Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 08:36
Samengevat: ik zit met een defecte warmtepomp. Hoe kan ik het defect achterhalen en hebben jullie nog tips richting de verkoper?

Ik heb in eerste instantie een goedkope LW warmtepomp gekocht (Meeting MD30D, 400V 12KW). Er ging wat tijd overheen voordat ik hem had geïnstalleerd en bij in bedrijfsname had ik per ongeluk de nul en een fase verwisselt. Heel stom en daar kon ie niet tegen. De interne trafo die de print voed, bleek overleden. Deze trafo heeft als output 10V en 12V. Ik heb hier een vergelijkbaar model voor gekocht en erin gezet. Hij startte op :). Echter vond ik het opwarmen van het buffervat tamelijk lang duren. Hier niet al te veel aandacht aan geschonken in eerste instantie.

Na een tijdje toch maar eens wat gaan meten, en toen kwam ik uit op een COP van 1.3 (bij een buitentemperatuur van rond de 5-6 graden). Dan zou het volgens specs toch een stuk hoger moeten zitten, zo rond de 4. Ook had ik de koeler wel zien dichtvriezen.

Ik ben een hele tijd aan het experimenteren geweest om te achterhalen wat er nou precies kapot zou kunnen zijn. Ik heb de printplaat doorgemeten (al valt daar weinig aan te meten met mijn kennis en zonder schema).

Tevens doet zich nog een ander probleem voor: tijdens ontdooien schakelt heb ik meerdere keren meegemaakt dat de keerklep niet terugschakelt, terwijl de sturing denkt dat dit in orde is. Dus het buffervat was vrolijk 20 graden teruggekoeld in een half uurtje tijd. Dat kan ie wel vlot :). Gevolg, ik heb deze fantastische februari elektrisch gestookt. Ondertussen staat er ook een Nibe draaien. Geweldige investering!

En nu?

Ik heb nu dus een stuk schroot staan van ruim 2000 euro. De leverancier draagt het volgende aan:
- Je hebt aan instellingen zitten prutsen waar je niet aan mocht zitten
- Je hebt er een niet-origineel onderdeel ingezet
- Je hebt het zelf verkeerd aangesloten

Hierom heb ik geen recht op garantie of wat voor coulance dan ook. Overigens werden deze punten pas aangedragen op het moment dat het escaleerde, eerder bleek vooral onkunde van de leverancier.

Ik ben over dit alles gewoon open en eerlijk geweest, ik ben stom geweest, heb een fout gemaakt. Maar deze warmtepomp heeft, mede doordat ie zomaar en onbehouwen gaat koelen, mijn vertrouwen niet meer. Ik ben er meerdere nachten in januari 's nachts het bed uit gegaan om te checken of mijn installatie niet aan het kapotvriezen was.

De webshop is ook nog eens Duits, maar heeft wel een Nederlandse versie en verkoopadviseur. Ik heb veel (traag) heen en weer gemaild, maar tot een oplossing, of in de richting van een oplossing is het nooit gekomen.

Ik stel mij op het punt dat de warmtepomp nooit goed heeft gewerkt. De sturing en het uitlezen werkt allemaal goed. Ik had verwacht op het moment dat er 400V door de trafo zou gaan, dat er ook een hogere output richting de printplaat zou gaan en dat hier eventueel iets zou sneuvelen, dat de sturing niet zou werken, of niet goed. Echter lijkt dit alles niet aan de hand. Alle sensoren worden correct uitgelezen en variëren en het bedieningspaneel functioneert ook.

Ik denk dat de warmtepomp dus een productiefout bevat, maar de leverancier heeft hier geen boodschap aan.

Mijn vragen:
1. Hebben jullie nog ideeën waar ik naar zou kunnen kijken/onderzoeken? Kan niet zomaar omdat ie niet is aangesloten momenteel
2. Ideeën om de leverancier hier aansprakelijk voor te stellen?
2A. Zou ik dit in Duitsland moeten verhalen?
3. Zijn er externe partijen die zo'n apparaat kunnen onderzoeken en hier een rapport voor kunnen opstellen?

Uiteindelijk ben ik superblij met de Nibe en ben ik er ook achter wat een 6KW element allemaal nog warm kan krijgen in ons huis... Ik zou nooit meer deze WP overwegen, de Nibe is echt een andere klasse, maar dat mag ook wel voor 4x de prijs.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen garantie is begrijpelijk na al dat gepruts. Na het foute aansluiten had je natuurlijk onmiddellijk contact moeten opnemen voor een oplossing, maar dat is achteraf ;)
Kunnen ze je wel een offerte geven van een reparatie of is ie nu al zover heen dat ze er niet eens aan willen beginnen?
Doen ze eigenlijk standaard zaken met particulieren? Dit soort producten lijken me niet echt dingen om door leken zonder opleiding zelfstandig te laten aansluiten. Hebben ze daar vooraf nog iets over gemeld?

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-04-2021 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2 mogelijkheden

1) terug op fabrieksinstellingen zetten en de vulling van het koelgas laten checken door een stek monteur. Kosten 200,- ongeveer.

2) ding op marktplaats TEAB, uithuilen en verder...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Dat uithuilen is inmiddels gedaan :).

Koelgas laten checken is een idee. Wat valt hier aan te checken? Of er genoeg in zit?
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 april 2021 @ 00:32:
Geen garantie is begrijpelijk na al dat gepruts. Na het foute aansluiten had je natuurlijk onmiddellijk contact moeten opnemen voor een oplossing, maar dat is achteraf ;)
Kunnen ze je wel een offerte geven van een reparatie of is ie nu al zover heen dat ze er niet eens aan willen beginnen?
Doen ze eigenlijk standaard zaken met particulieren? Dit soort producten lijken me niet echt dingen om door leken zonder opleiding zelfstandig te laten aansluiten. Hebben ze daar vooraf nog iets over gemeld?
Ik zeg ook niet dat ie kosteloos gerepareerd moet worden, maar dat Chinese ding servicen zal niet zo simpel zijn. Op Alibaba koop je ze per vijf voor 900 euro, dus hoe ze dat zouden doen, is mij een raadsel.

Een WP an sich is een simpel dingen. Met een electronica-defect door te hoge spanning, zou ik zeggen dat de printplaat zou moeten overlijden, maar dat hangt er maar net vanaf wat de trafo doet. Ik heb nog twee originele trafo's gekocht, dat wou ik nog eens even testen.

[ Voor 81% gewijzigd door storeman op 15-04-2021 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft de warmtepomp ook 2000 euro gekost?
Als ik google op Meeting MD30D, dan zegt de 1e link mij:
Uw netto investering ná subsidie zit dan op slechts €0,00
Die subsidie heb je terug gehad neem ik aan.

Ken je het gezegde: If you pay peanuts, you get monkeys ?

(sorry moest dat ff kwijt)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:59
1. Hebben jullie nog ideeën waar ik naar zou kunnen kijken/onderzoeken? Kan niet zomaar omdat ie niet is aangesloten momenteel
Geen idee
2. Ideeën om de leverancier hier aansprakelijk voor te stellen?
Nee, je geeft ook niet aan wat voor "onkunde" er speelde. Maar je hebt het zelf verkeerd aangesloten.
2A. Zou ik dit in Duitsland moeten verhalen?
Er valt niks te verhalen.
3. Zijn er externe partijen die zo'n apparaat kunnen onderzoeken en hier een rapport voor kunnen opstellen?
Vast wel. Maar dat zal niet goedkoop zijn als je het ernaast wil laten repareren op eigen kosten.

Je kan het denk beter vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 15-04-2021 08:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Als de trafo stuk is gegaan doordat er veel te hoge spanning op is gekomen dan is de print die erop aangesloten zit ook stuk. Maar helaas is een printplaat niet zo binair stuk als bijv een glasplaat. Bij een glasplaat heb je twee opties; deze is stuk (barst, 1000 stukjes), of niet stuk. En als een glasplaat een klein beetje stuk is zie je dit, en is deze ook stuk.

Maar electronica is uiteraard geen glasplaat :P Helaas is een defect daarom ook niet zomaar vast te stellen, en kan een print ook stuk zijn zonder dat je dit direct ziet. Je trafo werkt enkelfase en deelt in ingangsspanning door een bepaalde factor. Dus een factor 19 en 23 in jouw geval. Door fase en nul om te draaien zet je 1.72 maal zoveel spanning op de trafo, en is de uitgang dus ook plots 21 en 17 volt. Electronica die gedimensioneerd is op 10 en 12 volt worden niet blij hiervan. Sommige chips gaan stuk. Sommige krijgen zo'n klap dat ze een week later stuk gaan. Het kan dus zomaar zijn dat het circuit dat het toerental van de compressorpomp regelt stuk is. Of dat de temperatuurregulatie stuk is. Of dat de interne 5volt regulator stuk is waardoor deze een instabiele spanning geeft waardoor het gehele systeem instabiel werkt.

Die printplaat die kan zomaar een beetje stuk zijn. En het echt nare van een printplaat is; als deze stuk is dan zie je dit niet. In tegenstelling tot bij een glasplaat kun je lang niet altijd zien wat/of er iets stuk is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

Crazy-

Best life ever

heel gek idee, maar je zou als particulier, wellicht nog je verzekering (inboedel) kunnen aanspreken; dit valt met een beetje geluk onder 'klus schade'

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

storeman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:59:
Dat uithuilen is inmiddels gedaan :).

Koelgas laten checken is een idee. Wat valt hier aan te checken? Of er genoeg in zit?
Ja inderdaad, als daar ook iets mee is waardoor de slechte cop te verklaren is. Maar je moet er allemaal eerst weer geld in steken en je kan hem hooguit als een zwembad warmtepomp verkopen.

Ik zou hem zo op mp zetten voor een hobbyist, defect. Klaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
Hmm, de algehele tendens is dus: je hebt zelf lopen prutsen, dus jammer joh. Is wat voor te zeggen hoor, en dat zaken niet binnen garantie vallen, snap ik ook. Mijn verzoek richting de leverancier om een monteur langs te sturen, werd echter niet ingewilligd. Dan ga je zelf wel verder prutsen...
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:07:

[...]

Waarom denk je dat ik nu een Nibe heb staan :P? Maar inderdaad, netto 0 euro. Ik kan echter op de Nibe dan geen subsidie meer aanvragen, dus daar kost het me dan weer 2200 euro extra...
Theo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:31:
Als de trafo stuk is gegaan doordat er veel te hoge spanning op is gekomen dan is de print die erop aangesloten zit ook stuk. Maar helaas is een printplaat niet zo binair stuk als bijv een glasplaat. Bij een glasplaat heb je twee opties; deze is stuk (barst, 1000 stukjes), of niet stuk. En als een glasplaat een klein beetje stuk is zie je dit, en is deze ook stuk.

Maar electronica is uiteraard geen glasplaat :P Helaas is een defect daarom ook niet zomaar vast te stellen, en kan een print ook stuk zijn zonder dat je dit direct ziet. Je trafo werkt enkelfase en deelt in ingangsspanning door een bepaalde factor. Dus een factor 19 en 23 in jouw geval. Door fase en nul om te draaien zet je 1.72 maal zoveel spanning op de trafo, en is de uitgang dus ook plots 21 en 17 volt. Electronica die gedimensioneerd is op 10 en 12 volt worden niet blij hiervan. Sommige chips gaan stuk. Sommige krijgen zo'n klap dat ze een week later stuk gaan. Het kan dus zomaar zijn dat het circuit dat het toerental van de compressorpomp regelt stuk is. Of dat de temperatuurregulatie stuk is. Of dat de interne 5volt regulator stuk is waardoor deze een instabiele spanning geeft waardoor het gehele systeem instabiel werkt.

Die printplaat die kan zomaar een beetje stuk zijn. En het echt nare van een printplaat is; als deze stuk is dan zie je dit niet. In tegenstelling tot bij een glasplaat kun je lang niet altijd zien wat/of er iets stuk is.
Thanks Theo, ik kan je verhaal volgen en was ook wel het idee wat ik erbij had. De trafo was volgens mij vrij snel doorgebrand en de aardlek sprong eruit. Ook toen ik hem daarna nog eens startte.

In principe werken alle functies. Ik kan alle instellingen inzien, uitlezen, aanpassen. Het enige wat er speelt is dat het rendement te laag is. Dit lijkt dus op een "mechanisch" defect. Ik zal hierover wat meer details geven:

De deltaT over de WP is 2-3 graden bij een flow van 1800m3/h. De flow is lager dan voorgeschreven, maar als ik de flow verder verlaag, zie ik dat de deltaT oploopt en het output-vermogen hetzelfde blijft, dus een verhoging van de flow zal niet tot gevolg hebben dat er meer vermogen uit de WP komt.

Mijn eerste verdachte was de temperatuursensoren in dat ding zelf. Die heb ik gecheckt, en dat klopte allemaal... De compressor kan onmogelijk een tik gehad hebben, het relais wat ervoor zit schakelt op z'n minst pas na twee minuten in.

Dan zitten er nog twee onderdelen in het systeem die daadwerkelijk iets "sturen": het ventiel en de keerklep. Het ventiel heeft een openingshoek die is uit te lezen. Deze zie ik veranderen. En als ik de minimale openingshoek aanpas (standaard 15 graden) en ik knijp hem gedurende een paar minuten iets verder (naar bijv 11 graden), dan zie ik de deltaT over de compressor toenemen. Als ik de minimale openingshoek van het ventiel verhoog, naar bijv17 graden, dan zie ik de deltaT over de compressor afnemen. Conclusie: ventiel werkt.

De keerklep/vierwegklep blijft dan over als onderdeel in het circuit. Deze lijkt sowieso wat problematisch, gezien de incidenten met het diep-koelen van mijn buffervat terwijl de sturing denkt te verwarmen...

Het voordeel van dit monkey-ding is dat het goed te begrijpen is en er eigenlijk niet veel stuk kan zijn... Vandaar dat ik er ook behoorlijk stellig in ben dat dit ding een productiefout heeft.
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:07:

[...]

Waarom denk je dat ik nu een Nibe heb staan :P?
Theo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:31:

Thanks Theo, ik kan je verhaal volgen en was ook wel het idee wat ik erbij had, maaaarrrr! In principe werken alle functies. Ik kan alle instellingen inzien, uitlezen, aanpassen. Het enige wat er speelt is dat het rendement te laag is. Dit lijkt dus op een "mechanisch" defect.

De deltaT over de WP is 2-3 graden bij een flow van 1800m3/h terwijl de
Rol-Co schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:58:
[...]

Ja inderdaad, als daar ook iets mee is waardoor de slechte cop te verklaren is. Maar je moet er allemaal eerst weer geld in steken en je kan hem hooguit als een zwembad warmtepomp verkopen.

Ik zou hem zo op mp zetten voor een hobbyist, defect. Klaar.
Dan ga ik er zelf nog wel eens wat ermee hobbyen, alleen heb ik daar momenteel nog niet veel tijd voor :).

Pagina: 1