Garagebox verhuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkz1978
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-04-2021
Goedemorgen allemaal,

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een garagebox (zonder stroomvoorziening) die ik wil gaan verhuren.
Kan iemand mij misschien helpen aan een voorbeeld voor een huurcontract? En zijn er misschien mensen die nog tips voor mij hebben voor wat betreft risico's, wel of geen BTW afdragen? Of andere zaken misschien waar ik op moet letten?

Alvast heel erg bedankt!

Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:36
Makelaar inhuren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Voor een garageboxje? Kan je prima zelf doen. Template kan je zo vinden op internet.
Die makelaar gaat je bij niets helpen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

henkz1978 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:12:
Goedemorgen allemaal,

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van een garagebox (zonder stroomvoorziening) die ik wil gaan verhuren.
Kan iemand mij misschien helpen aan een voorbeeld voor een huurcontract? En zijn er misschien mensen die nog tips voor mij hebben voor wat betreft risico's, wel of geen BTW afdragen? Of andere zaken misschien waar ik op moet letten?

Alvast heel erg bedankt!

Henk
Welkom op het garageboxverhuur forum >:)

toevalligerwijs geeft de zoekterm: garagebox verhuren belasting

deze link als eerste:
https://www.belastica.nl/...%20af%20te%20dragen%20btw.

weliswaar uit 2017, maar het is een begin.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
com2,1ghz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:15:
[...]

Voor een garageboxje? Kan je prima zelf doen. Template kan je zo vinden op internet.
Die makelaar gaat je bij niets helpen hoor.
En toch weet een makelaar er meer vanaf dan het internet. Aangezien TS niks weet over bedrijfsvoering en het afdragen van btw en andere belastingen is het misschien ook handig om de KvK te raadplegen, het verhuren van panden met winstoogmerk (waaronder een garagebox) is namelijk bedrijfsvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
BlazeMuis schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:19:
[...]

En toch weet een makelaar er meer vanaf dan het internet. Aangezien TS niks weet over bedrijfsvoering en het afdragen van btw en andere belastingen is het misschien ook handig om de KvK te raadplegen, het verhuren van panden met winstoogmerk (waaronder een garagebox) is namelijk bedrijfsvoering.
Je hebt eerder een boekhouder nodig dan een makelaar. Je makelaar gaat jouw BTW aangifte niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
com2,1ghz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:27:
[...]

Je hebt eerder een boekhouder nodig dan een makelaar. Je makelaar gaat jouw BTW aangifte niet doen.
Daar heb ik het niet over gehad ;)

Makelaar regelt het huurcontract, publicatie en dergelijke. Bij de KvK kan TS informeren naar de plichten welke bij deze bedrijfsvoering horen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

Lordy79

Vastberaden

[...]

Welnee het valt onder (garage)box 3... Tenzij hij tientallen boxen koopt en verhuurt en het echt werken wordt.

Betreft huurcontract. Volg deze link :

https://roz.nl/de-roz-modellen/

Btw nr moet je wel aanvragen en BTW administratie doen. Kan prima in Excel.

Risico: zorg dat je een nette huurder hebt en niet iemand die illegale dingen doet in je box.

[ Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 15-04-2021 09:33 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
BlazeMuis schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:32:
[...]

Daar heb ik het niet over gehad ;)

Makelaar regelt het huurcontract, publicatie en dergelijke. Bij de KvK kan TS informeren naar de plichten welke bij deze bedrijfsvoering horen.
DIe makelaar gaat geen reet doen voor je behalve maandelijk cashen. Bij ieder probleempje is hij een doorgeefluik naar jou toe wat je geld kost. Ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen ook voor het verhuren van woningen een makelaar inschakelen.
Tenzij je meerdere verhuurobjecten hebt. Maar voor die twee tientjes die je gaat verdienen aan een garagebox is een makelaar overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Er zijn rechterlijke uitspraken geweest waardoor je al enkele jaren niets meer met BTW-aangiftes etc van doen hebt. Dat was tenminste mijn conclusie toen ik dat een paar jaar geleden heb onderzocht.

Let dus goed op dat je geen oude info hierover voor waar aanneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Lordy79 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:32:
[...]

Welnee het valt onder (garage)box 3... Tenzij hij tientallen boxen koopt en verhuurt en het echt werken wordt.

Betreft huurcontract. Volg deze link :

https://roz.nl/de-roz-modellen/

Btw nr moet je wel aanvragen en BTW administratie doen. Kan prima in Excel.

Risico: zorg dat je een nette huurder hebt en niet iemand die illegale dingen doet in je box.
BTW? Totaal geen verplichting toe, alleen als je ook met BTW wil verhuren of als je met BTW gekocht hebt en de BTW in vooraftrek hebt genomen, maar in dat geval heb je al een BTW nummer.

Verder kan je prima zonder BTW verhuren, voor een garagebox zal dat ook het meest wenselijke zijn aangezien daar particulieren op komen die toch niks kunnen met BTW. Die kijken alleen naar wat ze moeten betalen. Is het wel een ondernemer die het wil huren dan zou je wat met BTW kunnen doen, maar dat is een keer 40-60 per maand aan BTW waar je het dan over hebt.

Inkomsten zijn verder inderdaad gewoon Box 3 en daar hoef je helemaal geen complexe administratie voor te doen. Zat beleggers die hele bedrijfspanden zonder BTW verhuren gewoon in Box 3 en de inkomsten daar in laten lopen. Enige nadeel wat je hebt met zonder BTW verhuren is dat je ook geen BTW kan terugvorderen op investeringen die je doet, maar laten we wel wezen dat dat voor een box erg weinig is.

Let er wel op dat regelgeving voor normale bedrijfspanden iets anders is dan een garagebox, even uit het hoofd is meest belangrijke dat je in je contract zet dat het opslag is en niet geschikt voor stallen voertuigen. Werkelijkheid kan dan wel anders zijn, maar soit.

Dan nog een PSA: Verhuren heb je absoluut geen makelaar voor nodig, let er alleen heel goed op wat je in huis haalt qua huurder. Veel aanbod wordt door particulieren op Marktplaats gedaan en juist daar komt verkeerd volk op af omdat ze weten dat makelaars betere selectie aan de poort hebben. Dus in je contract zaken opnemen als: 'ontruiming per direct zonder recht op restitutie bij constatering illegale activiteiten' en dat soort dingen helpen een hoop. Het hoeft niet juridisch houdbaar te zijn, het gaat erom dat je een licht schrikeffect erin maakt. Voor iemand die legaal aan de gang is, is dat geen probleem. Iemand die iets van plan is kan dat net even weerhouden.
com2,1ghz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:56:
[...]

DIe makelaar gaat geen reet doen voor je behalve maandelijk cashen. Bij ieder probleempje is hij een doorgeefluik naar jou toe wat je geld kost. Ik snap eigenlijk ook niet waarom mensen ook voor het verhuren van woningen een makelaar inschakelen.
Tenzij je meerdere verhuurobjecten hebt. Maar voor die twee tientjes die je gaat verdienen aan een garagebox is een makelaar overkill.
Voor een garagebox heb je echt geen makelaar nodig, maar een woning is wel een iets ander beestje. Die regelgeving moet je wel een beetje gevoel bij hebben om dat goed te doen. Als dat niet je 'cup of tea' is raad ik aan altijd een makelaar erbij te halen. Ook daar zitten wel de cashers tussen, maar een goeie is zijn gewicht in goud waard.

[ Voor 31% gewijzigd door Beanie op 15-04-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkz1978
Bedankt Beanie, ik zoek misschien verkeerd maar waar is een goed kant en klaar concept huurcontract te vinden op internet??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beanie
Zal dezelfde zijn, maar pak altijd de modellen van de ROZ: https://roz.nl/de-roz-modellen/kantoorruimte/

Dat zijn dezelfde die de NVM hanteert (nagenoeg) en komt nog met een handleiding ook. Dit is de standaard in vastgoedland en is juridisch getoetst. Belangrijkste is om in artikelen 1 t/m 10 niks te verwijderen en alleen door te halen wat je niet past, al is advies dat zo min mogelijk te doen. Vanaf artikel 11 kan je neerzetten wat je wil en alle bijzondere gevallen opnoemen zoals geen onderhuur, controle gebruik, reclame, etc.

Laat je niet afschrikken door de term kantoorruimte, dit is gewoon een contract voor bedrijfsruimte/opslagruimte. Staat ook in het allereerste blok, bedrijfsruimte 7:230 BW.

[ Voor 10% gewijzigd door Beanie op 15-04-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
[...]

Voor zover niet reeds genuanceerd, dat is het dus niet. In de regel is het zo dat vastgoed dat je passief hebt in Box 3 valt. Zodra je er actief mee bezig bent en dus zelf de boel opknapt of repareert, dagelijks beheer doet en zelf alle administratie dan wordt het wel een bedrijfsvoering en is het anders. Betekent niet dat je voor 1 boxje niet zelf een factuurtje kan sturen natuurlijk, maar als je er 10 hebt en maandelijks facturen zit te tikken wordt het wel iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05 12:25

LankHoar

Langharig tuig

Lordy79 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:32:
Erg belangrijk inderdaad. Je kunt in enorme problemen komen en dat kan potentieel veel geld kosten als iemand bijvoorbeeld een illegale kwekerij begint in je garagebox. Heb zoiets van dichtbij gezien toen een vriend van me dit overkwam, en je staat echt zeer zwak om actie te ondernemen en kunt veel schade lijden.

Dus zeker een clausule over onaangekondigde controles meenemen in je contract, en zeker ook zelf een sleutel in bezit houden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Je kunt kiezen voor verhuur zonder BTW maar dan kun je de BTW van onderhoudskosten en andere kosten e.d. ook niet aftrekken.
4x aangifte per jaar kost 2 uur per jaar.

Maar als de huurder geen BTW aftrek heeft is het waarschijnlijk niet interessant
.

Edit: bovenstaand is onjuist. Bij garageboxen moet je inderdaad wel BTW heffen.

[ Voor 15% gewijzigd door Lordy79 op 15-04-2021 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 15:26

Nhz

Deventer

Is het niet zo dat wanneer je BTW gaat rekenen over dit soort zaken, het ook allemaal als zakelijke verhuur gezien wordt en er dus hele andere belastingen over gerekend worden? Dus niet meer in Box3, maar onder het kopje 'winst uit onderneming' en dus Box1?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkz1978
LankHoar schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:01:
[...]

Erg belangrijk inderdaad. Je kunt in enorme problemen komen en dat kan potentieel veel geld kosten als iemand bijvoorbeeld een illegale kwekerij begint in je garagebox. Heb zoiets van dichtbij gezien toen een vriend van me dit overkwam, en je staat echt zeer zwak om actie te ondernemen en kunt veel schade lijden.

Dus zeker een clausule over onaangekondigde controles meenemen in je contract, en zeker ook zelf een sleutel in bezit houden.
Bedankt voor de tip, ik heb geen stroomvoorziening in de box dus ik verwacht dat dit risico heel laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Lordy79 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:50:
Je kunt kiezen voor verhuur zonder BTW maar dan kun je de BTW van onderhoudskosten en andere kosten e.d. ook niet aftrekken.
4x aangifte per jaar kost 2 uur per jaar.

Maar als de huurder geen BTW aftrek heeft is het waarschijnlijk niet interessant.
Volgens mij kan je ook meedoen in de KOR bij kleine bedragen dus hoef je ook geen BTW aangifte te doen ieder kwartaal.. om te factureren heb je wel een KVK nr + BTW nr nodig dus inschrijven moet je sowieso (tenzij je alles particulier / zwart doet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 21:43
henkz1978 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:17:
[...]
Bedankt voor de tip, ik heb geen stroomvoorziening in de box dus ik verwacht dat dit risico heel laag is?
daarmee valt het risico op wiet kwekerijen inderdaad grotendeels weg, maar een opslagplek voor cocaine en dergelijke wil je er ook niet van maken, toch?

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:56:
Is het niet zo dat wanneer je BTW gaat rekenen over dit soort zaken, het ook allemaal als zakelijke verhuur gezien wordt en er dus hele andere belastingen over gerekend worden? Dus niet meer in Box3, maar onder het kopje 'winst uit onderneming' en dus Box1?
Nee dat staat er compleet los van.

Je kan prima box 3 zaken verhuren met BTW mits je er niet een fulltime baan van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkz1978
akoster schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:53:
[...]

daarmee valt het risico op wiet kwekerijen inderdaad grotendeels weg, maar een opslagplek voor cocaine en dergelijke wil je er ook niet van maken, toch?
Hahaha, nee dat klopt inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Nhz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:56:
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34426

sdfsdf

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 34426 op 21-04-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

@Anoniem: 34426 dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Heb mijn post van 11.50u aangepast.
Jammer voor de huurder die geen BTW aftrek heeft maar voordeel is dus dat je BTW op kosten kunt aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 15:26

Nhz

Deventer

Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:57:
[...]

Nee dat staat er compleet los van.

Je kan prima box 3 zaken verhuren met BTW mits je er niet een fulltime baan van maakt.
Kan je dat toelichten? Ik vind alleen maar dingen als 'als particulier werk je met een kwitantie, zonder btw'. Of: 'je krijgt een btw nummer als je voor de belastingdienst een btw-ondernemer bent'.

Ben wel benieuwd waar omschreven staat hoe je als particulier btw mag rekenen over zaken die je in box3 verhuurd.

Edit: https://www.belastingdien...ezen_voor_belaste_verhuur

Edit2: https://boxcomplex.nl/beleggen-in-vastgoed-en-btw/

Hier dus ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Nhz op 15-04-2021 18:09 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
Anoniem: 34426 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:49:
https://www.belastingdien..._altijd_belast_is_met_btw

Verhuur van parkeerruimte is altijd met BTW belast. Een loop hole lijkt te zijn als je contractueel afdwingt dat er geen voertuig geparkeerd mag worden in een garagebox. Als je, zoals Beanie oppert, dit opneemt in het contract terwijl je weet dat er wel een voertuig geparkeerd wordt spreek je m.i. over fraude.
Het hangt ook sterk van het vastgoed af, een parkeerplek in een garage ga je nooit als opslagplek kunnen verhuren. Heb echter wel garageboxen gezien die verhuurd werden als steunpunt voor pakketdiensten of opslag van bezorgfietsen o.i.d.

Verstandig is het niet om zoiets in je contract op te nemen als je weet dat iemand dagelijks zijn auto er in zit en eruit haalt. Verhuur je aan iemand die er een oldtimer gaat opknappen bijvoorbeeld dan is het in feite geen parkeerplek meer maar een werkplaats. Dat je huurder misschien ooit nadat de auto klaar/verkocht is er ineens een auto gaat stallen hoef jij als verhuurder niet altijd vanaf te weten.

Een werkplaats zal voor TS lastig worden gezien er geen stroom in zit, maar een opslag voor iemand die niet een dure box bij de Shurgard wil gaan huren zie ik best als haalbaar. Beetje garagebox kost je tussen 15.000 en 25.000 afhankelijk van locatie en afmeting. Reken 7% rendement dan mag je toch tussen 100 en 150 per maand aan huur rekenen. Goedkoper dan een miniboxje bij een opslagstunter.
Pagina: 1