien 32GB geheugen erin dus vaak een grote hibernate.sys file
  • Als je een relatief kleine SSD hebt en veel geheugen dan zou ik hibernate zeker uitzetten. Aangezien de toestand van RAM geheugen bij hibernation naar de SSD wordt geschreven lever je soms een flinke chunk van je schijfruimte in.
Pro tip:
Ik gebruik gewoon sleep mode, nog sneller. Die paar keer dat ik een stroomstoring heb of data wordt niet goed weggeschreven en sleepmode faalt, neem ik voor lief.

Shortcut: %windir%\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState
Zet op je bureaublad en pin hem ook aan je taakbalk. Afhankelijk van de volgorde in de taakbalk waar de snelkoppeling staat kun je WIN+(cijfer) als hotkey gebruiken. Bij mij staat het als eerste snelkoppeling dus als ik het 's avonds voor gezien houd, druk ik op WIN+1 en ga lekker pitten :)
Pagina: 1