Accu iPhone trekt leeg door 2factor authent op startscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 01:15
Ik heb een aantal familie en een werk iphone gekoppeld aan mijn apple id.
Toen ik de vorige week mijn werk iphone 8 ge-upgrade heb naar de laatste IOS, besloot die telefoon mij te dwingen 2factor authenticatie te installeren. Het was 2 factor of ik kon niks meer met dat ding.
Uiteindelijk maar aangezet, via die iPhone, om vervolgens in te loggen bij apple en daar de 2factor ongedaan te maken. 2factor is welliswaar veiliger, maar met een digibeet en een 90jarige die ook een iPhone wilde, is het beter voor mijn gezondheid om 2factor uit te laten.

Nadat ik de 2factor ongedaan heb gemaakt, verschijnt heel regelmatig op het lockscreen mijn privé SE een icoontje om de 2factor aan te zetten.
Dit vreet batterijtijd. (voorheen 1x per 2 soms 3 dagen laden, nu 3x per dag.)
Doe 2factor is melding is over het weekend weggebleven, maar sinds vandaag weer terug.

Waar kan ik dat uitzetten? Ik wordt daar tureluurs van,
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
IOS 13.3.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Inloggen bij de apple id en kijken of 2factor uit staat. En ja die staat uit.

2factor weer aanzetten en meteen weer uit? Mijn familie ziet mij al weer aankomen, met weer een nieuw wachtwoord.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt,
RobB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Hoe weet je zo zeker dat het daar aan ligt en niet aan iets anders (bijv gewoon de update zelf)? Volgens mij kan je met een iPhone ook gewoon zien waar de batterij aan opgaat ergens in je instellingen. Als je die 2FA weer aanzet, krijg je dan je originele lange batterijtijd weer terug? En waarom heb je apparaten van andere mensen op jouw account? Als die gewoon een eigen account hebben hoeft daar geen 2FA op toch, en dan hebben zij bovendien geen last van jou en jij niet van hen? En tsja, ik heb geen iPhone, maar wat is in de praktijk de impact van het aanhebben van 2FA op je account? Daar vragen de telefoons verder niet om toch?

Edit: hier een thread van iemand die het "opgelost" heeft, misschien heb je er wat aan. Maar ik vind het persoonlijk vreemd en lastig te geloven dat een melding van zoiets triviaals een factor zes invloed op je batterijtijd kan hebben, dus ik verwacht daar persoonlijk de oplossing niet. En het doet niks af aan het andere probleem dat je naar mijn mening hebt dat jouw account "niet van jou" is. Mja, wat voor jou werkt heb ik verder niet zoveel over te zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 15-04-2021 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Dank voor je reactie.
Gedurende periode in het weekend, dat de iphone niet zeurde voor die 2factor, heb ik op zaterdagmiddag de iphone bijgeladen tot 100% en daarna afgelopen dinsdag ochtend.
Sinds gisteren is die melding weer terug, en heb inmiddels al weer 2x bijgeladen.

Wellicht doe ik een verkeerde aanname. Ik ga er van uit, dat ik die extra login moet gebruiken, om het moment dat ik inlog op de iphone. En als mijn familie dat ook heeft, wordt ik platgebeld, en vooral gemaand om die onzin te laten.
Ik ga even uit van 2 factor die ik op sommige systemen op mijn werk heb, en dat vind ik op zich al vervelend.

RobB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik gok (!) dat je inderdaad een code krijgt / moet invoeren op het moment dat je inlogt op een apparaat. Maar als het goed is doe je dat maar eenmalig, niet elke reboot ofzo, dus komt die vraag in principe nooit meer. Anders lijkt me dat hoogst onhandig, niet in de "makkelijk"-filosofie van Apple passen en had ik ook tig topics verwacht van ontevreden gebruikers die daar inderdaad niet op zitten te wachten. Waarschijnlijk moet je na het aanzetten van 2FA wel eenmalig opnieuw inloggen op elk device, zodat je op dat moment zeker weet dat alleen door jou geautoriseerde apparaten toegang hebben tot jouw account en geen anderen die jouw inloggegevens uit een van de vele datalekken hebben gevist.
Nogmaals: ik heb geen iPhone dus ik verzin alleen maar even wat mij logisch lijkt.

Edit: en wat op de Apple Support pagina staat lijkt dit te bevestigen. Ik denk dat het enige nadeel wat je hieraan kan ondervinden is dat alle devices een melding met een 2FA-code op het scherm zullen krijgen als jij op een nieuwe plek probeert in te loggen. Ik verwacht dat die melding ook direct na het succesvol inloggen weer van alle devices verdwijnt, maar die 90-jarige en anderen die jouw account gebruiken zullen zich misschien afvragen wat er aan de hand is als ze toevallig met hun device bezig waren. Misschien blijft er wel een notificatie staan "U heeft elders ingelogd" ofzo. Met aparte accounts heb je dit "probleem" natuurlijk niet. Die kan je alsnog allemaal zelf in beheer houden als dat de grootste drempel is.

[ Voor 33% gewijzigd door DataGhost op 15-04-2021 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Probleem waar ik nu last van heb is dat het apparaat aangeeft:"zet 2factor aan" en dat eigenlijk iedere minuut, en ook veel batterij tijd vraagt.
Daar wil ik vanaf.

Het verhaal of 2factor wel of niet veiliger is, of handiger of juist niet, met andere familie leden op 1 account, is wat minder relevant.
Toch bedankt voor je input.
Eens kijken of andere mensen meer weten over dit fenomeen.
In elk geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Emisary schreef op donderdag 15 april 2021 @ 01:57:
Probleem waar ik nu last van heb is dat het apparaat aangeeft:"zet 2factor aan" en dat eigenlijk iedere minuut, en ook veel batterij tijd vraagt.
Daar wil ik vanaf.

Het verhaal of 2factor wel of niet veiliger is, of handiger of juist niet, met andere familie leden op 1 account, is wat minder relevant.
Toch bedankt voor je input.
Eens kijken of andere mensen meer weten over dit fenomeen.
In elk geval bedankt.
Nou ja, het is veiliger voor je account, en in theorie minder handig (want makkelijk en veilig zijn doorgaans tegenpolen) maar in de praktijk zal het behoorlijk weinig impact hebben terwijl je wel een groot security-voordeel krijgt. Volgens mij kan iemand die ingelogd is op jouw Apple ID gewoon al je apparaten wissen en/of locken en als gestolen markeren, dus in dat opzicht is het waarschijnlijk wel slim om het aan te zetten. Als familieleden vervolgens "last" kunnen krijgen van jouw overige inlogacties lijkt me dat toch zeker iets om over na te denken. Het zal niet vaak voorkomen natuurlijk, eventueel kan je ze instrueren en de rest van de situatie zo laten.

Naast de killswitch voor je apparaten kan een ingelogd iemand volgens mij ook gewoon bij je contacten, agenda, iCloud enzovoort en daar ook wijzigingen in aanbrengen of leeggooien. Dus ook daarom is 2FA voor mij in principe een no-brainer. Liefst niet via SMS maar via TOTP, maar soms is het niet anders.

Ik had overigens mijn vorige post gewijzigd, misschien had je dat gemist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:50
Je geeft geen antwoord op een belangrijke vraag van DataGhost: waarom überhaupt je familie op jouw account laten werken? Dat lijkt me structureel al onveilig en onhandig. Maak gewoon voor hen een eigen Apple account aan en voeg ze toe aan je Family.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emisary
Volgens mij heb ik daar overheen gekeken.
Sorry.
Heeft puur met de centen te maken.
Vaak kopen ik een app, en heeft een minder bedeeld familie lid dezelfde app ter beschikking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35
Emisary schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 01:53:
Volgens mij heb ik daar overheen gekeken.
Sorry.
Heeft puur met de centen te maken.
Vaak kopen ik een app, en heeft een minder bedeeld familie lid dezelfde app ter beschikking.
Daar heb je dus Gezinsdeling voor (dan kan je met in totaal 5 anderen jouw aankopen/ downloads van apps en andere zaken delen).
Pagina: 1